Reparen inductiekookplaat module

Op 23 september 2019 21:34:39 schreef testman:
gewoon doorverbinden met iets stevigs als een stuke 1,5mm2 de meterkast zekering gaat er ook wel uit als er weer sluiting komt.

Perfect. Ik heb in ieder geval weer twee werkende kookplaten. Ik ga volgende week de elco's vervangen van het andere board. Ik koppel het even terug in het topic of het gelukt is.

Op 23 september 2019 22:15:27 schreef Multivibbbbrator:
Dat klein netprintje kun je gewoon op 2 sec herstellen maar die groote is op en t'einde , als je die op component niveau hersteld is die morgen weer kapot. Heb er zo honderden zien paseren, zat vroeger in alle merken. Siemens, bosh, atag, pelgrim, gaggendinges, brandt, fagor,...

ik heb die printjes gloednieuw hier liggen, mogen weg voor een vriendenprijs, van waar ben je?

Thanks! Ik houd je even in gedachten. Is dat goed? Voor mij is het ook een soort ontdekkingstocht om het gerepareerd te krijgen. Ik heb de elco's al op voorraad liggen, dus ik ga in ieder geval dat nog even proberen.

Iedereen bedankt voor de hulp! Ik heb de elco's vervangen en de kookplaten werken weer super! Ik hoor nu ook geen hoge zoem toon meer uit het fornuis vandaan komen.

De weerstanden heb ik niet vervangen want die heb ik niet op voorraad

Binnenkort maar eens die BUTW92 vervangen van het andere board. 1 van de 2 maakt inderdaad sluiting. Ik heb deze BUTW92 van Ebay. Heeft iemand enig idee waar ik goede exemplaren kan krijgen of een ander vergelijkbaar onderdeel?

Ebay over het algemeen OK zolang herkomst niet uit China is. UK is meestal wel OK

@Multivibbbbrator: heb je nog van deze printen liggen? Ik heb een kapotte kookzone en kan zo 1,2,3 niet het defect vinden.. en ben dis op zoek naar een werkende print

Ben nog maar even verder gaan testen. De kookgroep gaat gewoon aan en de tiptoetsen werken. Na een paar seconden bwgint het display te knipperen alsof er gaan pan op staat en slaat de groep weer af. Geen bolle elco’s de meeste elco’s doorgemeten en vergeleken met een nog goed werkende groep. Geen afwijkingen. Diodebrug opnieuw gesoldeerd. Geen effect. Zojuist gemeten over de twee dikke gele condensatoren. Stond ruim 300 volt gelijkspanning op. Wel stond er over een van de twee ook 300 volt wisselspanning op terwijl over de andere 0 vollt wisselspanning stond.

Dat is wel raar toch?

nog andere tips om wegens aan te meten?

Hoe kan ik de gele condensatoren doormeten? En hoe test ik de 2 witte relais?

Heb helaas niet veel meer omhanden dan een simpele multimeter.

Alvast bedankt voor het meedenken

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 18 september 2022 16:26:01 schreef Midas00:
Ben nog maar even verder gaan testen. De kookgroep gaat gewoon aan en de tiptoetsen werken. Na een paar seconden bwgint het display te knipperen alsof er gaan pan op staat en slaat de groep weer af. Geen bolle elco’s de meeste elco’s doorgemeten en vergeleken met een nog goed werkende groep. Geen afwijkingen. Diodebrug opnieuw gesoldeerd. Geen effect. Zojuist gemeten over de twee dikke gele condensatoren. Stond ruim 300 volt gelijkspanning op. Wel stond er over een van de twee ook 300 volt wisselspanning op terwijl over de andere 0 vollt wisselspanning stond.

Dat is wel raar toch?

nog andere tips om wegens aan te meten?

Hoe kan ik de gele condensatoren doormeten? En hoe test ik de 2 witte relais?

Heb helaas niet veel meer omhanden dan een simpele multimeter.

Alvast bedankt voor het meedenken

printen van 20+ jaar oud, bij het merendeel zijn de elco's rond de HF trafo niet meer de helft van de originele capaciteit. de 2x 250V 10uf elco's ( c19 en c20 ) zijn belangrijk, die staan in serie dus 1 rot en de voeding komt niet op. de gele condensatoren kun je evt ruilen met de goede helft. dan nog niks, weer terugzetten. echter mijn ervaring is elco's vervangen, de 2x 68K weerstanden en vele rotte solderingen herstellen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb hier destijds ook wel de BUL216 en de driver UC3842 kapot gehad waardoor je op een helft voeding miste.

