Diode meten?

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

nog weer heel eventjes een andere vraag?

Een amateur( GEEN PIRAAT! deze keer! ) vroeg mij om 2 gelijke diodes voor een staande golf meter.
Hij had diodes iets als 1SS . . gloof ik dat hij zij en die heb ik niet,
MAAR ik heb wel destijds een zakje diodes gekocht die * somige * best wel goed zijn voor HF.
Het zakje betrof ongemarkeerde diodes en ook een stel die stuk waren.
( het zakje koste niet veel dus dacht zie wel wat het is en zodoendes…)
MAAR kan iemand mij vertellen hoe je ze het beste meet?
Kan het zoals in dit filmpje hoop ik? Anders misschien een andere simpele manier?
https://youtu.be/w0baCsMlZEA?t=224

VrGr Rob
BF246C

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die amateur kan gewoon wat Schottkey diodes kopen, typen zoals de BAT43 en 85 zijn meestal wel geschikt.
En wat hij anders ook kan doen is om germanium dioden te kopen, typen zoals de AA119 zijn geschikt maar er zijn veel meer soorten typen.
En het meten zoals in de video is te zien is niet echt nodig, gewoon dezelfde waarden sorteren in de diode stand van de multimeter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Niet alle diodes zijn geschikt voor alle frequenties.
Het is dus zaak eerst te vermelden in welk frequentiegebied je wil meten.
80m ofte 3.75 MHz en 70 cm of 433 MHz maken nogal verschil.

Vandaag zou ik germaniumdiodes vermijden.Ze zijn doorgaans erg oud, kunnen dus lijden aan whiskers, zijn temperatuursonstabiel en door de productiemethode destijds moeilijk te matchen.

Rob, Je verhaal van dat zakje ongestempelde diodes voor weinig geld dat je destijds gekocht had en waarvan er enkele stuk zijn, riekt naar Tandy.
Die verkochten zulke zakjes 'speciaal voor de hobbyist' waarin afval van de band zat.
Afgekeurde onderdelen die niet voldeden aan de specs en eigenlijk hadden moeten vernietigd worden.
De kans dat je hier een matched pair uithaalt is nihil.
Bovendien heb je geen idee wat het precies is, er bestaan duizenden soorten diodes.
Om een voorbeeld te noemen, de 1N4001-4007 serie zijn enkel bruikbaar op 50Hz.
Voor een omvormer op enkele kHz zijn ze al te traag, laat staan voor radiotoepassingen.

De genoemde BAT43is een Schottky diode, dus een silicium/metaal junctie.
De inverse spanning 30V, en de voorwaartse stroom 200mA zijn ruim voldoende en bij kleine stromen , enkele mA heeft die diode het voordeel van een lage doorlaatspanning vergelijkbaar met Ge.

Ik zou vooral geen diodes uit de rommelbak proberen te matchen, zelfs niet met dezelfde typenr. Koop je enkele nieuwe samen, dan is de kans bijna 100% dat ze uit dezelfde productiechip komen en dat de eigenschappen vrij goed gelijk zijn. Echt exemplaren gaan uitzoeken zoals bij transistoren wel eens gedaan werd om een matched pair te bekomen is hier vrij zinloos.

Op 26 september 2022 17:36:57 schreef grotedikken:

Vandaag zou ik germaniumdiodes vermijden.Ze zijn in je voorraadkastje doorgaans erg oud, kunnen lijden aan whiskers, zijn temperatuursonstabiel en door de productiemethode destijds moeilijk te matchen.

tot nu toe nog geen whiskers gezien in een all glass behuizing :-), behalve the cats whisker, in het midden.

Anoniem

Tja, bij een puntcontactdiode misschien niet, en men noemde dat Indium contactdraadje destijds idd cat whiskers. Héél scherp opgemerkte woordspeling.

