4440W zonnepanelen opsplitsen in twee groepen van 16A

Ik heb een zonnepanelen set aangeschaft. Nu wordt er aangegeven dat mijn systeem een afzekering van 20A met 3x4 ymvk kabel van 30m nodig hebben. Mijn vraag hier is, ik heb 2 x 16A B aardlekautomaten groepen beschikbaar in mijn meterkast. Kan ik met een 5x2,5mm2 kabel over 30meter de 12 panelen met microomvormers opsplitsen in 2 groepen van 6 panelen? Ieder op z'n eigen 16A groep? Blauw/bruin = 1 groep Fase/nul en Zwart/grijs = 1 groep fase/nul?

Sure, dat kan.

Je gaat er kwa geleidend oppervlak ook iets op vooruit, van 4 mm2 naar 5mm2. Heb je driefasen in de meterkast, dan kan je eventueel later nog eens 3500W aan panelen bijschakelen: Je verlengt het drie-fasen gebeuren tot in de buurt van de panelen en maakt daar een onderverdeler die er drie groepen van maakt. Dat past ook op die 5*2.5mm2 kabel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

zoals rew het zegt mag het, maar zoals ts het zegt niet. geen 2 verschillende groepen op 1 kabel aansluiten.

echter ga je 2x 2kW over die 30mtr 2,5 sturen. dat is niet aan te raden ivm spanningsval en dus verliezen. dan zou ik eerder 2 kabels 3x4 leggen zodat je over de 2 bestaande groepen kunt verdelen. zorg wel dat die een eigen aardlek hebben, niet op een aardlek bijzetten waar al groepen opzitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waarom niet gewoon 1 zekering nemen, die 2 draden parallel nemen in de zekeringkast, en boven ook parallel nemen.
bijkomend vind ik 2x 4mm² heel weinig voor 4400W.
ik geloof dat ik een 3F 4mm² kabel heb van 1meter tussen zekeringkast en inverter, net om zo min mogelijk spanningsval te hebben

60meter 4mm² (30 heen, 30 terug) heeft een weerstand van 0.3ohm ongeveer.
als je daar 20A door stuurt, verlies je al 6V.

als de straatspanning dus op 247V komt, zullen je inverters op 253V al afslaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 25 september 2022 20:08:13 schreef fcapri:
waarom niet gewoon 1 zekering nemen, die 2 draden parallel nemen in de zekeringkast, en boven ook parallel nemen.
bijkomend vind ik 2x 4mm² heel weinig voor 4400W.
ik geloof dat ik een 3F 4mm² kabel heb van 1meter tussen zekeringkast en inverter, net om zo min mogelijk spanningsval te hebben

60meter 4mm² (30 heen, 30 terug) heeft een weerstand van 0.3ohm ongeveer.
als je daar 20A door stuurt, verlies je al 6V.

als de straatspanning dus op 247V komt, zullen je inverters op 253V al afslaan

vandaar 2x 3x4 leggen, zodat er 2000W per kabel loopt en geen 4000W.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je moet het principe volgen van dat je een energie leverancier bent geworden. Dan wil je zo min mogelijk energieverliezen over je kabel. 4440 W over 30m 3G4 kabel geeft 96W verlies aan vermogen. Dat is zonde. Bij een 5G4 kabel wordt dat de helft (twee aders parallel). Binnen een paar jaar heb je de meerkosten van een duurdere kabel er al uit.

