koelkast en vaatwasser op 1 groep

Mijn dochter krijgt een nieuwe keuken. De koelkast en de vaatwasser zitten naast elkaar. Dus dat vraagt 2 aansluitpunten.

Officieel moet de vaatwasser een eigen groep, en de koelkast kan op een groep die gedeeld wordt met lichtpunten en andere WCD's.

Maar dat betekent 2 WCD's naast elkaar, met elke een eigen buis, en dan kun je al te gemakkelijk de stekkers in de verkeerde WCD steken.

Samen blijven de apparaten ruimschoots onder 16A, dus voor mij is het veel logischer om een enkele kabel te trekken en dus de koelkast en de vaatwasser op dezelfde groep te zetten.

Als alternatief zou ik nog een aparte groep kunnen maken voor alleen de koelkast, maar dat is ook nogal overkill. Zoveel ruimte is er niet meer in de meterkast.

Wat is wijsheid?

Gewoon samen op één groep zetten. Tegenwoordig mag je bij een groot apparaat als een vaatwasser nog wat kleinere verbruikers zetten.
Ik heb een paar jaar geleden een bijkeuken gebouwd waar de wasmachine in staat. Daar heb ik ook de verlichting bij gezet, vond het onzin om een extra kabel te trekken voor een lamp van 30W.

EricP

mét CE

Wat is officieel en in welke wet (=moet) staat dat dat zo is? f refereer je aan de NEN1010? Dat ik niks meer dan een norm ('de industrie vindt dat het zo zou kunnen') - geen verplichting.

mel

Golden Member

Een eigen groep wordt gedaan opdat zo,n apparaat nogal veel vermogen heeft.Het staat nergens dat het ook moet. Gewoon de koelkast erbij zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gewoon bij elkaar prikken. Er is geen wet en zelfs de nen1010 richtlijn bepaalt niet waar de gebruiker zijn apparatuur insteekt.

Tipje: onder/achter de kastjes de wcds aan losse flexbuis laten liggen. Als de kasten en water en afvoer dan mooi geplaatst zijn dan kan je ze op de handigste plaats vastzetten. Vooraf de juiste plek van afvoer/water/quooker én goed bereikbare wcds is nogal lastig.

Nog een tip: een verdeeldoos onder het werkblad plakken. In een 'rommella' kan je dan mooi opgeruimd je mobieltjes opladen zonder de eeuwige kabels op je werkblad. Tostiijzers en staafmixers kunnen er ook in zonder veel lelijke wcds in de wand of van die dure popup wcd-paaltjes.

tegenwoordig mag je een aparte groep volzetten. dus heb je 2500W van de vaatwas, kan er nog 1000W bij. geen punt om dus koelkast bij de vaatwas te zetten, wordt ook zat gedaan om wcd's, draad, buizen uit te sparen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

tegenwoordig mag je een aparte groep volzetten.

dat is al een kleine 30 jaar zo, zo heb ik het ook geleerd. Eerst de zware apparaten over aparte groepen verdelen en dat de groep vol zetten met kleiner vermogen erbij.

Maar een kleine 2 weken geleden werd precies het tegenover gestelde beweert en dat je volgens de huidige NEN versie je per se een aparte groep moet voor apparaten boven de 2000W en die niet vol mag zetten. Dus wat is het nu?

Wie niet meer wie dat zei.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Nou, dat is wel duidelijk dus.

Dat wordt een enkele groep voor de beide machines. Ook al zie je overal dat een apparaat vanaf 2000W een eigen groep moet hebben.

Bedankt.

Uiteindelijk heeft de aannemer mijn voorstel genegeerd (kwam te laat binnen) en heeft de electriciën beide machines op 1 enkele groep gezet.

Dus eind goed, al goed.

Op 26 september 2022 16:09:46 schreef deKees:
Mijn dochter krijgt een nieuwe keuken. De koelkast en de vaatwasser zitten naast elkaar. Dus dat vraagt 2 aansluitpunten.

Officieel moet de vaatwasser een eigen groep, en de koelkast kan op een groep die gedeeld wordt met lichtpunten en andere WCD's.

Maar dat betekent 2 WCD's naast elkaar, met elke een eigen buis, en dan kun je al te gemakkelijk de stekkers in de verkeerde WCD steken.

Samen blijven de apparaten ruimschoots onder 16A, dus voor mij is het veel logischer om een enkele kabel te trekken en dus de koelkast en de vaatwasser op dezelfde groep te zetten.