Het is overbekend dat Germaniumspul niet het eeuwige leven heeft zoals men vroeger dacht. ook de shelf-life of hier liever de junkboxlife is beperkt.
Er is steeds een kans dat het niet meer naar behoren werkt.
Ik zie geen enkel voordeel om dergelijke 50-80 jaar oude onderdelen te gebruiken uit de rommelbak waarvan zelfs bij gelijke types de herkomst verschilt en matching dus uitgesloten is, als er moderner, en beter spul bestaat wat ook haast niks kost.
Jammer dat Rob te ver woont, anders had ik er een handvol in zn brievenbus gegooid.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

Dankjewel voor het aanbod GD maar het is niet voor mij maar wel iemand hier in Rotterdam.
Ik heb AA119 maar daar ben ik gierig op! ( sorry? Is dat voldoende? Net als Trimmers ben ik ook gierig op! ) >:)
jammer genoeg niet veel HF Tor meer!
MAAR de diodes die ik heb heb ik vergeleken met diodes als AA119 en zijn * HEEL APART*
soms gelijk en ook slechter en beter! ( De twijfelachtige batch )
en het is voor 3 tot 30MHz wat ik begreep. ( volgens mij moeten ze wel voldoen, maar zeg nooit… )
ik zal nog even kijken of ik ze nog verder kan testen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Thevel

Golden Member

Op 26 september 2022 18:27:15 schreef rob007:
Ik heb AA119 maar daar ben ik gierig op!

Ik ben geen HF man maar volgens mij is de AA119 vrijwel identiek met een 1N60.
De 1N60 is goedkoop verkrijgbaar.

Anoniem

kweenie hoor. Als je twee diodes zoekt die identiek moeten zijn dan ga je geen zooi ongestempeld afval wat van slechte tot onbruikbare bevat, gaan uitzoeken.
Zelfs als je ze goed meet, en de spanningen komen overeen zegt dat nog niks over het hf gedrag. Als het ongestempelde zooi is, kan de ene best 30 MHz halen op zn sokken en de andere kan het al laten afweten bij 10 kHz.
Het verraderlijke is dat het misschien niet meteen zal blijken, maar onder bepaalde omstandigheden van amplitude en frequentie verschillen gaat vertonen.
en dus meetfouten geven.Ook de capaciteit speelt een rol, en die kan bij verschillende types aardig verschillen.

Als je enkele nieuwe koopt is de kans bijna 100% dat je exemplaren uit dezelfde batch krijgt die quasi identiek zijn.

Ze zullen onderling zeker minder verschillen dan zelfs 2 zelfde types uit de voorraad met verschillend merk, herkomst of productiedatum.

maartenbakker

Golden Member

Nieuw of uit dezelfde batch is geen garantie!

Ik heb voor gebruik in Vestelvoedingen wel eens diodes zitten selecteren op Vf en daar zit toch echt wel onderling verschil in.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat nog beter is om diodes door te meten zoals de meneer in de video laat zien is om de signaal generator (sinus generator-meetzender) daarvoor te gebruiken.
En dat is zeker het geval voor als je diodes gaat gebruiken voor onder de 30MHz. Aangezien de meeste meetapparatuur toch niet hoog genoeg in frequentie komt als 30MHz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Henry S.

Moderator

Op 26 september 2022 16:37:58 schreef rob007:
Hallo allemaal,

nog weer heel eventjes een andere vraag?

Een amateur( GEEN PIRAAT! deze keer! ) vroeg mij om 2 gelijke diodes voor een staande golf meter.
Hij had diodes iets als 1SS . . gloof ik dat hij zij en die heb ik niet,
MAAR ik heb wel destijds een zakje diodes gekocht die * somige * best wel goed zijn voor HF.

Om welke meter gaat het? In dergelijke meters worden meestal geen gematchte diodes gebruikt, daar zijn de instelpotmeters voor.

En meestal is een BATxx een goede vervanger.

Het zakje betrof ongemarkeerde diodes en ook een stel die stuk waren.
( het zakje koste niet veel dus dacht zie wel wat het is en zodoendes…)

Hier ben ik het met GD eens: Weggooien, is zonde van je tijd.