Die twee alamatten moet je wel mechanisch parallel koppelen, met zo als een 2x2 polige fornuisgroep. Kijk ook eens in de gebruiksaanwijzing wat de minimale lekstroom moet zijn om ongewenst trippen te voorkomen. Veelal >100mA voor kleine (1f) systemen, 300mA voor de grote systemen. Als het al nodig is om een aardlek te gebruiken.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 25 september 2022 23:04:24 schreef keebrev:
J>100mA voor kleine (1f) systemen, 300mA voor de grote systemen. Als het al nodig is om een aardlek te gebruiken.

micro omvormers, je legt dus 400V kracht aan op je dak, een aardlek is wel zo veilig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja, je hebt gelijk, er over heen gelezen |:(

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 26 september 2022 08:40:52 schreef keebrev:
Ja, je hebt gelijk, er over heen gelezen |:(

Mijn eerste gedachte was ook het 'fornuisgroep' idee, maar ik heb het idee dat je inmiddels inzichten hebt dat dit niet de beste methode is. Ik heb die inzichten nog niet _/-\o_ dus wat mis ik?

Mij is bv. nog niet duidelijk of de OP een 1 of 3 fasen meterkast heeft.

Bij micro-omvormers kan je zelf de string samenstellen, afhankelijk van de ligging van de zonnepanelen op verschillende delen van het dak, bijv. een string van 3 panelen en een string van 5 panelen. Je kan ze apart afzekeren, zodat er in geval van een storing in een micro-omvormer, de andere string blijft functioneren. Zet je er een fornuisgroep automaat in, dan schakel je beide systemen uit, wat onnodige verliesopbrengsten genereert.

Op 25 september 2022 23:11:23 schreef testman:
[...]

micro omvormers, je legt dus 400V kracht aan op je dak, een aardlek is wel zo veilig.

DC-spanningen kunnen ook oplopen boven de 400V bij string-omvormers. Dat leg je toch ook niet aan een aardlekschakelaar.

Aardlekschakelaars zijn bedoeld voor wandcontactdozen (was 20A, nu tot 32A), gebruikt door leken voor algemeen gebruik, huis-tuin-en-keuken dus. Een leek is iemand die weet dat die van elektriciteit een optater kan krijgen, en verder geen kennis van elektra heeft. Mijn vrouw bijvoorbeeld.
Een (string- of micro)omvormer is sinds 2017 verplicht vast aangesloten in de groepenkast, zonder wcd. Dus wat je eigenlijk doet, is de kabel van de omvormer naar de groepenkast beschermen tegen aardlekfouten. Het moet niet gekker worden.
Heb je zelf je (restant)kabel op 10cm diepte náást het pad in de aarde naar de schuur gelegd, dan wordt het een ander verhaal. Het risico dat je die kabel een keer in tweeën jast is aanzienlijk.

Moderne omvormers bezitten een veiligheidssysteem met 6 mA dc-lekstroom detectie (gelijk aan het B-type aardlek) en schakelen niet in als er een fout optreedt. Daar schakel je dus een A-type aardlek achter voor de kabel. Overkill is dat, aangeprezen door de fabrikanten van dat spul om de verkoop te bevorderen. Want....er zou wel eens iemand een spijkertje door de kabel kunnen slaan....ja zo lust er ook een...

Er worden veel adviezen gegeven, maar die zijn niet verplicht. Dat is het mooie van de NEN1010. Er worden minimale voorwaarden opgesteld waar een elektrische voorziening aan moet voldoen. De rest mag je zelf invullen.

Als jij je beter voelt met een extra aardlek die je iedere maand moet testen (staat er met kleine lettertjes op) moet je dat doen (is niet negatief bedoeld).

Gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 27 september 2022 08:08:24 schreef keebrev:

het is niet alleen de aanraakveiligheid, maar ook de hoofdaarding moet een volle aardsluiting aankunnen. gezien panelenboeren op dak uit het zicht nogal eens aanprullen zou ik er een aardlek opzetten. straks ligt een lasdoos los op dak, loopt vol water en begint de ellende

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 september 2022 08:08:24 schreef keebrev:
Want....er zou wel eens iemand een spijkertje door de kabel kunnen slaan....ja zo lust er ook een...

Iemand heeft mijn megger geleend om een probleem dat ze hadden te diagnostizeren. Ik heb hem sinds zondag eergisteren weer terug. Eindconclusie: iemand had door de kabel geschroefd. Het metalen frame van een gipsplaten muur was dus aan de stroomdraden komen te hangen.

