Zoek een vervanger voor een ASY28

Frederick E. Terman

Honourable Member

In dit document van Pro Electron zelf staat ook een stukje historie; zelf zeggen ze in 1966 te zijn opgericht (blz. 5, 'Background').
Sowieso wel leuk eens de 'echte' richtlijn te zien.

PRO ELECTRON_D15 final version 2007_12 ESIA updated 16 07 10.pdf

--

Op 28 september 2022 21:07:28 schreef kris van damme:
wow, das de luxe versie, Fet. Het kan ook zonder de meest linkse op-amp.

Dit was een leerboek. Een paar hoofdstukjes eerder was die omkeerder beschreven (aldaar als dubbelzijbandmodulator gebruikt, met de carrier op de tor), en nog eerder in het boek de integrator en ook de comparator.
De V-F converter was dus een illustratie van het gebruik van die deelschakelingen, ter leringhe ende vermaeck van de student.
Nog een paar hoofdstukjes verder wordt de 'zwevende globe' beschreven, waarin de studenten hun kennis over de PID-regeling toepassen op de aansturing van een elektromagneet waaronder een blikken aardbolletje (van een puntenslijper!) zweeft. Ook dat schema kan compacter, maar is voor uitleg bedoeld.

Intussen kan @TS natuurlijk nog steeds een heel ander schema gebruiken. Maar vermoedelijk zal élke tor het ook daar doen. De beschikbare schakelspanning komt vast wel boven de 0,6 V uit. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Het zou me niet verbazen als de pro-electron codering een formalisering betreft van systemen die al gedeeltelijk bedacht waren. Ik zou zonder verder onderzoek niet te stellig zeggen dat een transistor met een pro-electronachtig nummer van na 1966 moet dateren, maar veel zal het ook weer niet schelen (RAAF12 bevestigt hieronder: eerder in de jaren '60 - ik weet dat er in een TV van 1964 al diverse types doorelkaar gebruikt zijn).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 30 september 2022 11:39:35 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Dus De AC127 kan nooit ouder zijn dan van 1966-1967.

maart 1963 https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ac127.html Ik zal nog eens nazoeken in oude RB advertenties wanneer ze in de onderdelenhandel te koop waren. Uit het hoofd: Toen de eerste Philips EE dozen werden verkocht was het nog allemaal PNP. Was ook een hele omschakeling toen ineens de min aan massa lag bij de introductie van Si NPN!

Deze radio uit 1962/63 had al AC127/AC132 maar de onderdelenhandel liep flink achter destijds. De bulk van de productie ging naar de eigen radio's.
(en TV's kijk maar naar de enkele Si BY100 diode te vinden in ZW/W TV's maar pas jaren later te koop als los onderdeel)

https://www.radiomuseum.org/r/philips_nanette_l1w22t_1.html

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een site over gitaar-elektronica weet te vertellen dat in 1963 de TO1-behuizing erin kwam (met een rode stip, weet je nog? En een blauwe voor NPN-transistoren). Daarin zaten de Philips/Mullard AC125, AC126 etc., die de OC71 en dergelijke vervingen.

Maar in mijn oude Electrons vond ik op blz. 158 van het meinummer van 1962 al een aankondiging van een radio'tje van Philips met AF116 en 2x AF117, die er dus nog iets eerder waren.

Het lijkt dus inderdaad logisch dat Pro Electron bestaande ideeën heeft geformaliseerd. Anders zou de codering ook nooit zo snel aanvaard geraakt zijn. :)

Bij de NVHR nog een leuk boekje van Mullard; kijk ook op blz. 8 en in de schema's.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Dat zal dit doosje geweest zijn.

https://www.radiomuseum.org/r/philips_transistor_six.html

Mijn broer had er zo een in 1964.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 30 september 2022 20:18:31 (15%)

Op 30 september 2022 00:09:58 schreef maartenbakker:
Het zou me niet verbazen als de pro-electron codering een formalisering betreft van systemen die al gedeeltelijk bedacht waren.