Wat germaniumdiodes betreft: Goud-puntcontactdiodes kunnen nog van pas komen, die dingen hebben heel weinig capaciteit. Voorzichtig zijn met uitsolderen, germanium kan weinig warmte verdragen. Sommige types zijn nog wel op een radiomarkt te vinden (zoals de *AAZ17 - 5 voor €1.-), van de 1N60 zijn ook tonnen gemaakt :+

AA143 (eventueel BAT83) is een aanrader voor AM radio's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 26 september 2022 21:30:46 schreef Henry S.:
[...]
Om welke meter gaat het? In dergelijke meters worden meestal geen gematchte diodes gebruikt, daar zijn de instelpotmeters voor.

Klopt, maar je wilt toch wel diodes die zo goed mogelijk gelijk zijn. Zonder ze te gaan echt matchen zoals bij gepaarde transistoren zei ik al.

De beste keus in dat opzicht zijn diodes die je gelijktijdig koopt.
de tweede keus zijn dezelfde types van onbekende herkomst.
Maar ook die zullen nog voldoende gelijklopend zijn.

Diodes van verschillende types dooreen gebruiken is dan weer knoeiwerk.

En ongestempelde dump rotzooi uitzoeken is gewoon not done.

Al kun je dan de doorlaatspanning meten, je weet niks over de sperspanning en dissipatie. Die kan bij een afkeurpartij van de productie wel veel te laag zijn.
En de bruikbare frequentie kun je met een universele meter ook al niet meten en de junctiecapaciteit evenmin.

Germaniumdiodes zijn een goede optie, maar nieuw soms moeilijk te verkrijgen en stokoud. Temperatuurgevoelig, lekken, sommige germaniumhalfgeleiders gaan wel degelijk stuk na lange tijd.

Als je ze toch liggen hebt kun je ze proberen, zoniet, waarom moeilijk doen als modernere componenten vlot verkrijgbaar zijn voor weinig geld die het minstens even goed en zelfs beter doen? Nostalgie heeft ook zn grenzen.

benleentje

Golden Member

Nostalgie heeft ook zn grenzen.

Precies. Als je een oud apparaat zoals ik onlangs een Philips voeding met germanium torren repareert is het handig om er een germanium tor in terug te zetten. Voor Silicium moet je soms wat dingen aanpassen. Is ook nog wel te doen maar voor ik dacht 2,- vond ik een transistor bij radio Twente in Denhaag.
Maar hier zijn er blijkbaar genoeg goede diodes te verkrijgen met een lage Vf en dan zou ik ook nooit voor germanium gaan.

En ongestempelde dump rotzooi uitzoeken is gewoon not done.

Al kun je dan de doorlaatspanning meten, je weet niks over de sperspanning en dissipatie. Die kan bij een afkeurpartij van de productie wel veel te laag zijn.
En de bruikbare frequentie kun je met een universele meter ook al niet meten en de junctie capaciteit evenmin.

Ik heb een bakje met ca 200 diodes die lijken op een 1N4148. Natuurlijk zou ik er een aantal kunnen meten en er ook een paar aan destructieve testen onderwerpen maar dan nog twijfel ik of ze allemaal even goed zijn. Theoretisch is alles te meten ook junction capaciteit of hoe ze snel ze zijn bij het wisselen van polariteit. Misschien een keer doen als een diode 10.000.000 per stuk gaan kosten ;). Het ligt gelukkig niet in de weg. GD heeft gewoon gelijk als er geen type nummer , codenr of markering opstaat weet je er niets van en moet je het ook niet gebruiken in een schakeling. Leuk om 20 cent uit te sparen en dan vervolgens 1 uur aan het fout zoeken te zijn naar een vage storing die nu en dan eens opduikt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 september 2022 00:09:00 schreef benleentje:
[...]Precies. Als je een oud apparaat zoals ik onlangs een Philips voeding met germanium torren repareert is het handig om er een germanium tor in terug te zetten. .

het gaat hier niet om Ge torren, maar Ge puntcontactdiodes. Tuurlijk zijn die dingen oud, maar heb er nog nooit eentje defect gehad door veroudering. (wel door mishandeling.. :-) )

En die puntcontactjes zijn ondanks de bat diodes, nog steeds interessant voor HF experimenten. Ze gaan héél hoog in frequentie en bezitten een lage eigencapaciteit.

mel

Golden Member

Geranium heeft als voordeel dat de voorwaartse spanningsval kleiner is.Maar ik zou gewoon silicium gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zou het mogelijk niet beter zijn om een paar van die dioden parallel te zetten, om zo de afwijking/spreiding van de diode karakteristiek vlakker te krijgen of te compenseren?

