Gratis 5x fake LME49710 in ruil voor test

fred101

Golden Member

Heel gaaf dit soort plaatjes.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 24 september 2022 17:00:04 schreef Robin F.:
De verdachte LME49710's zijn binnen! Aan het package is niet direct iets te zien:
[bijlage]

Deze opdruk klopt niet, let maar eens op de formatting/uitlijning, en het lijkt (misschien is het gezichtsbedrog) er op dat de top een beetje scheef is behandeld.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 24 september 2022 17:15:18 schreef rbeckers:
20V in is vermoedelijk teveel. Probeer eens 1V in.

Hij doet het niet meer.... :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Robin F.

Golden Member

Ik heb er nog een paar ;)

20 V is wat in de datasheet van de LME49710 staat als testconditie voor de slew rate, en zoals je ziet werkt het prima: de opamp clipt niet. Hij slewt wel netjes, zodat we goed zien wat we wilden meten. Het is in elk geval niet de 20 V/us die de LME49710 zou moeten doen. De 741 zou iets van 0.5 V/us moeten halen, dus dat zit wel in de buurt.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
benleentje

Golden Member

Mogelijk is de chip geheel nagemaakt in een andere fabriek en heeft men de layout een beetje getweakt om dezelfde specificaties te krijgen als het origineel.

De 741 is volgens mij wel een van de oudste oer opamps en is door bijna elke fabrikant wel gekopieerd en nagemaakt. Als ik het goed begrepen heb zijn vanaf de eerste versie ook diverse versie updates geweest. Dat de ene 741 van de ene fabriek dan niet exact hetzelfde als die uit een andere fabriek lijkt me dan juist logisch.

Als je deze versie van de 741 nu eens direct vergelijk in een test opstelling met de datasheet ben ik wel benieuwd hoe veel of weinig dat afwijkt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Robin:
Prachtig resultaat, bedankt! Of uiteraard, een bedroevend resultaat, als je verwacht een snelle opamp te hebben gekocht. Raar dat het hun lukt om zoveel kopers om de tuin te leiden, zeker een gebrek aan kennis.

Het is fascinerend dat er een dergelijke "industrie" opgebloeid is, enkel om een handje vol geld te verdienen. Ze moeten de dan schijnbaar toegang hebben tot de hele productie infrastructuur.

Is het relevant om de echte producent van deze chips op de hoogte te brengen? Of zal het hen verder worst zijn, wetende dat hun serieuze klanten toch nooit op Ebay kopen.

Ik zelf zie er een sportieve uitdaging in om andere opamps te bestellen (indien heel goedkoop), ze te testen en indien fake bij Ebay te klagen. Jeg krijgt je geld heel snel terug. Eens moet ook die organisatie inzien dat ze kwaliteitseisen moeten gaan stellen. Of zie ik dat verkeerd?

Bram:
Sorry, ik heb nog geen tijd gehad om iets met jouw voorstellen te doen. Ik heb de afgelopen periode slechts 1x de soldeerbout in de hand gehad, maar er zijn zoveel andere kleine dingen die aandacht vergen, dat het erbij ingeschoten is.

Ik heb wel snel gekeken of de 100nF ontkoppeling voor de 40106 verschil uitmaakt voor het resultaat. Nee, het resultaat is identiek, maar ik geef toe, het behoort standaard aangebracht te worden. Ik had wel een ontkoppel C-tje voor de 555 gebruikt.

Ik zal het schema van mijn opamp-tester opzoeken, maar het is een heel simpele inverterende versterker met ca. 4x versterking. Tja, ook ergens op internet gevonden, met het advies geen 1x versterking toe te passen ivm bepaalde opamps die dat niet leuk vinden.

Toegegeven, het is geen professionele test-methode, maar zoals eerder gesteld, ik ontmaskerde fake TL071/LM358's zonder enig probleem.

Op 24 september 2022 17:00:04 schreef Robin F.:
We zien links dat de ingangstrap gevormd wordt door een NPN-emittervolger en een PNP-cascode. Onderaan zien we twee weerstanden naar V-, die aan de pinnen linksboven en rechtsonder hangen.

Misschien een idee om voor mensen die minder vaak naar naaktfoto's kijken ook wat cirkeltjes of pijlen te plaatsen waar de betreffende onderdelen zitten? Ik kan uren turen naar de chips van EPROMS, maar veel meer dan dat kan ik niet en ik heb dus ook geen idee hoe weerstanden en dergelijke er uit zien.

@ ronw: ik denk dat het gros van de kopers op Ebay die dingen koopt omdat ze 'ergens op internet' een schema hebben gezien met een bepaald type opamp, waar dat type eigenlijk helemaal niet nodig is kwa specificaties. Maar in de categorie 'het werkt' wordt er verder niet naar omgekeken en komt het vervalsen ook niet aan het licht.

En toegang tot de productie-infra is natuurlijk niet nodig: je koopt een berg 741 dies op, maakt daar zelf een behuizinkje omheen en stempelt/bedrukt/lasert ze als een totaal ander type. Die 741 dies kosten waarschijnlijk niets, dus dan verdien je er waarschijnlijk goed op, zelfs bij verkoop via Ebay.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je moet bij Ebay/Aliexpress snel klagen als je iets hebt ontvangen, anders kan dat niet meer. Dus zoals bij mij vaak gebeurt: Even geen tijd voor als het binnen komt, dan is de klaagperiode voorbij als je merkt dat er wat mis is. Als je het al merkt: Veel mensen hebben "een opamp" nodig, of kunnen niet de diagnose stellen dat het niet klopt, omdat ze daar de apparatuur niet voor hebben.