Tja. Dat soort dingen gebeuren. Dus ik vind het niet "fout" om een extra beveiliging in de meterkast te hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 september 2022 08:08:24 schreef keebrev:

[...]

Moderne omvormers bezitten een veiligheidssysteem met 6 mA dc-lekstroom detectie (gelijk aan het B-type aardlek) en schakelen niet in als er een fout optreedt. Daar schakel je dus een A-type aardlek achter voor de kabel. Overkill is dat, aangeprezen door de fabrikanten van dat spul om de verkoop te bevorderen. Want....er zou wel eens iemand een spijkertje door de kabel kunnen slaan....ja zo lust er ook een...

Er worden veel adviezen gegeven, maar die zijn niet verplicht. Dat is het mooie van de NEN1010. Er worden minimale voorwaarden opgesteld waar een elektrische voorziening aan moet voldoen. De rest mag je zelf invullen.

Als jij je beter voelt met een extra aardlek die je iedere maand moet testen (staat er met kleine lettertjes op) moet je dat doen (is niet negatief bedoeld).

Let op dat de stroom van 2 kanten kan komen bij een 'fout'. Deze kan uit de zonnepanelen komen (dan ziet jouw omvormer dit en schakelt af) maar zal ook uit het net komen. En die stroom kan jouw omvormer niet afschakelen.
Vandaar lijkt het me maar logisch dat je ook een aardlekbeveiliging plaatst in de kast.

Op 27 september 2022 08:59:34 schreef testman:
[...]

het is niet alleen de aanraakveiligheid, maar ook de hoofdaarding moet een volle aardsluiting aankunnen. gezien panelenboeren op dak uit het zicht nogal eens aanprullen zou ik er een aardlek opzetten. straks ligt een lasdoos los op dak, loopt vol water en begint de ellende

Een goed aangelegde pv-installatie behoeft geen aardlek. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, en geen erkend bedrijf in de arm wil nemen en met zo'n pv-cowboy in zee gaat, heb je nog geluk. Die zet de pv-automaat op een bestaande aardlek...

Op 27 september 2022 19:09:10 schreef rew:
Eindconclusie: iemand had door de kabel geschroefd. Het metalen frame van een gipsplaten muur was dus aan de stroomdraden komen te hangen.

Een pv-kabel door een gipsplaatwanden muur?!? Of was dit een schakel/ wcd leiding?

Op 27 september 2022 20:36:27 schreef willamette:
[...]

Let op dat de stroom van 2 kanten kan komen bij een 'fout'. Deze kan uit de zonnepanelen komen (dan ziet jouw omvormer dit en schakelt af) maar zal ook uit het net komen. En die stroom kan jouw omvormer niet afschakelen.
Vandaar lijkt het me maar logisch dat je ook een aardlekbeveiliging plaatst in de kast.

Bij mijn weten gaat de stroom uit de omvormer maar één kant op, en dat is richting de meterkast :) . Als de stroom de andere kant op dreigt te gaan (door een hogere spanning aan de netzijde), schroeft de omvormer zijn uitgangsspanning op om zijn vermogen aan het net te kunnen leveren tot deze aan zijn grens zit, de maximale 10% van de nominale netspanning, dat is 253V en schakelt daarna uit.

Op 27 september 2022 08:59:34 schreef testman:
het is niet alleen de aanraakveiligheid, maar ook de hoofdaarding moet een volle aardsluiting aankunnen.

Dat klopt inderdaad. Meten is weten. Circuitimpedantie meten of het net de teruggeleverde stroom aan kan en de aardimpedantie of deze laag genoeg is om 5x In van de automaat aan te kunnen.

Weet je het niet zeker, of heb je geen zin of mogelijkheid dat te meten, plaats een aardlek.
Als extra veiligheid zou je nog, zoals onze Zuiderburen dat doen, een aardlek van 300mA selektief plaatsen i.p.v. een hoofdschakelaar.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 28 september 2022 08:35:37 schreef keebrev:
Een pv-kabel door een gipsplaatwanden muur?!? Of was dit een schakel/ wcd leiding?