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bapaktus

Special Member

Ik heb deze discussie niet geheel gevolgd.
Maar Rob, heb je wel eens gedacht aan Microwave dioden?
!N21, 1N23 of andere typen?
Deze zijn wel kwetsbaar.
ruud

Anoniem

Op 27 september 2022 09:08:06 schreef Martin V:
Zou het mogelijk niet beter zijn om een paar van die dioden parallel te zetten, om zo de afwijking/spreiding van de diode karakteristiek vlakker te krijgen of te compenseren?

Zou het niet beter zijn de regels van 'good practice" te volgen ipv met allerhande slimmigheidjes iets met weinig toegevoegde waarde te willen simuleren waarvan je de resultaten niet volledig kunt inschatten. Een meetinstrument moet je in de eerste plaats kunnen op betrouwen. Experimenteren is leuk, maar hier overbodig.

@bapaktus, zou heel goed kunnen, maar die 1N23 zijn speciaal ontworpen als x en s band radar mixer diodes. Het zijn Silicium puntcontactdiodes, een niet zovaak voorkomend diode soort. En ze zijn doorgaans ook al 40j+. En erg kwetsbaar voor statische elektriciteit. Dus als ze uit hun antistatische verpakking gehaald los in je plastic schuifje "diodes allerhande" liggen...
en zonder voorzorgen gehanteerd worden..

Je zou alweer heel wat moeten experimenteren. Bovendien zijn ze specifiek gemaakt om in een golfpijp n te pluggen en makkelijk te vervangen.Ze gingen nogal eens stuk als een schip in de haven de jouwe passseerde met werkende radar. Dan kon de boordtechnicus of marconist ze direct zelf vervangen.

De relatief grote metalen contactvlakken zou je om te solderen vrij heet moeten stoken, wat ze mogelijk niet overleven.Misschien zijn ze ook in andere behuizingen te verkrijgen.

Maar waarom moeilijk doen als geschikte diodes vlot en goedkoop te verkrijgen zijn.

@Kris van damme, klopt, Ge diodes kun je nog mooi mee experimenteren, maar
Waarom moet je die absoluut gebruiken als er vlot verkrijgbaar goedkoop en minstens even goede recentere componenten bestaan. Tenzij je er een voorraadje liggen hebt.
Moderne radios en communicatieontvangers om maar iets te noemen, zit daar nog germanium in? zoniet, zegt dat genoeg.

@Benleentje : je kunt natuurlijk de capaciteit van diodes uitmeten als je voldoende kennis hebt en de juiste instrumenten, en heel goed oplet.
Met een universele meter lukt dat vast niet. De capaciteit van je snoeren is al te groot, en vergeet niet dat elke diode ook in zekere mate een capaciteitsdiode is. Dus de meetspanning heeft invloed op de dikte van de sperlaag en dus de capaciteitswaarde. Bij sommige universele meters is de wisselspanning voor capaciteitsmeting gesuperponeerd op een dc spanning.

@Rob007, laat je vriend goedkoop wat geschikte diodes kopen, ze zullen dan zonder meten en uitzoeken wel voldoende matchen en gooi die ongestempelde rotzooi weg. Die brengen alleen onverwachte problemen en ergernis mee.
Ze zijn niet enkel ongestempeld en daardoor onbekend, maar zijn net omdat ze niet voldeden ongestempeld en als dump verkocht.
Ik heb me 40 jaar geleden ook nog laten vangen door de schreeuwerige Tandy reclame.

Bapaktus

Special Member

Van grotendikken.

