Lichtmis 2022

Op 24 september 2022 17:21:54 schreef miedema:
Overigens stond er ook een "dikke" Delta: E030-10, een 30V /10A lineaire voeding. Die stond er eind van de dag nog. Kennelijk wil zo langzamerhand niemand meer zo'n bakbeest hebben....

Ik zag dat monster staan, ik heb zelf een EK 030-10 en die is slechts een kwart van het volume van die voeding. En dat vind ik al een apparaat wat aan de grote kant is.

Ik vond dat er een mooi aanbod was van onderdelen, wel goed zoeken want de beste spullen liggen meestal niet bovenop.

This is the world we know best, the world of madness
blackdog

Golden Member

Hi,

Van mij ook een foto van wat ik vandaag heb gekocht.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-2022-01.png

Aan de linkerzijde twee trafo’s met twee gelijkricht printen, deze vier dingen bij elkaar 6€, netjes!

Hoe kom ik toch aan een redelijke collectie 10 slagen potmeters, nou.. op beurzen score ik meestal er wel een paar zoals hier 5 stuks voor 10€.
Deze zijn 50K en daarom heb ik ze ook meegenomen, de hogere waarden zijn met dunner draad gewikkeld, hierdoor is de resolutie hoger.
Over resolutie gesproken bij een andere "leverancier" lag een groot model 10 slagen potmeter uit een Pro serie,
niet meegenomen maar deze had een lineairiteit van 0,025%, dit is zeer goed en die zie je niet veel, wel meer mooi spul gezien en niet meegenomen, het is hier al zo vol.

Daarnaast zakjes met Sanken eindtransistoren waarvan ik denk dat de 2SA1294 echte zijn en de zakjes 2SC3263 neppers, dit zag ik pas toen ik thuis was, maar 1€ per zakje van 5 stuks, wat maakt het uit. :-)

Een grijze doos met gebruikte IC's, daar zit wat leuk spul in, bij de eerste blik zag ik wat CER-14 behuizingen en een DAC80 er in liggen, verder niet gekeken voor die 2,50€.
Dit zit er ondermeer in het doosje 4x AD2700LD 10V referentie, 9xMPY100 vermenigvuldiger, ruim 10x AD536AKH RMS converter,
4x LM3914 printje, een stuk of 10 Burr Brown XTR110KP wat een precisie U naar I converter is.

Doosje gevarieerde vermogens transistoren en daaronder een "Mini Whip" active antenne, met een niet gestempelde 2N5109..., zal wel een uitschot 2n2102 zijn... goede actie Display Electronica!
De man die het verkocht attendeerde mij nog er op dat er echte BNC's gebruikt werden in dit pakketje, het blijkt gewoon China bagger te zijn bij inspectie,
deze actieve antenne had het hoogste bedrag, met zijn 19,95€, maar ja, ik maak dat printje niet even snel zelf. ik vind het verder wel goed zo.

En als laatste, vier stuks experimenteer print, zijn netjes gemaakt en ik denk dat ze daardoor ook wel een tijdje zullen mee gaan, de soldeerbaarheid is goed door mij getest.
De achterzijde is ook vertind koper en is met via's verbonden met het koper tussen de eilandjes aan de bovenzijde.
De print is bijna helemaal goed wat opbouw betreft, en het enige verbeterpuntje is als je echt HF schakelingen op deze printjes wilt opbouwen dat aan de onderzijde waar het soldeer eilandje zit, daar het koper weg te halen.
Want je last van kan hebben is de capaciteit naar het massavlak aan de onderzijde, deze capaciteit is rond de 1,7pF, maar dit is laag genoeg voor de meeste experimenten.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

mooie gelijkricht-printen, staan de elko's parallel? en zo ja voor low esr of kleine bouwvorm?

blackdog

Golden Member

Hi rwk, :-)

Ik denk dat ze voor die opzet gekozen hebben uit het oogpunt van ruimte.
Het lijkt er op dat er zes elcos van 1000uF parallel staan per 24V voeding.
Wordt het vanzelf Low ESR. :+

Het lijken zijn twee hoofd voedingen te zijn van 24V met de L78S24 regelaars deze zijn 2-Amper i.p.v. de 1-Ampere voor ene normale 7824V regelaar.
Vanuit deze spanningen wordt er met twee normale 7800 series 12V en 8V gemaakt.

Het DIL voetje is de aansluiting voord electronica die gvoed moet worden.
Verder pinheader voor een ventilator en een Ref Oscilator.

