Wat zit er in een USB snellaadkabeltje?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb een LG G6-telefoon. De bijbehorende snellader werkt goed, maar het kabeltje ging slijten bij de USB-C connector aan de telefoonkant. Het snelladen werkte nog gewoon, maar ik wilde geen defecten afwachten en gooide het kabeltje weg.
Geen nood, een USB A - USB C laad/datakabeltje kost twee euro, nog met luxe textielomspinning ook. Mooi hoor. Laden doet het, en data gaat er ook door.

Maar de telefoon laadt nu niet meer snel, maar 'gewoon'. Een melding in beeld zegt dat voor snelladen een andere bedrading nodig is.
Ik kan online zo een ander kabeltje kopen, en zal dat uiteindelijk ook wel doen denk ik, maar ik ben nieuwsgierig wat er dan in zo'n snellaadkabel zit.
Van heel vroeger herinner ik me een verhaal over twee weerstandjes.
Tegenwoordig hoor je over datacommunicatie tussen telefoon en lader, en dat klinkt logisch. Maar data gáát correct over het kabeltje, dat heb ik geprobeerd. Bestanden kan ik er via overblazen.

Maar met de lader praat de telefoon nu niet, zodat de lader voorzichtig aan doet, en standaard (dus langzaam) laadt. Dus, uit pure wetenschappelijke interesse: wat zat er in het originele LG-kabeltje?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

geen idee voor deze LG, maar wat ik wel weet is dat in het algemeen ook de spanningsval gemeten wordt, en als deze al aan de hoge kant is bij de normale laadstroom dan gaat het geheel niet over naar sneller laden = grotere stroom- of huppelt wat heen en weer tussen de modes..

Arco

Special Member

Kan het niet gewoon een te dun kabeltje zijn? (de goedkope USB kabeltjes zijn goed voor gewoon gebruik, maar niet voor 'power'...)
De spanning zakt dan teveel in (ik heb ook gehad dat de laadstroom werd verminderd doordat de kabel simpelweg te dun was)

(lader vermindert gewoon de laadstroom zover tot de spanning weer op een acceptabel nivo komt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 september 2022 21:50:09 schreef Arco:

(lader vermindert gewoon de laadstroom zover tot de spanning weer op een acceptabel nivo komt)

lader klinkt wat verwarrend, maar je bedoelt waarschijnlijk het stukje batterijlaadelektronica in de mobiel zelf, en dan zijn we het eens :-)

mvdk

Golden Member

Ik kocht ooit een Huawei GSM WiFi eitje. Daar zat een charger bij, waarmee ik nu m'n Samsung telefoon oplaad.
Dat gaat sneller dan met de originele met de Samsung meegeleverde charger.
Kan dat kwaad? Telefoon is nu zo'n vijf jaar oud, en nooit ontploft...
Ik gebruik dezelfde kabel op de ene of de andere charger.

Sorry voor het inbreken..

RAAF12

Golden Member

Op 27 september 2022 21:50:09 schreef Arco:
Kan het niet gewoon een te dun kabeltje zijn? (de goedkope USB kabeltjes zijn goed voor gewoon gebruik, maar niet voor 'power'...)
De spanning zakt dan teveel in (ik heb ook gehad dat de laadstroom werd verminderd doordat de kabel simpelweg te dun was)

(lader vermindert gewoon de laadstroom zover tot de spanning weer op een acceptabel nivo komt)

Denk ik ook dat een dikke kabel beter is. Er zitten geen weerstanden in of chip zoals bij iPhone snoertjes. met dank aan henri62..

benleentje

Golden Member

Maar de telefoon laadt nu niet meer snel, maar 'gewoon'. Een melding in beeld zegt dat voor snelladen een andere bedrading nodig is.

Ik heb dat met mijn samsumg ook af en toe dan zit het stekkertje er net niet diep genoeg in een paar opnieuw kabel er in en eruit en stevig aandrukken en schiet hij ineens er wel een stuk dieper erin. Als de kabel er niet diep genoeg inzit doet hij wel opladen aar dan langzaam. Dus blijkbaar worden de connectie voor de data pas gemaakt als de stekker er diep genoeg inzit. Nu laad ik met een andere kabel en gaat het (tot nu toe) wel altijd in 1 keer goed.

