Meten met scoop

Hi allemaal,

In 1 van mijn vorige topics was ik opzoek naar een scoop. Uiteindelijk heb ik nu toegang tot een paar analoge scoops. 1 daarvan is een oude 20Mhz phillips scoop waar ik mee aan de slag ben geweest. Deze zag er het eenvoudigst uit en ik wil toch alleen wat frequenties meten tussen de 20hz en 20khz.

Gezien die niet bij mij thuis staat maar bij een onderwijs-instelling heb ik hem zo niet voor handen. Ik liep echter tegen het probleem aan dat ik eigenlijk enkel een sinus golf te zien kreeg die leek op de sinus van de netspanning.

Wat ik gedaan had was de probe ground aansluiten op de GND van de voeding en met de probe probeerde ik een meting te doen aan een oscillator waar een sawtooth uit had moeten komen. Echter kreeg ik dus enkel een sine te zien die van het net leek te komen.

Ik weet niet alle instellingen meer maar redelijk lopen draaien aan de v/div en t/div en met beide kreeg ik het signaal niet naar voren. Verder autotrigger zonder verder aan de trigger settings te hebben gezeten en zowel ac als dc coupling geprobeerd. Echter wederom niks, zouden mij probes stuk zijn of doe ik iets verkeerds?

Sine

Moderator

Dat klinkt alsof je massa aansluiting toch niet goed was, de rest van de instellingen van de scope kan daar niets meer aan redden.

Arco

Special Member

Zat de Gnd van de scoop wel verbonden met de Gnd van de door te meten schakeling? (anders 'zweeft' de boel en vang je allerlei ellende op)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oscillators, je vermeld niet wat voor één, kunnen lastige dingen zijn om aan te meten omdat de scoop een te grote belasting vormt, waardoor de boel stilvalt. Dan kan storing inderdaad als enige overblijven, al is dat toch wat onwaarschijnlijker met een probe waarvan beide aansluitingen met iets verbonden zijn.

Sowieso is het aan te raden om in zo'n geval de pulsgenerator van de scoop zelf te gebruiken om te kijken of er iets mis is met de probe danwel scoop en indien noodzakelijk de probe te compenseren: er zit over het algemeen ergens een kleine potmeter waarmee je de blokgolf die je hoort te meten, ook daadwerkelijk tot een blokgolf kan maken: als dat niet klopt, krijg je vaak pieken te zien of afgeronde hoeken in plaats van een scherpe blokgolf.

Dat zal hier niet het geval zijn, maar het sluit een defecte probe of scoop in ieder geval uit door dit te proberen.

EDIT: anderen waren sneller ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ja de GND van de probe had ik dus op de GND van de voeding aangesloten. De oscillator die ik probeerde te meten was er met een inverted schmitt-trigger. Zou kunnen zijn dat die stilvalt maar als ik direct aan de uitgang van de voeding meet met de scope kreeg ik alsnog een sine-wave te zien inplaats van een stabiel signaal.

Ik dacht nog zal de voeding zo slecht zijn maar het zou dan zijn gegaan om een ripple van 4 volt (volgens de scoop) op een voeding die 5v levert. Dus dat leek me sterk.

Arco

Special Member

Ik vermoed toch ergens een foute of losse verbinding.
Zelfs als de oscillator afslaat (wat goed kan door de belasting van de probe) zou je nog geen grote sinussen mogen hebben (hooguit een paar mV), eerder een 'flat liner'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hmm, ik moet het dus echt zoeken in de GND aansluiting. Dan weet ik genoegd scheelt een hoop zoeken op de instellingen van de scoop. Ik zie dat dit model scoop ook een calibratie oogje heeft, dus zal dat ook eens testen.

Zodra ik meer weet laat ik het weten!

mel

Golden Member

met een 10x probe belast je de schakeling minder. Maar dan nog de massaclip aan de massa van de DUT leggen

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

SCOOP GETTING STARTED:

Begin met de ground aan te sluiten op je schakeling.

Tik daarna de probe aan met je vinger: je moet nu een 50Hz sinus zien. en als je hem weer loslaat: Vrijwel niets.

Prik dan met de probe op de GND van de schakeling. Ergens anders dan waar je de ground clip hebt vastgemaakt. Nu moet je weer "vrijwel niets" zien (vlakke lijn).

Prik nu op de voeding van de schakeling. Nu moet je weer een platte lijn zien, maar verschoven naar boven. Speel met de instellingen zodanig dat "de voeding" in de bovenste kwart van het scherm komt. Naar keuze kan je de nul (dus als je gnd prikt of niets aangesloten hebt) naar ergens in de onderste kwart draaien zodat je iets betere resolutie hebt (als je circuit geen negatieve spanningen heeft).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Als het een schakelende voeding betreft dan is de metalen behuizing niet de GND van je schakeling. Als het een labvoeding betreft dan is de aansluiting met het aardings symbool niet de GND van je schakeling.

