Hoe salderingsregeling interpreteren (NL)

Ik raak soms de weg kwijt: recent heb ik nog de 5000kWh per jaar regel gelezen, vandaar deze posting: mag je 5000kWh terugleveren en als je 6000kWh teruglevert, wordt de laatste 1000kWh NIET gesaldeerd?

Dan is mijn oude Ferraris beter, want daar zien ze geen apart getal voor NETTO teruglevering en VERBRUIK vanuit de energiemaatschappij dus dan weten ze niets over die 6000kWh. Maar met een 'slimme' meter zou ik wel bv. 5500kWh terug kunnen leveren (en 500kWh zelf gebruiken die dus nooit genoteerd wordt door de meter). Getallen fictief, dus misschien niet helemaal reëel maar het gaat om het idee.

Dus om mijn vraag te verduidelijken zocht ik de vage omschrijving waaruit ik niet kon afleiden hoe het precies zat.

En wat vind ik: (volgens Google van de Vattenfall site):

Lange tijd mocht je maximaal 5000 kWh terugleveren. Sinds 2014 hoef je je geen zorgen meer te maken over een maximum. Er zit alleen wel een verschil in de tarieven onder en boven je eigen verbruik in een jaar.

Ook van de Vattenfall site:

Na de aanmelding checkt jouw netbeheerder of jouw energiemeter geschikt is. Deze moet de stroom die je opwekt namelijk kunnen scheiden van de stroom die je teruglevert.

Is dit gewoon krom verwoord? Want dat kan een 'slimme' meter ook niet volgens mij. Daar heb ik in ieder geval een aparte meter voor hangen: vandaar dat ik ook weet dat ik richting de 5000kWh per jaar teruglever opwek en dit detail voor mij dus van belang is/was/leek in de beslissing om nog langer de 'slimme' meter buiten de deur te houden.

Panelen krijgen binnenkort wellicht een upgrade waarna ik ergens tussen de 7000 en 9000kWh terug ga leveren (maar ook een boel verbruikers (boiler kookplaat airco's) erbij ga kopen om gasverbruik van 1900m^3 op of onder de tegemoetkomingsgrens van 1200m^3 te krijgen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Is dit gewoon krom verwoord?

Dat denk ik wel.
Bedoeld zal zijn, dat de 'stroom' (energie) die je verbruikt apart gemeten wordt van de stroom (energie) die je teruglevert.
Anders gezegd, ze willen niet dat je een meter hebt met maar één telwerk dat het netto-totaal aanwijst (zoals de Ferrarismeter). Het tegen elkaar wegstrepen doen ze pas bij de afrekening, omdat de tarieven verschillen (afhankelijk van hoeveel teruggeleverd werd).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik lever meer dan 5000kwh, nooit iets van gehoord inderdaad

Verder worden verbruik en teruglevering netjes tegen elkaar weggestreept, overige < 0kwh netto krijg je nog paar cent.

Als die salderingsregeling verloopt, staat die ferrarismeter op de afgekeurde meterlijst en krijg je de keus:
Meter met 2 telwerken handmatig doorgeven
Meter met 2 telwerken 'slim'
Of afgesloten worden

Dacht je nou echt als enige eigenwijze Nederlander te mogen salderen, tuurlijk laten ze dat niet toe

Lambiek

Special Member

Heb je een kasteel of zo met dat gas verbruik.

Je levert nu al aardig wat terug en je wilt naar 9000kWh.

Lever je nu meer terug dan je verbruikt, dan zou je dus een terugleververgoeding krijgen, let er wel op dat die vanaf 1 januari 2023 vervalt. Dus hou daar rekening mee als je meer panelen neemt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 september 2022 20:57:12 schreef Lambiek:
Lever je nu meer terug dan je verbruikt, dan zou je dus een terugleververgoeding krijgen, let er wel op dat die vanaf 1 januari 2023 vervalt. Dus hou daar rekening mee als je meer panelen neemt.

Vervalt de terugleververgoeding? Heb je daar een bron van? Ik kan daar niets over vinden...

Lambiek

Special Member

Sorry foutje, hij gaat naar 9 cent. En dat is nu al zo.

Was in de war met iets anders.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 september 2022 21:00:58 schreef Mrtn1988:
[...]

Vervalt de terugleververgoeding? Heb je daar een bron van? Ik kan daar niets over vinden...

Mijn terugleververgoeding is laatst verhoogd van 7 cnt naar 18 cnt. Zie de site van je stroomboer. Ieder heeft namelijk zijn eigen tarieven

Ik krijg net een brief dat het bij mij naar 29 cent gaat...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2022 05:08:55 schreef rew:
Ik krijg net een brief dat het bij mij naar 29 cent gaat...

Is dat je terugleververgoeding of je saldering? Dat zijn twee verschillende dingen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 september 2022 20:57:12 schreef Lambiek:
Heb je een kasteel of zo met dat gas verbruik.

1900m2 is nou ook weer niet zo extreem hoor. Als je vrijstaand woont en je huis is niet zo super geïsoleerd, dan heb je dat zo.

Ik snap uit het verhaal niet zo waarom er zo enorm teruggeleverd moet worden? Als je zoveel gas verbruikt, dan verwarm en kook je blijkbaar niet elektrisch. Waarom zou je zoveel terugleveren als je het zelf niet gebruikt? Da's niet slim.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 27 september 2022 09:23:22 schreef Lambiek:
[...]
Is dat je terugleververgoeding of je saldering? Dat zijn twee verschillende dingen.

Deze zin snap ik niet. Saldering is een systeem hoe opgenomen energie en geleverde energie onderling verrekend wordt en terugleververgoeding is de prijs die je per geleverde kilowattuur krijgt.
Of klopt het voorgaande niet?

Op 27 september 2022 09:23:22 schreef Lambiek:
[...]
Is dat je terugleververgoeding of je saldering? Dat zijn twee verschillende dingen.

Teruglevering ex btw.

@Ohm Pi: Lambiek reageert op mijn bericht er direct boven.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 27 september 2022 20:25:40 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 27 september 2022 20:24:45 schreef rew:
[...]Teruglevering ex btw.

Lever je per jaar meer terug dan wat je gebruikt per jaar?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.