Op 30 september 2022 20:03:43 schreef Frederick E. Terman:

Het lijkt dus inderdaad logisch dat Pro Electron bestaande ideeën heeft geformaliseerd. Anders zou de codering ook nooit zo snel aanvaard geraakt zijn. :)

Ja, dat bedoelde ik hierboven , maar drukte het slecht uit. AC codering was er al voor het pro electron werd (1962 versus 1966). Had, om introductie goed te schatten ook een rij oude transistorradio's afgelopen. In 1962 was het nog allemaal OC, 1963 is een omslagjaar, in 1964 is het allemaal AC.

Op 30 september 2022 00:22:50 schreef RAAF12:
[...]

maart 1963 https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ac127.html Ik zal nog eens nazoeken in oude RB advertenties wanneer ze in de onderdelenhandel te koop waren. Uit het hoofd: Toen de eerste Philips EE dozen werden verkocht was het nog allemaal PNP. Was ook een hele omschakeling toen ineens de min aan massa lag bij de introductie van Si NPN!

https://www.radiomuseum.org/r/philips_nanette_l1w22t_1.html

de nanette was ik vergeten, ondanks dat ik er eentje bezit :-) en bewijst dat de AC127 er al was. Maar waarschijnlijk nog duur, aangezien alle grotere modellen het nog deden met paartje PNP en balanstrafo. Overigens is dat complementair maken toen nog niet 100% ok. radio's met de balanstrafo's uit die tijd hebben beduidend minder vervorming dan de trafoloze versies, ondanks het feit dat de trafo kort daarna verbliksemd werd als een bron van vervorming..

Op 28 september 2022 21:02:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zoveel schema's met zowel een opamp als een ASY28 zijn er niet geweest. Gokje - M. Zirpel: Operationsverstärker, Franzis Verlag, 1977.
[bijlage]

Op 28 september 2022 23:49:07 schreef Frederick E. Terman:

--
[...]Dit was een leerboek. Een paar hoofdstukjes eerder was die omkeerder beschreven (aldaar als dubbelzijbandmodulator gebruikt, met de carrier op de tor), en nog eerder in het boek de integrator en ook de comparator.
De V-F converter was dus een illustratie van het gebruik van die deelschakelingen, ter leringhe ende vermaeck van de student.
Nog een paar hoofdstukjes verder wordt de 'zwevende globe' beschreven, waarin de studenten hun kennis over de PID-regeling toepassen op de aansturing van een elektromagneet waaronder een blikken aardbolletje (van een puntenslijper!) zweeft. Ook dat schema kan compacter, maar is voor uitleg bedoeld.

Je beschrijving van de inhoudsopgave was zo compleet dat ik dacht.. wacht eens even, dat boek heb ik in de Nederlandstalige uitgave, zou de schrijver kloppen? en jawel:

overigens, gans het boek door, als er al een transistor gebruikt wordt, dan is het (bijna) steevast een ASY28 of ASY26 (pnp). blijkbaar had de schrijver er een bakje vol van :-)

Thevel

Golden Member

Op 30 september 2022 00:22:50 schreef RAAF12:
maart 1963 https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ac127.html Ik zal nog eens nazoeken in oude RB advertenties wanneer ze in de onderdelenhandel te koop waren.

In december 1964 kom ik in RB (Radio bulletin) de eerste advertentie tegen.
3,75 gulden zal nu ongeveer 10,30 euro zijn.

Bapaktus

Special Member

Misschien al een keer dit uit mijn verzameling getoond.
Nóg vóór er over Transistors werd gesproken.
Hier werd de toepasselijke naam "Crystal Triode" voor gebruikt.
Productie datum 1952.
ruud

leuk verzamelobject Ruud, werkt ie ook?

De transistor als naam was er al voor 1952, maar jouw object werd blijkbaar uitgedeeld door de Valve division, daar had men het liever over een triode, beeld ik me in :-)

Thevel

Golden Member

Transistor is een samenvoegsel van transfer en resistor.
De naam is al in 1948 ontstaan.

