jura E8

Hallo,
In mijn koffie residu bakje (dus waar de koffie moet inliggen na het zetten van een koffie) komt water mee.
Weet iemand wat de reden hiervan is?

gr

Op 23 september 2022 15:34:43 schreef p4u08400:
Hallo,
In mijn koffie residu bakje (dus waar de koffie moet inliggen na het zetten van een koffie) komt water mee.
Weet iemand wat de reden hiervan is?

gr

Lekkage 8)7
Staat er geen foutcode op het display, iets van p4u08400

Bapaktus

Special Member

Wij hebben ook sinds en half jaar óók een ENA 8.
Ik heb zojuist nog gekeken.
Ik kan alleen bedenken een lek of het opvangbakje te ver door geschoven (niet juist in de boden uitsparing geplaatst.
De Jura van mijn dochter had het zelfde probleem. Apparaat was aan een onderhoud/reparatie toe.
Hoe oud is de machine en hoeveel kopjes geschonken?
ruud

Na 4 jaar zal het afdichtingsrubber om de cilinder wel versleten zijn als het apparaat verder niet onderhouden is.

Stuur hem naar een onderhoudscentrum (Zoetermeer).

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Bapaktus

Special Member

Is 4 jaar, geen foutcode

Er wordt aangeraden om na 5000 kopjes het apparaat een gewone service beurt te geven.
Mijn dochter heeft haar apparaat (óók een ENA) na de complete service beurt in Zoetermeer weer opgehaald.
Nieuwe rubbers etc.
Maar je kan het apparaat ook opsturen.
Ons apparaat schenkt gemiddeld 8 á 10 kopjes per dag. is ongeveer 3000 kopjes per jaar.
Je kan bij de ENA8 het aantal geschonken kopjes koffie aflezen.
Ook uitgesplitst welke met smaken.
Dus wanneer er in die 4jaar geen service is geweest zal een complete service beurt nodig zijn.
ruud

Bapaktus

Special Member

Ik toon hier de factuur van een ENA aparaat.
Lijst met vervangen onderdelen.
Er is best veel vervangen.
Dit is de factuur voor een apparaat wat meer dan 10 000 kopjes koffie heeft geschonken.
Oók zij had last van water-lekkage in het apparaat.
De 5000 kopjes onderhouds beurt is goedkoper.
Het aantal kopjes wat door de vraagsteller is gesteld is nog niet bekend.
ruud

Bijzondere factuurr. Met dubbel R ;)

Maaleenheid al vervangen na zo'n korte tijd, die zouden veel langer mee moeten kunnen lijkt me toch?

Ja het is ongelooflijk wat Jura standaard allemaal vervangt bij een servicebeurt. Niet omdat een onderdeel er slecht uitziet, maar gewoon omdat dit in het draaiboek staat.
Ik vervang ook bij een Jura machines alleen hetgeen defect is.
Een 'waterlekkage' als boven vermeld zal in 99% van de gevallen zijn verholpen met een revisie van de zetgroep (in elk geval de 2 dikke o-ringen vervangen).
Ik raad klanten aan dit eens per 2 of 3 jaar te laten doen. En dan ook gelijk het drainageventiel onderaan de zetgroep mee te nemen.

Bapaktus

Special Member

:)

Maaleenheid al vervangen na zo'n korte tijd, die zouden veel langer mee moeten kunnen lijkt me toch?

Volgens mij is die machine van mijn dochter meer dan 8 jaar oud.
Op de factuur wordt vermeld dat er met deze machine zo'n 26000 kopjes koffie zijn gezet! :) :)
ruud

Ah daar las ik even overheen, ik zag iets van 'meer dan 10.000'. Ik vervang (bij een ander merk) de maler pas als ie defect gaat maar die red het ruim 45.000 maalkeren.

Bapaktus

Special Member

@
p4u08400

En vervolg/reactie ?????

ruud

Het toestel is opnieuw binnen, dichtingen van de plunjer zouden stuk zijn of het afvoerventiel... ik hou jullie op de hoogte

gr

Wat doet dat drainage ventiel eigenlijk?

Die laat de druk uit de geperste koffie'pad' weglopen zodat die mooi in vorm blijft en niet als natte pap in het bakje valt. Tevens stopt na openen van dat ventiel het druppelen uit de uitloop omdat de druk eraf is.