Rolluik werkt inconsistent

Dag Allen,

In mijn leefruimte heb ik 2 inbouwrolluiken die met eenzalfde schakelaar bediend worden. De ene werkt zoals verwacht de andere gaat soms heel laat naar beneden of soms niet. Wanneer deze niet naar beneden gaat hoor ik een zacht gezoem tot ik de schakelaar af zet.

Mogelijks is er een probleem met de motor, maar ik vermoed dat de problemen begonnen zijn bij het verwijderen van het automatisch programma op elektrisch bord (zie foto). Heeft iemand hier ervaring mee?

De rolluik gaat ook niet meer volledig tot boven.

Alvast bedankt!

pa3gws

Golden Member

En welke geven het probleem?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Aanloopcondensatoren zijn berucht. Banaal defect. Veel werk helaas. En...hopelijk blijkt het dan ook dat dat het probleem is. Uit je uitleg van "wel horen zoemen" lijdt ik dit af. "niet helemaal tot boven", doet hij dat met wat hulp wel? Bij een afregel probleem stopt de motor elektrisch, geen gezoem. Bij een krachtprobleem blijft hij spanning krijgen en dus zoemen.

Mss om extra zekerheid te krijgen vooraleer je alles sloopt:
Een defecte condensator gaat geleidelijk aan stuk. Dat houdt in dat de kracht die de motor heeft over tijd vermindert. Als je dus de rol sluit gaat dit makkelijk maar als die terug open moet en dus kracht moet zetten dan gaat dat moeilijker en moeilijker. Daar je er mss niet altijd bij bent en dus niet opmerkt kan je altijd eens proberen of de rol wel goed naar beneden gaat en indien niet dat hij het toch doet nadat je hem even helpt met een zetje. Bij het openen kan het zijn dat de motor zo slap geworden is dat je hem de hele weg moet helpen. Krachtverlies is een typisch verschijnsel bij een defecte aanloopcondensator.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

gare aanloop condensator uit zich meestal eerst in niet omhoog lopen, niet in omlaag lopen, dan helpt de zwaartekracht nog mee.

om de sturing in die kast uit te sluiten, zul je het beste de aansturing van het werkende rolluik omdraaien met de niet goed werkende. verhuist het probleem dan mee zit het in de regelkast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Het vet in de tandwielkast kan ook verhard zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Je zou een eerste diagnose kunnen stellen door een condensator van rond 5uF over F1 en F2 te plaatsen daar waar de bekabeling vertrekt in de kast. Werkt het beter, dan weet je dat de C in de buismotor rot is. Heb geen weet van gelijkstroommotoren in dergelijke toepassingen. Alles evolueert, dus zou ik er niet van verschieten dat er bldc toepassingen bestaan.

[Bericht gewijzigd door jerome op zondag 2 oktober 2022 20:43:05 (27%)

Op 2 oktober 2022 12:16:06 schreef Jvdplas:
De rolluik gaat ook niet meer volledig tot boven

Heb je daar vanaf het begin last van? Veel installateurs zetten motoren van meerdere ramen parallel wat niet mag en dan zie je gelijkaardige symptomen.