Arco

Special Member

Prik nu op de voeding van de schakeling. Nu moet je weer een platte lijn zien, maar verschoven naar boven.

Aangenomen dan dat de scoop op 'DC' staat... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

... en de verticale gevoeligheid niet te hoog of te laag is ingesteld. Anders vliegt de lijn buiten beeld of de verplaatsing is minimaal.

Op 29 september 2022 12:38:03 schreef weardguy:
..
Sowieso is het aan te raden om in zo'n geval de pulsgenerator van de scoop zelf te gebruiken om te kijken of er iets mis is met de probe danwel scoop en indien noodzakelijk de probe te compenseren: er zit over het algemeen ergens een kleine potmeter waarmee je de blokgolf die je hoort te meten, ook daadwerkelijk tot een blokgolf kan maken...

Dat is niet een potmeter, maar een trimmer, oftewel instelbare condensator.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 29 september 2022 13:47:46 (12%)

Dat weet ik ;) maar ik wou het begrijpelijk houden voor de topicstarter. Of die zou begrijpen wat ik met trimmer bedoelde, wist ik niet zeker.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Of die zou begrijpen wat ik met trimmer bedoelde, wist ik niet zeker.

Voor je het weet staat 'ie dan in een hondentrimsalon... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

..en de kapster legt TS dan haarfijn uit hoe een scoop werkt en hoe je een probe moet afregelen. :)
TS zou dan raar opkijken.

RAAF12

Golden Member

Op 29 september 2022 14:42:42 schreef weardguy:
Dat weet ik ;) maar ik wou het begrijpelijk houden voor de topicstarter. Of die zou begrijpen wat ik met trimmer bedoelde, wist ik niet zeker.

Meestal te vinden op de BNC connector van de verzwakkerprobe. 1:1 probes hebben die mogelijkheid niet.

@TS, ik heb dat andere topic niet gelezen, maar is het toch niet verstandiger om zelf een eenvoudige scoop aan te schaffen? Zeker als je een analoge neemt ben je voor een paar tientjes klaar. Dat experimenteert toch een stuk makkelijker als wanneer je steeds naar school moet daarvoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Aanluitend op wat harry64 al opmerkte: als de voeding op het paneel 3 bussen heeft, voor "GND", "+" en "-", dan kun je ervan uitgaan dat de "+" en "-" samen nagenoeg zwevend zijn t.o.v. "GND". Als je de ground clip van de probe op "GND" aansluit en de probe tip aan "+" of "-" of ergens in je oscillator, dan meet je dus ook de zweefspanning mee.

Bapaktus

Special Member

Misschien is het geven van het typenummer van de scoop ook wel nuttig. Ik kan dan aan de hand van de documentatie een goed advies geven. Bij enkele scoops kan/moet je de + of - ingang met de chassisklem of stekkerbus door verbinden. ruud

mel

Golden Member

Dan is dat een diff. input. Ik denk dat een scoop die je op school gebruikt een simpel ding is, die zo,n ingang niet heeft.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is ook; regelmatig moet men bij een oude scope of probe even "rommelen", een keertje opnieuw aansluiten, heen- en weer schakelen etc. om betrouwbaar contact te krijgen. Dat heb ik bij mijn hobbyspul wel tenminste..

Dat gaat met enige ervaring onbewust, maar dat is wel ervaring die opgedaan moet worden. Dat kan door systematisch en op betrouwbare apparatuur te leren wat er uit sanity checks hoort te komen, maar het effectiefste is allicht om mee te kijken met een ervaren iemand.

Het is verder helemaal niet erg om er eens tegenaan te lopen, daar leer je van :)

Heel erg bedankt allemaal! Het is uiteindelijk gelukt.

1 van de probes was stuk waardoor die dus eigenlijk helemaal geen signaal binnenkreeg en vermoedelijk alleen ruis liet zien die die oppikte. Om zeker van een signaal te zijn heb ik de tip gevolgd om de probe aan die calibratie uitgang te hangen.

Na wat knutselen is het me ook gelukt om het signaal uit de Schmitt trigger te bekijken.

Op 30 september 2022 09:39:00 schreef flipflop:
@TS, ik heb dat andere topic niet gelezen, maar is het toch niet verstandiger om zelf een eenvoudige scoop aan te schaffen? Zeker als je een analoge neemt ben je voor een paar tientjes klaar. Dat experimenteert toch een stuk makkelijker als wanneer je steeds naar school moet daarvoor.

Ja dit zou ik graag willen maar dat heeft als gevolg dat ik ook een voeding wil hebben een voorraad onderdelen enz enz wat helaas qua ruimte (nog) niet haalbaar is. Voor nu is dit dus de beste oplossing, ik heb redelijke vrije toegang dus het is niet heel beperkend.