Op 28 september 2022 21:02:12 schreef Frederick E. Terman:
[...]Zoveel schema's met zowel een opamp als een ASY28 zijn er niet geweest. Gokje - M. Zirpel: Operationsverstärker, Franzis Verlag, 1977.
Een polariteitsomkeerder aan de ingang, en dan een integrator en ten slotte een comparator die die polariteitsinversie schakelde via de tor, zo:
[bijlage]

Ik begrijp niet waarom iedereen zo moeilijk doet om een vervanger of de orginele transistor te bemachtigen.
In het schema van Frederick E. Terman zie je dat de ASY28 alleen wordt gebruikt als een schakelaar die door een comparator wordt aangestuurd.
Iedere normale NPN schakeltransistor kan daarvoor worden ingezet.
De ASY28 kan makkelijk worden vervangen door een BC550 BC547 2N3904 enz. enz.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 30 september 2022 21:57:34 schreef kris van damme:
Je beschrijving van de inhoudsopgave was zo compleet dat ik dacht.. wacht eens even, dat boek heb ik in de Nederlandstalige uitgave, zou de schrijver kloppen? en jawel: [...]
overigens, gans het boek door, als er al een transistor gebruikt wordt, dan is het (bijna) steevast een ASY28 of ASY26 (pnp). blijkbaar had de schrijver er een bakje vol van :-)

Dat is een leuke vondst; zeker, dat is dat boek. Mét bakje ASY'tjes. ;)
Wát een prijzen trouwens voor die radiootjes en de transistors. Dan hebben we het nu toch maar gemakkelijk!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bapaktus

Special Member

@ Thevel.
Transistor is een samenvoegsel van transfer en resistor.
De naam is al in 1948 ontstaan.

Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd :) .
Ouder worden is een continu leer proces.
ruud

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op zaterdag 1 oktober 2022 16:55:58 (12%)

Arco

Special Member

De AC187/188 werden in 1965 ook al genoemd (Valvo)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 oktober 2022 15:51:34 schreef Martin V:
[...]
Ik begrijp niet waarom iedereen zo moeilijk doet om een vervanger of de orginele transistor te bemachtigen.
In het schema van Frederick E. Terman zie je dat de ASY28 alleen wordt gebruikt als een schakelaar die door een comparator wordt aangestuurd.
Iedere normale NPN schakeltransistor kan daarvoor worden ingezet.
De ASY28 kan makkelijk worden vervangen door een BC550 BC547 2N3904 enz. enz.

niemand doet moeilijk en de opmerking dat menig silicium exemplaar als vervanger kan dienen werd oa al in het eerste antwoord gegeven, maar schema van TS is nog steeds wenselijk..

Arco

Special Member

...dus bleven de eindtrapjes vrij lang met een balanstrafo met pnp paartje .

Klopt. Dit schema is uit een application note van Mullard uit 1960:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Op 1 oktober 2022 11:56:37 schreef Thevel:
In december 1964 kom ik in RB (Radio bulletin) de eerste advertentie tegen.
3,75 gulden zal nu ongeveer 10,30 euro zijn.

Daar heb je tegenwoordig van die leuke calculators voor. Ik kom op 11,75

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu

Het radiotje van 98 gulden kost nu ca 300,-. Dat is best duur maar minder extreem als dat ik in mijn hoofd had. In die tijd was het nog echt iets waar je heel zuinig op was en nu is heel veel gewoon een paar keer gebruiken en dan weg ermee.
Allemaal vrij voor voor mijn tijd maar toch reuze interessant.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 1 oktober 2022 19:33:11 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Die Philips Nanette radio radio met 8 transistors was ook een stuk beter dan de japanse 6 transistors die toen op de markt verschenen. Beter geluid en bouw. Maar wel minstens 2 keer zo duur....

Het verschil geluidskwaliteit in PNP/NPN of PNP/PNP met trafo's kan ik niet bevestigen. Bij een MG zender zoals Veronica op 192 meter was de kwaliteit al matig.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 1 oktober 2022 19:48:36 (30%)

Op 1 oktober 2022 15:52:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wát een prijzen trouwens voor die radiootjes en de transistors. Dan hebben we het nu toch maar gemakkelijk!

