Een motor is inductief, dus in de korte tijd dat het relais nog bezig is het schakelen (contactdruk nog laag, eventueel nog wat aan het denderen) zal de stroom nog laag zijn; het veld moet immers nog opgebouwd worden. Die 5-10x Inom (of net wat je wilt aanhouden) loopt in gedurende een aantal (enkele tot tiental) cycles van de sinus, maar niet op het allereerste moment.
Het inschakelen lijkt me dus niet zo'n probleem.
De snubber heeft als doel de vlamboog bij het uitschakelen te onderdrukken. Om dat voor elkaar te krijgen, moet de spanning over de relaiscontacten beperkt worden tot een waarde waarbij geen vlamboog kan ontstaan. Ze het eerste moment, waarbij de contacten net van elkaar los zijn, maar er nog geen significante afstand is, is dat belangrijk. Als er op dat moment geen vlamboog is, zal die ook niet gemakkelijk meer ontstaan op een later moment, tenzij je de spanning laat oplopen tot in de kilovolts.
Als je uitgaat van een RC snubber, kun je best een redelijke schatting maken van de capaciteit en weerstand die je nodig hebt.
Om te beginnen moet je een schatting hebben van de maximale lading in de spoelen van de motor; hiervoor heb je de inductie en piek van de nominale stroom nodig. Als je deze lading in een RC circuit gaat dumpen, stop je altijd de helft in de totale weerstand van het circuit, en de helft in de condensator. Als je weet wat je als maximale spanning wilt hebben, kun je dus de capaciteit en de werkspanning van de condensator bepalen.
Voor de weerstand spelen er een paar factoren. Als je de weerstand te klein kiest, gaat er tijdens het inschakelen van het relais een grote stroom door de weerstand en condensator lopen, en die stroom loopt natuurlijk door het relaiscontact, dat op dat moment nog bezig is met sluiten. De toelaatbare initiële stroom geeft je een minimale weerstandswaarde.
De maximale waarde, aan de andere kant, wordt min of meer bepaald door de spanning die je tijdens het openen van de contacten wilt toelaten. Hoe hoger de waarde, des te hoger de spanningsval, en des te langer het duurt voordat de vlamboog over de contacten dooft. Dat betekend dat je een groter deel van de totale energie in de contacten steekt, die daardoor stuk gaan.
De weerstand en condensator vormen samen natuurlijk een circuit waar stroom door kan lekken. Als je op waardes uitkomt (de condensator is daarbij dominant) waarbij die stroom onacceptabel groot wordt, kun je proberen de waarde van de condensator te verlagen en de werkspanning te verhogen, voor dezelfde totale energie. Daarmee wordt de lekstroom kleiner, maar de maximale spanning over de relaiscontacten groter.
Voor de snubber staat de spanning van de spoel in serie met de netspanning, dus die moet je erbij optellen, maar dat is niet zo dramatisch als het in eerste instantie lijkt. Wanneer de stroom (en dus de lading) maximaal is, is de netspanning in de buurt van de nuldoorgang, en rondom de top van de sinus is de motorstroom veel lager; voor een zuivere spoel zou het 0 zijn, maar de faseverschuiving is natuurlijk geen 90 graden want als de maximale stroom loopt is er ook een significante reëele stroom.