Beide printjes zijn al een gerepareerd geweest, beetje op een boeren manier met slecht soldeer dat dikke klodder hards achterlaat, als je begrijpt wat ik bedoel. :-)
De print zelf is netjes gemaakt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Bedankt blackdog, ik dacht dat het actieve gelijkichtprinten waren, heb het plaatje uitvergroot en zie dat het "gewoon" diodeblokken zijn met regelaars.

flash2b

Special Member

Niet veel gekocht vandaag (gelukkig :) ) maar wel veel mensen gesproken.

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20220924_153737sm.jpg

- Mahr Millitron 1501 IC
- HP 4328A Milliohms Meter

Die eerste is een "Digital Long Range Measuring Instrument" zie:

Mahr Millitron 1501 IC.pdf

Hij werkt ook nog, al weet ik niet hoe maar ik krijg de preset waarde ingeklokt. Recentelijk is deze nog gekalibreerd maar er stond een sticker op met "niet gebruiken". De voeding of de processor van het ding hikt en reset zichzelf. Iemand meer informatie ?

De HP 4328A had ik al maar deze is met een deel van de probe met Hirose connector. Ik hoop dat electron920 zijn probe ooit nog tegenkomt....

Hubie

Special Member

Op 24 september 2022 18:23:07 schreef Henry S.:
Bijna droge lichtmis gehad, het weer viel wel mee. Relatief veel gezeten, maar uiteindelijk een kleine buit verzameld.

-Noval voetjes voor m'n B3X95U (uit de kringloop) restauratie, grote Dails, chassisdelen voor geisoleerde banaanstekers (PL) :P
[bijlage]

-HF experimenteerprinten, GU50 buizen met voet
[bijlage]

-Diverse coax met N (en sma) connectors
[bijlage]

Mooi spul die Vernier dials,die zijn meestal of niet verkrijgbaar of stervens duur( €40 - €50 )

Henry S.

Moderator

Op 24 september 2022 19:42:57 schreef blackdog:
Doosje gevarieerde vermogens transistoren en daaronder een "Mini Whip" active antenne, met een niet gestempelde 2N5109..., zal wel een uitschot 2n2102 zijn... goede actie Display Electronica!

Heb je liever mooi glimmende 2N5109's met Motorola logo "Nieuwe productie"? 8)7 Iedereen trapt er in...

En als laatste, vier stuks experimenteer print, zijn netjes gemaakt en ik denk dat ze daardoor ook wel een tijdje zullen mee gaan, de soldeerbaarheid is goed door mij getest.

Die had ik ook gevonden, en ze kwamen me bekend voor... Het blijkt een copie van de enkelzijdige Elektuur HF-experimenteerprint te zijn (Okt 1985, EPS 85000), handig spul.

Op 24 september 2022 22:16:31 schreef Hubie:
Mooi spul die Vernier dials,die zijn meestal of niet verkrijgbaar of stervens duur( €40 - €50 )

Ze waren nog niet goedkoop, €8/s, maar kon ze niet laten liggen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 25 september 2022 15:59:05 (15%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi Henry,

Nou het is een ongestelpelt ding, dus wie weet wat voor chip er in zit... of een lineairiteit "van lik me vessie"
Maar ik kan er gewoon een 2N5109 uit mijn hamster voorraadje in plaatsen. ;)

Ik heb een transistorvoetje op het printje geplaatst, zodat ik deze transistor makkelijk kan wisselen.
Er zaten twee mooie TO39 voetjes in het grijze halfgleider doosje dat ik gisteren gekocht had, kon ik mooi hier toepassen, het is een "laag voetje" dus goed bruikbaar voor HF.

Gisterenavond heb ik het printje gebouwd, ik heb de goede onderdelen die ik hier heb liggen gebruikt om het printje te bestukken,
op een 10K weerstand na voor de LED zijn de meeste onderdelen het ronde archief in gegaan.
De bespreking van dit printje komt later wel, oja dit wil ik nog wel even kwijt, welke Aap duuwt tegenwoordig nog 22mA door en LED heen...
Hiervoor heb ik een overgebleven 10K weerstand gebruikt om op ongeveer 1mA door de LED te komen, hiermee brand hij fel zat.
https://www.bramcam.nl/Diversen/Mini-Whip/Mini-Whip-01.png

Er staat één AD2700 referentie IC te testen, die gisteren ook in het grijze doosje zaten, blijkt vrij goed te zijn.
Wel een nadeel is zijn hoge stroomverbruik, de positie van het meetpunt is doorom nogal kritisch, breadboard testen is daardoor uit den boze voor dit IC.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Het was ook wel interessant geweest om te zien of de bijgeleverde onderdelen echt slechter waren.

