3 Volt batterij vervangen voor 3.7 Volt

Zoals omschreven zou ik een 3V knoopcell batterij willen vervangen voor een li-ion batterij van 3.7V (eigenlijk wel 4V op het moment)
Het ene apparaat is een klok waarvan de backup voor de tijd op een 3V batterij werkt en het andere apparaatje is een Sonoff motion sensor(SNZB-03)
Kunnen deze de spanning van 3.7V aan? Of met een weerstand, maar hoe bereken ik de waarde?

Link klok:
https://www.bol.com/nl/nl/p/digitale-houten-wekker-met-draadloos-oplad…

Lambiek

Special Member

Waarom zou je dat willen?

Ik weet niet of dat ongestraft gaat.

Als er een controller in zit die op 3.3 of 5VDC werkt zal het misschien wel gaan, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De gemakkelijkste manier om de spanning te reduceren,zet een silicium
diode in serie.Deze neemt het te veel weg en heeft geen warmteontwikkeling.
And

Arco

Special Member

Apparaten met zo'n 3v cel zijn meestal ongelooflijk zuinig, gaat meestal jaren mee...

Die klok werkt trouwens op 4xAAA batterij. (als er al een knoopcel in zit is dat om de klok gelijk te laten lopen tijdens stroomuitval, gebruikt normaal dus niks)
In die sensor zit een 2450 cel, een flinke jongen (600mAh), die zal ook niet echt gauw leeg zijn.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 23 september 2022 17:23:29 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 september 2022 17:14:10 schreef Lambiek:
Waarom zou je dat willen?

Ik weet niet of dat ongestraft gaat.

Als er een controller in zit die op 3.3 of 5VDC werkt zal het misschien wel gaan, maar ik durf mijn hand er niet voor in het vuur te steken. :)

Dit zou ik willen omdat ik er dan voorlopig geen omkijken naar heb en ik de li-ion packs ervoor heb liggen.

Dus het zou een optie zijn om te kijken of er zo'n controller in zit?

Op 23 september 2022 17:18:39 schreef Batavia:
De gemakkelijkste manier om de spanning te reduceren,zet een silicium
diode in serie.Deze neemt het te veel weg en heeft geen warmteontwikkeling.
And

Maakt dat nog uit welk model/type/grootte?
En neemt dan precies weg wat noodzakelijk is?

Op 23 september 2022 17:20:56 schreef Arco:
Apparaten met zo'n 3v cel zijn meestal ongelooflijk zuinig, gaat meestal jaren mee...

Die klok werkt trouwens op 4xAAA batterij. (als er al een knoopcel in zit is dat om de klok gelijk te laten lopen tijdens stroomuitval, gebruikt normaal dus niks)
In die sensor zit een 2450 cel, een flinke jongen (600mAh), die zal ook niet echt gauw leeg zijn.

Werkt op 3xAAA, foutje op Bol.
Maar is idd voor het onthouden van de tijd bij stroomuitval.

Een silicium diode neemt 0,6 à 0,7 V weg en de stroom is dusdanig
gering zodat een 1N4148 wel voldoet.
And

Arco

Special Member

Die batterij voor stroomuitval wordt dus in principe bijna nooit gebruikt. Als je een goede neemt, heeft 'ie bijna het eeuwige leven... ;)
Voor in die klok dus niet erg nuttig om Li-Ion te nemen...

Voor die sensor heeft een Li-Ion waarschijnlijk meer zelfontlading als dat die sensor zelf gebruikt. (moet je dus zo nu en dan opladen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als er een knoopcel in zit, heeft de fabrikant dat ook bekeken dat je er niet moet naar omkijken. als er spanning aanwezig is, word die knoopcel in principe niet gebruikt en telt enkel de zelfontlading.
lithium knoopcellen zijn ervoor gekend weinig zelfontlading te hebben.
li-ion, met de nodige bms chip dus niet

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

Op 23 september 2022 17:42:21 schreef Batavia:
Een silicium diode neemt 0,6 à 0,7 V weg en de stroom is dusdanig
gering zodat een 1N4148 wel voldoet.
And

Was het maar zo simpel.

Een AAA batterij heeft een capaciteit van ca 1200mAh. Zeg dat die klok daar 1 jaar op werkt dan is de stroom die de kok nodig heeft 1200 / (365 x 24) 0,13mA

Als ik hier door een 1n4148 diode een stroom van 0,13mA stuur dan valt daarover 0.51V.

