Raspberry Pi Zero - Chip schaarste ?

bprosman

Golden Member

Gisteren wilde ik 2 projectjes oppakken waar een Raspberry Pi ZERO in verwerkt zit, overal uitverkocht of voor "LOLPrices".
Is dit puur vanwege het chiptekort ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fripster

Golden Member

hi Bram,

Ja... het is zelfs zo erg dat er een tracking site voor opgezet is.

Goed volgen, en als er iets is direct toeslaan:

https://rpilocator.com/

Succes! (Ik heb met veel moeite een Pi4-2GB weten te bemachtigen)

Groet,

Fripster

EDIT: Deze lijkt er nog een paar te hebben: https://www.kubii.fr/cartes-raspberry-pi/3455-raspberry-pi-zero-2-w-50… oh nee, toch nie...

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
bprosman

Golden Member

1 van de 2 ontwerpen is niet zo heel spannend. Voor "tussendoor" maak ik wel een verloopprintje naar een Arduino.
Maar bedankt voor je antwoord Fripster !

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik had een RPI ding nodig en keek op farnell.nl: Levering september 2022. Ik denk: Dat is geen probleem, komt goed. Andere leveranciers gaven op weer wat te krijgen over "een paar weken".

Toen ie niet kwam opgebeld: Mijnheer dat weet u toch dat er leveringsproblemen zijn met die dingen? Ja dat weet ik vandaar dat ik rustig 2.5 maanden heb gewacht. Nee, ze komen in 2023!
Ik heb een duidelijke mail van ze gehad waar "2022" in staat en dat stond ook op de website toen ik het bestelde. Maar ik had moeten weten dat dit nooit kan kloppen en dat er 2023 had moeten staan.

Zo mogelijk geen Farnell meer voor mij. Volgende keer bestel ik iets wat 0.15 per stuk kost en "Mijnheer dat had u moeten weten, dat kost 1.50". Waar kan je dan wel op vertrouwen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je het met een raspberry pico kunt, bij vanallesenmeer op voorraad.

mel

Golden Member

Er zijn ook klonen van, maar dan betaal je wel de hoofdprijs, als ze te leveren zijn.
Reichelt heeft ze in ieder geval ( nog )niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat is idd al even hoor. daarom is zijn mijn rpi2 weer in gebruikt genomen om mijn zonnepanelen te monitoren (en die heeft het er echt wel moeilijk mee)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Tot die ook niet meer te krijgen zijn :)

Maar goed... Farnell is ook al lang niet meer wat het geweest is. Laatste wat spulletjes besteld. Komt niet. Bellen. Oh, dat hangt bij credit control, want het moet eerst goedgekeurd worden (wtf. Ik koop daar al 15 jaar en nog nooit iets niet betaald). En dan ook gewoon niks laten horen. Weet je wat, annuleer maar.
Vervolgens dezelfde order in 3 delen gesplitst. En dan is het er wel de volgende dag. Jammer. Het was altijd een fijn bedrijf om zaken mee te doen.

RS heeft er trouwens ook last van. 'Customer support' nooit bereikbaar. En hun 'voor 17:30 besteld, de volgende dag geleverd' kan ook wel eens 2 weken duren...

Op 28 september 2022 20:31:42 schreef BenI2C:
Als je het met een raspberry pico kunt, bij vanallesenmeer op voorraad.

Ik was naar aanleiding van dit topic weer even een rondje aan het doen en zag dat KIWI pico-W op voorraad had. Heb er maar meteen weer een paar besteld.

(Als je eenmaal je development omgeving op orde hebt, dan heeft de pico-W weinig nadelen t.o.v. de gewone pico. Paar euro duurder, maar de optie om data draadloos door te sturen vind ik dat ruimschoots waard. Het nadeel waar je last van hebt als je je development omgeving voor het eerst moet opzetten is dat het ledje niet meer direct aan een pinnetje hangt. )

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 29 september 2022 09:19:17 (36%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik had juist een akkefietje met Mouser, wat al sinds het gezeik met Farnell begon (Brexit) mijn nieuwe favoriete leverancier was, ook omdat ze niet moeilijk doen als je als particulier wilt kopen.

Ik had wat DACs nodig, niet op voorraad, maar direct van de leverancier, 20 dagen levertijd. Nou prima, zoveel haast heb ik niet, offerte aangevraagd waar hetzelfde op stond, en de bestelling in gang gezet.

Een ruime maand later maar eens gebeld waar het bleef.
M: die 20 dagen gaan pas in zodra wij het hebben besteld bij de leverancier
S: eh, wat? Ok, maar wanneer heb je dat gedaan dan
M: dat hebben we nog niet gedaan
S: ??? Wanneer was je van plan dat te gaan doen dan
M: ach dat weet ik nog niet

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
mel

Golden Member

Dan had ik Mouser alllang uit mn leverancierlijst geschrapt..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 28 september 2022 20:31:42 schreef BenI2C:
Als je het met een raspberry pico kunt, bij vanallesenmeer op voorraad.

Een Pico is een microcontroller, een "gewone" Pi is een microcomputer. Andere beestjes.

Als het met een Pico kan, kan het ook met een ESP8266 of een Arduino. Ook goedkoop en ook nog te krijgen. Maar ik vermoed dat TS echt een computertje nodig heeft, en geen microcontroller.

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 10:12:47 schreef R-Yen:
[...]

Een Pico is een microcontroller, een "gewone" Pi is een microcomputer. Andere beestjes.

