Samsung RB29FSRNDWW Water in vriezer

In de onderste lade van deze non frost koel vries combinatie komt steeds wat water / ijs. Ik zie nergens een gaatje of zo wat verstopt zou kunnen zijn. De ventilator hoor ik wel draaien. Iemand een idee hoe dit op te lossen is ?

Dat gaat ontdooiwater zijn dat niet door het ontdooigootje naar het reservoir achter op de motor geraakt. In de vriezer de achterplaat verwijderen zodat de verdamper bloot komt te zitten. Dit gaat het makkelijkst in ontdooide staat daar je anders wat stuk kunt trekken indien er ergens ijs of sneeuw plakt. Best eerst een dagje uit de stekker en met de deur open zetten.
Onder de verdamper zit een gootje hetwelke uitkomt via een buisje op de motor.
Deze goot inspekteren. Alsook het eindstopje dat op dat darmpje/buisje zit.

Oorzaken:
-te veel ijs door niet goed sluitende deurrubbers
-Een deur die ooit eens open blijven staan is
-vuil in de goot/buisje
-eindstopje dewelke verstropt is
-niet goed werkende goot ontdooiing

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank je wel Eric

Is dat deze plaat in de bijlage?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik had de plaat er even af maar zag geen gaatje. Wel een heet verwarmingselement om bevriezing van het dooiwater te voorkomen. Zal ik niet goed gekeken hebben of kan het zijn dat deze geen gaatje heeft?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De glasplaat ligt verkeerdom ;) Dat bedoeld ie.

Onder de verdamper zit een geplooide metaal plaat. Deze is trechter vormig. Dus aan het laagste punt zit er onder die metaalplaat een gaatje

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Haha ok nou morgen de plaat goed leggen en opnieuw op onderzoek !

Dank allemaal. Ik laat het weten.

Het gaatje gevonden maar zat dicht gevroren van daar niet gezien. Het dopje wat Eric bedoeld kan ik niet lokaliseren

Ik zie dat ze bij dit model de weerstand (verwarmingselement? Naar beneden geplooid hebben en er een alu extentie op aangebracht hebben om dat gaatje ijsvrij te houden. Dan rijst de vraag, is de ontdooiing nog ok of sluit de deur voldoende?

Het gaatje gaat naar beneden en komt achteraan in de compressorruimte uit. Daar op het uiteinde zit een dopje met gluif ter wateruitlating en het tegehouden van omgevingslucht richting vriezer binnenruimte. Soms is het een syfonvorm.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Eric, ik zag geen vuil of zo. Ik heb er een beetje warm water in gegooid en dat loopt mooi weg.
Gisteren toen ik keek stond hij in de ontdooistand stond er water in het gootje en de verwarming was heet. Ik denk dat het gaatje toen met ijs dicht zat waardoor ik het niet zag. Ik heb het doorgestoken met een VD draadje ca 10 cm diep en het loopt door (nu). Ik kijk het even aan zo. aan de deur en rubbers zie ik niets bijzonders. Wel heeft hij een keertje op een kier staan.

Een andere keer met wat hulp de combinatie van het plateau halen en de achterkant bekijken. Hoop dat de compressor dan zichtbaar is en niet door de gesloten zwarte achterkant afgedicht is wat ik met een spiegeltje zie

Deur op een kier kan idd oook een aanzet zijn. Best toch het uiteinde nakijken dewelke nabij de compressor uitkomt. Als je met je draad het stopje eraf geduwd hebt kan er nu warme omgevingslucht in de vriezer en daar voor ijsvorming in het gootje zorgen.

Edit: ik zie nu je 2de bericht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat ga ik zeker doen. Super bedankt voor al je fijne vakkundige tips !

[Bericht gewijzigd door Pe1edy op maandag 26 september 2022 13:19:18 (25%)

Toch meteen maar gecontroleerd. Het dopje zat er nog op en het spleetje schoon en open !
Moet goed zijn.

Er blijft toch steeds weer water op de bodem komen die dan bevriest. Na een ontdooien blijft het wel even weg maar komt weer terug. Weer open gemaakt en de condensbak verwarming gemeten. Deze is ca 350 ohm. Is dit OK ? Kon de stroom niet meten opdat moment. Er zit ook nog een voeler op de verdamper. Zijn deze ook vaak stuk? Zijn lastig te meten als hij uit staat. Is het rubber spleetdopje in het afvoer buisje echt nodig of kan die eruit ?

Alvast bedankt

1. Ntc gaat regelmatig stuk. Indien problematisch verwacht ik eerder aanijzelen (sneeuw) vd verdamper dan water in de frigo. Maar kost weinig en nu hij open ligt mss snel mee te vervangen voor toekomstige problemen.

2. Het buisje met gespleten rubber. Dit is zeker nodig. Proper maken en kijken of het door laat. Indien het rubbertje er niet op zit krijg je valse lucht en gaat het gaatje zeker dichtvriezen

3. De ontdooi hulppen zit naar achter gericht ipv naar onder in het gaatje (foto). Er zijn ook grotere versies voor blijvende probleemgevallen.

4. Ik dacht dat er in de service info ook iets stond. Mss dat ik later daarvoor tijd heb.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank je wel eric. Het afvoergaatje gaat wel recht naar onder. Ik heb hem weer uitgezet . Het bakje moet straks dan leeg zij als alles ontdooit is

Als je er nog iets over vind zou het fijn zijn. Dank alvast!

Ik bedoel dat alu lipje (foto) dat rond het verwarm element gekneld zit. Dat behoort in het gaatje te wijzen. Er zijn langere lipjes voor te verkrijgen

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ok. Dat zou het wel eens kunnen zijn. Heb meteen gekeken en het lipje zat om het element gedraaid. Heb ik zelf niet veroorzaakt. Heb het terug gedraaid en in het gaatje gestopt. Zie de 2 fotos

Zit hij zo ok? Het zit nu ca 5mm in het gaatje

Wat een geluk dat ik Eric hier tref???ziet elk detail. Super !

Perfect. Nu een kaarsje branden. Figuurlijk dan. Met wat geluk is het in orde. Dit kan komen door uitzetten en krimpen vh verwarmelement of omdat ijs overproductie het weg duwt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

U gaat het horen. Nogmaals veel dank

Ontdooien deed de kast wel, maar ik houd het ook op het hulp lipje, gaan vaak loszitten en na verhuizing zelfs compleet verplaatst!! Als lipje er net boven zit is het al OK, warme water drupt in gaatje is al voldoende