Diode meten?

blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Veel wordt er gepraat over welke diode er het meeest geschikt is voor de staande golf meter, natuurlijk is het frequentie gebied van belang.
Maar hou ook bij het selecteren van de dioden met de temperatuur gevoeligheid.

Als je met een DMM meet die een een diode functie heeft, houd de diode eens goed vast en laat hem dan eens los, als je daar geen rekening mee houd van wat de dan ziet,
dan heeft het selecteren niet zoveel zin.
Dit effect god zichtbaar bij een 1N4148 of zijn familie, maar ook bij de Germanium of Schottky is dit zichtbaar.

Dus zeker niet de diode ergens in solderen en dan meten, ik heb een klemmetje waar ik de diodes in plaats, wacht even en doe dan de meting als de drempel waarde stabiel geworden is.
Op een van mijn multimeters kan ik de meetstroom omschakelen tussen 1 of 0,1mA in de diode stand.
Ook al heeft je DMM geen diode stand, het weerstand bereik is gewoon de zelfde stroombron, kijk in je handleiding welke stroom er voor welk weerstand bereik gebruikt wordt.
Dan kan je met een tweede meter de drempelwaarde aflezen, dit omdat de meter op het Ohmbereik vaak niet de goede waarde aangeeft(dit vaak afhankelijk van het meetbereik)
De stroom hoeft natuurlijk niet precies zeg 1mA te zijn, ergens tussen de 0,1 en 5mA is mooi zat voor je selectie proces, laat de Ohm meter niet op Auto staan!

Van Silicium is voldoende de vinden wat de temperatuur gevoeligheid betreft, van de Schottky en Germanium ben ik niet helemaal zeker.
Silicium is rond de de 2,1mV/C°
Germanium is rond de 2,5mV/C°
Schottky is rond de 1,45mV/C°

Verder is en aandachtspunt de veilige spanning die de diode mag hebben, let op dat er dioden bij zijn, die maar die maar 30V aan kunnen.
Dan ga je dus mooi de mist in als je een zender zou hebben die een wat groter vemogen heeft, natuurlijk afhankelijk van het schema dat gebruikt wordt.

Nog een puntje van aandacht, vooral als een Germanium diode gebruikt wordt, stook ze niet te heet!
De dioden kunnen na het solderen dan niet meer de zelfde drmpelwaarde hebben of ze zijn gewoon gammel gestookt.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 27 september 2022 17:21:40 schreef blackdog:

Nog een puntje van aandacht, vooral als een Germanium diode gebruikt wordt, stook ze niet te heet!

Si was max 125 en Ge max 90 graden Celcius meen ik me te herinneren. In oude bladen werd ook vaak geschreven knijp een pincet op de draad om de warmte af te voeren tijdens het solderen. Later bij Si stond dat er niet meer bij. /OT Nou zat ik even te bladeren in een oude RB online en viel me op dat ze het daar over emissorvolger hebben. Terwijl we toch meestal emitter gebruiken. How come?

https://www.encyclo.nl/begrip/emissor
emitter wordt zowel in NL als engelsprekende landen gebruikt.

Anoniem

Voor de aanbidders van Germanium die de lage Vf vooropstellen wi ik nog opmerken dat dit enkel opgaat voor zeer kleine stroompjes. iets van 100µA-1mA.

Bijvoorbeeld de hier geroemde AA119, een gold bonded Ge diode is de Vf bij 10mA al anderhalve volt. En dan speelt de opwarming zoals Blackdog stelt ook al flink mee.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 27 september 2022 18:14:39 (12%)

Op 27 september 2022 15:39:51 schreef mel:
GD: Maak dan gelijk iets met een buis, dat is de stand der techniek toch?
>:)

Nou daar zeg je me wat, een buis heeft geen drempelspanning, ideaal voor een diode ontvanger. Of een veldsterkte meter.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