Nee, dit was een gewone 230V leiding in de gipswand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 september 2022 18:45:11 schreef jarginja:
Mijn vraag hier is, ik heb 2 x 16A B aardlekautomaten groepen beschikbaar in mijn meterkast. Kan ik met een 5x2,5mm2 kabel over 30meter de 12 panelen met microomvormers opsplitsen in 2 groepen van 6 panelen? Ieder op z'n eigen 16A groep? Blauw/bruin = 1 groep Fase/nul en Zwart/grijs = 1 groep fase/nul?

Ik lees hier weer een hoop reacties van mensen die niet begrijpen waar het over gaat.
(komt helaas heel vaak voor)

Wat ik begrijp wil je het eigenlijk bedraden als een kookgroep. Uit de meterkast met 2 nullen en twee (dezelfde) fase 16A automaten naar de panelen brengen.
Het idee is op zich ok.

Naar wat ik heb begrepen mag je een opwek eenheid echter niet op een gebruikers automaat plaatsen.

En dan gaat dit plan niet werken.
Je zal ergens in de meterkast een extra automaat moeten plaatsen voor je opwek. Men noemt dat ook wel rem-automaat.
Ik ben geen vonkentrekker en ken de NEN1010 niet (die ook steeds maar weer veranderd wordt)

Wat ik er van begrepen heb is dat het tegenwoordig sterk afgeraden wordt om andere verbruikers op dezelfde zekering te hebben. Of zelfs verboden. Dat kan toch prima met een gekoppelde "kookgroep" automaat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 september 2022 08:35:37 schreef keebrev:

[...]

Bij mijn weten gaat de stroom uit de omvormer maar één kant op, en dat is richting de meterkast :) . Als de stroom de andere kant op dreigt te gaan (door een hogere spanning aan de netzijde), schroeft de omvormer zijn uitgangsspanning op om zijn vermogen aan het net te kunnen leveren tot deze aan zijn grens zit, de maximale 10% van de nominale netspanning, dat is 253V en schakelt daarna uit.

Stel: er een fout zit op de kabel tussen omvormer(s) en meterkast. De omvormer ziet die fout en schakelt uit. De kabel blijft echter wel onder spanning staan, want in de meterkast is er nog niks uitgevallen. Dat bedoel ik dus met ‘de stroom kan van 2 kanten komen’. De fout kan van 2 kanten gevoed worden, dus je kan niet anders dan ‘dubbel’ beveiligen.

Op 28 september 2022 09:33:02 schreef stortbak:

Wat ik begrijp wil je het eigenlijk bedraden als een kookgroep. Uit de meterkast met 2 nullen en twee (dezelfde) fase 16A automaten naar de panelen brengen.
Het idee is op zich ok.

ik zie totaal geen nut om dat met 2 automaten te doen, gewoon die 2 nullen en 2 fase draden achter 1 dikke automaat steken van 25A ofzo.

Op 28 september 2022 09:33:02 schreef stortbak:

Naar wat ik heb begrepen mag je een opwek eenheid echter niet op een gebruikers automaat plaatsen.

En dan gaat dit plan niet werken.
Je zal ergens in de meterkast een extra automaat moeten plaatsen voor je opwek. Men noemt dat ook wel rem-automaat.
Ik ben geen vonkentrekker en ken de NEN1010 niet (die ook steeds maar weer veranderd wordt)

zonnepaneelinstallatie mag niet samen met verbruikers zitten op 1 zekering.
stel dat je uw zonnepanelen samenknoopt met je boiler. en die zit op een 20A automaat.
de zonnepanelen van 4440W kunnen 19A terugleveren, ideaal dus want er loopt nooit meer dan 20A
ofwel 19A van zonnepanelen naar het net
ofwel max 20A van het net naar de boiler. MAAR als de boiler in kortsluiting gaat, kan er 19A van de zonnepanelen in de boiler en 20A van het net. en dat is verboden.

