GPS Tracker voor specifieke toepassing

Ik ben op zoek naar een gps track&trace systeem dat niet te groot is, geen accu bevat, 12V voeding, als optie een accuspanning kan doorgeven.

Voorwaarden:
Compact
Opvolgen locatie in real time of dagelijks, beide zijn toepasbaar maar voor de prijs te drukken is misschien de optie zonder sim kaart beter?
12V voedingsspanning
Extra optie doorgeven voedingsspanning
Prijs, zoals altijd, hoe duurder, hoe minder aantrekkelijk

Dus behuizing, bekabeling etc zijn niet nodig. Een print met alle componenten erop is al mooi.
Laag verbruik is een pluspunt maar niet de grootste noodzaak

Hoeveelheid, om te starten zou ik al over 1000 stuks willen spreken, dit neemt wellicht nog toe.

Wie kan me op weg helpen?

Hoe denk je de data naar het hoofdkantoor te kunnen sturen zonder sim kaart?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Geen sim? Hoe moet dat ding dan communiceren?

Alle trackers hebben een sim. Alleen bij sommige zit er een (afgekochtte) simkaart in, en dan roepen ze 'zonder abbo'

En waar moet ie werken? Let bij roaming op dat niet alle landen ondersteund worden.
Idem is hoe lang ie moet werken. Een paar jaar? dan is iets met 2-3G een optie. Moet ie langer meegaan, dan zul je nieuwere technieken (NB-IOT of LTE-M) moeten gebruiken, want in veel landen neemt 2 en 3G hard af.

En hoe moet ie zn GPS data versturen? OTA? via een vpn tunnel? MQQT? Api? SMS?

Eerste idee? een Mikrotik LTap Mini kit.

Daarmee kun je m automatisch een vpn tunnel laten maken naar een datacenter. Dan kun je daar alle verkeer veilig overheen sturen. Ook remote beheer is mogelijk, en je hebt nergens last van dichtgespijkerde providers en/of nat. (Zolang poort 443 maar openstaat - maar dat is vrijwel overal)

https://mikrotik.com/product/ltap_mini_lte_kit

Alternatief is kijken bij bv Teltonika. Je kan zelf wel het wiel opnieuw willen uitvinden maar ik vraag me af in hoeverre dat financieel interessant is kwa ontwikkeling, en op de lange termijn ook vanuit beheersperspectief. Mikrotik, en zeker op tracking enz gebied Teltonika, zijn toch wel algemeen bekende en supported merken.
Pak een gemiddelde GPS trackingdienst en ze ondersteunen wel Teltonika als databron voor hun tracking/databases

grote kans dat je bij 1000 stuks Teltonika ook wel customized/oem/PCB-only kan krijgen.

Makkelijkste optie die aan al je eisen lijkt te voldoen zijn Apple Airtags.

Arco

Special Member

Dat ding heeft een paar nadelen:

- Heeft wel een batterij...
- Maar een paar meter bereik (bluetooth, geen GPS, eerder een proximity alarm)
- Is van de aangevreten appelclub... :)

Zonder SIM kan trouwens wel, met een eSIM...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 25 september 2022 13:22:50 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

- Heeft wel een batterij...

De vraag was zonder accu.

- Maar een paar meter bereik (bluetooth, geen GPS, eerder een proximity alarm)

Het ding maakt gebruik van passerende iPhones. Of eigenlijk, passerende iPhones geven door dat ze die specifieke Airtag hebben 'gezien'. Goede dekking, het werkt als een malle.

- Is van de aangevreten appelclub... :)

Tegen technofobie is geen kruid gewassen. Er zijn ook varianten voor Android als je dat liever hebt. Daar heb ik geen ervaring mee maar het zal ook vast goed werken.

Ik ben benieuwd of er betere, of sowieso andere, oplossingen komen in dit draadje. En dat bedoel ik niet vervelend, een goedkopere oplossing om spullen te tracken die zonder toezicht nog wel eens pootjes willen ontwikkelen is altijd welkom.

Arco

Special Member

Tegen technofobie is geen kruid gewassen.

Is geen technofobie, maar tegen de 'wij zijn beter, anders en duurder' mentaliteit... :)
(qua techniek is Apple echt niet beter, alleen duurder en incompatible met alles wat er verder gemaakt wordt...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
marcob

Golden Member

Je zal moeten kijken naar iets in het Sigfox of LoRaWan netwerk. Dan heb je geen simkaart nodig.

http://chipfox.cz/
https://www.iotracker.nl/

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
fatbeard

Honourable Member

Ik snap alleen die 12V niet helemaal, zo'n MN21 of MN23 batterijtje heeft niet erg veel capaciteit...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 25 september 2022 12:53:03 schreef Arco:
- Is van de aangevreten appelclub... :)

Op 25 september 2022 13:22:37 schreef 6502:
Tegen technofobie is geen kruid gewassen.