Als het met een Pico kan, kan het ook met een ESP8266 of een Arduino. Ook goedkoop en ook nog te krijgen. Maar ik vermoed dat TS echt een computertje nodig heeft, en geen microcontroller.

Nee, mijn (openings) post ging ook over een rPI ZERO, geen gewone, maar 1 van de 2 ontwerpen kan ook makkelijk met een Arduino. Dus gisteravond een verloopprintje gemaakt. Voor het andere ontwerp (Composiet video -> HDMI) heb ik toch een rPI ZERO nodig, maar ik heb wel geduld, ze zullen ooit wel weer komen.
En volgens mij moet ik er zelfs ergens een in huis hebben, maar ja : Alzheimer light :-(

https://github.com/hoglet67/RGBtoHDMI/wiki

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 september 2022 10:52:10 schreef bprosman:

En volgens mij moet ik er zelfs ergens een in huis hebben, maar ja : Alzheimer light :-(

Ja, die heb ik ook. Ik vond onlangs een Pi 4 in de la waarvan ik niet meer wist dat ik hem had :)

Op 29 september 2022 10:52:10 schreef bprosman:

En volgens mij moet ik er zelfs ergens een in huis hebben, maar ja : Alzheimer light :-(

dat heb ik ook. heb ooit 3 rpi zero gekocht.
1 voor in mijn fiets als dashcam recorder.
1 voor te spelen
en 1 als wifi camera module.

heb er nu 1 op mijn zonnepanelen zitten (zonnepaneel systeem 1), vind ik de 2 andere nergens meer.
heb nog 3 rpi4 in dienst (webserver, camera systeem en octopi), een rpi3 (camera systeem) en sinds een paar maand dus mijn oude rpi2 (zonnepaneel systeem 2).
moet ergens nog 1 rpi2 hebben liggen die nog niet in gebruik is. heb dringend wat rpi3 of 4 nodig waar rekenkracht verreist is

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
PE9SMS

Special Member

Als je een oudere RPi hebt liggen kun je eens kijken naar DietPi, een licht gewicht OS dat geen resources verspeelt aan zaken die niet nodig zijn. Zo heb ik HomeAssistant en Mosquitto op een oer Pi B+ draaien. Oke, het is allemaal niet supersnel, maar om wat mee te spelen gaat het prima.

This signature is intentionally left blank.

ik draai gewoon commandline, niks extra die draait.
enige dat erop zit is de apache webserver, om de monitorpaginas te zien.
alles wordt op bepaalde tijdstippen gegenereerd zodat de cpu niet extra moet berekenen als er ineens 2-3 request binnen komen.

in de achtergrond draait gewoon een zelf gemaakt script dat bij een puls (kwh meter) een regeltje code wegschrijft in de logs.
elke 10min leest die de logs in en maakt een overzicht. en om de 24h wordt de website refreshed (de live data van de huidige dag wordt wel uit het log overzicht gehaalt, dus je krijgt het huidige vermogen van deze minuut, de tijdsgrafiek van max 10min geleden en alle voorgaande dagen die pre generated zijn

maar gewoon het simpel inloggen via ssh is gewoon traag (password controle enzo)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Moderne Linux systemen hebben iets als update-motd draaien. Dat kan live het bericht veranderen wat je krijgt

code:


Linux studentenhaver 5.10.103-v7l+ #1529 SMP Tue Mar 8 12:24:00 GMT 2022 armv7l

The programs included with the Debian GNU/Linux system are free software;
the exact distribution terms for each program are described in the
individual files in /usr/share/doc/*/copyright.

Debian GNU/Linux comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY, to the extent
permitted by applicable law.
Last login: Thu Sep 29 14:56:14 2022 from 192.168.234.93

Dit wil wel eens ERG traag worden. Op m'n PC Ubuntu systemen disable ik de meeste zut. Als ie met cron 1x per dag "er is een nieuwe release" checked, vind ik dat prima en dat kan prima in een filetje wat je dan op je scherm pleurt. Maar zoals het geimplementeerd was pleur ik het er helemaal uit.

Voor mij is dat veel minder op RPIs maar een klant had een rpi-die-andere-dingen-doet, waar inloggen heel traag was. Daar heb ik meer dan de helft uit weten te slopen, maar het is nog steeds langzaam. Maar te tolereren omdat ik er zelden op hoef.

Dus... inloggen ssh traag... ik denk dat je best wel eens van dietpi nut zou kunnen hebben (zelf nog nooit gebruikt).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 30 september 2022 14:13:52 schreef rew:
Voor mij is dat veel minder op RPIs maar een klant had een rpi-die-andere-dingen-doet, waar inloggen heel traag was. Daar heb ik meer dan de helft uit weten te slopen, maar het is nog steeds langzaam. Maar te tolereren omdat ik er zelden op hoef.

Dus... inloggen ssh traag... ik denk dat je best wel eens van dietpi nut zou kunnen hebben (zelf nog nooit gebruikt).

Dat ligt aan de SSHD settings, je moet in de sshd_config file "UseDNS no" instellen dan is het probleem weg. Reverse DNS resolving verpest de login, die zet je zo uit.

-edit- Net even gekeken naar de ODROID een alternatief voor de RPI maar ook daar is al bijna niks meer te vinden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Woekerprijzen!
Ik heb er twee besteld. Oktober 23.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
bprosman

Golden Member

Ja ik was ook niet van plan deze te bestellen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Chipindustrie zit in slecht weer volgens de Computable. Verder dan mogelijke oorzaken komen ze helaas niet.
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/ict-branche/7419701/250449/ch…

Don't Panic!