KWh meter MID of niet?

Goedendag.

Wie kan me vertellen of de meter in de foto een MID gekeurde meter is? Helaas kan ik alleen de voorkant zien. Welke merk is dus onduidelijk. Ik wil met zekerheid kunnen weten of dit een voor de meteorologische wet (nieuwe ijkwet) een goedgekeurde tussenmeter is.

Als ik google op dat ene ding wat het typenummer zou kunnen zijn, dan krijg ik effectief 1 hit op de japanse aliexpress waar bij "gerelateerde producten" toevallig een BL5000 naast een "1500W inverter" staat.

Dat is geen goed teken.

Het lijkt me dat in de eisen voor die ijk-keuring ook staat dat de boel traceerbaar moet zijn vanaf de voorkant. Dus als dat BL50001500 niet het typenummer is en dat het typenummer op de achterkant zou staan dan voldoet ie waarschijnlijk niet aan de eisen.

(als de meteropnemer bij jou langs komt, dan moet ie in 1 oogopslag de meter kunnen aflezen, maar ook moet hij kunnen zien of het de meter is die volgens de adminstratie bij jou hoort te hangen (merk, serienummer).... )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan je helaas niet helpen. Maar wat is een MID gekeurde meter en wat is de meteorologische ijkwet?

mel

Golden Member

Tussenmeters hoeven niet gecalibreerd te zijn. Dit geldt alleen als er een officiele afrekening aan hangt, zoals bij de energiebedrijven.En die hebben allemaal een certificaat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Dit geldt alleen als er een officiele afrekening aan hangt

Misschien is dat wel de reden van de vraag van TS (Camping / vakantiepark)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Indien tussenmeter gebruikt wordt in een jachthaven of vakantiewoning en er wordt op gefactureerd dan moeten ze zeker wel gekeurd zijn.

EricP

mét CE

Meter eruit. Vast bedrag per dag. Probleem opgelost.

Fabrikanten lopen doorgaans erg te koop met waar ze wel niet aan voldoen. Van deze is niks terug te vinden. Daarmee zal het wel niet 'gekeurd' zijn (wat uiteraard niks zegt over de nauwkeurigheid). Dus als dat je probleem is: meter negeren, vast bedrag. Klaar.

mvdk

Golden Member

en er wordt op gefactureerd dan moeten ze zeker wel gekeurd zijn.

Belangrijkste lijkt mij dat het ding correct meet en aangeeft. Als je daar een meter zou hebben zitten die meedoet in de/een meterpool, zouden je kWh's zomaar 10t duurder kunnen zijn.

Als je het echt bij benadering wilt weten: koop een meter, plaats em een aantal weken in huis in serie met je meterkastmeter, en zet em daarna op die camping of jachthaven in serie met dat metertje daar.
Ik verwacht geen schokkende uitkomsten.

mel

Golden Member

Op 24 september 2022 09:09:49 schreef Janus steenbergen:
Indien tussenmeter gebruikt wordt in een jachthaven of vakantiewoning en er wordt op gefactureerd dan moeten ze zeker wel gekeurd zijn.

Gecalibreerd. Gekeurd is iets anders..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

de tussenmeters die ik tegenkom zijn vrijwel nooit voor handelsdoeleinden gekeurd of geijkt. daar betaal je een pak meer voor en vrijwel nooit klaagt de eindgebruiker over dat ding. als de standen niet kloppen volgens een klant heb ik er weleens een maand een extra meter tussengezet. zien ze dat die overeenkomen en ze dus echt een hoog verbruik hebben. niet zelden klopt de scheiding niet, apparaten en licht van een ander zitten op de verkeerde meter aangesloten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ook bij een vaste prijs blijft het fictief, bij campings en kamerverhuur heb je ook gemeenschappelijke ruimten ;badkamer ;wasruimte enz . De één wast bv altijd op 30 graden en een ander meestal kookwas 90 graden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Als er op gefactureerd wordt, dan zijn de eisen best streng.

De gebruikelijke truuk is inderdaad om gewoon vast-bedrag-per-dag te rekenen.

Als je de beheerder van de tent bent dan kan je voor "een indruk" die dingen laten hangen en zeg de per-dag-prijs zo uitrekenen dat 90% van de gebruikers daar onder blijft.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 24 september 2022 09:03:40 schreef mel:
Tussenmeters hoeven niet gecalibreerd te zijn. Dit geldt alleen als er een officiele afrekening aan hangt, zoals bij de energiebedrijven.En die hebben allemaal een certificaat.

