50PUS6703 chassis TPM18.6E LA PHILIPS verticale strepen

Arco

Special Member

Beeldafmetingen hebben niet zozeer te maken met 'wil ik hebben', maar met de kijkafstand waarop je zit.
(ideale afstand is 2 tot 2.5 x de schermdiagonaal voor HD, en 1 tot 1.25 x de schermdiagonaal voor 4k...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat een onzin, wat is ideaal is voor iedereen anders.. Mijn ouders hebben in de woonkamer een 40 inch tv , dat is best wel groot ook gezien de vorige tv's die 'slechts' 32" waren (was al 82 cm in diagonaal die was al groter dan de breedbeeld Philps beeldbuis tv van slechts 66 cm, toen was dat al groot en breedbeeld een luxere t.o.v. een gewone beeldbuis tv in diagonaal). Zeker met de nog redelijke randen net zo groot als een 46 inch van nu zonder bescherm rand. Nu met de grote led tv's -de minimale 'instap standaard' lijkt zo'n 55" te zijn en meeste modetrend is nu om m tegen de muur te plakken wordt opeens de kijkafstand te ver en daarom dus een grotere 'nodig', had je m voor je neus op een tafeltje dan is 32" dichtbij voor gamen net zo goed als een te grote 65"op 4 meter afstand. En nu met de hoge energieprijzen is een kleinere led tv zowiezo veel economischer dan die veel te grote tv die bovendien eerder breekt en eerder problemen krijgt met uitval van de vele in serie geplaatste leds achter een te dun en kwetsbaar panel dat ook eerder kapot kaan gaan zonder stevige lijst. Dat is nu de meest gewilde tv die iedereen dan wil en de verkoper natuurlijk ook graag aan je verkoopt dan die iets 'kleinere'. Less is more...is hier wel beter voor de portemonnee en levensduur...

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Ideale afstand is gebaseerd op de resolutie van een scherm.
Als je bij een 4K te ver weg zit, zie je geen verschil tussen HD en 4K, en is een 4K tv dus zinloos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

4k natuur en steden video's van 4k drones zijn echt wel heel wel mooi om naar te kijken en veel al op Youtube vaak te bekijken, zover ik weet is bij Ziggo nog niet veel te zien in 4K met de nieuwere Next kastjes. Maar 8k en 16k is echt onzin, die scherpte maakt alleen maar de aansturing van de panelen nog kwetsbaarder. Want er zijn veel meer Chip On Films tabs nodig dan bij gewone HD panelen (vaak ook aan de zijkanten) en die tabs laten nog wel eens los en gaan ook nog wels vaak defect bij Samsung al paar keer gezien, dat scherm dan door een rare schaduw lijkt te hebben alsof de backlight kapot is. Dus die nieuwe 4k tv's gaan ook eerder kapot kijk maar op marktplaats hoe vaak en snel al soms binnen de 2 jaar al...

*hier heb ik geen app voor nodig
maartenbakker

Golden Member

Op 25 september 2022 13:19:11 schreef Arco:
Beeldafmetingen hebben niet zozeer te maken met 'wil ik hebben', maar met de kijkafstand waarop je zit.
(ideale afstand is 2 tot 2.5 x de schermdiagonaal voor HD, en 1 tot 1.25 x de schermdiagonaal voor 4k...)

Dat is naar mijn idee hooguit een richtwaarde/vuistregel. De ideale afstand zal naast de dot pitch ook nog afhangen van de ogen van de kijker. Die kunnen 80% zijn maar ook 140% bijvoorbeeld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Bij een 50" scherm is de pixelgrootte 0.50mm (HD)/0.25mm (4K).
Dan moet je toch dichterbij als 2m gaan zitten wil je iets van verschil zien tussen die twee resoluties.
(anders heeft 4K geen nut. Met een SD beeld kun je ook nog op 10m afstand gaan zitten, dat boeit niet zo erg... ;) )

Is goed te beoordelen als je een SD, HD en 4K testbeeld laat zien op de tv...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 25 september 2022 14:46:52 schreef Arco:
Bij een 50" scherm is de pixelgrootte 0.50mm (HD)/0.25mm (4K).
Dan moet je toch dichterbij als 2m gaan zitten wil je iets van verschil zien tussen die twee resoluties.
(anders heeft 4K geen nut. Met een SD beeld kun je ook nog op 10m afstand gaan zitten, dat boeit niet zo erg... ;) )

Is goed te beoordelen als je een SD, HD en 4K testbeeld laat zien op de tv...

Maar of dat punt van onderscheid op 2m ligt, hangt van je ogen af. Vandaar dat het nooit meer dan een vuistregel kan zijn.

Een ander verschil, waarvoor je de pixels misschien niet helemaal hoeft te kunnen onderscheiden, zou motion interpolatie kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Op 20 september 2022 21:25:17 schreef william1967:
Als de apps geen update meer krijgen kun ej altijd nog een goedkope mediaplayer aanschaffen, die zijn niet duur en de meeste apps kun je er op zetten zonder problemen, mijn ervaring is dat die dingen vaak beter werken dan de apps van de tv zelf.

Dat kan ik beamen. Ik heb een Sony TV van 10 jaar oud, en een Xiaomi Mi Box S. Daar draait Google TV op. Die kostte nieuw 8 tientjes en past op elk toestel met HDMI. Als het goed is doet die ook 4K, maar dat weet ik niet zeker. De nieuwere types doen dat zeker, er zijn meerde merken en types en die zijn net zo duur.