Goede LED vervanger voor R7S halogeen?

Gezien de huidige elektriciteitsprijzen is elke besparing welkom. Familie heeft twee staande lampen in de kamer met een 300(?) Watt halogeenlamp er in. Ze zijn dimbaar en staan vaak niet op vol vermogen. Toch zullen ze niet erg zuinig zijn want in de winter staan ze elke dag lang aan. Het gaat om deze lampjes:

Ik heb gezocht naar LED-vervangers maar het lijkt er op dat het aanbod de laatste jaren niet beter is geworden. Ooit heb ik hier eerder naar gekeken maar bleken de vervangers duur te zijn, maar vooral erg weinig licht te geven. Ik zie vooral dit soort lampen:

Ze zijn er, zo te zien, in 5 en 10 Watt maar dat lijkt me erg weinig. Een normale LED-lamp doet iets van 7 Watt voor een "60 Watt gloeilamp equivalent". Ik kan ze wel op de gok kopen maar zo goedkoop zijn ze niet en ik heb er eigenlijk vrij weinig vertrouwen in.

Vandaar mijn oproep: heeft iemand ervaring met een goede vervanger voor deze lampen? Zo niet, tips voor andere staande lampen ("up light") die zuinig zijn en in een huiskamer tot hun recht komen? Dus geen kwikdamplampen of zo... ;-)

edit: een zoektocht in het forum geeft me niet veel hoop op een prettige vervanger, ik vrees dat het compleet andere lampen gaan worden.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een COB ledlamp?

Heb je daar goede ervaringen mee? Komt er echt genoeg licht af?

flash2b

Special Member

Goede ervaringen met de Osram Led Superstar R7S.

Check wel voor de versie met maximaal vermogen in de lengte die je nodig hebt.

flash2b

Special Member

Een 120/150W 78mm halogeen vervangen voor deze: https://www.amazon.nl/OSRAM-LED-SUPERSTAR-LINE-buis/dp/B07DXZN64P/ en prima licht !

(sorry, ik had edit moeten gebruiken.....)

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 22 september 2022 15:17:47 (15%)

Als het om een staande lamp gaat,en zelf wat handig kun je deze ook ombouwen voor bv 2x 12w led wit. ik heb dit gemaakt met een schakelaar voor een lamp aan of 2lamp aan.zie foto

Electronica is mooi als het goed werkt
diebobo

Golden Member

Op 22 september 2022 15:15:01 schreef flash2b:
Een 120/150W 78mm halogeen vervangen voor deze: https://www.amazon.nl/OSRAM-LED-SUPERSTAR-LINE-buis/dp/B07DXZN64P/ en prima licht !

(sorry, ik had edit moeten gebruiken.....)

CRI van 80, daar wordt je toch niet gelukkig van ?

Een beetje doorzoeken op de Osram Superstar van flash2b geeft interessante resultaten die plenty licht zouden moeten geven. Daar kan ik wel wat mee. Goedkoop is anders, maar het verdient zich snel terug.

De oplossing van Bertjebuk is leuk creatief, als het mijn eigen lampen zouden zijn zou ik dat zeker proberen! Ik zal het eens overleggen... :-)

Arco

Special Member

CRI van 80, daar wordt je toch niet gelukkig van ?

't Is een warmwitte led: daarbij is de CRI toch niet veel van nut of belang... (CRI is hoog bij lampen van ~5000K)

Meeste zwaardere led versies zijn type 'maiskolf', dat moet wel in het armatuur passen...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 september 2022 15:49:11 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Eens met Arco, de CRI is, in dit geval, niet zo belangrijk. Het is diffuus omgevingslicht en er zijn andere lampen aanwezig om bijvoorbeeld de eettafel te verlichten. Daar moeten wel full-spectrum lampjes in anders is het borduurgaren niet meer te onderscheiden.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 september 2022 14:16:41 schreef 6502:
Gezien de huidige elektriciteitsprijzen is elke besparing welkom. Familie heeft twee staande lampen in de kamer met een 300(?) Watt halogeenlamp er in. Ze zijn dimbaar en staan vaak niet op vol vermogen. Toch zullen ze niet erg zuinig zijn want in de winter staan ze elke dag lang aan. Het gaat om deze lampjes:
[bijlage]

Ik heb gezocht naar LED-vervangers maar het lijkt er op dat het aanbod de laatste jaren niet beter is geworden. Ooit heb ik hier eerder naar gekeken maar bleken de vervangers duur te zijn, maar vooral erg weinig licht te geven. Ik zie vooral dit soort lampen:
[bijlage]

Ze zijn er, zo te zien, in 5 en 10 Watt maar dat lijkt me erg weinig. Een normale LED-lamp doet iets van 7 Watt voor een "60 Watt gloeilamp equivalent". Ik kan ze wel op de gok kopen maar zo goedkoop zijn ze niet en ik heb er eigenlijk vrij weinig vertrouwen in.

