Nieuw soldeerstation PCB's

Goedemorgen,

Ik heb op kantoor momenteel het volgende soldeerstation: ZD-937 (geen idee welk merk).
Nu ben ik hier niet heel tevreden over. Heel snel vloeien de tips niet meer, heb nieuwe tips gekocht maar na een paar keer solderen vloeien deze niet meer goed (Alsof de tips verbranden).

Geen idee of ik iets verkeerd doe, echter heb ik dat met andere soldeerbouten niet.

Thuis heb ik het volgende soldeerstation: Aoyue 968A+
Hier ben ik best tevreden over behalve dat de afzuiging zeer regelmatig verstopt.
Deze warmt ook een stuk sneller op dan de ZD-937.

Op kantoor moet ik af en toe (maanden niet en dan een aantal batches printplaten) solderen. Ik zoek dus eigenlijk een soldeerstation wat goed werkt, maar de vraag is natuurlijk, wat is goed.

Is de Aoyue 968A+ een aan te raden station voor het werk op kantoor of koop ik voor hetzelfde bedrag een stuk beter?

Ik zie de Weller WE1010 of Hakko FX-888D maar de Weller krijgt niet de beste reviews (Hakko soms ook niet) en beide missen ze de afzuiging.

Wat is de slimme keuze? Losse afzuiging en dan de Weller of Hakko, Aoyue of toch iets anders?

Sorry als deze vraag al vaker gesteld is maar ik denk dat ik toch iets specifieker vraag.
Alvast bedankt

Arco

Special Member

Die ZD-937 is van Conrad, dus waarschijnlijk iets van Voltcraft o.i.d.

Is zo te zien een 50W boutje met 900M punten.
Normaliter laat je dat soort punten niet snel verbranden, kan een van de volgende zaken zijn:

- Je gebruikt een veel te hoge temperatuur.
- Je laat hem te lang aan staan (als je 'm niet gebruikt voor langere tijd beter uitzetten)
- Je gebruikt slechte kwaliteit punten.

Ik gebruik ook 900M boutjes van diverse merken en ik vind ze heel fijn werken (beter als de Weller die ik had)
Je moet sowieso een tipcleaner gebruiken, en de punt regelmatig vervangen (bij een 900M is dat dubbeltjeswerk)

Opwarmtijd kan iets langer zijn, 50W is niet al te veel (80W is beter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het gaat dus om commercieel, loodvrij, trough hole productiewerk?

Alle professionele soldeerstations zullen volstaan. Zelf heb ik altijd Weller gebruikt (o.a. WS-81), maar mijn werk heeft Metcal stations en die zijn ook prima. Gebruik altijd de juiste punt etc.

De Weller 1010 lijkt een uitverkoop-variant met hippe displays enzo. Daar zou ik liever wegblijven.

Met professionele afzuiging niet veel ervaring, ik zou het in ieder geval apart houden.

Het gaat om heel kleinschalig werk. Niet throughole maar SMD.
De printplaten die ik bestel worden voor 90% door de leverancier gesoldeerd maar enkele onderdelen moet ik zelf doen (voeding, paar mosfets etc).

Professioneel zal te duur zijn, het is geen productiewerk maar heel af en toe een paar batches (zeg 50 printplaten die elk 5 / 10 componenten gesoldeerd moeten krijgen).

@Arco:
Het soldeerstation heeft zo'n spons die ik nat maak om de tip schoon te maken maar dit heeft weinig geholpen.

Een nieuwe tip (gekocht bij conrad) was binnen een half uur verbrand terwijl ik hem op 300 graden heb staan (soldeerbout gaat tot 400 graden) en het lijkt me dat de tip de temperatuur van de soldeerbout aan moet kunnen.

Welke tipcleaner zou beter geschikt zijn? Ik zie behalve de spons ook de "ijzerdraad" spons.