Nadeel van Apple is dat je altijd aan hun voorwaarden vast zit, en daar zit geen onderhandelingsruimte in.

Als je een serieuze commerciele tracking opzet op basis van AirTags, en Apple trekt volgende week de stekker eruit, dan heb je niets meer.

Niet dat de Android-leveranciers wat dat betreft een haar beter zijn, maar het is een goede reden om Airtags alleen te gebruiken waarvoor ze geschikt zijn: Het volgen van sleutels, kinderen en ex-partners.

Op 25 september 2022 13:22:37 schreef 6502:
Goede dekking, het werkt als een malle.

Dat hangt er van af waar je het wil gebruiken. Als de toepassing is: "We verhuren kanos en mensen gebruiken die om de rimboe in te trekken" (heb ik in 1980 gedaan). Dan kan je pech hebben van "geen apple in de familie" (*). En "geen dekking van GSM". Tja, dan ben je zowiezo de sjaak. De toepassing bepaalt hoe erg dat soort dingen zijn.

(*) We hebben tijdens die trip 1 andere groep trekkers gezien. Wij waren aan een meer aan het kamperen en zij aan de overkant. 4-5 km afstand. (Da's teveel voor bluetooth denk ik).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je een serieuze commerciële tracking opzet op basis van AirTags, en Apple trekt volgende week de stekker eruit, dan heb je niets meer.

Dat is absoluut waar. Je levert een hoop zelfbeschikking in en krijgt in ruil daarvoor een erg simpele oplossing. Zolang het werkt.

Als TS zelf iets gaat ontwikkelen (en daar lijkt het wel op, gezien de aantallen) dan zal een gegarandeerde lange levensduur van het systeem vast een harde eis zijn. Dan is een consumentenproduct als een Airtag inderdaad niet geschikt.

Dat hangt er van af waar je het wil gebruiken. Als de toepassing is...

Ik gebruik er eentje om mijn e-bike te 'beveiligen'. Zolang ik niet in de diepe jungle ga fietsen zal dat wel goed gaan :-)

RAAF12

Golden Member

Op 25 september 2022 13:31:19 schreef Arco:
[...]
Is geen technofobie, maar tegen de 'wij zijn beter, anders en duurder' mentaliteit... :)
(qua techniek is Apple echt niet beter, alleen duurder en incompatible met alles wat er verder gemaakt wordt...)

De nieuwste Apple chip maakt wel gehakt van de concurrentie
https://www.notebookcheck.nl/Apple-A16-Bionic-verplettert-de-Snapdrago…

En de bouwkwaliteit is het beste vooral de RVS omlijsting in oa. de Pro Max iPhone is suberbe.

Wat is er incompatible? De aansluitstekker misschien maar daar werkt de magnetische Magsafe om draadloos op te laden prima mee.

Ik vraag me wel af wat een 'specifieke toepassing' is. Als dat wat beter omschreven wordt is er meer over te zeggen. Een pagepaai taggen is weer anders dan een koffer of auto.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 september 2022 21:04:00 schreef RAAF12:
De nieuwste Apple chip maakt wel gehakt van de concurrentie

Het is dan wel een gek onderschrift onder dat eerste plaatje:
De A16 Bionic op de iPhone 14 Pro telefoons buigt voor de concurrentie. (Bron: Apple)
Dat betekent immers juist dat Apple erkent dat het verlóren heeft. :)

Ik denk dat het een onhandige vertaling is van de straattaal-uitdrukking 'to flex': op een pesterige manier opscheppen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De reden dat een Airtags populair zijn en na introductie al gelijk 10x beter werkten dan elke andere tag-variant die al jaren op de markt is, is simpel omdat er een zeer grote groep iPhone bezitters op de wereld is. En die verzameling iPhones heb je nodig als 'hub' voor een goed werkend BT tag-systeem.

Maar als je je afvraagt of je zoon je porche zonder toestemming "leent" krijgt die zoon dus een melding op z'n iphone dat er een airtag hem aan het volgen is.....