De kabel die ik bij mijn PC heb liggen om af en toe een foto te uploaden die doet ook moeilijk en heb dan geen verbinding met de PC. De telefoon geeft dan ook een melding dat er iets mis is met de kabel maar zie onder tussen wel dat hij aan het laden is.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 27 september 2022 22:42:05 (21%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Zodra mijn telefoon weer droog is en in elkaar zit zal ik eens de originele Nokia kabel met zo'n gestoffeerde kabel vergelijken. Want daarmee laadt mijn Nokia een stuk trager. Zou me niet verbazen als die goedkope kabel van aluminium draad is gemaakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Op 27 september 2022 22:40:27 schreef fred101:
Zodra mijn telefoon weer droog is en in elkaar zit zal ik eens de originele Nokia kabel met zo'n gestoffeerde kabel vergelijken. Want daarmee laadt mijn Nokia een stuk trager. Zou me niet verbazen als die goedkope kabel van aluminium draad is gemaakt.

Is dat ook een USB-C lader? Want daar gaat deze vraag eigenlijk over. Via een USB-C kabel en USB-C adapter/ oplader kan de telefoon of tablet vragen om meer spanning en stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Wel wel, een boel antwoorden al zo snel.
Inderdaad kan de lader (het ding dat in het 230V-stopcontact zit) omschakelen naar 9 V en levert dan zo'n 16 W. Vraag je 'm niks, dan blijft hij op 5 V.

Morgen ga ik nog eens goed naar die stekkertjes kijken, misschien is het wel zo simpel. En ook eens kijken of ik het oude snoertje nog terug kan opvissen om postmortem sectie op uit te voeren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In een USB-C kabel zit aan beide einden (of een kant hangt af van de "kwaliteit") een kleine microcontroller waar de "capabilities" van de kabel in opgeslagen zijn. Door het aangesloten apparaat wordt die uitgelezen en kan de laptop/telefoon een handshake doen met de lader om op het optimale vermogen uit te komen. Hierbij moet de LT/TEL weten wat de maximale stroom is van de kabel.

Bij low budget kabeltjes zit er niks in de stekkers en kun je dan maar 500 mA "trekken".

Dus @FET: Nee het is niet zo simpel.

-edit- Een USB-C kabel heeft 24 pinnen, knap dat ze het erin krijgen. Heel een HDMI signaal gaat er doorheen, standaard USB signalen (kruis verbinding die dus altijd bij omdraaien goed is). En de zo juist beschreven signalling draadjes voor de uC en nog 2 extra draadjes.

Bij een verloopje van USB-A naar C heb je dus alleen +5V/GND D+ en D-. Dus traaaaaag opladen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
fred101

Golden Member

Op 27 september 2022 22:45:52 schreef benleentje:
[...]Is dat ook een USB-C lader? Want daar gaat deze vraag eigenlijk over. Via een USB-C kabel en USB-C adapter/ oplader kan de telefoon of tablet vragen om meer spanning en stroom.

Ja, USB-C anders had ik niet gereageerd.
Dat van die spanningen wist ik niet. Dan snap ik nu wat de USB-C uitgang van mijn powerbox is, die werd omschreven als 60W uitgang en 5V, 9V of 12V. Ik ga morgen eens kijken of ik de boel via mijn powermeter kan laten laden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bij USB-C kan de spanning tot 20V oplopen na een negotiate en tot 60W geleverd worden. Afhankelijk van de beschikbare kabeldikte, alle gestuurd via de uC in de stekker.

Er wordt dus geen spanningsval gemeten oid.

Nee dat gaat je met een gewoon voedingkje niet lukken.

-edit- Effe opgezocht en hier op tweakers staat er een verhaal over:
https://tweakers.net/reviews/6085/2/usb-chaos-ontward-acht-usb-c-docks…
Bijna onderaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Bij een verloopje van USB-A naar C heb je dus alleen +5V/GND D+ en D-. Dus traaaaaag opladen.