Arco

Special Member

Voor reinigen nooit een natte spons gebruiken, da's de snelle dood voor iedere soldeerpunt!
Gebruik een metaalspons, en reinig de punt regelmatig met tip cleaner/activator (in potjes te koop van diverse merken)

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Xh0nPpXXXXblXpXXq6xXFXXXy/Beste-Soldeerbout-Tip-Cleaner-Messing-Spons-En-Houder-Soldeer-Bal.jpg_Q90.jpg_.webp https://static.rapidonline.com/catalogueimages/product/85/61/s85-6170p01wl.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 september 2022 11:18:15 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 september 2022 11:06:27 schreef bbuster:
Een nieuwe tip (gekocht bij conrad) was binnen een half uur verbrand terwijl ik hem op 300 graden heb staan (soldeerbout gaat tot 400 graden) en het lijkt me dat de tip de temperatuur van de soldeerbout aan moet kunnen.

Zou de temperatuurregeling van de bout dan wel te vertrouwen zijn ??

Arco

Special Member

Lijkt inderdaad of 'ie ook veel te heet is: bij iedere 50 graden meer halveert de levensduur van de punt.

Het is vaak ook onbekend welke temperatuur wordt weergegeven: de temperatuur van het element, of de (te verwachten) temperatuur van de punt zelf.
(daar kan makkelijk 100°C of meer tussen zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 29 september 2022 11:14:58 schreef Arco:
Voor reinigen nooit een natte spons gebruiken, da's de snelle dood voor iedere soldeerpunt!

Ik gebruik al zo lang als ik een bout heb een vochtige (niet NAT) weller spons, dat werkt perfect.
De punten worden daar niet warm of koud van (heh ;) ) of je moet met "een snelle dood" +10 jaar bedoelen.

fred101

Golden Member

Op 29 september 2022 11:14:58 schreef Arco:
Voor reinigen nooit een natte spons gebruiken, da's de snelle dood voor iedere soldeerpunt!

Ik doe niet anders bij mijn Pace en het heeft me nog nooit een punt gekost. Ik gebruik eerst die messing krullen en daarna de spons. Volgens Pace doe je het spons deel om oxide los te "breken"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Ik heb vroeger met een Weller ook natte sponsen gebruikt, en daarna metaalsponsen.
Je merkt dan toch duidelijk dat de punten 'droog' veel langer meegaan, zeker als de bout vaak langere tijd aan staat.

Gedachte is dat de punt iedere keer bij een natte spons een thermische shock krijgt, waardoor microcracks ontstaan in de oppervlakte van de punt.
Bij een metaalspons heb je dat bijna niet, en de punt koelt ook minder af.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 29 september 2022 12:07:27 (36%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Maar met de krullen kras je de toplaag van de tip.
Linksom of rechtsom, ik geloof niet dat het veel verschil maakt.

En nogmaals, maak de spons vochtig, niet nat. Als je het ding hoort sissen is het te nat.

Hoewel ik ook de krullen heb gebruik ik meestal gewoon het sponsje, wel met demi tegenwoordig.
Voor de hobby gaan (Magnastat-) punten zo praktisch onbeperkt mee, hoewel de bout best af en toe een dag aan zal staan.

Voor SMD assemblage zou ik ook hetelucht (of nette reflow, maar vapor phase zal te duur worden) overwegen. Daar heb ik echter enkel ervaring mee met rework, wat weer net wat anders is.

Sine

Moderator

Jep, ik heb een flesje demiwater bij het boutje staan, daar worden de sponzen ook een stuk minder een baksteen van als je ze een tijdje gebruikt.

Op 29 september 2022 10:56:57 schreef Aart:
Met professionele afzuiging niet veel ervaring, ik zou het in ieder geval apart houden.

Dit. Ik denk dat mijn werk niet te vergelijken is met dat van de topicstarter, maar op m'n werk zou afzuiging op de bout absoluut in de weg zitten. Niet dat een losse afzuiging nooit in de weg zit, maar die beperkt de toegang tot de instrumenten niet waar ik in werk. Alleen kwa herrie zou het schelen. Menigeen heeft een kartonnetje klaarliggen om de afzuigmond meteen mee te sluiten tegen het irritante geruis.

