Timer op pomp aansluiten

All,

Ik heb sinds kort een zwembadpomp staan echter hier zit geen timer in maar wel de mogelijkheid om extern het e.e.a. aan te sluiten. Nu wil ik graag een timer gaan gebruiken om in de winter de pomp paar uur per dag te laten draaien. Ook te bedienen via wifi zou prettig zijn.

Iemand misschien een voordelige oplossing hiervoor? Zag bijvoorbeeld wel dit voorbij komen https://www.amazon.nl/Sonoff-4-kanaals-verbonden-schakelaar-wifi/dp/B0…

Weet niet of dit gaat werken omdat je maar 1 sec contact moet maken om pomp aan te zetten of uit.

Zie bijlage schema van externe aansluiting.

Dit gaat volgens mij niet werken. Dit is een schakelaar die je via Wifi/433MHz kunt bedienen.

Je zal dus altijd de pomp moeten aan- en terug uitzetten. Automatisch gaat dit niet werken.

Een alternatief is zelf te bouwen (ik weet niet of je die kennis hebt) met een ESP8266 en een app.

Kan je geen gewone schakelklok gebruiken?

De jacht is mooier dan de vangst....

Gewone schakelklok werkt niet in het stopcontact de pomp gaat aan in stand-by mode dus je moet als nog op een toets drukken om aan te zetten. Zal eens kijken met ESP8266. Thnx

vergeten

Golden Member

Op 28 september 2022 12:24:52 schreef Vovpvi:
Dit gaat volgens mij niet werken. Dit is een schakelaar die je via Wifi/433MHz kunt bedienen.

Zoiets als dit (er zijn vele andere merken met soortgelijke dingen)
https://nedis.nl/nl-nl/product/energie/elektra/schakelmateriaal/550681…

Is een App voor te downloaden en met de hand te bedienen, maar er zit ook een timer functie in de App dan kan je eenvoudig een tijdschema maken.
En zelfs het energieverbruik bijhouden :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Zie bijlage schema van externe aansluiting.

Ik mis nog at met welke schakelaar wat doet. Liever een link naar de complete manual.

Dit gaat volgens mij niet werken. Dit is een schakelaar die je via Wifi/433MHz kunt bedienen.

Je zal dus altijd de pomp moeten aan- en terug uitzetten. Automatisch gaat dit niet werken.

Dat gaat prima werken de pomp heeft eigen voeding en via de stuur signaal kabel kan je de pomp in en uitschakelen en heb je nog wat functies.

Zoiets als dit (er zijn vele andere merken met soortgelijke dingen)

PAGE 404? heb ik niet zo veel aan.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 29 september 2022 21:47:29 (11%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

hiernaartoe was de link
Dit soort apparaatjes dus

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 29 september 2022 23:45:33 (58%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

Die laatste zijn voor deze pomp niet geschikt omdat je er dan wel spanning op zet maar dan de pomp pas gaat werken als je op start drukt.

Die sonof is dan wel geschikt voor deze pomp.

Ik heb de handleiding van de Sonof even door gelezen en het ook enkel een WIFI switch. Het draait voor zover ik de handleiding begrijp dus geen eigen programma. Als je de app op je telefoon bent en je bent niet in de buurt van de pomp dan gebeurd er ook niets. En als je op een PC installeert moet die ook aan staan. Zelf zou ik dat nooit zo doen.

Zelf hou ik van lekker simpel er een betrouwbare thermostaat opzetten die dan pomp inschakelt als het echt bijna vriest. Dan ben je niet afhankelijk van WIFI en een goed thermostaat gaat makkelijke 10 jaar of meer mee. En dan kan in principe ook nog samen met WIFI bediening doen maar dan heb je daarnaast tenminste wel en veel meer betrouwbare failsafe.
En naast de thermostaat en WIFI kan er ook nog een tijdklok bij die als failsafe kan werken. Een tijdklok module kan je dan zelf programmer en als die DCF77 heeft dan zal na spanningsuitval ook weer automatisch goed op tijd komen. Ook zeer betrouwbaar wat makkelijk meer dan 10 jaar mee kan.

Niet dat ik tegen moderne techniek ben maar dan moet het wel betrouwbaar zijn of op zijn minst via WIFI een eigen programma geüpload krijgen die ook onafhankelijk van WIFI werkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 30 september 2022 00:38:47 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 30 september 2022 00:20:53 schreef benleentje:
Die laatste zijn voor deze pomp niet geschikt omdat je er dan wel spanning op zet maar dan de pomp pas gaat werken als je op start drukt.

Dat is op te lossen met een impuls relais die nadat er spanning op komt een startpuls geeft.

Niet dat ik tegen moderne techniek ben maar dan moet het wel betrouwbaar zijn of op zijn minst via WIFI een eigen programma geüpload krijgen die ook onafhankelijk van WIFI werkt.

Dat is zo bij die van mijn post.
Smartphone uit of buiten WiFi bereik en het timer programma loopt door.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.