paludarium met warme lucht voorzien

Beste

Ik ben in het bezit van een paludarium met de maten 130x60x60 cm.De 130 cm.Is de breedte.
Er liggen in de lichtkap 3 ledbalken bovenin de bak en tevens liggen er boven en achterin de bak 4 pc ventilatoren op benzinegaas die de betrekkelijke warmte die wordt afgegeven door de led's (max 23 gr.) in de bak blazen, maar ik zou graag iets in de lichtkap leggen/plaatsen wat extra warmte toevoegd om een interne lucht temperatuur van ong. 28 graden te bereiken.De ventilatoren kan ik handmatig met een simpele unit/ draaiknop in snelheid van rotatie laten draaien.

Nu heb ik op de site van conrad een tru components verwarmingselement 12v/dc 150w gezien ( artikel nr.1571801) en een kamerthermostaat met het artikel nr.1373757 denken jullie dat deze beide te gebruiken zijn
of zijn er betere suggesties om iets of wat dan ook in de lichtkap te leggen wat voor wat extra warmte zorgd.

Ben inmiddels ook al de ruit-ondooier's tegengekomen voor het gebruik in de winter en dus in de auto en ook nog eens op 12 volt, maar of deze 10 uur per dag kunnen draaien is natuurlijk maar de vraag.

U begrijpt inmiddels wel in welke richting ik iets zoekt, maar electra en alles wat daar bij komt kijken is voor mij niet simpel, vandaar mijn vragen aan U.

Vooraf al bedankt voor welke reactie dan ook.

Het warmte element verwarmt de lucht. Je kan ook een (infrarood) gloeilamp gebruiken, dan kunnen de dieren 'zonnen'. Eventueel dimmer gebruiken.

Of een warmte mat https://www.elektrische-verwarming.nl/toepassingen/dierenverwarming/ .

Is 150 Watt voldoende om de lucht op 28°C te krijgen? Lastig af te schatten, hangt af van glas of plastic, omgevingstemperatuur, hoeveel verse lucht wordt toegevoerd, verwarm je het water ook etc. Kortom gewoon proberen.

Arco

Special Member

Infraroodlamp heeft als voordeel dat de dieren zelf uit kunnen maken of ze wel of niet in 't zonnetje willen zitten... ;)
Als de bodem van glas is kun je er ook zoiets onder plakken (werkt bij aquarium uitstekend):

https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/en/189230_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mvdk

Golden Member

Die stopcontactthermostaat moet dan in een contrastekker in de lichtkap komen te liggen.
Maar er ontbreekt nog iets: een trafo van voldoende vermogen.

Tidak Ada

Golden Member

Gaat het om een vochtige bak of een met woestijn klimaat?

Wat is de bevolking, amfibieën of agamen en andere woestijnbewoners ?
Zorg ook dat de bodem ‘s-Nachts enigzins warm gehouden moet worden (verwarmingskabel)

Ouerwetse gloeilampen zijn voor overdag een goede keus: Warmte ?n licht! Zonodig nog een klein UV bronnetje er bij voor de broodnodige vitamine-D. Er zijn o.a. op eBay bruikbare UV COB Led’s te koop. Let op de juiste golflengte!

Met amfibieën oppassen met UV!!! Die hebben geen beschermende schubben!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Wat is een paludarium? een soort droog aquarium?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dank voor jullie reacties,

Kojazz:
Of 150 watt voldoende is weet ik ook nog niet, de bak is van 6mm.glas.

Arco:
Er zitten 2 gifkikkers in de bak infrarood gaat meer de richting op van reptilen.

mvdk:
Inderdaad er moet en hoort nog een trafo bij.

Tidak Ada:
Het is een natte / vochtige bak en een verwarmingskabel kan ik niet meer kwijt, de bak is al ingericht.

Wat is een paludarium? een soort droog aquarium?

Kan een combi zijn van een aquarium en een terrarium. En is voor zowel planten als dieren. Vaak voor dieren die aan de waterkant of in moerassige toestanden leven. Zowel het natte onderwater leven als het droge landleven wordt zichtbaar gemaakt.

Arco

Special Member

Als je nog wel bij de onderzijde kunt (als er geen/weinig water in zit moet dat kunnen), kun je eerder genoemde verwarmingsfolie eronder plakken.
(de warmte gaat dan in het glas en de bodembedekking zitten, zodat de warmte lang blijft hangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
harry64

Golden Member

Mmm.. Ik weet dat het voor m'n roodwangschildpad niet goed is als er een te groot verschil is in lucht en water/land temperatuur. Er is dan verhoogde kans op longontsteking.

Arco

Special Member

Ook daarom is verwarmingsfolie goed: Het verwarmt de bodem, en die verwarmt op zijn beurt de lucht weer.
(als je er alleen warme lucht in blaast blijft de bodem relatief koud)

Onder de verwarmingsfolie best iets als radiatorfolie leggen, dan kan de warmte maar één kant op: naar binnen...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 22 september 2022 20:42:03 (25%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schijnt aan te bevelen zijn om de verwarmingsfolie slechts op een gedeelte van het bodemoppervlak aan te brengen. De reptielen kunnen dan kiezen waar ze willen liggen: warm of minder warm.