@bapaktus, zou heel goed kunnen, maar die zijn speciaal ontworpen als x en s band radar mixer diodes. Het zijn Silicium puntcontactdiodes, een niet zo
vaak voorkomend type.
Je zou alweer heel wat moeten experimenteren. Bovendien zijn ze gemaakt om in een golfpijp te monteren in een speciale behuizing en gezien de kwetsbaarheid en de grote metalen contactvlakken zouje ze om te solderen vrij heet moeten stoken, wat ze mogelijk niet overleven.Misschien zijn ze ook in andere behuizingen te verkrijgen.
Maar waarom moeilijk doen als geschikte diodes vlot en goedkoop te verkrijgen zijn.

Klopt, ik zelf heb als zendamateur veel apparatuur gebruikt en gemaakt waarin ik deze dioden gebruikte op 10 GHz als . Het z.g. "loodgieterwerk". Zelf gemaakte Magic Tee Mixers van messing meubelpijp. Ik heb er nog een aantal van liggen.
Zie https://www.jendela.nl/PA0ROJ.html
ruud

Anoniem

@Bapaktus, mooie foto, maar hier gaat het niet om 3-10 GHz, maar 3-30 MHz. Duizend keer lager in frequentie. Tenzij Rob er een zwik van liggen heeft, wat gezien de specifieke toepassing onwaarschijnlijk is, zou ik toch opteren voor een koppeltje nieuwe BATxx, zelfs zonder ze vooraf grondig uit te meten.
Vermits het ook niet zooo nauw steekt. Je moet naderhand toch je meter adjusteren. En die halen met gemak 50 MHz. (en misschien nog wel 85 MHz :-) )

Er zijn in dit frequentiegebied nog tal van bruikbare kleinsignaaldiodes, maar zeker niet de trage types zoals de1N400x.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Beste Mensen Allemaal,

het kwaad is al geschied, de diodens zijn naar de amateur!
Echt kwaad kon het niet, in het ergste geval doen ze niet genoeg.
Als het er in zit zou hij nog vertellen hoe het gegaan is! ( we zien/horen het wel! )
Henry ik denk wel dat ze voldoen hoor! Ik heb nog verschillende diodens zitten meten,
(heb een doosje met echt allerlei diodens)
die ik gegeven heb behoren tot de beste wat ik er van kon maken dan!

De TIP van Thevel
Daar ga ik naar kijken! Misschien koop ik er wat en nog wat ander spul gezien dus… komt goed!

Maar zoals gezegd ik vind het leuk om om veldsterkte metertjes te maken maar dan simpel he,
Geen mooie kastjes allemaal NIKS daarvan!
Stukje printplaat VU metertje of oud Ma metertje uit kapotte staandegolf meter of zo iets…
simpel condensatortje over + en – 1 OF twee diodes en….
Laatst had ik voor 200+MHz metertje nodig maar die Dipmeter is zo lomp en dus –
klein VU metertje diode trimmertje en een haarspeld -
en met dipmeter kijken waar die zat en zo… knutselen we maar wat aan ( heerlijk om te doen! )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Anoniem

Rob, Rob...Ik vraag me af waarom je eigenlijk raad vraagt en waarom we eigenlijk moeite doen je iets bij te brengen?
Je drijft toch gewoon stug je eigen gedacht door.

Geen wonder dat je al vele jaren ter plaatse blijft trappelen zonder ook maar iets bij te leren.

De groetjes, tot over 10 jaar, als je een frisse vraag stelt over een oscillatortje met een OC71. Dan probeer ik het nog eens :-)

mel

Golden Member

GD: Maak dan gelijk iets met een buis, dat is de stand der techniek toch?
>:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die rob toch heeft die al eens een project afgewerk? 100 projecten te samen op een jaar?.ik ben al blij met 1 project op jaarbasis maar dan ook 100 % afgewerkt.

Anoniem

Ik denk dat de bevriende amateur beter zijn eigen 1SS.. diodes gebruikt had, die gingen ruimschoots voldoen voor dit frequentiegebied, ook zonder te matchen.

Laatst in Napels een mooi schilderij gezien van Breughel. 'De lamme helpt de blinde' zou een mooie titel voor dit topic geweest zijn.

Ik hou maar eens op voor Henry S weer uit zn krammen schiet, maar geef toe, mijn oprechte on-topic poging om te helpen heeft evenmin wat bijgebracht als wat terecht off-topic getreiter.