Dat is niet waar. Mijn sangsumg heeft 230V afapter met een USB-A connector en dan een kabel van USB-A naar USB-C en dan ook maar 4 draden. Dat is genoeg om te snelladen meer heb je niet nodig. Het snelladen protocol heeft genoeg aan de d- en d+ signalen.

daarom ook dat het met een goedkope kabel zonder chip ook prima moet werken. Die Chip gaat over de verschillende data kanalen die de kabel ondersteund. De connector kan dan wel 24 pins zijn maar dat wil niet zeggen of alle 24 pinnen ook zijn aangesloten daar is die chip voor.
Aangezien een USB-A baar USB-C verloop allen USB heeft die chip daar ook geen nut. Het is de Adapter zelf die communiceert met de telefoon.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 28 september 2022 00:36:04 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Dat is waarschijnlijk geen USB PD maar CQ3 of iets in die richting.

Nou dat lijkt zo, maar is het vaak niet. Er zijn USB-A connectoren+kabels waar op de kopse kant 2 miniscule pinnetjes in zijn verborgen die ook een negotiate achtige functie hebben. Dat valt helemaal niet op.

Of ze doen wat bijzonders met een HF signaal op de datapinnen. Alles proprietary en niet gestandaariseerd/compatible.

Ik heb hier ook zo'n samsung USB-A netvoedinkje met een "normale" USB-A stekker (zonder verborgen pinnen ergens) die een hoger vermogen levert, maar in een laptop zakt de boel naar 500mA.

Een 4-tal jaren geleden heb ik een project gedaan waar we video door een USB-C kabel heen stuurden. We hebben toen een hele zwik USB-C kabel varianten bekeken. Voor ons doel hadden we die negotiation niet nodig, wel de 2 user signalling lijnen. Ik wist toen ook niet dat de spec zodanig complex was en dit was wel een verassing. Uiteindelijk hebben we kabels ingekocht in China zonder controllers in de stekers maar een doorverbinding van de CC1/2 lijnen.

Ook hebben we USB-C met volledig bedrade / uC kabels (en diverse diktes) eens uitgeprobeerd, direct aansluiten op een Apple computer, via een echte USB-C hub zonder externe voeding / net externe voeding.

Je zag dan netjes dat een Apple LT bijna het volle vermogen kon leveren (45W of zo) en via een HUB een 20W en als je de adapter op de HUB aansloot er meer uit de HUB kwam. Best wel indrukwekkend dat dus de negotiate zelfs het juiste vermogen berekend en doorgeeft over meerdere verbindingen naar het einpoint.

-edit- @Sine dat van CQ3 QC3 moet ik eens opzoeken, nooit van gehoord maar zou zo maar kunnen.

Hum QC3 is van qualcomm, zal denk ik wel iets van powerline communicatie zijn? -> Nee is een gepatenteerd proprietary iets van qualcomm wat iets op de D+/D- lijnen doet en wordt eigenlijk bij USB-C PD afgeraden dus. (Data transfer kan dan dus niet meer tijdens laden)
Het zou kunnen dat de telefoon dus zelf ook QC3 is of dat er in de stekker een QC3-> USB-C pd conversie gebeurd (lijkt me sterk want daar heb je wel verrekte weinig plaats voor)?

-edit- Er zijn ook USB-C kabels met wel de voeding/usb datalijnen EN de CC implementatie maar zonder de 4 HDMI pairs. Zijn net wat goedkoper. Maar je ziet, als je iets vind op het internet, door de bomen het bos niet meer.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Hier ligt nog een antieke Samsung lader van een Galaxy S6 met USB-A die al aan snelladen doet.

GJ_

Moderator

Op 27 september 2022 22:13:19 schreef RAAF12:
[...]

Denk ik ook dat een dikke kabel beter is.

Dat sowieso. Op dunne en goedkope kabels werkt bv Andoïd Auto ook gewoon helemaal niet. Op kabels onder de 10 euro heb ik het nog nooit aan de gang gekregen.
Het snelladen is weer een ander hoofdstuk trouwens.
Daar zijn verschillende methodes voor waar ik allemaal geen bal van weet, behalve dan bij Sonim die vroeger gewoon USB laders had met 5,2V.

Usb-c is eigenlijk best mooi.
Mijn laptops die kan ik nu laden met mijn sa.sung telefoonlader. De laptops piepen dat het eigenlijk te weinig is wat ze krijgen. Maar er word netjes over de kabel heen en weer gebabbeld e de lader geeft dan 12 volt en 1.5A is 18watt. Dat is meer als wat een gemiddelde laptop gerbruikt voor kantoorwerk dus er word langzaam bijgeladen.