Dat is iets wat apple later heeft toegevoegd. Zo'n verrassing dat het airtag systeem ineens dingen gaat doen wat niet zo was toen je besloot het te implementeren dat maakt het gevaarlijk voor bepaalde toepassingen.

Je weet niet wat apple allemaal voor andere wijzigingen wil en kan doorvoeren die het mogelijk in 1x niet meer een geschikt systeem maken.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 september 2022 10:02:12 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Op 27 september 2022 09:24:35 schreef T-sec:
De reden dat een Airtags populair zijn en na introductie al gelijk 10x beter werkten dan elke andere tag-variant die al jaren op de markt is, is simpel omdat er een zeer grote groep iPhone bezitters op de wereld is. En die verzameling iPhones heb je nodig als 'hub' voor een goed werkend BT tag-systeem.

Er is een nog veel grotere groep Android bezitters (Apple heeft maar 18%), op Android zou zoiets dus nog beter moeten werken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Korte update, patenten zijn aangevraagd (europees om te starten).

Dus, ik zoek een t&t voor 2 richtingen.
Eentje voor ingebouwde accues, eentje voor accu's voor gereedschap.

Voor de eerste wil ik een uitgebreid systeem met opvolging van de spanning van de accu, real time locatie etc.

Voor de tweede is een minder actief systeem bruikbaar, de accu moet toch ooit aan de lader, dus als de lader dan de informatie over locatie etc kan doorsturen is dat al prima.

Nu bezig met zoeken naar het leukste systeem om dit te implementeren. Veel mogelijkheden, leveranciers uit india/china etc. Partners zijn nog welkom tegen voorwaarden.

Het gaat dus om consultancy voor je commerciële project dat je zoekt? ;)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 27 september 2022 10:29:55 schreef Arco:
[...]
Er is een nog veel grotere groep Android bezitters (Apple heeft maar 18%), op Android zou zoiets dus nog beter moeten werken... :)

Herstel: marktaandeel Apple iOS anno 2022 is >25% O-)

Maar ik vind het ook vreemd dat Android dan niet zo'n goed werkend tag/tracker systeem heeft kunnen bedenken, had zeker een goede geweest.

Hensz

Golden Member

Op 25 september 2022 16:13:03 schreef blurp:
Nadeel van Apple is dat je altijd aan hun voorwaarden vast zit, en daar zit geen onderhandelingsruimte in.

Daar heb je bij Google en Microsoft inderdaad helemaal geen last van. |:(

Don't Panic!
Arco

Special Member

Herstel: marktaandeel Apple iOS anno 2022 is >25%

Kwestie van de data (die 18% zijn alleen iPhones, geen ander spul met iOS...)

https://www.droidapp.nl/wp-content/uploads/2022/04/smartphoneverkopen-q1-2022.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
McAwesome

Golden Member

Misschien is LoRaWAN ook nog een optie i.p.v. het GSM-netwerk. Dan moet er natuurlijk ook dekking zijn van één of ander netwerk, bijvoorbeeld dat van Proximus.

Geen idee of dit goedkoper is want ik denk dat je toch ook met een weerkerende kost zit voor toegang tot het netwerk. Tenzij je zelf een netwerk kan uitbouwen, ik weet een club van radioamateurs die hier mee bezig zijn, o.a. ook voor tracking.

RAAF12

Golden Member

Op 25 september 2022 22:16:03 schreef Frederick E. Terman:
[...]Het is dan wel een gek onderschrift onder dat eerste plaatje:
De A16 Bionic op de iPhone 14 Pro telefoons buigt voor de concurrentie. (Bron: Apple)
Dat betekent immers juist dat Apple erkent dat het verlóren heeft. :)

Ik denk dat het een onhandige vertaling is van de straattaal-uitdrukking 'to flex': op een pesterige manier opscheppen.

Dat lijkt op een slechte vertaling van de gelijknamige USA versie van die notebook site. Het was mij ook opgevallen dat het onnauwkeurig werd vermeld.

Op 27 september 2022 10:01:11 schreef rew:
Maar als je je afvraagt of je zoon je porche zonder toestemming "leent" krijgt die zoon dus een melding op z'n iphone dat er een airtag hem aan het volgen is.....

Dat is iets wat apple later heeft toegevoegd. Zo'n verrassing dat het airtag systeem ineens dingen gaat doen wat niet zo was toen je besloot het te implementeren dat maakt het gevaarlijk voor bepaalde toepassingen.

net niet. die waarschuwingsfunctie is later aan de airtag toegevoegd, net om misbruik te voorkomen.