Het zou ook niets toevoegen, want de accuspanning is per definitie anders dan de paneelspanning. Dus ook met een DC verbinding moet je een DC-DC omzetting maken. En een DC-DC omzetting van 400-750V naar 200V DC is net zo efficiënt als een naar 230V AC. En die laatste wil je sowieso in je omvormer hebben.
Een extra omzetting voor een aparte DC bus kost alleen maar geld.
Voor thuisgebruik is een DC bus ook beetje overdreven en onzinnig.
Maar de TS zei het volgende:
Zoals de zonnepanelen nu werken, met een inverter op het net, is het zo, dat zodra er een netstoring komt, de inverter ook niet werkt.Dus al schijnt de zon volop, je hebt niet dan aan die dingen, immers er wordt niet doorgeschakeld.
Als je een 12 volt netwerk in huis hebt, blijf je in ieder geval spanning houden, als Enexis het laat afweten.
Of te wel een soort van UPS systeem dat van verschillende bronnen gebruik kan maken en een bufferopslag en een in zijn geval dc bus van 12 volt.
Om diverse redenen waarvan ik er een paar heb aangegeven is dat een niet zo handig en kostbaar systeem. En verder gaf ik aan de dc-bussystemen wel degelijk bestaan en zelfs best veel gebruikt worden. Maar eigenlijk alleen op industriële schaal. En eigenlijk niet op woonhuis niveau omdat het veel te kostbaar is.
Op de zaak hebben wij een bussysteem van 900 Volt DC. Dat bus systeem is onderdeel van een 6 Siemens drives die elk een elektromotor voeden van 7 MW. Totaal dus 42 MW aan elektromotor. De motoren remmen ook en die remenergie wordt via die DC bus terug geleverd aan het net. Omdat het net ook weer wisselspanning is zitten er in de installatie wisselrichters en gelijkrichters. En dat is niet een berg dioden ofzo. De actieve elementen zijn thyristoren en IGBT's. Het hele onderstation is overigens zo groot als een flinke sporthal en dan staan de voedingstrafo's daar nog niet eens in.
Ik heb geen verstand van maritieme zaken maar kan me voorstellen dat je in bepaalde schepen als duikboten bijvoorbeeld vergelijkbare systemen vind.
En intern in een ups heb je ook vaak dc bus achtige constructies zitten. Vaak is dat de de accu in een dergelijk systeem.