Wijzigen in gesloten topics

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Ik zie regelmatig dat sommige geposte links niet meer werken (logisch na meerdere jaren)
Het zou wel handig zijn als je eigen posts in een gesloten topic nog zou kunnen wijzigen, dan kun je dode links aanpassen... (alleen nieuwe posts niet toestaan)

Sommige topics hebben bijna niet één werkende link meer. (daar wordt e.e.a. niet duidelijker door... :? )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Een gesloten topic is er om te voorkomen dat er nog gereageerd wordt en/of er iets wijzigt.
Het een en ander is dus niet echt verenigbaar.
En dan moet ook nog iemand links actief gaan opzoeken en wijzigen in een gesloten topic, dat is nogal een niche geval.

Dat links uitsterven is helaas een ding wat niet te voorkomen valt. Vaak is die info terug te vinden via:
http://archive.org/

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 29 september 2022 14:33:14 (48%)

Arco

Special Member

Het gaat ook niet om links 'en masse' te wijzigen, maar ik kom bij zoeken wel eens dode links tegen die ik (indien mogelijk) weer werkend zou kunnen maken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Dat bedoel ik, dat is edge-case genoeg dat het werk en beheer daarvan niet opweegt tegen de voordelen.

Kunnen we het dan niet mogelijk maken om een "dode link" te melden, zodat een moderator deze link kan weghalen?

De jacht is mooier dan de vangst....
Sine

Moderator

Hmja, zelfde truc, wat voegt dat toe buiten onnodig werk?

benleentje

Golden Member

De link weghalen is even goed veel werk voor niets. r worden op dit forum maar erg weinig topic gesloten. Het standaard beleid is dat ze open blijven en worden volgens mij pas gesloten als eea uit de hand is of gaat lopen.

Je zou je allen kunnen afvragen waarom die topics gesloten moeten blijven en waarom kunnen die na bv 3 maanden automatisch via een script weer geopend worden als iedereen die verhitte discussie alweer is vergeten.

Iemand die tegen een dode link aanloopt en denk dat het belangrijk is kan altijd daarover zelf een topic openen.
Of je kan met de gegevens uit het topic en de link zelf via een zoekmachine ook wel weer de informatie vinden als die nog bestaat. Als een website gesloten is dan kan je daar denk verder ook weinig aan doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 29 september 2022 19:47:49 schreef Vovpvi:
Kunnen we het dan niet mogelijk maken om een "dode link" te melden, zodat een moderator deze link kan weghalen?

Dat is een goed idee. Ik heb de hele dag toch niks te doen ;-)

maartenbakker

Golden Member

Op 29 september 2022 19:47:49 schreef Vovpvi:
Kunnen we het dan niet mogelijk maken om een "dode link" te melden, zodat een moderator deze link kan weghalen?

Er is maar één ding erger dan een dode link, en dat is een weggehaalde link..........

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 29 september 2022 20:05:05 schreef benleentje: Als een website gesloten is dan kan je daar denk verder ook weinig aan doen.

www.archive.org

https://web.archive.org/web/20020926063357/http://www.circuitsonline.n…

Om maar eens een voorbeeld te geven, een dode link kan zoals Maarten ook al aangeeft soms best handig zijn.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 30 september 2022 00:39:06 (17%)

Kruimel

Golden Member

Mijn indruk van het repareren van dode links uit mijn eigen posts (wat ik heel af en toe heb gedaan) is dat:

  • het schijtwerk is om te doen;
  • het onwaarschijnlijk is dat je het gaat merken als je meer dan een handvol links hebt gepost;
  • de originele bron soms niet meer vindbaar of beschikbaar is.

Ik zie niet heel veel situaties waarin deze aanpassingsfunctionaliteit gaat helpen om eerlijk te zijn. Ik probeer plaatjes zo veel mogelijk te screenshotten/downloaden en in de post te plaatsen, de rest wordt lastig denk ik.

Op 29 september 2022 20:07:55 schreef GJ_:
[...]Dat is een goed idee. Ik heb de hele dag toch niks te doen ;-)

Daar worden jullie toch goed voor betaald :+

Kunnen we dan geen melding maken dat bij een dode link de 'ontdekker' dit kan rapporteren in het betreffende topic?
Ik probeer maar te helpen...

De jacht is mooier dan de vangst....
Sine

Moderator

Dat is meer een probleem zoeken bij een oplossing.

Dat een link dood is kom je heel snel achter als je er op klikt, daar heb je geen extra verklikker bij nodig.

Links gaan vroeg of laat wellicht eens dood. Als dat in een gesloten (en dus oud, afgezakt topic) gebeurt zie ik daar geen enkel probleem mee, en al helemaal geen noodzaak om dat te fixen.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 30 september 2022 09:45:56 (19%)

Hoewel ik er zelf ook nooit kom heeft deze site -alsof het nog 2002 is ;) - een keurige 'links'-sectie voor het delen van links.

Arco

Special Member

Rustig maar... :)

't Was enkel bedoeld om (ook oudere topics) leesbaar en informatief te houden als dat simpel mogelijk is...
(er zijn nu echt topics/items die van nul en generlei waarde zijn en net zo goed geheel gedelete kunnen worden, omdat zonder de links de samenhang en betekenis weg is)

Je kunt nooit alles voor zijn, links verdwijnen nu eenmaal.
(als bijv. @Blackdog morgen besluit zijn eigen plaatjesserver uit te zetten, dan zijn de meeste van zijn posts in een klap zinloos geworden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Op 30 september 2022 09:15:11 schreef Vovpvi:
Kunnen we dan geen melding maken dat bij een dode link de 'ontdekker' dit kan rapporteren in het betreffende topic?

Het wordt steeds ingewikkelder. Er is namelijk ook nog het geval dat de auteur niet mee beschikbaar of bereikbaar is, moeten we daar dan melding van maken of het hele topic verwijderen?
Er zijn bijv. best nog wel wat links naar item in webwinkels, die verlopen tamelijk rap, andere software, artikel bestaat niet meer, etc. Moeten die dan ook allemaal gemeld of gerepareerd?
Ik denk dat we idd niks moeten doen. Dead links are here to stay. Dit is internet zoals het nu is en voorlopig ook nog wel ff zo zal blijven. Het is hier al een heel stuk minder vluchtig dan op Facebook, Snapchat of Tiktok. :)

Don't Panic!
pa3gws

Golden Member

Op 30 september 2022 10:13:21 schreef Hensz:
[...]

Ik denk dat we idd niks moeten doen. Dead links are here to stay.

Inderdaad gewoon laten zo ik denk dat de modjes al genoeg te doen hebben. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Op 30 september 2022 10:09:54 schreef Arco:
Je kunt nooit alles voor zijn, links verdwijnen nu eenmaal.
(als bijv. @Blackdog morgen besluit zijn eigen plaatjesserver uit te zetten, dan zijn de meeste van zijn posts in een klap zinloos geworden...)

Dat is voor zover ik weet een bewuste keuze en tevens uitermate jammer gezien het nut en de gedetailleerdheid van veel van zijn bijdragen.

Daar heeft het moderatieteam geen zeggenschap in. Ik denk sowieso niet dat het hun taak is om links te bewaken.

Mogelijk is de huidige situatie een goed compromis: dat je in elk geval in eigen topics die nog open zijn (verreweg de meeste gelukkig) zelf je links bij kunt houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Jep, onder de streep een gevalletje 'doe je niks aan'

Daarmee hebben we er weer genoeg over geneuzeld denk ik, en ik vermoed dat de links in dit topic het nog wel een tijdje blijven doen ;)

Dit topic is gesloten