3,5µA = 0,34V
13µA = 0,41V
0,88mA = 0,6V
6mA = 0,7V
100mA (maximum) is dat 0.89V

Bij de stroom die zo een klok verbruikt is het geen zekerheid dat er zomaar 0,7V over een diode valt. Het zal eerder een stuk minder. Ook is de spanning die over een diode valt verre van constant.
Voordeel van een klok is dan wel dat de stroom constant is. Dat is wel in het voordeel van de diode.
Het is eigenlijk best raar dat je op school geleerd word dat het altijd maar 0,6 - 0,7V is. Dat geld eerder bij een transistor in een versterker schakeling waarvan je de ruststroom goed hebt ingesteld zodat hij in zijn lineaire gebied werkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Bij de stroom die zo een klok verbruikt is het geen zekerheid dat er zomaar 0,7V over een diode valt.

De Li-Ion is alleen ter vervanging van de geheugen knoopcel, en die gebruikt normaliter helemaal niks... (heeft dus ook weinig nut om daar Li-Ion voor te nemen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

In verband met de zelfontlading zelfs af te raden. Een grotere primaire lithiumcel is de oplossing als je er geen omkijken naar wilt hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja ik zou ook een LFP Lithium accu gebruiken hiervoor, heb ik gedaan bij een clock met wijzers in de keuken. En dat bevalt me beter dan ik had gedacht.

Werkt nu momenteel al drie jaar op een niet oplaadbare lithium cell. En nog altijd netjes 3.70V. Misschien later over gaan op een LFP lithium accu.

Het is zelfs een klok die de atoomklok kan ontvangen, ik hoef die nooit te regelen. En dat werkt heel goed met een Lithium accu.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 23 september 2022 21:21:51 (18%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 23 september 2022 17:18:39 schreef Batavia:
De gemakkelijkste manier om de spanning te reduceren,zet een silicium
diode in serie.Deze neemt het te veel weg en heeft geen warmteontwikkeling.
And

Natuurlijk wel. Het vermogensverlies is ongeveer de diodespanning maal de stroom en dat wordt omgezet in warmte. Dat het in deze toepassing maar heel weinig is, doet daar niets aan af. In een weerstand zou evenveel warmte ontwikkeld worden, maar dan is de spanningsval veel meer afhankelijk van de belasting.

Die "houten klok" heb ik ook maar die werkt ook op een 5v adapter, sterker nog dat is nodig voor de draadloze laadfuntie. Als je alleen de klok gebruikt zou ik juist voor gaan op de 3x aaa bat te vervangen door li-ion. Dat knoopcelletje gaat zoals gezegd veel langer mee dan de zelfontlading van zo'n li-ion batterij. Je bent dus juist vaker van batterij aan wisselen dan minder ;)

Ik heb zelfs de indruk dat een niet oplaadbare Lithium accu nog beter is, die gaan jarenlang mee. Maar dan wel geen knoopcell maar een echte dikke accu.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 23 september 2022 21:55:56 (22%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Een dikke accu heeft weinig zin; de knoopcel heeft sowieso al niks te doen (is alleen voor als de spanning weg valt)
Een knoopcel van een goed merk (bijv. Renata) gaat bijna eeuwig mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

Op 23 september 2022 17:18:39 schreef Batavia:
De gemakkelijkste manier om de spanning te reduceren,zet een silicium
diode in serie.Deze neemt het te veel weg en heeft geen warmteontwikkeling.

Foute gedachte. De wet van ohm geldt hier ook hoor!
Udiode x Idiode = Pdiode

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Wat een flauwekul allemaal. De warmte ontwikkeling is zo wening dat het ding amper 0.1 graden warmer word dus in die zin is er geen warmte ontwikkelingen zo word het bedoelt en niet anders. Ergo het ding word niet warm dus er is ook geen extra aandacht nodig dat hij zijn warmte kwijt moet.

Bereken dan ook gelijk hoe veel die diode opwarmt.
P = 0,15mA x 0,5V = 75µW
Rthja = 350k/W
T = Rthja * P = 350 * 75µW = 0,02625K

Het is nog minder dan ik dacht, dat noem ik toch echt geen warmte ontwikkeling. Tenminste zoals het in de volksmond gebruikt word.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 24 september 2022 01:08:48 (29%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De diodekarakteristiek, geen stroom is ook geen spanning . Of waarom het geen zin heeft om dit in serie te zetten met een knoopcel .

De gemakkelijkste manier om de spanning te reduceren,zet een silicium
diode in serie.Deze neemt het te veel weg en heeft geen warmteontwikkeling.

