Meerdere t5 tl buizen op vsa

Hoi Ik heb een juwel verlichtings module uit elkaar gehaald.
Die bevat een starer om 2 t5 lampen van 28 watt te laten Branden

Nu is mijn bedoeling om er 3 lampen van 14 watt Mee te laten Branden Branden .

Is dit mogelijk door gewoon 2 draden te trekken?

De bedoeling is dat de 3 tl's naast elkaar op een reflector gemonteerd worden .

Hier een foto van de vsa

Sine

Moderator

Nee, je moet de gloeidraden ook warm houden anders slijt de buis gruwelijk snel. (uiteinden worden zwart) als je de buis uberhaupt ontstoken krijgt zonder gloei.

Met drie buisjes krijg je die gloeistroom niet voor elkaar.

Overigens ... TL anno 2022?

dat word een andere vsa, etra voetjes en draad aanpassen. beter bak inruilen voor een ledbak. die juwel dingen zijn niet bepaald van hoge kwaliteit, de vsa zal al een eind door zn branduren zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 18 september 2022 20:11:10 schreef Sine:
Overigens ... TL anno 2022?

ik heb tl vs led uitgezocht
Toen er te veel tl lampen gestopt waren en het onhandig donker werd. Leds gebruiken half zo veel stroom en geven dan half zo veel licht. Als ik evenveel licht wil past het niet en verdien ik ze terug door verminderd verbruik in oneindig jaar. Dat ga ik dus niet meemaken....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 september 2022 22:25:49 schreef rew:
[...]ik heb tl vs led uitgezocht
Toen er te veel tl lampen gestopt waren en het onhandig donker werd. Leds gebruiken half zo veel stroom en geven dan half zo veel licht. Als ik evenveel licht wil past het niet en verdien ik ze terug door verminderd verbruik in oneindig jaar. Dat ga ik dus niet meemaken....

retrofit, dat is ook maar aanmodderen op ouwe tlbakken. complete armatuur vervangen, dan heb je voor 50% van het oude verbruik 2x zoveel licht.

binnen enkele jaren zijn de oude tlbuizen ook van de markt door overheidswege. de slechtst presterende het eerste, dus tl8 zal het eerste gaan, net als 2 pins pl-s en pl-c lichtbronnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Ik heb recent een heel deel TL-armaturen omgebouwd naar LED. Ik heb gewoon alles eruit gehaald, starters, klassieke ballasten en EVSA's. Alle LED-TL lampen hangen gewoon rechtstreeks aan de netspanning.

Het verbruik is nu zowat de helft en nog minder bij de armaturen waar een klassieke magnetische ballast in zat. De lichtopbrengst is ook een stuk hoger maar geen 2x zoveel licht.

Eerlijk gezegd was het financieel tot voor een paar jaar de moeite niet maar met de huidige elektriciteitsprijzen ligt het wat anders.

benleentje

Golden Member

Toen er te veel tl lampen gestopt waren en het onhandig donker werd. Leds gebruiken half zo veel stroom en geven dan half zo veel licht. Als ik evenveel licht wil past het niet

een 4 x 18W TL bak doet 100W met nieuwe buizen wat flink kan oplopen als de buizen verouderen dat kan zomaar 140W worden na een aantal jaar.

Ik plaats daar in een kantoor even veel 30W ledpanelen voor terug. En dat was zelfs te veel. Voor elke 4 bakken waren 3 ledpanelen genoeg. Echter dan moet je die 30 jaar oude plafond platen ook nog maar hebben liggen. Dat is per paneel 70W minder en dat is to nieuwe TL buizen.

In mijn kelder heb ik alle tl buizen vervangen voor led. Ik vervang dan een 58W tL buis voor een 18W Ledstrip die dan ook dezelfde lengte heeft en dat geeft ook iets meer licht. De besparing is thuis iets minder maar ik heb ook een kleiner budget ;). De besparing is ook minder omdat mijn kleder maar net hoog genoeg is om in te lopen ca 2m onder de stalen balken. En led verlicht straalt smaller dan TL dan is die geringe hoogte ongunstig.

Retrofit heb ik toen ook naar geken maar qua werk maak het niet eens zoveel uit als je de bak compleet vervang met een nieuw paneel. Dat zit verder gelukkig allemaal via een stekker. En ik zag gelijk al dat het een stuk minder winst zou opleveren. De bakken waren ook al 35 jaar oud en dan verbruiken ze ook meer energie to een een nieuwe het verouderd allemaal en net de verkeerde kant op.

Eerlijk gezegd was het financieel tot voor een paar jaar de moeite niet

IK heb dit bovenstaande toen ca 6 jaar geleden eerst uitgerekend en dat verdiende Zicht binnen ca 3 jaar terug. Een TL lamp staat op een gebruikt kantoor toch elke dag dat men er werkt minimaal 10 - 12 uur aan. De eerste komen vaak al rond 07:00 en de laatste gaan weg rond 17:00 en dat is zonder overwerk.
De ledpanelen op de directie vleugel verdienen zich pas in 10 jaar of meer terug, ze zijn er maar erg weinig aanwezig. Het kantoor van van de directeur zelf zou ca 40 jaar duren ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 18 september 2022 23:24:39 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 september 2022 23:06:09 schreef McAwesome:
Ik heb recent een heel deel TL-armaturen omgebouwd naar LED. Ik heb gewoon alles eruit gehaald, starters, klassieke ballasten en EVSA's. Alle LED-TL lampen hangen gewoon rechtstreeks aan de netspanning.

