bruggelijkrichter defect lifetec infrarood Massage apparaat

Bij het opruimen weer eens iets anders gevonden, iets wat ik nog nooit open heb gehad, altijd leuk ;)
Voordat ik ding in stopcontact steek eerst eens begonnen om hem open te maken en eens te inspecteren.
Blijkt dat er 4 diodes van de gelijkrichter achter de trafo defect zijn. Nu is de vraag, is dit de oorzaak van niet werken of het gevolg van een eerdere fout?
Ik zie dat de online gebruiksaanwijzing is van 2005 dus ding is al zeker 15 jaar oud. Dus gewoon slechte diodes die kapot zijn gegaan is denk ik zeker niet onrealitisch.
Zou leuk zijn om te maken, kan het een nieuwe bestemming geven.

Eerst goed meten of er geen kortsluiting is ergens, en die dioden gewoon vervangen. Er zit niet zoveel in, er kan dus ook niet zo veel mis gaan.

Maar meten is weten! En de trafo ook uitmeten met en zonder spanning.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 23 september 2022 22:01:51 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
vergeten

Golden Member

Op 23 september 2022 21:05:07 schreef brains:

Blijkt dat er 4 diodes van de gelijkrichter achter de trafo defect zijn.

Ik sluit me bij @CrossFireX aan.

Hoe ben je tot die diagnose gekomen?
Met een multimeter op diodestand kan je ze stuk voor stuk meten.
Per diode moet je ± 0,6v in doorlaat meten, (zwarte meetpen bij de streep) en in sper ∞ ofwel niets.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Er zitten verder geen andere onderdelen op de pcb behalve de diodes die mogelijk een meetfout kunnen veroorzaken.
De diodes natuurlijk een voor een gemeten en sommige maten in sper ook.
Trafo heb ik in ohm stand uitgemeten en kreeg zowel primair als secundair ohmse waarde, ben ff vergeten welke |:(

vergeten

Golden Member

Op 23 september 2022 22:27:33 schreef brains:
Er zitten verder geen andere onderdelen op de pcb behalve de diodes die mogelijk een meetfout kunnen veroorzaken.
De diodes natuurlijk een voor een gemeten en sommige maten in sper ook.

Die zijn dan stuk, zoek naar de oorzaak, los die op en vervang de diodes!.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Alleen met goed meten zul je erachter komen wat het probleem is van kapotte diodes. Lukraak onderdelen vervangen werkt meestal juist averechts...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Als er inderdaad dioden defect zijn zal er zeker wat mis zijn met het trilmotortje en/of IR warmte ding.
Nu betwijfel ik wel of dit 3VA trafo'tje een kortsluitstroom kan leveren die een 1N4004 junctie >150°C krijgt.

Anoniem

Oxo, zo denk ik er ook over. Het transfootje is gemaakt om 140mA te leveren, zijnde 14% van de maximale diodestroom.
Bijkortsluitning in de verbruiker kan die diode tot wel 30A aan gedurende de tijd nodig om de zekering op te blazen. Als die er in zit tenminste.

bij kortsluiting zal de stroom hier nooit zo hoog worden. Zou me verwonderen als die een ampère haalt.
De kans is erg klein dat met zo'n klein transfootje alle 4 de diodes tegelijk zouden stuk zijn voor de zekering het begeeft.

Brains, heb je wel de tranfso en de belasting losgemaakt voor je het brugje uitmat?
Om het in meettechnische termen uit te drukken: de meetonzekerheid te wijten aan de operator lijkt hier de dominante factor