Ik ben het met de mensen eens dat dit niet goed genoeg gaat werken. De spanningsval over een PN overgang krijg je pas als er voldoende stroom loopt en die is ook nog zeer temperatuur afhankelijk. En dan bedoel ik niet de warmte ontwikkeling van diode zelf natuurlijk maar de omgevingstemperatuur.

Philips had vroeger een systeem om de anodestroom batterij bij te laden als het portable radio'tje aan de net spanning stond. Hoewel, het was niet echt laden wat ze deden maar meer de batterij op spanning houden. Het was nl geen oplaadbare batterij die in die radiootjes gebruikt werd maar een gewone wisselbare batterij. De reden was dat de batterijen zeer duur waren. De anode stromen waren in verhouding vrij klein. Normaal gesproken ging zo'n batterij al betrekkelijk lang mee. En met de laadschakeling gingen ze dan nog een stuk langer mee.

Ik denk dat als het al niet in dat klokje zit de TS beter zoiets kan toepassen.

Om dit soort redenen heb ik een gewone mechanisch elektrische wekker. Als de stroom mocht uitvalleen staat die alleen maar een paar minuten achter. Hij maakt je altijd wakker als is het dan misschien een paar minuten later. En dat al 40 jaar. Ik ken geen elektronische wekker die daar wat betrouwbaarheid tegenop kan. Misschien dat en dcf klok daar tegenop kan als die niet zijn wek instellingen kwijt raakt als die zonder stroom staat tenminste. Alle andere wekkers gaan altijd staan knipperen en doen verder niets meer. Al die oplossingen met een hulp batterij werken een paar jaar redelijk leuk maar die batterij wordt natuurlijk nooit vervangen dus na een paar jaar is dat ook over.

Als er geen stroom loopt, dan is de spanningsval ook niet wat je er van verwacht... Dan kan de spanning te hoog worden voor wat er achter komt.

Formeel gaat die dan kapot, maar in de praktijk is ie dan ineens niet zo zuinig als bedoeld en gaat je 2000mAh lithium cel eerder leeg dan de 200mAh knoopcel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Lead acid: Klopt, bij dit soort microvermogens is er nauwelijks een Vf

Die li ions zijn nominaal 3,7V maar veel laders laden ze op tot 4,2 of zelfs 4,3V. Het is voor zo'n ding het beste om ze tot iets van max 4,15V te laden. Dan gaan ze langer mee. In dit geval dus handmatig met een lab voeding tot 3V laden.

Erg veel gedoe voor een backup batterij die vaak meer dan 20 jaar meegaat.

In plaats van drie penlites is geen probleem. Die dingen zijn nieuw ergens rond de 1,5V Dus minimaal 4,5V vol. Alkaline batterijen zijn rond de 1V leeg. Dus je kunt li-ions gebruiken. Alleen is het dan wat meer werk want ze mogen niet te ver worden leeg getrokken (ik dacht 2,5V) en niet tot 4,5V worden geladen.

Maar het ligt aan diverse dingen. Als die wekker direct op de 4,5V draait is dat te krap voor direct gebruik door 5V componenten dus zal er 3,3V worden gebruikt en zit er een DC/DC converter of regelaar in. Maar dit soort China meuk gebruikt componenten gerust op de maximale grens en dan kan iets meer of minder spanning in rookwolkjes of niet werken eindigen. Knoopcellen kunnen maar heel weinig stroom leveren. Zo kun je een ledje soms direct op een 3V knoopcel laten branden. Sluit je nu een 3V li-ion er op aan dan fakkelt dat ledje direct af want zo'n li-ion kan erg veel stroom leveren.

Je moet het zo zien. Jij wilt een scootmobiel gaan vervangen door een vrachtwagen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
vergeten

Golden Member

Op 24 september 2022 00:58:12 schreef benleentje:
Wat een flauwekul allemaal.

De warmte ontwikkeling is zo wening dat het ding amper 0.1 graden warmer word dus in die zin is er geen warmte ontwikkelingen zo word het bedoelt en niet anders. Ergo het ding word niet warm dus er is ook geen extra aandacht nodig dat hij zijn warmte kwijt moet.

Niks flauwekul! In dit specifieke geval gaat het op voor wat betreft het lage vermogen.

Maar het is fundamenteel fout te denken dat een diode die wordt toegepast voor spanningsverlaging, geen vermogen verwerkt.

Wat @Batavia denkt.

Dat is/was mijn punt en dat staat als een huis! :).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.