Display TIL331

Hallo allemaal,

Op https://www.instructables.com/SuperMacro-Photo-With-Cdromdvd-Rail-and-…
staat een project supermacro. Dit wil ik gaan nabouwen. Het gebruikte display is de TIL331. Deze is niet meer leverbaar of voor absurde prijzen.

Wie weet welk alternatief hiervoor gebruikt kan worden?

Hartelijk dank alvast.

Groeten Bert

Arco

Special Member

Een TIL331 is geen 7 segment display, maar een polarity/overload indicator (7 segment display is de TIL323/324.)
En ja, die zijn lang geleden al uitgestorven, dus de nog resterende zijn meestal duur...

Dit soort displays wordt zover ik weet helemaal niet meer gemaakt...
(misschien is er een pin-compatible 7 segment display)

Foto in je link is trouwens van een heel ander display: de TIL311.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het schema spreekt van een TIL331 maar dat zal een tekenfoutje zijn.

Er is geen alternatief, dat zijn display's met ingebouwde decoderchip, je zult de uitlezing moeten ombouwen en herprogrammeren met een LCD of 7seg display's.

Het zal een moeilijke opdracht worden volgens zien.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Betreffende display (de TIL311)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 september 2022 15:31:20 schreef MGP:
Het zal een moeilijke opdracht worden volgens zien.

Zal nderdaad lastig worden, de TIL311 is ongeveer 50 jaar geleden op de markt gekomen.
Hieronder een vermelding in radio Electronica december 1972.

Arco

Special Member

Je ziet ze soms nog wel vrij goedkoop NOS: https://www.ebay.com/itm/261059410354

TI heeft de TIL311 in 2004 verkocht aan TAOS, maar die bestaan ook niet meer, is opgegaan in AMS (Austria Micro Systems)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er waren nog fabrikanten zoals IEE-SOURIAU want ik heb hier nog een 20tal IEE1705 display's (=TIL306).
Ze zijn allemaal zeldzaam en soms gegeerde verzamelobjecten geworden zoals al mijn TIL display's.

LDmicro user.

Bedankt MGP, Arco en Thevel.
Dit word een moeilijke klus voor mij om het om te bouwen naar een LCD display (2x16 dan wel 4x16).
Ik zal nog eens over nadenken of dit wel haalbaar is.

Groeten Bert