de remautomaat is (misschien dat je het wel correct bedoeld, maar kan verkeerd geinterpreteerd worden) een extra automaat om de stroom in de GEHELE zekeringkast te beperken.

je net (bv 40A) komt binnen op je 300mA diff en die verdeeld zich daarna over alle groepen.
de zonnepanelen komen binnen op hun eigen 20A zekeringen en komen ook binnen op je diff.
dan ZOU er in de zekeringkast meer stroom kunnen lopen, namelijk 40A van het net en 20A van de zonnepanelen.
dus ga je na je 300mA diff niet direct naar je groepen maar eerst een remautomaat van 40A. zodoende kan er in je huis weer MAXIMAAL 40A lopen zoals de hoofdzekering is van je netaansluiting.

op deze foto van mijn installatie, zou ik namelijk 83A op de zekeringkast krijgen zonder de remautomaat. nu is dat weer beperkt tot 63A.

TS kan gewoon die 2 (hopelijk niet gebruikte) 16A zekeringen verwijderen.
1 remautomaat van 40A (als dat zijn net aansluiting waarde is)
1 automaat voor de panelen van 25A (20A zal vermoedelijk te krap zijn). en al zijn groepen NA die remautomaat van 40A

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 september 2022 22:03:42 schreef fcapri:
[...]

ik zie totaal geen nut om dat met 2 automaten te doen, gewoon die 2 nullen en 2 fase draden achter 1 dikke automaat steken van 25A ofzo.

Waarschijnlijk heeft de TS een 3-fasen aansluiting, waarbij de micro-omvormers strings over twee van de drie fasen verdeeld worden. Je kan de pv-installatie met een fornuisgroep in één handeling spanningsloos maken.

Bij een een-fase aansluiting kan je de draden 2 x 2 parallel schakelen en afzekeren met een enkele 25A automaat, uitgaande van een 35A hoofdzekering.
Is de hoofdzekering 1 x 25A, dan zal de netbeheerder de aansluiting moeten verzwaren naar 1x35 of 40A. (of minder panelen aansluiten).

Op 28 september 2022 15:00:39 schreef rew:
Wat ik er van begrepen heb is dat het tegenwoordig sterk afgeraden wordt om andere verbruikers op dezelfde zekering te hebben. Of zelfs verboden.

Een opwek-generator (micro-wkk, windturbine, pv) dient (sinds 2017) altijd op een aparte groep in de verdeelkast aangesloten te worden. De verdeelkast kan de groepenkast in de meterkast zijn, maar ook een distributiegroep.

Bijvoorbeeld op zolder, waar een bestaande wasmachine aansluiting omgebouwd wordt tot disributiegroep, bestaande uit een hoofdschakelaar, alamat voor de wasmachine en een hoofdschakelaar als lastscheider voor de omvormer als deze in de buurt van van de distributigroep hangt (zicht afstand, kabel tussen omvormer en distr.gp in opbouw, dus niet uit het zicht. Je kan de hoofdschakelaar voor de pv vervangen door een automaat (of alamat) voor de pv-installatie als je daar beter bij voelt. Dat is mijn interpretatie van de NEN1010.

De oorspronkelijke wasmachine automaat laat je zitten en de draden verleg je naar een nieuw te plaatsen automaat (of alamat, maar dan wel selectief) direct achter de hoofdschakelaar van de huisinstallatie. Van daar uit kan de huisinstallatie (eventueel beveiligd door een C40 automaat) gevoed worden.

Dat is het mooie van de NEN1010, je hebt verschillende oplossingen voor hetzelfde vraagstuk. Enige voorwaarde is dat de veiligheid voorop staat.
Afwegen van een risico: hoe groot is de kans dat er een fout in een zichtbaar kabeltje van één meter of zo tussen de omvormer en de distr.gp. optreedt. Moet je die apart beveiligen? Mocht het ooit verkeerd gaan, dan gaat de automaat in de groepenkast er uit, en doet de wasmachine het ook niet.....pffff.