De witte relais kun je even meten of de coil nog doormeet.

Of er uitsolderen en dan tergelijkertijd even onder belasting de contacten testen met een flinke halogeenlamp terwijl je de coil van spanning voorziet.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

Dank voor de reacties. En om die elco’s te meten moeten ze dan van de print los worden gesoldeerd?

vergeten

Golden Member

Op 18 september 2022 19:59:50 schreef daandc:
terwijl je de coil van spanning voorziet.

Je kan ze ook op de print testen! (verwijderen is lastig soms sloop je dan de pcb

Let wel goed op waar je dan de plus en min op de spoel zet.
Er zit heel vaak een diode parallel aan de relaisspoel, dan is de kathode de plus!
Doe je het andersom met een stevige voeding dan blaas je de diode op (tenzij je de stroombegrenzing op 1,5x de relaispoelstroom instelt) en mogelijk meer van de relaisspoel aansturing.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
fred101

Golden Member

Op 18 september 2022 20:32:30 schreef Midas00:
Dank voor de reacties. En om die elco’s te meten moeten ze dan van de print los worden gesoldeerd?

Ja, en dan met een LCR meter ze meten. Dat is de enige echt betrouwbare manier. Eventueel met de C stand van je multimeter, dat is bij rotte elco's niet helemaal betrouwbaar maar meestal goed genoeg.

Bij dat lossolderen heel voorzichtig zijn dat je geen pads of vias sloopt. Gebruik litse of een tinzuiger (Ik ga er van uit dat je geen desoldeerstation hebt.

Vermogenselectronica is best gevaarlijk als je niet weet waar je mee bezig bent..

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor de tips. Heb een goedkope lcr
Componententester gekocht en een simpel desoldeerapparaat. Ga binnenkort maar eens alle elco’s eraf halen doormeten en vervangen. Nog iemand suggesties coor goede webwinkels voor onderdelen als elco’s.

Op 25 september 2022 18:59:50 schreef Midas00:
Nog iemand suggesties coor goede webwinkels voor onderdelen als elco’s.

Als particulier kun je goed terecht bijv. bij Reichelt of Conrad.

Het heeft even geduurd voordat ik mijn LCR-T4 ESR Meter Transistor Tester
Diode Triode Capacitance
en desoldeerpomp in huis had. Ben begonnen met het lossolderen van alle elco's. Resultaat is:

2 echt kapot en de rest wat afwijkingen. Waarom zouden ze kapot zijn gegaan? Ouderdom? Of is het gevolg van iets anders in de buurt van die elco's.

Ik Ga denk ik maar alle elco's preventief vervangen nu ze er toch af liggen. Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Helpen jullie om mijn boodcshappenlijstje compleet te maken?

met vriendelijke groet

George

fred101

Golden Member

Wat versta jij onder kapot ? Dat testertje meet volgens mij alleen capaciteit. Wat er meestal mis gaat is de ESR, pas als deze torenhoog is en het ding bolstaat is de capaciteit ook ingestort (Een 1000 uF meet dan een tiental uFs of zelfs nog lager in het nF bereik. Jou testertje is eigenlijk bedoeld om halfgeleiders te testen (maar geen vermogens componenten omdat de teststroom te laag is) en als bonus om van gezonde elcos een indicatie van de waarde te krijgen.

Een echte LCR meter meet op een compleet andere manier. Die meet de capaciteit en de ESR (meestal vermeld als een afgeleide daarvan, D )
Echte LCR meters zijn helaas prijzig, zelfs de budget types zitten al rond de 100 euro.

Dus ik zou in dit geval voor de zekerheid alle elcos vervangen want alleen capaciteit gemeten met dit ding zegt weiinig. Je wil weten wat D op 100 Hz is (dat wordt door de fabrikant van de elco in de datasheet vermeld en meestal is 2x deze waarde is de vervangings grens).