Vandaar mijn oproep: heeft iemand ervaring met een goede vervanger voor deze lampen? Zo niet, tips voor andere staande lampen ("up light") die zuinig zijn en in een huiskamer tot hun recht komen? Dus geen kwikdamplampen of zo... ;-)

edit: een zoektocht in het forum geeft me niet veel hoop op een prettige vervanger, ik vrees dat het compleet andere lampen gaan worden.

Ik heb jàààààren geleden een zelfde topic gestart hier op CO en mijn conclusie was inderdaad compleet andere armaturen aanschaffen.
Ik had 2 van deze dimbare uplighters die dagelijks vele uren gebruikt werden.
Oorspronkelijk uitgerust met een R7S lamp van 500W, daarna over tijd gedowngraded naar 300-200-120W, met navenant lager verbruik maar ook navenant véél lagere lichtopbrengst.
Later via 'den Aldi' 2 LED-uplighters (toen 23W/2900 lumen/3000K) van de firma Melitec in DE aangeschaft die ik nu nog steeds gebruik.
Je moet natuurlijk niet wachten op een promotie bij Aldi, je kan gewoon rechtstreeks bij de fabrikant bestellen (rechtstreekse prijzen verschillen niet veel van mogelijke Aldi promoties).
IK bezit ondertussen 4 Melitec staande LEDlichtarmaturen waarvan ik héél tevreden ben (dimbaar, lichtkleur, lichtopbrengst, prijs).
Ik heb één garantiegeval gehad met Melitec dat gratis opgelost werdt (voeding defect).

Op 22 september 2022 15:24:56 schreef diebobo:
[...]

CRI van 80, daar wordt je toch niet gelukkig van ?

Da's toch een normale waarde voor de meeste verlichtingstypes?
Ik ondervind er i.i.g. geen hinder van.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Arco

Special Member

Warmwit licht kan nooit een erg hoge CRI hebben: door de kleur alleen al vertekent het de te verlichten oppervlakken/voorwerpen.
Hoge CRI is als gezegd voor neutrale lampen(4000k=5000k)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

edit: een zoektocht in het forum geeft me niet veel hoop op een prettige vervanger, ik vrees dat het compleet andere lampen gaan worden.

Ik had ze ook lang geleden. En ik heb ze weggedaan voor een heel andere lamp unit met destijds z.g. spaarlampen. Het scheelde enorm op mijn energie rekening. Nu zitten er led lampen in dat armatuur. Binnenkort ga ik de armaturen vervangen door een armaturen die daadwerkelijk gemaakt is voor de nieuwe led verlichtingstechnologie.

Ik ben van mening dat je bij het aanschaffen van een nieuwe verlichtings- technologie het beste alles dus de hele lamp kunt vervangen door iets nieuws. Je krijgt toch nooit wat je oorspronkelijk had. Nieuwe verlichtingsunits zijn niet heel duur in vergelijking mat wat je gaat besparen. Zeker als je van halogeen overgaat naar led.

Warmwit licht kan nooit een erg hoge CRI hebben: door de kleur alleen al vertekent het de te verlichten oppervlakken/voorwerpen.
Hoge CRI is als gezegd voor neutrale lampen(4000k=5000k)

Ik heb een gloeipeer van 100 watt vervangen door een ledlamp in de vorm van een peer van 14 watt. Kleurtemp van 2700K. En daar komt een onvoorstelbare puist licht uit. Het is werkelijk oogverblindend. Ik gebruik hem op zolder en heb voor mijn werk tafel geen extra bureau lamp meer nodig. Dat had ik wel met de oorspronkelijke gloeipeer. En die led peer komt gewoon bij de action vandaan niet duur. Stoort wel trouwens op de HF banden.

Die maiskolven mogen dan wel wat minder licht geven, maar daar ben je snel aan gewend, Als je geen donkerbruine of zwarte plafonds hebt, geven ze meer dan voldoende licht. Ik gebruik er drie en ben van 900 Watt per uur teruggegaan naar totaal 30Watt voor drie lampen. Bij een brandduur in de winter van vier uur per avond heb je ze snel terugverdiend. Ik gebruik ze nu een paar jaar tot volle tevredenheid. Er zijn ook "maiskolven" waar de leds meer aan de bovenzijde zitten, dan heb je in het armatuur geen reflector nodig.
De besparing is gigantisch. Ga eens uit van 3 maanden.
90 dagen x 4 uren x 900 Watt = 324 KWh.
Met leds is dat nog maar 10,8 KWh.
Ik ga per oktober naar ca 45ct per KWh. De besparing is dan bijna 150 euro.
De ledlampen branden bij mij al een aantal jaren. Ik heb ze dus al heel lang terugverdiend, ook bij het veel lagere tarief.