Het verbruik is nu zowat de helft en nog minder bij de armaturen waar een klassieke magnetische ballast in zat. De lichtopbrengst is ook een stuk hoger maar geen 2x zoveel licht.

Eerlijk gezegd was het financieel tot voor een paar jaar de moeite niet maar met de huidige elektriciteitsprijzen ligt het wat anders.

collega's zijn bezig bij een bedrijf paar honderd tlbakken te ruilen voor ledbakken. de oude evsa bakken hadden de 1e buis nog erin zitten, maar doen wel 120W de stuk tegen 55W nu met een stuk meer licht. zal de luxmeter eens meenemen om te zien wat het scheelt na ombouw.

inlegbakken led komen het vaakste voor op kantoren. nu het weer donker word gaan net als voorheen ipv nieuwe tlbuizen er complete nieuwe bakken in. dat is niet heel duur, 70€ of rond die koers en voor jaren weer van buizen wisselen af.

ik heb het eens uitgerekend bij 4x son 70W buitenverlichting die de hele nacht brandde. gemiddeld dus 10 uur 320W ( met vsa tegen de 80W ) per dag, dus 1168kWh/jaar. de vervangende 20W e27 ledlampen waren er in 6 maanden al uit ( met prijzen van dik 5 jaar terug ). 3 jaar later zijn er nieuwe armaturen opgekomen die voor dezelfde 20W een stuk meer licht geven als de oude verweerde kofferarmaturen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Thnx allemaal. Het gaat mij er om dat Ik weet dat Je Onder Tl5
Goed plantjes kunt voorgroeien.
En Ik heb Niet veel ruimte.
Kastje is 60cm breed en 30 diep.

Dus met e TL 5 buizen van 52 cm Zou de ruimte perfect zijn belicht.
En is er ruimte voor 15 10*10*10 potjes.

Nog aanraders Kwa led strip voor mijn doeleind?

Thnx voor het meedenken.

Iemand nog een suggestie Kwa led verlichtings voor het voorgroeien van plantjes?

McAwesome

Golden Member

Qua LEDs kan je voor jouw toepassing een blauwe en een rode ledstrip combineren. Groen is niet echt nodig. In veel serres zie je 's avonds ook zo'n purperen/roze schijn. Dat is dus hetzelfde.
Eventueel kan je nog infrarood toevoegen maar daar is discussie over.

Je kan ook een RGB-strip nemen en alleen R en B van stroom voorzien.

Würth heeft speciale LEDs voor plantjes maar die zijn redelijk duur.

Kwam bij de action, led tl's tegen met armatuur,lamp, en ze hebben de mogelijkheid gekoppeld te worden. Deze zijn volgende mij 12 watt. Kleurkode koudwit. Lengte 55 cm

Send dat Ik er Daar eerst 1 probeer . Als t bevalt. Koop Ik er nog een Paar bij

McAwesome

Golden Member

Ik vrees dat die een slechte CRI hebben en waarschijnlijk (te) weinig rood licht gaan geven. 5 tot 6 euro is wel écht goedkoop (Baltimore Ledbalk).

Misschien toch beter voor een full spectrum LED TL gaan als het voor plantjes is. Voor een keukenkastje maakt het minder uit :)

[Bericht gewijzigd door McAwesome op dinsdag 20 september 2022 22:34:12 (27%)

Ik heb die leds van de action gehaald. Alleen met de stekkers eraan . Red ik her niet in de breedte maat van de kast. Nu heb ik 2 tl5 lampen van 14 watt (525. Mm) gehaald en deze in mijn zelf gebouwde reflector / armatuur van dezelfde maat gedaan. De oude vsa aangesloten . De TLS gaan aan en naar een paar seconden weer uit. Licht dit aan de vsa ? Omdat die eigenlijk voor 2 x 28 watt is . Ik dacht dat ik het met alleen de aanschaf van die 2 tl5 buizen lekker goedkoop kon houden . Maar als ik een ander voorschakel apparaat moet gaan kopen word het alsnog een duur grapje .... iemand die mij kan vertellen waar het aan licht dat de lampen wel aangaan maar na een paar seconden weer uit gaan...

Mvg Danny

Is dit soms iets ?

Even naar Wish.com gaan, even aanmelden, en kopen maar.
Zoeken naar Led Lights.

MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
McAwesome

Golden Member

Een EVSA moet je gebruiken met de lampen waarvoor die bedoeld is. Ik vermoed dat de EVSA een foutconditie detecteert en dan de lampen uitschakelt.