Voor de eerste transistor die ik kocht, de OC71, betaalde ik f6,- per stuk. Dat was ergens tussen 1964 en 1966. Voor een AZ4 betaalde ik toen f10,-
Ik had 2x OC71 nodig voor een telefoon in een sigarendoosje volgens een schema van Dr Blan. Mijn klasgenootje/buurjongen bouwde ook zo'n telefoon en we legden een telefoonlijn aan tussen zijn woning en mijn woning. Dat was ca 100 meter draad. Bij ons zocht een oliemaatschappij naar olie en gas mbv dynamiet. Dat werd electrisch ontstoken en na de explosies mochten we de gebruikte draden van verkoperd ijzerdraad hebben. Daarvan legden we de telefoonlijn aan.
Als we onderling ruzie hadden dan knipte één van ons de telefoonlijn door en die werd dan gerepareerd als we weer de ruzie bijgelegd hadden. Toen ik hoorde dat Nordstream 1 en 2 onklaar gemaakt waren dacht ik gelijk hieraan terug. Dus als er vrede getekend wordt tussen Rusland en Europa, dan zal Nordstream 1 en 2 weer gerepareerd worden, als dat nog kan tenminste.
Russen en Europeanen, het zijn net kinderen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 1 oktober 2022 20:41:52 (54%)

benleentje

Golden Member

dan zal Nordstream 1 en 2 weer gerepareerd worden, als dat nog kan tenminste.

Die zal dan vervangen moeten worden omdat als het gas er eenmaal uit er dan zeewater naar binnen stroomt. IN mijn opinie zou ik denk dan kan je toch ook nadat hij gerepareerd eruit pompen. En dat beetje roest zal toch wel meevallen maar blijkbaar zie ik iets over het hoofd. ;)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Men zegt nu al dat het eruit pompen van het water waarschijnlijk lastiger is als de reparatie zelf...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Nu het toch al een meer nostolgisch topic is geworden dan een vraag naar een ander productie uit de oude tijd. Ik zocht naar koelpasta, en al die zogenaamd betere en iets duurdere koelpasta was al uitgehard, nog evne verder zoek vond ik een tube Hirschmann Antenol. Wat blijkbaar vroeger voor antenne installatie materiaal werd gebruik.
Word dit verder nog gebruik onder een andere naam? ik kwam ook trolituulpasta tegen waar ik verder niets over kan vinden. Is dat spul nog ergen voor te gebruiken of is het giftig of beter niet meer te gebruiken.
Of is er nog iemand blij mee te maken die het graag in zijn collectie wilt?

http://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Dirksen%20-%20Antenne-installaties.pd…

Gelukkig daarna een een kleine tube witte koelpasta gevonden dat word tenminste niet hard ;). Maar moet nu wel bij bestellen.

Men zegt nu al dat het eruit pompen van het water waarschijnlijk lastiger is als de reparatie zelf...

Ja nu je het zegt die leiding ligt natuurlijk niet mooi vlak, dus in elk dal moeten ze dan een pomp zetten. IK zou dan denken maak een boot die de leiding steeds over een lengte kan optillen en het water stroom dan vanzelf de kant op waar je die hebben wilt. Ik zal ze wel een plan en een factuur sturen ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Op 1 oktober 2022 14:58:24 schreef kris van damme:
leuk verzamelobject Ruud, werkt ie ook?

De transistor als naam was er al voor 1952, maar jouw object werd blijkbaar uitgedeeld door de Valve division, daar had men het liever over een triode, beeld ik me in :-)

Bij Philips zijn de transistoren ook ontwikkeld in dezelfde divisie (HIG) als de buizen. Zij hadden het voor zover ik weet wel gewoon over transistoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 1 oktober 2022 14:48:37 schreef Bapaktus:
Hier werd de toepasselijke naam "Crystal Triode" voor gebruikt.
Productie datum 1952.
ruud

Current gain 1,5 tot 2 :+

Op 2 oktober 2022 10:35:35 schreef KGE:
[...]
Current gain 1,5 tot 2 :+

je vergeet wat belangrijks : in geaarde basisschakeling ! (de totale vermogensversterking is min 20dB)