Op 22 september 2022 15:46:28 schreef Arco:
[...]
't Is een warmwitte led: daarbij is de CRI toch niet veel van nut of belang... (CRI is hoog bij lampen van ~5000K)

.

CRI is altijd van belang, ongeacht de kleurtemperatuur. Een halogeenlamp heeft een CRI van 100%..

Arco

Special Member

Halogeenlicht is vrij 'koud', dus dat kan wel.
Met warmwit haal je nooit een hoge CRI: met gelig licht kun je nu eenmaal kleuren niet natuurgetrouw weergeven.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 22 september 2022 16:24:00 schreef Arco:
Warmwit licht kan nooit een erg hoge CRI hebben: door de kleur alleen al vertekent het de te verlichten oppervlakken/voorwerpen.

Klopt...
1700-2700K lampen gebruik je voor een warme sfeer, niet voor de CRI.

Hoge CRI is als gezegd voor neutrale lampen(4000k=5000k)

Klopt ook...
Ik heb enkel in de garage 4000K licht (LEDbuizen) omdat de CRI/lichtkleur er totaal niet belangrijk is (hoe méér licht hoe beter).

Op 22 september 2022 16:40:12 schreef Ex-fietser:
[...]
ik ben van mening dat je bij het aanschaffen van een nieuwe verlichtings- technologie het beste alles dus de hele lamp kunt vervangen door iets nieuws. Je krijgt toch nooit wat je oorspronkelijk had. Nieuwe verlichtingsunits zijn niet heel duur in vergelijking mat wat je gaat besparen. Zeker als je van halogeen overgaat naar led.

Akkoord!

Op 22 september 2022 17:25:23 schreef kris van damme:
[...]

CRI is altijd van belang, ongeacht de kleurtemperatuur. Een halogeenlamp heeft een CRI van 100%..

Daar ben ik niet zo zeker van.
Enkel natuurlijk zonlicht rond het middaguur heeft een CRI van 100, ik ken geen lamp die een CRI van 100 heeft (wel 90+).

Op 22 september 2022 17:36:53 schreef Arco:
Halogeenlicht is vrij 'koud', dus dat kan wel.

Halogeenlicht heeft naar mijn weten een lichtkleur rond de 2700-3000K, dus zeker niet koud.

Met warmwit haal je nooit een hoge CRI: met gelig licht kun je nu eenmaal kleuren niet natuurgetrouw weergeven.

Is dan meestal ook niet de bedoeling, met warmwit licht zoek je sfeer (kaarslicht heeft een zeer slechte CRI, toch is het aangenaam).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ik weet niet of dat helemaal klopt over CRI en warmwit. Een iets gedimde gloeilamp is ook gelig maar daar kun je nog prima kleuren mee onderscheiden. Je ogen wennen aan, en compenseren voor, het kleurverschil.

CRI gaat meer, zo dacht ik toch, om het compleet zijn van het spectrum. Als er stukken ontbreken zul je kleuren die bij daglicht verschillen als hetzelfde gaan zien. Het meest bekende voorbeeld is de oranje natriumverlichting die langs de snelweg hangt. Omdat daar vrijwel het hele spectrum ontbreekt op de natriumlijn(en) na, zie je helemaal geen kleuren meer.

Maar in het geval waar het nu om gaat, die staande lampen dus, maakt de CRI sowieso niet uit, hoe je het ook definieert. Gelig licht is welkom in de huiskamer en kleuronderscheiding is niet heel belangrijk omdat het hier om algemene verlichting gaat en niet om taakverlichting.

Overigens, met een klein beetje rekenwerk ben ik er achter dat ik niet moeilijk moet doen en dat die maiskolflampen zich in een week of twee, drie gaan terugverdienen. Dan zijn ze niet duur maar juist heel goedkoop. Die gaan er dus zeker komen en op iets langere termijn komen er dan waarschijnlijk geheel nieuwe staande lampen met ingebouwde LEDs.

Dank voor alle adviezen.