Ook bij verrekening tussen particulieren moet een meter toegelaten zijn en onder toezicht staan van een erkend meetbedrijf. En ja, dat is veel duurder dan een metertje wat je bij ali koopt. Ik heb het hier al vaker verteld, maar steeds zijn er mensen die daarop proberen af te dingen.

bprosman

Golden Member

Op 24 september 2022 11:46:06 schreef KlaasZ:
[...]Ook bij verrekening tussen particulieren moet een meter toegelaten zijn en onder toezicht staan van een erkend meetbedrijf. En ja, dat is veel duurder dan een metertje wat je bij ali koopt. Ik heb het hier al vaker verteld, maar steeds zijn er mensen die daarop proberen af te dingen.

Deze discussie is (hier) al vaker gevoerd en het grote verschil tussen "Theorie" en "Praktijk". De campings, watersportcentra, havens die ik ken in NL, en dat zijn er best een paar waar "Vaste/seizoens bewoning" toegestaan is ben ik zelden tot nooit een meter tegengekomen die onder controle/toezicht/beheer staan van een erkend meetbedrijf, (eigenlijk nooit) ook de grote parken a la Beekse Bergen en Oostappen niet, en toch word er ALLEMAAL op verrekend.
Dan heb ik het hier over seizoens, of jaar plaatsen. Gewone kampeerplaatsen is inderdaad vaak een vast bedrag per dag.
En die installaties zijn zeker niet geinstalleerd door "Hobby-bob" maar gerenommeerde bedrijven als Spie oid.
Ook heb ik nog nooit gezien/gehoord/gelezen dat hier boetes voor zijn uitgedeeld. Wel discussie, die vaak snel beslecht wordt door er even een 2e meter (Chauvin Arnoux tester oid) tussen te hangen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

T was even zoek...
Staat ook raar, een kWh meter met een met meteorologische keur.
Gaat dat ding dan mee met een weerballon?
Maar het moet een keur zijn volgens de Metrologiewet.
Scheelt maar een paar lettertjes, maar toch een wereld van verschil.

Als deze meter een keur heeft dan moet dat er op staan.
Hier kun je er wat over lezen.
https://advies-elektrotechniek.nl/wat-betekent-mid-bij-een-kwh-meter/

Als ik het fotootje zie dan heb ik mijn bedenkingen.

P.S. is de meterstand geheim?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 24 september 2022 12:07:05 schreef bprosman:
Ook heb ik nog nooit gezien/gehoord/gelezen dat hier boetes voor zijn uitgedeeld.

Dat is het punt, er wordt nauwelijks op gehandhaafd. Doen ze alleen bij klachten, en die zijn er nauwelijks. Bovendien zitten veel "klanten" in een afhankelijke positie, b.v. kamerhuurders.

In Zeeland is er ooit wel op gehandhaafd, was nog voor de liberalisering. Wij hadden toen nog een afdeling Inspectie en die constateerde dat er veel campings waren met een heleboel tussenmeters. Die zijn toen gesommeerd om een andere oplossing te vinden.

Op 24 september 2022 12:24:51 schreef Toeternietoe:
T was even zoek...
Staat ook raar, een kWh meter met een met meteorologische keur.
Gaat dat ding dan mee met een weerballon?
Maar het moet een keur zijn volgens de Metrologiewet.
Scheelt maar een paar lettertjes, maar toch een wereld van verschil.

Als deze meter een keur heeft dan moet dat er op staan.
Hier kun je er wat over lezen.
https://advies-elektrotechniek.nl/wat-betekent-mid-bij-een-kwh-meter/

Als ik het fotootje zie dan heb ik mijn bedenkingen.

P.S. is de meterstand geheim?

De metrologisch keur is heel normaal. Zie onderstaande link. Meteorologische keur was een autocorrect ?

https://www.agentschaptelecom.nl/binaries/agentschap-telecom/documente…

Nee de meterstanden zijn niet geheim maar heb ze voor de zekerheid gewoon geblurd.

Het antwoord op je originele vraag staat in het document dat je hier linkt.
Daarin wordt beschreven welke merktekens er op een meter moeten staan, en op de foto in je startbericht ontbreken die tekens.

Op de foto ontbreken nog meer zaken. Zo moet de naam van de fabrikant en een typeaanduiding er op staan en het jaar waarin de meter is geproduceerd. Dat alles ontbreekt op die metertjes.

bprosman

Golden Member

Die zijn toen gesommeerd om een andere oplossing te vinden.

En daarna ? :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 24 september 2022 13:14:59 schreef bprosman:
[...]
En daarna ? :-)

Niets,

De camping kan ook zeggen 10 euro per dag of de werkelijke kwh van de meter betalen.