20mA LED-stroom zou verklaarbaar zijn als het om een oud type LED gaat. Heb er ook nog een paar honderd van, en ik gok dat datzelfde ook voor Display zal gelden.

Nog over het hoofd gezien: metaalfilmweerstanden. Waren de originele dat ook?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 25 september 2022 18:53:04 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Maarten, :-)

Nop, ik zij al dat ik goed spul gebruikt heb dat hier ruim voorradig is, volgens mij zitten er standaard koolweerstanden bij.
Ik heb ze allemaal gemeten en ze waren ruim binnen de 5% dus daar geen klachten over.

Ik heb nog meer opmerkingen, maar daar is dit topic niet echt geschikt voor, er komen nog wat antennes binnen en
als dat binnen is, zal ik een topic er over maken en meer uitleggen.
Wel heb ik een frequentie sweep gedaan, was een beedje lastig en je moet de antenne wel met goed 50Ω afsluiten anders krijg je op meerdere frequenties nogal wat opslingering.
De eerst meting is gedaan met de megeleverder "2N5109" geen tijd gehad voor verdere metingen deze avond.
Maar laters dus meer daar over.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Hi!

Ik zal bij deze ook nog even mijn buit showen, wegens drukte had het wat vertraging.

Het overzicht van mijn gescoorde dingen. :)
O.a. metalen gegoten bakjes voor het inbouwen van projectjes, veel kastjes met verscheidene connectoren, zelfs nog 2 zonder, meerstanden schakelaars, potmeters, aantal verzwakkers en omzetters, wat kabels, LM555 metal can, DPM van Analogic, W&G RT-1 en 2 bakjes met diverse schakelaars en tulen voor bnc kabels.

De W&G gescoord voor €7,50 ben ik heel blij mee. Hij ziet er niet zo netjes meer uit, glas ontbreekt en heeft een dikke deuk. Maar wel een voet, dus die ga ik onder mijn andere exemplaar zetten. Deze ga ik later nog een keertje opknappen. Weet iemand trouwens wat voor connector dit is?

Verder bij de koffie de nodige mensen gesproken, wat erg leuk was!

Oja, heb ook nog een slijpsteen gescoord voor mijn bescheiden mechanische werkplaats.

groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
benleentje

Golden Member

20mA LED-stroom zou verklaarbaar zijn als het om een oud type LED gaat.

Wat is oud in deze context. Ik heb nog veel oude leds die zeker 25 jaar oud zijn en ook die die hoeven echt geen 20mA, 5 - 7mA doen ze het ook goed.

Met oud denk ik dan aan jaren 80 leds.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Doet mij sterk denken aan een snelkoppeling voor perslucht

festina lente
maartenbakker

Golden Member

Op 26 september 2022 16:56:01 schreef benleentje:
[...]Wat is oud in deze context. Ik heb nog veel oude leds die zeker 25 jaar oud zijn en ook die die hoeven echt geen 20mA, 5 - 7mA doen ze het ook goed.

Met oud denk ik dan aan jaren 80 leds.

Nouja, goedkoop dan of ouderwets. Niet oud of NOS. Mijn vader heeft eind jaren '90 een partij low cost LED's besteld om goeilampjes te vervangen in educatieve toepassingen, maar dat was geen succes. Die heb ik dus nog liggen en die zijn gewoon niet zo helder.

Hetzelfde geldt voor een assortimentje 0603 SMD LED's dat ik voor een paar euro uit China haalde. Sommige kleuren zijn al bij 1mA erg fel. Andere hebben wel echt 10 a 20mA nodig en zijn dan alsnog niet zo fel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
miedema

Golden Member

Ha Haasje93,

Je hebt flink gescoord!
Ik zie veel mooie en handige HF kastjes om eigen dingen in te stoppen.

Die W&G verzwakker is 75 Ohm zie ik, zijn die connectoren niet gewoon F (de standaard voor kabel TV)

groet, Gertjan.

Henry S.