McAwesome

Golden Member

Ik heb zo'n maiskolf van Philips in gebruik.
https://www.tme.eu/be/en/details/71406500/light-sources-lighting/phili…

Deze is 14 W en geeft toch behoorlijk wat licht. Het is wel wat minder dan de originele halogeenlamp, maar best bruikbaar.

de staaf ledlamp is nog 1 ding, de ingebouwde dimmer pikt geen capacitieve last van maar 14W. die halogeendimmers willen een 50W minimaal zien doorgaans.

het licht wat van die 112mm staafled lampen komt is niet bijster veel. je gebruikt het plafond als reflector, dat is al niet best. ding wegkiepen en een armatuur kopen wat naar beneden schijnt zodat je er meer licht van hebt. anders gaat er meer tijd en geld inzitten als zo'n ding nog waard is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

A color rendering index (CRI) is a quantitative measure of the ability of a light source to reveal the colors of various objects faithfully in comparison with a natural or standard light source.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 22 september 2022 18:37:41 schreef testman:
de staaf ledlamp is nog 1 ding, de ingebouwde dimmer pikt geen capacitieve last van maar 14W. die halogeendimmers willen een 50W minimaal zien doorgaans.

het licht wat van die 112mm staafled lampen komt is niet bijster veel. je gebruikt het plafond als reflector, dat is al niet best. ding wegkiepen en een armatuur kopen wat naar beneden schijnt zodat je er meer licht van hebt. anders gaat er meer tijd en geld inzitten als zo'n ding nog waard is.

Als je dimmers gebruikt, moet je niet klagen over minder licht. Daar is een dimmer toch voor!
De dimmers in mijn staande upstralers zijn er allemaal uit. Ze werden nooit gebruikt.
Een alleen naar beneden schijnend armatuur maakt het lichtbeeld in een kamer bijvoorbeeld onrustig. Als je rondkijkt, moeten de ogen zich steeds aanpassen aan grote lichtsterkte verschillen. Dat maakt de ogen moe. Een algemene egale verlichting tegen het plafond en waar nodig accent verlichting werkt veel rustiger.

Op 22 september 2022 18:25:04 schreef Turbokeu:

[...]Is dan meestal ook niet de bedoeling, met warmwit licht zoek je sfeer kaarslicht heeft een zeer slechte CRI, toch is het aangenaam.

jullie weten blijkbaar niet goed waar CRI voor staat.

kaarslicht met name heeft een CRI van 100%

Op 22 september 2022 18:50:28 schreef Arco:
A color rendering index (CRI) is a quantitative measure of the ability of a light source to reveal the colors of various objects faithfully in comparison with a natural or standard light source.
[...]

Ja, natuurlijke lichtbronnen, een kaars is dat ook. Natuurlijk in deze defintie betekend dat ze Boltzmann en Wien volgen...

Op 22 september 2022 17:36:53 schreef Arco:
Halogeenlicht is vrij 'koud', dus dat kan wel.
Met warmwit haal je nooit een hoge CRI: met gelig licht kun je nu eenmaal kleuren niet natuurgetrouw weergeven.

Halogeenlicht is 3200K, dat wordt nog altijd als warm beschouwt en is ook een natuurlijke bron.

waar het om gaat is dat met gelig licht uit -een natuurlijke bron- je de kleuren ziet zoals ze zijn onder gelig licht. Vraag is of een koude bron
of warme kunstbron hetzelfde doet, en of er al dan niet een gat in het spectrum zit. Dat weergavegedrag zit in het CRI procentgetal, ongeacht de kleurentemperatuur. heb j'em? :-)

Jeever

Golden Member

Omdat mijn levenspartner veel last heeft van migraine en geen direct licht kan verdragen verlichtten wij vroeger onze (grote) woonkamer/keuken met vier R7S lampen:
2 x 78 mm 150 W
2 x 118 mm 400 W
die alle vier het plafond aanlichten, drie via muur-armaturen, een via een staand armatuur.
Vanwege noodzakelijke bezuiniging hebben wij jaren geleden besloten nog maar één van die 400 W lampen in te schakelen, afhankelijk van waar wij zitten.
Nu, net één week geleden, alle vier de lampen vervangen door Chinese dimbare LED-exemplaren:
2 x 78 mm 15 W (€ 13,89 / stuk)
2 x 118 mm 30 W (€ 17,35 / stuk)
https://nl.aliexpress.com/item/1005003707831147.html

Zij geven veel minder licht, maar nu laten wij ze alle vier branden wat een lekker diffuus licht geeft in de hele woonkamer en waarmee wij maar 90 W verbruiken.
Twee armaturen zijn dimbaar, eentje wordt gedimd met een oeroude KlikAanKlikUit dimmer. De lampen zijn hiermee redelijk goed te dimmen, weliswaar niet zo vloeiend als de oude halogeen staafjes, maar goed genoeg in de praktijk.

Ik heb wel wat aan de armaturen moeten veranderen om de LED-lampen er in te laten passen, maar dat kwam neer op het verwijderen van de glazen plaatjes met hun bevestiging en het verwijderen van een paar klemmetjes.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/