Usb-c lader kan meerdere spanningen leveren en door lader en wat er geladen moet worden word er onderhandelt over welke spanningen en stromen voorradig zijn. Zo vraagt
mijn powerbankje geen 12 volt en 1.5A maar 9volt bij 2A.

Let wel op dat het belangrijk is goede kabels te kopen. Met de juiste chips. De kabel geeft ook aan waarvoor hij geschikt is. Dat kan belangrijk zijn bij het laden met grotere wattage 60watt voor een laptop bijvoorbeeld.

PE9SMS

Special Member

Net even geprobeerd met mijn Samsung telefoon, originele lader en een niet-origineel USB-C kabeltje (mèt luxe textielomspinning :)). Snelladen werkt gewoon.

This signature is intentionally left blank.

Hier een S10-plus. En een A32. En die laden alleen snel met een originele kabel waar op staat "geschikt voor snelladen".

maartenbakker

Golden Member

Bij mijn G6 moest het USB-C chassisdeel flink uitgebaggerd worden. Dat heb ik met een speld gedaan. Alsnog zijn de datalijnen niet helemaal betrouwbaar, maar wel betrouwbaar genoeg om kort te communiceren bij het starten van het laden. Er zal wel een keer een nieuw connectortje in moeten. Dat heb ik al liggen, maar de telefoon goed openen en sluiten is een klusje.

Mijn lader is een aftermarket 5V/9V/12V type van Ansmann dat Qualcomm 3.0 ondersteunt) met een kabeltje eraan dat bij mijn Uni-T "flir" zat. Ik ben er vrij zeker van dat dat kabeltje geen electronica bevat. Ik weet niet zeker meer op welke spanning hij snellaadt, dat moet ik nog eens testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het slechte nieuws: helaas is mijn weggeworpen kabeltje slachtoffer geworden van de uitstekend geregisseerde vuilnisverwerking alhier. Het is al echt weg. :(

Maar, het goede: indachtig sommige opmerkingen...:

Op 27 september 2022 21:50:09 schreef Arco:
Kan het niet gewoon een te dun kabeltje zijn?

Op 27 september 2022 22:37:56 schreef benleentje:
[...] Als de kabel er niet diep genoeg inzit doet hij wel opladen aar dan langzaam.

Op 28 september 2022 00:29:46 schreef benleentje:
[...] meer heb je niet nodig. Het snelladen protocol heeft genoeg aan de d- en d+ signalen.

Op 28 september 2022 22:26:22 schreef maartenbakker:
Ik ben er vrij zeker van dat dat [flir-]kabeltje geen electronica bevat.

... en mijn waarneming dat deze nieuwe kabeltjes (in de auto had ik er al een, maar daar let ik nooit op de telefoon, luister alleen muziek of Waze) niet zo losjes rammelen als de oude kabel deed, ...
heb ik de USB-A kant nog een keer losgenomen en werkelijk krachtig teruggestoken in de lader. De plug ging dieper!
En, wel, nu voel ik me ietwat belachelijk. De lader wordt nu weer gewoon lauw, de telefoon ook, en in krap een half uurtje zit ik weer van 70 op 100 %. Niets aan de hand dus.

Blijkbaar kan het dus toch simpel, hoewel duidelijk niet bij ieder merk.

Iedereen bedankt voor het belichten van al die mogelijke implementaties van het snelladen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toevoeging: inderdaad blijkt dit QC3.0 te zijn. De telefoon stelt de gewenste spanning in door gelijkspanningen op de D+ en D- lijntjes te zetten; er zijn dus vier mogelijkheden.

Ik had gezocht met als zoektermen fast charge. Het toverwoord bleek te zijn quick charge. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Kruimel

Golden Member

QC3.0 laders zijn zo ver ik zie minder kritisch op lange of dunne kabels. Er zit een soort systeem in dat de spanning in 100mV stappen kan regelen. Oudere op 5V gebaseerde systemen waren vrij gevoelig voor spanningsval over de kabel/contacten.

Veel telefoons ondersteunen deze laadmethode tegenwoordig omdat Qualcomm de controlemechanismen standaard in hun chips inbouwt.