Op 2 oktober 2022 00:01:43 schreef fred101:
[...]
Als het zo makkelijk was...... Repareren is uitvogelen hoe een schakeling werkt en dan door meten de fout(en) vinden. De rest is met hagel schieten en hopen dat je wat raakt. Vaak eindigt dat in een niet meer te repareren apparaat (verkeerde "de zelfde" onderdelen, fake onderdelen, beschadigde PCBs, vermoorde onderdelen die niets met de fout te maken hadden door "rare" test methodes, etc) Soms heb je geluk. Bij dingen die in enorme hoeveelheden falen, zoals low-end TVs, zijn er bekende klachten, en kun je gokken dat het bij jou ook het geval is, voor de rest komt het op ouderwets analyseren, kennis en meten aan.
Wat je nu doet is vergelijkbaar met het volgende: Je auto is kapot, geen idee wat, hij doet niets meer. Eenvoudig, dat doe ik zelf wel even, google, google, google, ik ga de accu, startmotor, kleppendeksel, kleppen, distributie ketting, injectors, nokkenas en reserve wiel vervangen want dan hoef ik maar 1x te bestellen. Bij het monteren draai je nog even wat bouten dol bij gebrek aan een moment sleutel, gebruikt geen nieuwe pakkingen en of afdicht middel, en gooit er verkeerde olie in etc. Jammer genoeg zat er bij jou auto een gat in de bodem van zuiger nummer 2. Een simpele compressie meting had dat zo laten zien. Nu ben je veel geld, tijd en een nog meer kapotte auto verder.
Je hebt de kennis en apparatuur niet dus alles wat je nu kunt doen is gokken. Hoe duur die gok wordt bepaal je zelf. Daar kan ik zonder schemas en metingen weinig zinnigs over zeggen. Twee apparaten met de zelfde klacht kunnen een totaal andere fout hebben.
Verbrande sporen is geen oorzaak maar het gevolg van een fout, alleen die trace fixen zal het probleem niet op te lossen. In tegendeel, als je dat "te goed" repareert gaat daarna gewoon iets anders, vaak spectaculair, kapot.
Dat verhaal had ook van mij kunnen komen......... het is niet anders.
Repareren is niet het louter vervangen van onderdelen, maar voor repareren heb je kennis en kunde nodig. Het spaart bovendien onderdelen.
Voor een goede reparateur die zijn vak verstaat, is het vaak slecht verdienen.:
"Hij sloot zijn meter aan, soldeerde er een nieuw onderdeel in en vroeg 85 euro....." Klant boos.
De ander neemt het apparaat mee, brengt het na weken terug, de rekening bedraagt 185 euro. Klant: "Valt nog mee, blij dat het gerepareerd is en hier is nog wat voor je zelf erbij..."