vintage amp NIKKO IA 600 elco's meer dan bol

Arco

Special Member

Wat heeft een zonnepaneel ermee te maken??? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Met de netspanning?

Op 25 september 2022 10:33:44 schreef Hoeben:
Die zijn zo goedkoop omdat er 5% korting in zit..https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b43740a4189m000-elektrolytische-condens…

Maar deze is al veel goedkoper: https://www.conrad.nl/nl/p/tdk-b43456a4189m000-elektrolytische-condens…, scheelt toch bijna een nieuwe fiets.

De prijzen voor 18 stuks! Dit zijn de bulkverpakkingen van Epcos.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
jerome

Golden Member

Op 25 september 2022 14:06:12 schreef rew:
Probleem is dat je zeker moet zijn van je zaak: Wat is de maximum stroom ?

Toen de defecte eruit was, is dit gedreven geweest met de labovoeding. Hoger dan 0,65A kwam het niet. De 5V doet hoofdzakelijk de verlichting van het front en de matrix van de knoppen. De stroom gaat wat op en af, afhankelijk welke toetsen on-off zijn. In de datasheet staat een operating temp. tot 125°. Zit daar met 71° nog een heel eind vanaf. Mag dus blijven zoals het is.

Daar zit ook weer van die bruine geleidende lijm in. Zie het groen geworden draadbrugje links naast de voorste elco.

Als je m toch open hebt, die lijm zeker ook eraf krabben.

Op 25 september 2022 19:16:09 schreef jerome:
[...]
Toen de defecte eruit was, is dit gedreven geweest met de labovoeding. Hoger dan 0,65A kwam het niet. De 5V doet hoofdzakelijk de verlichting van het front en de matrix van de knoppen. De stroom gaat wat op en af, afhankelijk welke toetsen on-off zijn. In de datasheet staat een operating temp. tot 125°. Zit daar met 71° nog een heel eind vanaf. Mag dus blijven zoals het is.

Kijk, dat is onderzoek en meting waar je iets van te weten komt en je weet dan meteen of het goed of fout is en je kunt aan een oplossing werken.
Soms kun je zo'n regulator nog ergens op het chassis kwijt met niet al te lange bedrading. Je moet hem dan wel isoleren als dat op het koelprofieltje niet nodig was.

Er is duidelijk iets gelekt op de print, water of iets anders. Ik zou dat even wegpoetsen met IPA en onderkant inspecteren.

Edit, dat is van die lijm. Pas op daarmee die bruine drap is geleidend!

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 27 september 2022 15:39:35 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
jerome

Golden Member

Op 27 september 2022 15:37:14 schreef CrossFireX:
Pas op daarmee die bruine drap is geleidend!

Oesje! Toestel al weg. Zal het laten weten. Dat kunnen ze zelf ook nog als ik er een detailfoto bij doe.

Tal van apparaten zijn er stuk van gegaan, die lijm wordt vloeibaar en er komt een corrosief sapje uit. Dit tast componenten aan en vreet de draden kapot tot onderaan de print. Alsof dat nog niet genoeg is, is die vloeistof ook nog eens geleidend en veroorzaakt kortsluitingen...

Ik zou het niet te lang uit stellen en de rest moet je absoluut wegkrabben. Het moet ook weg onder die condensators, het spul vreet en tast alles aan. Aansluitdraden worden groen net als accuzuur en het blijft verder gaan als je het niet verwijderd.

Sommige componenten worden aangetast tot de draden door gevreten zijn..
Die kun je achteraf opnieuw het beste vast zetten met de witte lijm die ze nu gebruiken overal. Wordt nu ook in het bedrijf waar ik werk, gebruikt in grote hoeveelheden.

Soudal FIX all High Tack, bevat geen zuren meer, volledig neutraal.
Verdomd taai goedje, alleen mechanisch te verwijderen...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

De lijm wordt niet vloeibaar maar "oxideert" onder invloed van de omgeving (vocht uit de lucht?)

Ik verwacht een polyurethaan dat lijkt op dat van de beruchte gele kruimeltandwielen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Vastzetten niet met lijm, maar siliconenkit ervoor gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Gebruik dan wel zuurvrije siliconenkit, anders raak je van de regen in de drup...

Niet vastzetten is vaak ook een optie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 september 2022 14:31:21 (21%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grote elko's flapping in de breeze, die zou ik toch vastzetten... :+

Wij zijn afgestapt van silicone, bijna allemaal zit er wel enig zuur in. We gebruikten zuurvrije silicone eerst, bleek dat er toch altijd wat zuur in zit...

Liever geen risico meer nemen. Je wil niet weten hoeveel onderdelen echt los komen door trillingen en schokken. Hier bij ons worden daar in labo testen mee gedaan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op woensdag 28 september 2022 20:45:46 (12%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.