Op 29 september 2022 11:06:27 schreef bbuster:
Het gaat om heel kleinschalig werk. Niet throughole maar SMD.

Je vermeld niet wat voor soort SMD, want dat maakt nogal verschil in de accesoires die je nodig hebt (en kunt krijgen).
Een SOIC IC is met een gullwing punt prachtig te solderen, maar QFN behuizingen of zo zijn echt andere koek.

Op 29 september 2022 11:06:27 schreef bbuster:
Een nieuwe tip (gekocht bij conrad) was binnen een half uur verbrand terwijl ik hem op 300 graden heb staan

Ik krijg ook de indruk alsof de temperatuur-instelling niet klopt. Bij 300 graden heb ik zelfs wat moeite om te solderen. Bij 330 graden en hoger lukt het prima en bij 380 graden en hoger wordt de punt beduidend sneller zwart.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt voor de reacties.
De Aoyue 968A+ heeft zowel een soldeerbout maar ook het heteluchtpistool.

Ik ben er enigszins bang voor dat ik met hete lucht het component te heet maak (of omliggende componenten) voordat de soldeertin vloeit.

Volgens mij gebruikt de huidige soldeerbout (ZD-937) geen gebruik van universele tips maar specifiek voor eigen merk (ook de 900M lijkt anders te zijn)

De componenten die ik soldeer zijn bijvoorbeeld:

  • IRM-03-3.3SMD
  • SOT-23
  • 1206 componenten
  • Paar through-hole componenten

Niet extreem klein dus

[Bericht gewijzigd door bbuster op donderdag 29 september 2022 12:54:39 (19%)

Lucky Luke

Golden Member

Gebruik je losse flux?
Ik heb met sommige typen losse flux dat mijn soldeerboutpunt zwart aanslaat en tin niet meer ‘pakt’. Terwijl het gewoon milde, no clean, electronica flux is, print of draad corrodeert niet maar de boutpunt wel. Flesje met kwastje, kan het exacte type eens opzoeken maar het werkte iig niet prettig.

Wat me dan een stuk beter beviel was een fluxpen, ook no clean, daarbij blijft de punt gewoon schoon.
(RS, no clean, RMA: https://www.eleshop.nl/fluxpen-loodvrij-noclean.html)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik gebruik sinds kort deze flux:
Topnik TK83

Maar dit gebeurde al voordat ik flux gebruikte

Ik heb een chinese 80W bout. Ik moet zoeken op hakko 9xx (ik weet het getal niet meer precies). Mogelijk zijn dat de 900M punten zoals Arco het noemt.

Ik probeer zo min mogelijk schoon te maken. Dus 40-100 verbindingen voordat het weer eens nodig is. Maar soms dus voor iedere verbinding. Zo heb ik gisteren 2 kortsluitingen van een RP2040 weggehaald (14 pins 0.5mm pitch). Dan MOET je voor je begint de tip schoonmaken, anders kom je met te veel tin aanzetten en hou je kortsluitingen of ze er nu zaten of niet.

Ik heb hem op 420 staan. Veel heter dan de meeste mensen hier aanraden. Ik heb pas de "lompe" punt er op gezet (en daarna kwam die RP2040 langs. Ik zweer by "K" punten. Minder lomp is de "SK").

Ik gebruik die tip activator ook zo min mogelijk. Lastig om goed te krijgen (maar arco zal het wel beter kunnen dan ik). En mijn punten houden het dus gewoon een jaar o.i.d. vol. (maar minder dan een week bij stagiares, en ik kan niet goed vinden wat ze verkeerd doen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hmmz, dus wat is nu slim om te doen? Nieuwe tip kopen voor dit soldeerstation wat ik heb, of toch een andere kopen?

En dat wellicht eentje zonder afzuigsysteem?

Kijk eerst eens of je iemand kan vinden met een temperatuurmeter of sensor voor in een multimeter. Een gecalibreerd apparaat is niet nodig om een indicatie te krijgen. Als 'ie bij een instelling van 300 graden 360 graden of warmer wordt, weet je echt wel dat de instelling niet overeenkomt met de werkelijke waarde.

@ rew: wauw... 420 graden. Dan spat bij mij de flux in het tin en losse flux alle kanten op, rookt het als een malle én heb ik binnen de kortste keren zwarte zooi aan m'n punt zitten. Ik weet ook vrij zeker dat mijn punten dat niet lang leuk vinden. En dat is dan nog een Weller WD1 met WSP80 (of WP80, ik vergeet het steeds) en dus niet zomaar een soldeerbout.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik werk thuis met de JBC BT-2BWA. Voordeel is dat wanneer je de punt in de houder zet de bout uitschakelt. Opwarmtijd 2 seconden. Voordeel veel verschillende punten leverbaar en element zit in de punt met optimale warmteoverdracht en punt gaat lang mee, nadeel is de prijs van de punt. Betaalbaar station.

Bij mijn werkgever werk ik met de Weller WX2021, deze schakelt na een in te stellen tijd en niet bewegen naar 140 graden terug. Ook hier dure punt met element in de punt dus optimale warmteoverdracht. Duur station.

Bij loodvrij soldeertin kan ook merk en type soldeertin uitmaken om fijn te solderen.

Vertin de punt na gebruik, dit verlengt de levensduur.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Hmm, dat automatisch aan / uitschakelen van de JBC BT-2BWA is ook wel een hele fijne optie. Misschien toch eens kijken naar deze dan

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 10:52:42 schreef Arco:

Ik gebruik ook 900M boutjes van diverse merken en ik vind ze heel fijn werken (beter als de Weller die ik had)
Je moet sowieso een tipcleaner gebruiken, en de punt regelmatig vervangen (bij een 900M is dat dubbeltjeswerk)

Opwarmtijd kan iets langer zijn, 50W is niet al te veel (80W is beter)

Naast mijn Weller gebruik ik ook een Aoyue 968A+ (maar eigenlijk alleen voor de hete lucht) , en begin steeds enthousiaster te worden over de "Actieve punten" ,zo een T12 ding, (schakelt ook terug in rust) zodanig dat ik ook mijn Weller steeds vaker laat staan. Nu soldeer ik uitsluitend loodhoudend.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 september 2022 15:17:06 schreef bbuster:
Hmm, dat automatisch aan / uitschakelen van de JBC BT-2BWA is ook wel een hele fijne optie. Misschien toch eens kijken naar deze dan

Dat doet mijn Weller, in combinatie met de juiste houder, ook. Je kunt dat instellen direct te laten gebeuren zodra je 'm in de houder plaatst of pas na een instelbare tijd. Je kan dan ook instellen dat het ding na te lang stand-by alsnog volledig afkoelt. Pak je de bout weer uit te houder, gaat de boel weer aan. Het nadeel vind ik dat die houder niet altijd lekker werkt (de schakelaar blijft soms hangen) en ook enorm lomp is vergeleken met JBC en andere merken, die toch beter begrepen hebben dat het tafel-oppervlak van de gemiddelde monteur en hobbyist beperkt is.

Loodvrij soldeertin werkt inderdaad heel anders, maar ik heb nog nooit zo snel punten om zeep geholpen met dergelijk tin.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Goedendag,

Kijk anders eens naar deze
https://www.eleshop.nl/eleshop-ele-t12a-soldeerstation.html

Deze heeft een actieve tip, dus de thermokoppel zit in de tip zelf dus betere warmte overdracht en de punten/stiften zijn niet zo heel duur en tevens gaat deze ook in slaap standby bij geen gebruik.