Als alternatief zou ik nog een aparte groep kunnen maken voor alleen de koelkast, maar dat is ook nogal overkill. Zoveel ruimte is er niet meer in de meterkast.

Wat is wijsheid?

Twee wandcontactdozen naast elkaar is ook geen probleem. Het zijn gewoon twee groepen en die worden tegenwoordig beveiligd met 16A, Het maakt dus niet uit waar je beide apparaten in stopt. Wellicht kun je de groepen wel merken zodat je weet welke beveiliging in de groepenkast bij welk stopcontact hoort. Het is ook niet onverstandig om de twee groepen elk weer op een andere fase aan te sluiten, maar dat lukt alleen als er drie fasen binnenkomen en dat is tegenwoordig niet altijd het geval.

Edit: Ik zie dat de beslissing al genomen is.

Op 26 september 2022 23:45:25 schreef benleentje:
[...]dat is al een kleine 30 jaar zo, zo heb ik het ook geleerd. Eerst de zware apparaten over aparte groepen verdelen en dat de groep vol zetten met kleiner vermogen erbij.

Maar een kleine 2 weken geleden werd precies het tegenover gestelde beweert en dat je volgens de huidige NEN versie je per se een aparte groep moet voor apparaten boven de 2000W en die niet vol mag zetten. Dus wat is het nu?

Dat klopt niet. Het is een advies om apparaten > 2000W op een aparte groep te zetten. Maar een advies is in een volgende uitgave / wijziging vaak een verplichting. Als een soort schot voor de boeg...dan kan je ook beter B10A automaten installeren...

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Het was toch, een aparte groep voor 2500watt of meer. Of was dat in een versie eerder?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

@buzzy:

Nee, wel 2 x wcd, maar 1 groep. De koelkast trekt niet veel en heeft dus geen aparte groep nodig.

recent nog een discussie meegekregen tussen een nen1010 handhaver zeg maar en een monteur. de handhaver zei wasmachine van 2000W hoeft niet op een aparte groep. monteur zei, als die machine stukgaat en er komt een machine terug van 2500W dan heb je een toestel van 2500W op je algemene groep, want er is geen wasmachinegroep aangelegd. dus toch erin maken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

 3680 watt is het maximum voor een groep (16x230v)
-2500 watt voor de eventuele nieuwe (vaat)wasmachine
 1180  watt is er dan nog over voor een koelkast.

Dat moet dan wel een heel stevige zijn voor dat vermogen! :)

Kan dus makkelijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EricP

mét CE

recent nog een discussie meegekregen tussen een nen1010 handhaver zeg maar en een monteur.

Mijn paard kreeg ook wel eens een hand haver.

Voorlopig gaat het allemaal over een norm zonder enige verplichting daaraan te voldoen (tenzij je dat in een overeenkomst vast legt, maar dat geldt voor alles wat je in een overeenkomst vast legt...).

Maar een advies is in een volgende uitgave / wijziging vaak een verplichting.

Verplicht... is wat in de wet staat, in dit geval het bouwbesluit.
Daarnaast: als je aan een norm zou willen voldoen, dan doe je dat aan de versie die je overeengekomen bent, doorgaans de op dat moment actuele. Dus als je al aan de NEN1010 zou willen voldoen en het is nu een advies... Dan is het ook niet meer dan dat: een advies. De boel fakkelt niet spontaan af omdat 'de norm' over 2 jaar opeens vindt dat het 'moet'.

benleentje

Golden Member

Voorlopig gaat het allemaal over een norm zonder enige verplichting daaraan te voldoen

Officieel moet de vaatwasser een eigen groep,

EricP nu heb je meestal wel gelijk en nu dus ook ;), maar hier vraag TS naar hoe het officeel moet. Dan zijn antwoorden die refereren naar een norm wel terecht.

NU is mijn NEN1010 versie ui 1996 en daarom zij ik ook een kleine 30 jaar. En toch heb ik in al die discussie hier geen dramatisch grote wijzigingen gezien waarom ik die niet zou blijven gebruiken. Ook niet gek de natuur en wisskunde is niet veranderd, 2 + 2 = 5 toch ?
https://en.wikipedia.org/wiki/2_%2B_2_%3D_5
https://www.youtube.com/watch?v=I86TArVgnNs

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ik vraag me toch echt af of die normensamenstellers zelf wel eens buiten komen.
Vele regels slaan echt nergens meer op.