Daarnaast, Zo iets abstracts als: Hij haalt de specs niet, ik denk dat het een fake omgenummerde '741 is, dat kan wel eens niet begrepen worden. Mogelijk is de verkoper zelf ook beduveld. Dus die beweert dan dat ze echt zijn en dan moet je je case voorleggen aan een ebay/aliexpress arbitrage. Ik heb een keer een "chip-X development board" gekocht. Krijg je een random ander bordje en uiteindelijk niet m'n geld teruggehad omdat de fotos inderdaad van dat random bordje waren (waarvan je op de fotos niet vantevoren kan vaststellen dat die chip er niet op zit.)

Kortom, niet te enthousiast er op vertrouwen dat je je geld wel terugkrijgt. Maar het is goed om zo nu en dan een signaal af te geven, dus ik moedig het zeker aan. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Robin F.

Golden Member

@ronw: Je zou een mailtje naar TI kunnen sturen, maar waarschijnlijk krijg je het standaard antwoord dat je chips alleen via de officiële kanalen moet kopen. Het is bijzonder moeilijk om dit soort vervalsingen aan te pakken: het is onduidelijk waar de chips vandaan komen, en aan de advertentie kun je niet meteen zien of het om vervalsingen gaat. De verkoper kan ook net zo goed een foto van een echte chip gebruiken en toch neppe opsturen.

@benleentje: Deze chip vergelijken met een echte 741 is niet heel boeiend. Er zijn inderdaad vele verschillende versies van die chip in omloop die allemaal net een beetje anders zijn, maar uiteindelijk zijn ze allemaal ontworpen op dezelfde set parameters (namelijk die in de datasheet). Als je verschillen in prestaties meet, dan kan dat net zo goed komen door variaties in het productieproces. Ik denk dat dat zelfs een grotere invloed heeft dan de kleine verschillen in layout tussen de verschillende fabrikanten.

@weardguy: u vraagt, wij draaien :)

Hier heb ik de ingangstrap uitvergroot. D1 en D2 (clamping diodes) staan niet op het schema, maar de rest kun je mooi volgen. De ingangspinnen gaan naar de basis van Q1/Q2, die met de collectors aan elkaar hangen (zie hoe "c" naar beide torren gaat). De emitters van Q1/Q2 gaan naar de emitters van Q3/Q4, wat laterale PNP's zijn. Zij delen een basis, wat een N-diffusie is die aan de collector van Q10 hangt.

Q8/Q9 is een laterale PNP (herkenbaar aan de ronde emitter) met een collector die in twee stukken is gesplitst. Immers, Q8 en Q9 delen zowel de basis als emitter, dus die zijn samengevoegd terwijl er twee aparte stukken collector zijn. Eén van die twee (van Q8) is direct verbonden aan de basis, terwijl de andere collector (van Q9) via een niet zo goed zichtbare gedeelde diffusie aan de basis van Q3/Q4 hangt.

Q5/Q6/Q7 vormen samen een stroomspiegel die met R1/R2 is gedegenereerd terwijl R3 de instelstroom van Q7 regelt. Als je de bovenkant van R1 en R2 volgt, zie je dat die naar de emitters van Q5/Q6 gaan, maar ook (via een paar diffusie-jumpers, want er is maar één metaallaag) naar de offset adjust-pinnen linksboven en rechtsonder. R3 is van een ander materiaal gemaakt dan R1/R2 om een hogere soortelijke weerstand te krijgen, anders zou R3 namelijk 50x zo lang moeten zijn als R1/R2. Op de chip van ST zie je ook duidelijker dat ze verschillende kleuren hebben.

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

Voordat ik je beschrijving las zat ik me al te verbazen over dat de verhouding R1 R3 niet klopte.

De vierkantsweerstand van het materiaal van R1/R2 kan je dus schatten op 1/6e k Ohm. En bij R3 dus rond de 2k. (*)

Bij een chip heeft het zin om over vierkantsweerstand te praten: Wat is de weerstand van een vierkant van het materiaal. Maak je hem 10x langer dan breed krijg 10x die weerstand en maak je hem 10x breder dan lang krijg je 1/10e. Die vierkantsweerstand geldt ook voor bijvoorbeeld mosfets in geleiding. En die maken ze dan 100 of 1000x zo breed als dat ie lang is om een lage RDSON te krijgen.

(*) Ik heb dat nu op het oog gedaan. Dat kan veel nauwkeuriger als je een hogeresolutie foto neemt en dan pixels gaat tellen (gimp is daar handig voor).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Ik wil wat gaan solderen en heb daarvoor een 5V regelaar nodig. Ik kijk in mijn bakjes en vind een ST L78S05C. Ik zoek de datasheet op internet voor de correcte geadviseerde condensatoren en vind ook het interne schema van de 7805. Ik zie iets wat vrij goed overeen komt met de het inwendige van de 741 opamp. Niet zo heel gek natuurlijk maar leuk dat is iets waar je niet zo bij stil staat nu ineens herkend word dankzij dit topic.

Vond ik even leuk om te melden

https://datasheetspdf.com/pdf-file/1310619/STMicroelectronics/L78S05C/…

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De overeenkomst die je ziet is de verschilversterker. Die is redelijk standaard, komt vaker voor. Op zich wel mooie techniek.