Wat voor stekker is dat?

Hierbij een paar plaatjes van een 'uitgebrande' connector. Zit vast op een ingegoten printplaat :-(
Het is van een motor.
Iemand een idee hoe zo'n connector heet / waar iets dergelijks te vinden is?
Bedankt!

mvdk

Golden Member

Die foto's verslaan mijn bril met stukken.
Goeie genade..

Doet denken aan een 3x4 molex connector. Is dat wat je zoekt?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Misschien een domme vraag maar als die uitgefikt is zou je dan niet eerst kijken naar de mogelijke oorzaak voordat je er een nieuwe in steekt?

Ziet eruit als een TE Mate-N-Lok connector

https://www.te.com/usa-en/plp/mate-n-lok/ZndJ.html?q=&d=545398&amp…

https://www.bbatechniek.nl/categorie/connectoren/mate-n-lock

worden ook veel gebruikt door Schaudt in campers (de meeste EBL's hebben die dingen ook)
Mogelijk heeft een lokale camperdealer die dingen zo liggen.

https://www.wvopzeeland.nl/images/ebl_99.gif

Maar succes om dat op zo'n gecoatte PCB te fixen....

die dingen willen wel eens vaker uitfikken. Trillingen icm relatief hoge stromen zijn funest voor die dingen op de lange termijn, je ziet ook wel regelmatig die dingen in campers ellende geven.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 23 september 2022 21:18:46 (16%)

@djsmiley, weer wat geleerd ;) Klinkt logisch als je erover nadenkt.
De vraag was trouwens oprecht bedoel, zeker niet bedoeld als commentaar of zo naar de ts.

jerome

Golden Member

Hopelijk zijn geen via's uitgefikt onderaan en zitten de pennen, of wat ervan overblijft nog goed vast. Ik zou de pvc weg dremelen om de staat van de pennen te kennen. Je zou een adereindhuls kunnen gebruiken met een stuk draad erin en dit over de pen schuiven en dan vast solderen en krimkous erover. Aan de 12 stukken losse draad kan je dan een 12 polige (amp bv) stekker zetten, en de tegenpool aan de bestaande kabelboom.

fatbeard

Honourable Member

56.5A ?!? 8)7
Dat is veeeel te veel voor zo'n connector, ze zijn op iets van 12A per contact gespect. Er bestaan wel speciale varianten voor hogere stromen, maar ook daar is het met zo'n 16A per contact wel op...

Als die print is ingegoten met een harde giethars is het feitelijk einde oefening. Alleen als het een soort siliconenrubber is heb je een (kleine) kans dat het nog reparabel is...
Wel eerst de oorzaak vinden en verhelpen, anders ben je een hoop tijd bezig voor niets.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik denk dan ook dat er contacten samengevoegd worden om de stroom te verdelen. Maar ook daarvan heb je er dan maar 1 nodig die moeilijk gaat doen om de boel uit te laten fikken.

@ DJsmiley: dat noem ik geen coating meer ;) dat ding is ingegoten.

@ Fatbeard: nuja, je weet toch dat ook giethars te verwijderen is als je daar het juiste gereedschap voor hebt? :P

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
fred101

Golden Member

Op 23 september 2022 22:12:32 schreef weardguy[/message]:

@ Fatbeard: nuja, je weet toch dat ook giethars te verwijderen is als je daar het juiste gereedschap voor hebt? :P

Snijbrander :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

je weet toch dat ook giethars te verwijderen is

Kan je het er niet gewoon weer uitgieten?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Als er hoge stromen nodig zijn gebruik ik altijd de ET60 van Samtec.
Compact, betaalbaar, 24 datapin (of meer) en 4 powerpinnen (of meer, 60A per kontakt... :9 )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Op 23 september 2022 23:36:44 schreef fred101:
[...]

Snijbrander :+

Als de soldeerkant niet ingegoten is , en de sporen nog heel een grote kans dat je de pinnen er 1 voor 1 uitgesoldeerd krijgt en het plastic blokje ook nog wel. Die connectors zijn vrij recht.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Is dit hem niet:

https://nl.rs-online.com/web/p/wire-housings-plugs/0848896

Er zijn staan er veel bij RS. Deze zijn van TE-connectivity maar volgens mij maakt molex ze ook. Het is lastig zoeken op deze dingen. je hebt ze ook met verschillende pin afstanden en pin diktes.

Iedereen bedankt voor de reactie. Ik heb het ding nog niet hier "(alleen foto's gekregen), maar ik ga er ook vanuit dat er meerdere contacten samengevoegd worden om de stroom te verdelen. Misschien zes stuks voor fase en zes stuks voor nul (hij draait op 230V is mij verteld, en niet op 380V, maar of dat waar is...?)

Op 23 september 2022 21:34:43 schreef jerome:
Hopelijk zijn geen via's uitgefikt onderaan en zitten de pennen, of wat ervan overblijft nog goed vast. Ik zou de pvc weg dremelen om de staat van de pennen te kennen. Je zou een adereindhuls kunnen gebruiken met een stuk draad erin en dit over de pen schuiven en dan vast solderen en krimkous erover. Aan de 12 stukken losse draad kan je dan een 12 polige (amp bv) stekker zetten, en de tegenpool aan de bestaande kabelboom.

Zoiets daar zat ik ook aan te denken. Ik ga er vooralsnog vanuit dat er alleen sprake is va een uitgebrande connector, maar als er meer defect is, dan vrees ik toch dat het einde oefening is gezien het feit dat de plaat is ingegoten.

Op 24 september 2022 08:51:37 schreef bprosman:
[...]
Als de soldeerkant niet ingegoten is , en de sporen nog heel een grote kans dat je de pinnen er 1 voor 1 uitgesoldeerd krijgt en het plastic blokje ook nog wel. Die connectors zijn vrij recht.

Ik vrees dat de soldeerkant niet benaderbaar is.

Ik bedenk net dat de andere (intacte) connectoren best wel eens van dezelfde familie kunnen zijn! Dat kan weer helpen bij de identificatie, zie foto.
Maar het lijken inderdaad TE Mate-N-Lok connector te zijn, bedankt hiervoor @DJSmiley en @Ex-fietser.

GJ_

Moderator

Op 23 september 2022 18:12:51 schreef Roland11:
Het is van een motor.

Nee, dat is een generatortje. Enkelfase 230Vac.

Dit soort connectoren wil nog wel eens belabbert contact maken en dan is dit al snel het resultaat. Als de print te redden is zou ik daar een of meer kabel op solderen. Ik neem aan dat ze naar normale stopkontacten gaan.

Op 23 september 2022 22:04:04 schreef fatbeard:
56.5A ?!? 8)7
Dat is veeeel te veel voor zo'n connector, ze zijn op iets van 12A per contact gespect. Er bestaan wel speciale varianten voor hogere stromen, maar ook daar is het met zo'n 16A per contact wel op...

Er zullen wel wat 16A connectoren op zitten, dus die maximale stroom gaat echt niet door één zo'n pin.

Ik heb het ding vandaag gekregen. Alles is zo verkoold op de pinnen en de pinnen zijn zelf half weggebrand. Dat is niet betrouwbaar te repareren zonder de print eruit te halen, en dat gaat me te ver omdat deze ingegoten is.
Helaas...