En altijd to the point raad verwachten maar zelf ontwijkend antwoorden.
Je hebt je spitsbroeder wel gevonden op CO.
Jullie vormen (tenminste wat radio betreft) echt een uitgezocht matched pair :-)
Ik had nooit die ongestempelde Tandy rotzooi mogen weggooien. Blijkbaar kun je er toch nog iemand mee plezieren. Ik had ze kunnen schenken aan een lokale radio-club. :-)

Op 27 september 2022 18:13:51 schreef grotedikken:
Voor de aanbidders van Germanium die de lage Vf vooropstellen wi ik nog opmerken dat dit enkel opgaat voor zeer kleine stroompjes. iets van 100µA-1mA.

Bijvoorbeeld de hier geroemde AA119, een gold bonded Ge diode is de Vf bij 10mA al anderhalve volt. En dan speelt de opwarming zoals Blackdog stelt ook al flink mee.

De drempelspanning is en blijft laag, de Vf neemt uiteraard toe met de stroom die er door gaat, daar de interne weerstand hoog is. Gebruik die diodes dan ook voor wat ze bedoeld zijn, en niet als AC gelijkrichter in een voeding

Je kan ook stellen dat een autoband veel degelijker is dan een fietsband, maar op mijn fiets heb ik toch veel liever een fietsband..

Als Rob zich amuseert met hier wat als oude troep gedefinieerd wordt, wie heeft daar nou last van? (behalve GD) Hij blijft er ten minste mee van de straat.

Ik catalogeer elektronica niet als oud of nieuw, maar eerder als leverbaar en obsolete. Blijkt dat er meer moderne troep obsolete is dan ouwe rommel :-)

Anoniem

Op 27 september 2022 20:28:44 schreef kris van damme:
[...]

Als Rob zich amuseert met hier wat als oude troep gedefinieerd wordt, wie heeft daar nou last van? (behalve GD) Hij blijft er ten minste mee van de straat.

Tuurlijk, onze grootvaders zaten op de stoep met een stokje in een paardendrol te koteren om de tijd te passeren... :-)

Maar hier gaat het om iemand die Rob hulp vraagt om 2 zo goed mogelijk passende gelijke diodes te bezorgen, en hij gaat zoeken in een zak afgekeurde rommel.
Ik heb niks tegen oude componenten, maar ik weet heel zeker dat dit dump is die eigenlijk vernietigd moest worden. Zoals ik al tot in de treure uitgelegd heb, is de inhoud van dat zakje ongestempeld omdat het afgekeurde componenten zijn en meerdere soorten door elkaar.

Letterlijk misbaksels dus. (Geen door mij gedefinieerde ouwe troep zoals jij het stelt, maar echt rotzooi)
Je weet dus niet welk type het is, maar ook niet wat er mis mee is. Kan vanalles zijn. Lekken, te lage sperspanning, en noem maar op.
Rob heeft bijlange de kennis en de middelen niet om alle relevante eigenschappen uit te meten.
Wat mij stoort is dat hij weer eens hier om hulp schreeuwt maar het gemotiveerd advies dat hij vooral voor die toepassing die diodes niet uit die afgekeurde zooi moet vissen netjes naast zich neerlegt en stug zn eigen zin doordrijft.

Geen wonder dat hij 100 projecten op stapel heeft die nooit afgewerkt worden.

Het stoort me ook dat een ervaren rat als jij dat vergoelijkt.
Voor hemzelf prutst hij maar naar believen, maar als iemand hulp vraagt, probeer je toch tot goed resultaat te bekomen. Als je alles tegen beter weten in verkeerd aanpakt, dan zijn de meesten het opeenstapelen van mislukkingen na een tijdje beu en houden er mee op. Behalve...

Om het met je eigen woorden te zeggen, waarom met de fiets nillens willens door het slijk rijden als er vlak naast een mooi fietspad ligt?
Zelfs nadat men er met nadruk gewezen heeft. Masochisme?

Ik haak af, voor het topic weer teveel ontaard. Maar het moest toch eens gezegd.