D is de ratio tussen reactantie en ESR. LCR meters kunnen meestal die waarde direct als ESR, tand of D weergeven. Bij hobby electronica en TV reparatie zijn de goedkope ESR meters het populairst omdat ze daarmee in situ (denken te ;) ) kunnen meten. Dat is onbetrouwbaar maar als je weet wat je doet spaart het tijd. (een in situ hoge ESR is ook hoog uitgesoldeerd maar een lage ESR in situ kan een hoge uitgesoldeerd zijn als er meerdere condensators parallel op een rail staan, wat vaak het geval is)

De enige 100% betrouwbare manier is desolderen, af laten koelen, C en D meten en een DC lektest doen. Maar dat laatste is alleen rendabel bij hele grote waarden met een hoge werkspanning (de elcos die een paar tientjes tot enkele honderden euros per stuk kosten).

Vervang ze door goede elcos van bv Panasonic

Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Waarom, die vervang je alleen maar als ze kapot zijn. Als je zomaar op de gok alles gaat vervangen kan het resultaat tegenvallen. Het waarom is een beetje te complex om uit te leggen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bedankt voor je berichtje.

Het apparaatje meet ook ESR. Maar daar heb ik niet naar gekeken. Wat is een torenhoge ESR?

De twee "kapotte" elco's gaven totaal geen uitslag of soms een weerstandswaarde maar meestal een bericht van "component not recognised". Ik ga er dan maar gemakshalve van uit dat ze ook daadwerkelijk kaduuk zijn.

Verder ga ik zeker niet alles vervangen. Maar het zou jammer zijn dat als ik er nieuwe elco's in doe dat er ook nog iets anders kapot blijkt te zijn. Dan betaal ik nu liever een paar dubbeltjes meer voor reservecomponenenten voor de usual suspects. Dan dat ik iedere keer euro's aan verzendkosten kwijt ben. Vandaar mijn vraag.

Als het metertje geen enkel waarde voor dit soort elco kan tonen, dan zijn ze onderbroken of helemaal dood. Gaat een meting met een LCR meter niks aan wijzigen. Meten met een LCR meter is nuttig in dubieuze gevallen, maar hier is het zo klaar als een klontje. Die elco's hebben een wat zwaar leven, dus gaan niet eeuwig mee.

Op 1 oktober 2022 12:10:56 schreef Midas00:
.

Het apparaatje meet ook ESR. Maar daar heb ik niet naar gekeken. Wat is een torenhoge ESR?

een te hoge waarde bvb 5 Ohm of meer. hier is het oneindig, zo hoog was zelfs de toren van Babel niet.... :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zaterdag 1 oktober 2022 14:51:11 (33%)

Op 1 oktober 2022 08:43:38 schreef Midas00:
Het heeft even geduurd voordat ik mijn LCR-T4 ESR Meter Transistor Tester
Diode Triode Capacitance
en desoldeerpomp in huis had. Ben begonnen met het lossolderen van alle elco's. Resultaat is:
[bijlage]

2 echt kapot en de rest wat afwijkingen. Waarom zouden ze kapot zijn gegaan? Ouderdom? Of is het gevolg van iets anders in de buurt van die elco's.

Ik Ga denk ik maar alle elco's preventief vervangen nu ze er toch af liggen. Zijn er nog andere dingen die ik voor de zekerheid mee moet bestellen zoals transistoren ic's etc?

Helpen jullie om mijn boodcshappenlijstje compleet te maken?

met vriendelijke groet

George

1000uf 16V, dat zijn de 2 langs de HF trafo die parallel op de voeding zitten zeker? dat zijn ook bekende storing veroorzakers ivm de warmte. als het ding stby staat dan voel maar eens aan de glasplaat boven deze voeding, die is altijd warm..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt die ziitten naast de trafo. Heb inmiddels een donor kookplaat maar daar is de zekering van de filterprintplaatmweggebrand.

Weet iemand wat de waarde van die zekering is en wat voor type? Enig idee waarom deze is weggebrand?

Oh ik geloof dat het antwoord op mijn vraag bivenaan de pagina staat. Kapot zekeringspoor. Zal hem doorverbinden. Ga op de donorplaat ook kijken if daar een but kapot is

fred101

Golden Member

Op 1 oktober 2022 12:10:56 schreef Midas00:

Verder ga ik zeker niet alles vervangen. Maar het zou jammer zijn dat als ik er nieuwe elco's in doe dat er ook nog iets anders kapot blijkt te zijn.