Ik heb hier EVSA's liggen voor 28 tot 35 W T5-lampen. Lijkt me logisch dat 14 W daarop waarschijnlijk niet zal werken.

Ik heb hier nog een hoop TL spul liggen van een omschakeling naar LED. O.a. twee keukenarmaturen met 14 W TL-buizen maar wel met klassieke elektromagnetische ballast en starter.

Ook 28 W T5-buizen en EVSA's, 36 W T8 buizen en EM ballasten/ EVSA's. Dit mag weg voor een prijsje indien interesse.

Op 26 september 2022 21:05:59 schreef McAwesome:

Ik heb hier nog een hoop TL spul liggen van een omschakeling naar LED. O.a. twee keukenarmaturen met 14 W TL-buizen maar wel met klassieke elektromagnetische ballast en starter.
.

dat kan niet, tl5 is altijd EVSA. je hebt wrs tl 13W mini liggen uit een keukenarmatuur, die hebben een gewikkeld VSA.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
McAwesome

Golden Member

Het was even verwarrend. Het zijn inderdaad 13 W mini TL-buisjes (Sylvania Cool White). Geen idee of er qua lichtopbrengst veel verschil is met 14 W T5 buisjes.

Heeft iemand een idee wat het exacte verschil is tussen mini TL en T5 (behalve dat T5 beschikbaar is in grotere vermogens)? Qua afmetingen lijken ze erg op elkaar en ik vermoed dat T5 ook gloeidraden aan de uiteinden heeft.

Bovendien maakt deze link het helemaal verwarrend: https://www.screwfix.com/p/sylvania-luxline-plus-g5-t5-fluorescent-tub… Dit zou een T5 buis zijn die je met een EVSA of gewikkelde ballast mag gebruiken... En dan vraag ik me af of TS zijn 14 W buizen ook met de gewikkelde ballasten van mijn keukenarmaturen zouden werken.
Persoonlijk heb ik T5 buizen altijd in combinatie met EVSA's geweten en 14 W ben ik in T5 eigenlijk nog niet tegengekomen.

maartenbakker

Golden Member

TL mini heeft een lager rendement (aantal lm/W). TL5 heeft of extra lichtopbrengst (HO) of een hoger rendement (HE) en werkt alleen goed op een bijpassende EVSA.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Mc aWesome
Ik heb wel interesse in wat van die spullen . Maar met welke setup zou ik geholpen zijn.

McAwesome

Golden Member

Momenteel heb ik het volgende materiaal liggen:

4 x gewikkelde ballast voor T8 lampen van 36 tot 40 W (3 bijna nieuw, 1 in een zwart plastic behuizing van een Livalux armatuur).
2 x gewikkelde ballast voor T8 lampen van 18 tot 20 W
1 x EVSA voor 2 x T8 lamp van 36 W
2 x EVSA voor 1 x T5 lamp van 28 of 35 W
5 x T8 lamp 36 W
2 x T8 lamp 18 W
2 x T5 lamp 28 W
2 x Osram 73081 keukenarmatuur met 13 W mini-TL, gewikkelde ballast en ingebouwde starter
1 x STMicroelectronics EVAL 6574 ontwikkelkit om zelf een EVSA te bouwen, voor T8 lampen van 32 tot 58W (https://eu.mouser.com/datasheet/2/389/eval6574b-1848060.pdf)

Alle T8 materiaal is zo goed als nieuw omdat die lampen niet veel gebrand hebben (kelder, bergruimte, ...), behalve de Livalux ballast die vergeeld is maar wel nog werkt.

Het T5 materiaal heeft er behoorlijk wat uren opzitten maar is nog in goede staat.

De keukenarmaturen zijn vergeeld en de mini TL-buisjes hebben hun beste tijd gehad. Eventueel zijn de ballasten bruikbaar voor een eigen project.

De ontwikkelkit is een paar keer gebruikt maar voor het overige nog nieuw. Deze bestaat uit een PCB en een mini-CDROM.

Of je met de ballasten voor de 13 W mini TL-buisjes 14 W T5 buisjes kan gebruiken durf ik niet zeggen. Misschien dat het werkt, misschien niet...

Eerlijk gezegd Denk Ik dat Ik er Niet heel veel Mee kan.
De meeste lampen en evsa die Je aanbied zullen de lengte die Ik heb overschrijden. Mits Ik t5 kan laten Branden met mini tl ballast . Heb Ik er Niet veel aan. Ik denk dat Ik op zoek moet naar de goede vsa's

Bedankt voor de moeite die Je voor me gedaan hebt .

En wat moeten die mini tl's Gaan kosten ?

maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je tenzij bedoelt in plaats van mits, en de kans is groot dat hij niet of niet goed brandt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 28 september 2022 14:32:39 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

De 28 W T5 lampen zijn 1m15, dat is wel lang.
De mini TL-armaturen mag je voor niks hebben, weliswaar met eventuele verzendkosten en verpakkingskosten.

Dat zou ik nog wel willen proberen op hoeveel zouden de verzend en verpak kosten komen?