Moderator

Daar zijn al die verzwakkers gebleven :P

Op 25 september 2022 16:31:09 schreef blackdog:
Gisterenavond heb ik het printje gebouwd, ik heb de goede onderdelen die ik hier heb liggen gebruikt om het printje te bestukken,
op een 10K weerstand na voor de LED zijn de meeste onderdelen het ronde archief in gegaan.
[...]
[afbeelding]

Het is de basic Miniwhip, er zijn tegenwoordig betere versies (ik ben bezig een te reverse-engineren).
Ze werken allemaal goed zolang je ze op genoeg afstand van de bebouwing opstelt, en in de top van een geaarde metalen mast.

Op 26 september 2022 19:59:06 schreef miedema:
Die W&G verzwakker is 75 Ohm zie ik, zijn die connectoren niet gewoon F (de standaard voor kabel TV)

Dat lijkt me een hele oude connector, doet me hier aan denken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
miedema

Golden Member

Op 26 september 2022 15:09:37 schreef haasje93: De W&G gescoord voor €7,50 ben ik heel blij mee. Hij ziet er niet zo netjes meer uit, glas ontbreekt en heeft een dikke deuk. Maar wel een voet, dus die ga ik onder mijn andere exemplaar zetten. Deze ga ik later nog een keertje opknappen. Weet iemand trouwens wat voor connector dit is?

Zie de brochure van de Wandel und Goltermann RT-1.
In de 75Ω uitvoering is deze geleverd met de volgende connectoren: BNC, 2,5/6 (M) en 1,6/10 (M). 1 van die laatste 2 moet het dus zijn, maar helaas zegt het mij niets :-)

Leuk dat je er een originele voet bij hebt. Mijn beide RT-1's kwamen zonder voet, en heb ik dus zelf wat moeten bedenken. Foto's daarvan in deze post.

Groet, Gerjan.

pietplof

Golden Member

Nou, val ik even stevig door de mand.
En het was niet eens lollig bedoeld.

Laat ik nou echt denken dat het ding dat aan de rand van de foto staat een soort manometer zou zijn.
Helemaal niet in verband gebracht met de WG verzwakker op de foto erboven.

Wellicht toch maar eens m'n oude studieboeken opduikelen ; het is toch onaangenaam weer.

festina lente
Schimanski

Golden Member

1.6-10 en 2.5-6 lijken mij RF DIN connectors. De getallen zijn resp. de buitendiameter van de pin en de binnendiameter van de ring in mm.

Een bekende grote variant is de "spinner" 7-16: https://www.amphenolrf.com/connectors/7-16-connectors.html

In de Amphenol of Radiall catalogus komt de 1.6-10 niet (meer) voor.

https://www.radiall.com/media/files/DIN_10-23_16-56%20D1C004XEe.pdf

Omdat de verzwakker met verschillende typen connectors geleverd werden is deze misschien eenvoudig te vervangen.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 september 2022 21:04:12 schreef Henry S.:
Daar zijn al die verzwakkers gebleven :P
[...]
Dat lijkt me een hele oude connector, doet me hier aan denken.

Is het inderdaad.
Ik heb in Deurne een afstembare cavity met een lighthouse triode gescoord met een dergelijke coax connector.
Kan hier helaas niet aan foto's komen, die staan thuis op de NAS en die staat UIT :P >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

Dank voor de reacties, het lijkt erop dat ik inderdaad even moet kijken of ik de connectoren er misschien af kan halen en anders maar even goed opzoek.

Op 26 september 2022 21:04:12 schreef Henry S.:
Daar zijn al die verzwakkers gebleven :P

Valt best wel mee toch? ;)

Maar heb inderdaad heel wat doosjes voor projectjes gevonden, was ook een van de dingen waar ik goed naar keek.

Maar ik zag dat de rest ook hele mooie dingen gescoord hebben, ik kijk ernaar uit om dat weer voorbij te zien komen op het forum.

Heb inmiddels het voetje van de RT-1 eraf gehaald en op de ander gezet die ik al had. Die staat nu helemaal gepoetst en klaar voor gebruik op de werkbank. :)

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Ik laat ook nog even mijn buit zien:

  • twee stuks lieve kleine scoopbuisjes
  • varco ca. 100pF
  • schakelaar 5x32
  • mitutoyo schuifmaat

Ite

Thevel

Golden Member

mitutoyo schuifmaat

Dezelfde schuifmaat heb ik hier ook nog liggen (van school) en is inmiddels bijna 50 jaar oud.
De leraar op school graveerde je naam op de achterkant, staat er bij jou toevallig ook een naam op?

Er staat niks op.
Hij ziet er uit als nieuw