Dat je nu een vaatwasser wcd niet op dezelfde groep zet als de wasmachine/droger is begrijpelijk.
Mijn droger staat op de wasmachine. Beide zijn doorgelust en zitten dus met 1 snoer naar de wcd.
Vroeger had men nog dat mensen zelf nadachten en dus niet de was en droog tegelijk gebruiken.
Het lijkt nu wel dat alle regels zo gemaakt moeten worden dat echt elke geestelijk minder valiede geen schade kan veroorzaken.
En dan zegt men dat de mens evolueert. . . .

mel

Golden Member

Sommigen denken ook dat een cv ketel op een aparte groep zou moeten, dat hoeft dus niet, die dingen verbruiken weinig elektriciteit..
Zo zijn er wel meer van die dingen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 10 oktober 2022 09:58:26 schreef mel:
cv ketel

100% elektrisch zou ik wel op een aparte groep doen....

Op 10 oktober 2022 09:35:07 schreef stortbak:
Vroeger had men nog dat mensen zelf nadachten en dus niet de was en droog tegelijk gebruiken.

Je bent te optimistisch over vroeger. Het punt is dat de gewone gebruiker geen flauw idee heeft van vermogens of stroomsterktes en dus zonder door te denken van alles tegelijk aan zet. Dat was vroeger zo, en dat is nog steeds zo.

mel

Golden Member

Dat doen ze dan maar 1 keer,, :) Als de zekering er uit vliegt gaan ze wel nadenken, denk ik.Zo erg failsafe hoeft het ook weer niet te zijn....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Overal wordt goud geld gevraagd, maar als je toch aan het bouwen bent zijn de kosten van een enkele groep slechts een paar tientjes. Het is dan ook helemaal niet verkeerd om daar geen probleem van te maken.
Overigens kun je in de meterkast groepen altijd nog bij elkaar voegen als je een extra automaat te duur vindt.
Bij de verkoop van het huis van mijn ouders verwonderde de nieuwe eigenaar zich over het feit dat in de woonkamer etc zoveel wandcontactdozen zaten. Moet toch een vermogen gekost hebben?
Valt reuze mee. Het bespaart kapitalen aan verlengsnoeren en verdelers.
De wandcontactdozen waren ook allemaal dubbel uitgevoerd, waarvan een helft met een schakelaar uitschakelbaar was. Kun je in een keer alle schemerlampjes etc. uitzetten.
Tegenwoordig hebben ze daar domotica voor, maar niet in 1970.

Op 10 oktober 2022 10:31:41 schreef KlaasZ:
[...]Je bent te optimistisch over vroeger. Het punt is dat de gewone gebruiker geen flauw idee heeft van vermogens of stroomsterktes en dus zonder door te denken van alles tegelijk aan zet. Dat was vroeger zo, en dat is nog steeds zo.

KLopt wel. Ook op kleinere evenementen gaat dat zo. Kom ik er voor een geluidsinstallatie en vraag naar een stopcontact. "Daar ligt eën snoerhaspel". Ga je kijken , zit daar al weer een verdeler in waarop twee koffieketels een tostiijzer en een friteuse.
Gelukkig zat in een bijgebouw een driefasen aansluiting. Gauw terug naar de zaak voor 380 volt materiaal...

Op 10 oktober 2022 11:53:39 schreef buzzy:
[...]KLopt wel. Ook op kleinere evenementen gaat dat zo. Kom ik er voor een geluidsinstallatie en vraag naar een stopcontact. "Daar ligt eën snoerhaspel". Ga je kijken , zit daar al weer een verdeler in waarop twee koffieketels een tostiijzer en een friteuse.
Gelukkig zat in een bijgebouw een driefasen aansluiting. Gauw terug naar de zaak voor 380 volt materiaal...

niks nieuws idd, zie je zo vaak. scheef belaste installatie waardoor steeds 1 fase eruit knalt. 2 groepen omsteken en het gaat wel een jaar goed met de hoofdzekeringen.

hoe vaak men op kantoor in 3 voud klanten uit moet leggen dat meerdere autoladers niet gaat op een 3x 25a aansluiting met nog een veelvoud aan verbruikers in huis. moet eerst fout gaan voor ze dat leren.

had er straks nog 1, meterkast die stonk. was een zekeringhouder voor een goede aan het uitfikken. zekering smolt zo aan mn handschoen vast. krijg je als zekering niet aangedraaid maar aangeaaid worden.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 10 oktober 2022 19:06:42 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer