Nieuw soldeerstation PCB's

Op 29 september 2022 16:26:53 schreef Joris:
Deze heeft een actieve tip, dus de thermokoppel zit in de tip zelf dus betere warmte overdracht en de punten/stiften zijn niet zo heel duur en tevens gaat deze ook in slaap standby bij geen gebruik.

Ja, dat is een "T12" (die ook eerder al werd genoemd).

Ik heb zelf een half jaar terug de Weller WE1010 aangeschaft en deze zeer veel gebruikt. Zelf herken ik mij niet in de mindere reviews en persoonlijk vind ik dit een zeer goed station. Van smd solderen tot dikke ground planes gaat dit station prima af, uiteraard belangrijk dat je wel de goede soldeerpunt kiest voor jouw toepassing.

Bedankt,

Ik ben toch voor de JBC BT-2BWA gegaan. Ik hoop dat ik er de nodige jaartjes mee vooruit kan.

Anoniem

Mijn ervaring met vooral de weller bout is dat deze op het contactvlak gaat corroderen en ruw wordt. Het station geeft netjes de gewenste temperatuur aan, maar dat is niet de temperatuur van de punt. Door de contactvlakken van de soldeerpunt en soldeerbout te polijsten is dit op te lossen.

Verstopte desoldeerbouten (afzuiging?) zie ik net als een wc waar nog iets boven komt drijven. Of langer afzuigen (spoelen), of gewoon tevreden zijn met de opruimresultaten. Volgens mij zijn de weller desoldeerbouten gecoat van binnen zodat er niets aan hecht. Deze laag zou dan kunnenn beschadigen en slijten.

Arco

Special Member

Alle zuigbouten hebben in meer of mindere mate last van verstoppingen. (soldeer stolt nu eenmaal niet altijd in nette stukjes die probleemloos door de slang gaan... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als het soldeer al door de slang gaat dan is er iets grondig mis met het opvangreservoir (filter) (nr 1) die er tussen zit... ;)

Arco

Special Member

We hebben er ooit van Ersa gehad. Daar zat iedere dag echt alles verstopt wat maar verstoppen kon... :)
Aangezien niemand zin had om iedere dag een uur lang alles schoon te maken verdwenen ze na een paar maanden in het magazijn om daar niet meer uit te komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 september 2022 18:31:12 schreef Arco:
We hebben er ooit van Ersa gehad. Daar zat iedere dag echt alles verstopt wat maar verstoppen kon... :)
Aangezien niemand zin had om iedere dag een uur lang alles schoon te maken verdwenen ze na een paar maanden in het magazijn om daar niet meer uit te komen...

Dan was hij dus alsnog verstopt (pun intended).

Anoniem

De truuk was om de afzuiger langer aan te laten dan nodig lijkt. Zolang de desoldeerbout goed op temperatuur is kan het tin makkelijker door de luchtstroom opgenomen worden.

Ergens hoorde ik iemand vertellen dat van school af geleerd was dat desoldeerwick veel beter werkt dan een desoldeerbout. Ik kan mij voorstellen dat op een school het onbegonnen werk is om een desoldeerbout goed te houden. Ondanks het verstoppen gebruik ik het liever ipv desoldeerwick. Met allebei kan je de eilandjes los krijgen als je er je best voor doet denk ik.

bprosman

Golden Member

Op 29 september 2022 23:01:09 schreef SuperPrutser:
De truuk was om de afzuiger langer aan te laten dan nodig lijkt. Zolang de desoldeerbout goed op temperatuur is kan het tin makkelijker door de luchtstroom opgenomen worden.

Ergens hoorde ik iemand vertellen dat van school af geleerd was dat desoldeerwick veel beter werkt dan een desoldeerbout. Ik kan mij voorstellen dat op een school het onbegonnen werk is om een desoldeerbout goed te houden. Ondanks het verstoppen gebruik ik het liever ipv desoldeerwick. Met allebei kan je de eilandjes los krijgen als je er je best voor doet denk ik.

Doorgemetalliseerd gaat toch beter met een (goede) desoldeerbout of tinzuiger.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Daar zou je nog van versteld staan, goede soldeerwick heeft geen probleem met doorgemetaliseerde gaten. Een beetje vers tin bijvoegen, soldeerwick erover, wat links en rechts leutelen tegen het los te solderen pinnetje...

leime

Golden Member

Een trucje met desoldeerwick dat ik laatst ontdekte is het "korter duwen" van de desoldeerwick, er komt dan wat lucht tussen de braiding en het lijkt op die manier tin beter op te zuigen.

Arco

Special Member

Er zijn maar enkele merken wick die werken (zoals Chemwick). Eigen merk van RS bijvoorbeeld is een ramp...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Inderdaad, zeer tevreden over: heb hier ook een rolletje staan.

https://youtu.be/_hrJ-rwxNRs