Als het zo makkelijk was...... Repareren is uitvogelen hoe een schakeling werkt en dan door meten de fout(en) vinden. De rest is met hagel schieten en hopen dat je wat raakt. Vaak eindigt dat in een niet meer te repareren apparaat (verkeerde "de zelfde" onderdelen, fake onderdelen, beschadigde PCBs, vermoorde onderdelen die niets met de fout te maken hadden door "rare" test methodes, etc) Soms heb je geluk. Bij dingen die in enorme hoeveelheden falen, zoals low-end TVs, zijn er bekende klachten, en kun je gokken dat het bij jou ook het geval is, voor de rest komt het op ouderwets analyseren, kennis en meten aan.

Wat je nu doet is vergelijkbaar met het volgende: Je auto is kapot, geen idee wat, hij doet niets meer. Eenvoudig, dat doe ik zelf wel even, google, google, google, ik ga de accu, startmotor, kleppendeksel, kleppen, distributie ketting, injectors, nokkenas en reserve wiel vervangen want dan hoef ik maar 1x te bestellen. Bij het monteren draai je nog even wat bouten dol bij gebrek aan een moment sleutel, gebruikt geen nieuwe pakkingen en of afdicht middel, en gooit er verkeerde olie in etc. Jammer genoeg zat er bij jou auto een gat in de bodem van zuiger nummer 2. Een simpele compressie meting had dat zo laten zien. Nu ben je veel geld, tijd en een nog meer kapotte auto verder.

Je hebt de kennis en apparatuur niet dus alles wat je nu kunt doen is gokken. Hoe duur die gok wordt bepaal je zelf. Daar kan ik zonder schemas en metingen weinig zinnigs over zeggen. Twee apparaten met de zelfde klacht kunnen een totaal andere fout hebben.

Verbrande sporen is geen oorzaak maar het gevolg van een fout, alleen die trace fixen zal het probleem niet op te lossen. In tegendeel, als je dat "te goed" repareert gaat daarna gewoon iets anders, vaak spectaculair, kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

de elco's van 1000uf al vervangen? je hebt nu 2 toestellen waar de helft van werkt, daar heb ik zo 1 hele van gemaakt. deze fornuizen bestaan uit 2 gelijke delen. heb weleens de hele plastic bak met printen en fan en al geswopt, ging het snelste.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Testman. Nee die elco's moeten nog binnenkomen. Of mijn donorplaat nog goede delen heeft weet ik eigenlijk niet.
Eentje heeft waarschijnlijk Kapotte BUTW92 transistoren die steeds die filterprint opblazen. Ik ga die transistoren vandaag doormeten.

Dea andere kant waarvan ik dacht dat die goed was heb ik vorige week in onze kookplaat gezet voor de grote (wokpit). Het rare was dat hij het wel deed, maar dat ik steeds relais hoorde tikken en om de 10 sec of zo knipperde het display steeds 1 keer. Dus ook die print is waarschijnlijk niet 100%. Ik ga die print vandaag nog wat testen.
Als ik van de week de elco's binnenkrijg ga ik mijn eigen printje hopenlijk tot leven wekken. en als dat allemaal niet werkt ook niks aan de hand: 4 van de 5 pitten van onze plaat doen het alleen die groet dus niet.

Er komt vast nog wel een keer een werkende module voorbij op MP.
Is voor mij dus pure hobby. Heb ooit een MSC elektrotechniek in Delft gehaald maar dat was vooraltheorie.

Vind het af en toe ook wel weer leuk om na jaren weer eens de soldeerbout te hanteren. Heb helaas niet een professioneel lab zoals sommigen hier. Vandaar dat ik juist jullie suggeties en tips zo waardeer.

Mijn onvolprezen testapparaatje geeft het volgende verdict:

Voor beide BUT W 92 transistoren.
Kan ik er inderdaad vanuit gaan dat ze dus kapot zijn? Zo ja simpelweg vervangen of zijn er andere componenten in de buurt die dan ook meestal de geest hebben gegeven. Visueel is er niets te zien

Ik kan geen datasheet van die dingen vinden, dus ik kan het niet voor je opzoeken.

Klinkt niet hoopvol, inderdaad, maar uitsluitsel krijg je met het datasheet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/