Op 28 september 2022 09:13:06 schreef rew:
[...]Nee, dit was een gewone 230V leiding in de gipswand.

Die zat dus al achter een aardlek...

Op 28 september 2022 21:44:39 schreef willamette:
[...]

Stel: er een fout zit op de kabel tussen omvormer(s) en meterkast. De omvormer ziet die fout en schakelt uit. De kabel blijft echter wel onder spanning staan, want in de meterkast is er nog niks uitgevallen. Dat bedoel ik dus met ‘de stroom kan van 2 kanten komen’. De fout kan van 2 kanten gevoed worden, dus je kan niet anders dan ‘dubbel’ beveiligen.

Stel, dat alleen één ader defect is, dan schakelt een aardlek of automaat ook niet uit...

Mijn verhaal gaat specifiek over pv-installaties, en dan met name over de kabel en hoe groot het risico is dat deze beschadigd kan worden onder normale omstandigheden. Verbouwen is een tijdelijk iets, waarbij het risico dat er wat verkeerd kan gaan groter wordt. Maar ik heb nog geen dhz of pro gezien die thuis een bouwhelm draagt...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 25 september 2022 18:45:11 schreef jarginja:
Mijn vraag hier is, ik heb 2 x 16A B aardlekautomaten groepen beschikbaar in mijn meterkast.

Beknopte installatiehandleiding van een micro-omvormer type DS3

Wordt niet aanbevolen, zie stap 8, punt 2.

[Bericht gewijzigd door keebrev op donderdag 29 september 2022 10:39:23 (41%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 29 september 2022 08:46:51 schreef keebrev:
[...]
Waarschijnlijk heeft de TS een 3-fasen aansluiting, waarbij de micro-omvormers strings over twee van de drie fasen verdeeld worden. J

Waar leest iedereen dat toch? 8)7 8)7

Er wordt geadviseerd een 3x4 kabel en een zekering van 20A voor een 4kW PV.
Hij heeft 2 zekeringen vrij van 16A
Het PV vermogen kan hij splitsen in 2x2000W
Want dat kan op een 2,5 kabel en een 16A zekering
Beschikbaar is een kabel 5 x 2,5. Nu de aansluiting nog......

Op 29 september 2022 08:46:51 schreef keebrev:
[...]
Je kan de pv-installatie met een fornuisgroep in één handeling spanningsloos maken.

PV mag niet op een verbruikersgroep!

Het schema van fcapri is goed. TS heeft alleen twee stuks PV en ipv fcapri's "Z" van 20 plaatst hij er 2 van 16.

Op 29 september 2022 13:17:55 schreef stortbak:
[...]
PV mag niet op een verbruikersgroep!

Dat staat er ook niet. Er staat niet OP een fornuisgroep, maar MET een fornuis groep. Een fornuisgroep, anders gezegd, is een 2 x 2 polige installatieautomaat. Die kan je ook gebruiken in deze situatie.
TS zou wat duidelijkheid kunnen scheppen door aan te geven wat voor netaansluiting die heeft.

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 29 september 2022 17:23:15 schreef keebrev:

Dat staat er ook niet. Er staat niet OP een fornuisgroep,

pfffffffff

Op 29 september 2022 17:23:15 schreef keebrev:

TS zou wat duidelijkheid kunnen scheppen door aan te geven wat voor netaansluiting die heeft.

Dat kan je toch afleiden uit 3x4 kabel

[Bericht gewijzigd door stortbak op donderdag 29 september 2022 17:34:24 (28%)

Op 29 september 2022 17:32:03 schreef stortbak:
[...]

Dat kan je toch afleiden uit 3x4 kabel

denk het toch niet. zat huizen hebben toch 3F en maar op 1 fase pv.

waar rook was, werkt nu iets niet meer