Inschakelstroom scheidingstrafo

vergeten

Golden Member

Op 21 september 2022 09:43:27 schreef mel:
[...]in potaarde stoppen , dan krijg je vanzelf kleine ntc,tjes? >:)

Zo zie je maar weer op een serieuze vraag krijg je een waardevol antwoord ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als jullie NTC's gaan potten, dan is het toch juist handig dat Conrad de grondweerstand opgeeft?

--
Een NTC trouwens die op die manier zijn warmte slecht kwijt kan, zal heel snel heet worden en dus ook snel een lage weerstand bereiken, sneller dan met een 'luchtgekoelde' NTC.
Zo zou je met zo'n ingegoten NTC misschien toch weer de automaat laten aanspreken bij het inschakelen van de stroom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo kom ik er net achter dat de machine die de aardlek laat flippen wel 5 Ohm NTC modules heeft, 1 per fase. Maar omdat ze de nul niet hebben aangesloten kan het relais wat er ook inzit nooit aanspreken. Dus die draait 5 a 10 kW continue op die NTC's.

Nou vertrouw ik hier eea niet: de 3-fase trafo heeft aan de primaire zijde ook geen nul aangesloten. En secundair zitten allerlei 230V apparaten. Gaat dat wel goed?

Allen bedankt voor de input. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de inschakelvertraging die onder de Schakelingen staat. Het relais is 900 ohm geworden ipv de 1200 ohm. Maar volgens de verkoper zou het relais daardoor hooguit wat eerder inschakelen. In ieder geval werkt het inschakelen van de scheidingstrafo nu goed. De zekering/aardlekautomaat blijft intakt.
Mvg Jan

Dit schreef ik dus. Maar de inschakelvertraging werkte toch niet perfect. Na enkle keren goed schakelen ging één van de 10 ohm weerstanden kapot.Ik vermoed dat het relais te laat werd aangetrokken, waardoor er te lang stroom door de 4 weerstanden van 10 ohm loopt. Elders gelezen: De C1 condensator van 330nF zou vergroot moeten worden tot bijv 470 nF om een hogere spanning te krijgen. Of wellicht alleen een extra 300 ohm in serie met het relais.
Nou ja, dat is te verhelpen.
Maar inmiddels heb ik op advies van Amplimo aldaar twee NTC weerstanden van 2,5 ohm en 5 watt verkregen en deze op hun advies in serie geschakeld met de 230V ingang. Het werkt prima. Een aantal malen getest. Ook met een 2000 watt waterkoker aan de uitgang.

Zolang dat goed gaat laat ik het daarbij. Dank aan alle deskundige adviseurs! mvg Jan

[Bericht gewijzigd door jkab op zaterdag 1 oktober 2022 15:37:36 (53%)

Op 21 september 2022 22:30:45 schreef Hoeben:
Nou vertrouw ik hier eea niet: de 3-fase trafo heeft aan de primaire zijde ook geen nul aangesloten. En secundair zitten allerlei 230V apparaten. Gaat dat wel goed?

Stel dat je die nul zou aansluiten, wat voor stroom zou daar dan gaan lopen? Wat zou er veranderen aan de stroom door de transformatorwikkelingen?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste forumleden,
Enige tijd geleden schreef ik mbt de inschakelstroom van de ringkern scheidingstrafo van 2200W:

"Maar inmiddels heb ik op advies van Amplimo aldaar twee NTC weerstanden van 2,5 ohm en 5 watt verkregen en deze op hun advies in serie geschakeld met de 230V ingang. Het werkt prima. Een aantal malen getest. Ook met een 2000 watt waterkoker aan de uitgang."

Tot nu toe werkt dit prima. Maar die NTC's worden dus wel warm/heet. Op zich geen probleem. In diverse posts over softstart en NTC's lees ik dat men toch af en toe er voorstander van is om de NTC's enkele milliseconden na inschakelen te laten overbruggen met een 230V relais dat geschakeld wordt door de uitgang van de scheidingstrafo. Mij lijkt dat niet verkeerd. Wat is jullie mening? Mvg Jan

vergeten

Golden Member

Op 1 december 2022 19:19:16 schreef jkab:
Beste forumleden,
Enige tijd geleden schreef ik mbt de inschakelstroom van de ringkern scheidingstrafo van 2200W:

"Maar inmiddels heb ik op advies van Amplimo aldaar twee NTC weerstanden van 2,5 ohm en 5 watt verkregen en deze op hun advies in serie geschakeld met de 230V ingang. Het werkt prima. Een aantal malen getest. Ook met een 2000 watt waterkoker aan de uitgang."

Tot nu toe werkt dit prima. Maar die NTC's worden dus wel warm/heet. Op zich geen probleem.

Dat hoort zo! anders worden ze NIET laagohmig.!

In diverse posts over softstart en NTC's lees ik dat men toch af en toe er voorstander van is om de NTC's enkele milliseconden na inschakelen te laten overbruggen met een 230V relais dat geschakeld wordt door de uitgang van de scheidingstrafo. Mij lijkt dat niet verkeerd. Wat is jullie mening? Mvg Jan

Even terug naar af, 2,5 maand geleden! :)
Laat precies dat toen al voorgesteld zijn door: OXO

Op 16 september 2022 20:00:59 schreef OXO:
Zet een draadgewonden weerstand van 47Ω/10W in serie met de primaire.
Sluit op de secundaire een 220VAC relais aan.
Laat dit relais de weerstand kortsluiten.
Wanneer het relais aantrekt is de inschakelpiek al voorbij.

Dat relais-contact zal ook geen schakelpieken te verwerken krijgen (worden opgevangen door de NTC) en zal dus niet "slijten." een ideale combinatie!
Wel wat meer energieverbruik tijdens bedrijf door de relais-spoel-stroom :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 december 2022 22:10:02 schreef vergeten:
[...]Dat hoort zo! anders worden ze NIET laagohmig.![...]Even terug naar af, 2,5 maand geleden! :)
Laat precies dat toen al voorgesteld zijn door: OXO
[...]
Dat relaicsontact zal ook geen schakelpieken te verwerken krijgen (worden opgevangen door de NTC) en zal dus niet "slijten." een ideale combinatie!

Een weerstand werkt met een capacitieve belasting. Niet met een inductieve, daar heb je een NTC nodig. En dat relais heeft inderdaad weinig te lijden, het moet wel de stroom aankunnen.