stroom verdeler/schakelkastje

Beste,

Ik heb nu allerlei halogeen spots die ik ga vervangen voor Led. Dat betekend dat de verschillende trafo's tussen de dimmer en de lampjes uit gaan. Nu heb ik 1 centrale trafo die zo'n 6 lampjes bedient. Deze zit middels een stekker in een dimbaar stopcontact. Hier gaat dur 1 draad in die 6 lampjes voorziet van stroom. Deze trafo gaat nu weg en heb ik dus een stroomverdeler nodig die van 1 draad naar 6 gaat. Mijn idee is dat ik hiervoor (in het ergste geval) een ordinair verlegsnoer kan gebruiken. Maar omdat het in de meterkast is wil ik dit graag oplossen met een verdeelkastje of iets dergelijks.
Bestaat zoiets en waar zoek ik op online?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet, Jochgem

zijn de afgaande kabels dubbel geisoleerd? dus als een verlengkabel losse aders in een extra mantel? losse draden of speakerkabel over het plafond niet zomaar 230V op gaan zetten. anders neem een lasdoos voor de 6 kabels en zet er wago soepele lasdoppen op, de snoer met stekker van de trafo zet je ook weer aan die lasdoos.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Houdt er rekening mee dat de dimmer vaak niet geschikt is voor led.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Beste,

bedankt voor de antwoorden.
De draden weet ik niet of die dubbel geïsoleerd zijn. Deze zijn ttt aangelegd door een elektricien. Ik hoop dat dit is gebeurd. Die wago lasdoppen zijn ongeveer als het plaatje? En daar doe ik dan de kabel uit de stekker bij in. dan verdeelt zich dat? Ziet er mooi uit.
ik heb ook een foto toegevoegd van de kabels. Weet niet of jullie daar iets aan kunnen zien.

Ander gaan voor een 12 volt oplossing ofzo? Nu worden de kabels gebruikt voor halogeen.

Sine

Moderator

Dat lijkt hittebestendig siliconen snoer, dat is ook prima geschikt voor 230V

Mijn eerste idee was 'PV kabel gebruikt'.

Maar idd, siliconen snoer zou ook kunnen en dat lijkt me aannemelijker gezien er volgens mij 2 aders in zitten (Zou ook logischer zijn)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 27 september 2022 11:10:35 (36%)

Las doppen werken zo stroomdraad erin en de andere erbij en dan wordt de stroom verdeeld toch?

Die Wago klem die je laat zien is een wat ouder model. Kan wel.

Daar kun je 8 draden insteken die dan alle 8 onderling worden doorverbonden. Voor tweelingsnoer heb je dus 2 van die klemmen nodig.

De modernere klemmen gaan voorzover ik weet tot max 5 aansluitingen. Dus dan ben je beter af met die oudere.

Dank voor de hulp ik ga aan de slag!

bij mijn weten heeft wago geen 8 voudige soepele doppen, wel een chinese kloon van het oude model.

die rose kabel is idd siliconenkabel 120 graden. dat gebruikte men op t werk ook nog voor een aantal jaren geleden toen halogeen nog standaard was. sinds de komst van led word geen hittebestendig meer gebruikt bij inbouwspotjes. die grote trafo's ook al vaker opgeruimd. in de meterkast of op zolders weggewerkt veelal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer