philips 50PUS6262/12

ik heb hier iets raar voor met men TV.
de helderheid is ineens fel verminderd en elke 3-4 seconden knippert het beeld even zwart.

nu heb ik die eens open gedaan want is immers toch al 5jaar nu, en ik meet 37V op de voeding voor de ledstrips. nogal een ongewone spanning vond ik (ik had 5V of 12V verwacht, maar soit, heb geen ervaring met LED tv's).
als ik die stekker lostrek blijft de voeding stabiel op 25V staan.
het lijkt dus dat de voeding nog goed is, maar waarom gaat die van 25 naar 37V? stuurt die een stroom uit en zijn de leds slecht waardoor de stroombron te hoog in spanning moet gaan? of is er wat anders aan de hand.

de betreffende ledconnector (12 pins) ligt los

daar zitten enkel onderaan 2 rode draadje aan, en bovenaan 2 rode draadjes.
in het midden zitten er 3 aangesloten met zwarte draadjes. er worden dus 7 pinnen van de 12 connector gebruikt.

verder geen rotte condesatoren tegen gevonden (ik had verwacht gare condensatoren te vinden naar de hoogspanningstransfo's, maar ja, t is geen CCFL tv maar led tv :-) )

even extern 37V op die ledstrips hangen lukt ook niet, heb geen voedingen die zo hoog gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

klinkt als een stel leds die rot zijn, 1 strip faalt en laat de rest uitvallen. 37V is niet heel veel, doorgaans draaien die op 50-100V. dat zie je doorgaans aan de elco's wel. een werkspanning van 100V neemt men niet als 50V ook ruim zat zou zijn, dat zijn 4 cent voor niks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en waar kan je die vinden? de enige websites zijn nogal vaag en duidelijk van chinese oorsprong

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Misschien heb je wat aan de schema's in bijgevoegde PDF.

Als je een wit beeld invoert, kan je misschien aan plaatselijke donkere vlekken zien of/welke LED(s) defect zijn.

[Bericht gewijzigd door kojazz op vrijdag 30 september 2022 22:41:31 (39%)

led zijn 100% zeker defect hoor.

en al ik aan die middelste duw, schiet die in gang en dan blijft de boel wel branden.

waarom ze zoiets hebben gemaakt dat niet te vervangen is, begrijp ik niet. waarom niet gewoon langs de zijkant profielen die je in of uitschuift om leds te vervangen. je moet heel het panel verwijderen om hier te geraken. niet evident met een 50", die glasplaat is flinterdun

ik was al van plan om standaard ledstrip in te plakken en te voorzien van een 12V voeding extern. probleem is dat die led afstanden niet kloppen dan met de witte reflector folie die erover zat

heb die strips nu op aliexpress besteld, die andere websites vertrouw ik voor geen haar
https://lovingprices.com/products/10-stks-set-led-backlight-strip-voor…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

ik heb vaker een stel kapotte leds doorverbonden, dat pikt de voeding wel. zolang er maar genoeg stroom kan lopen en de werkspanning niet teveel zakt. na herstel wel de licht intensiteit een stuk omlaag gezet.

dat is ook de enige manier om een led tv oud te laten worden, backlight niet vol open zetten, de leds worden te heet en stuk gaat het.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 2 oktober 2022 10:50:02 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

daar begin ik niet meer aan, de bovenste heeft een dode led, de rest werkt op lagere stroom
de 2de rij doet bijna niks nog, alles heel zwak verlicht
de 3de rij werkt als ik die connector in mdiden indruk
de 4de rij ook heel zwak met 1 dode led
de onderste rij doet het nog redelijk, alleen zwakker.

als die middelste brand, zal het beeld onderaan gewoon veel donkerder zijn.

komen nieuwe leds erin en zal de intensiteit dan ook heel sterk verlagen, tot net genoeg zichtbaar. stoort me altijd al dat die nieuwe tv zo een fel licht geven

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

zoveel leds gaan er niet tegelijk kapot, met opstarten test het toestel de leds op volle sterkte, dan vallen de slechte door de mand. je hebt vaak 2 aparte led sturingen op de tv, dus 2 CC sturingen. als je de slechte leds uitmeet, en dat gaat makkelijk, spanning erover meten zegt het al snel. die strip met los contact geeft zoveel meer licht, kan niet normaal zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

BEste resultaat is gewoon AliExpress de juiste strips bestellen. Bij zoveel defecte leds niet individuele leds gaan vervangen, geeft nooit mooi resultaat en kleur en lichtverschillen. Tenzij er maar eentje defect is, of twee, dan kan het nog wel als je de losse exacte defzelfde leds hebt maar wel weten welk type, 3 of 6 volt , kleur temp en grootte en lensje weer precies terugzetten.... EN heel voorzichtig met je scherm en tabs omgaan anders strepen in je beeld of erger... EN heel goed checken of je panel wel precies in de hoekjes ligt van de backlight en dan nog breek je het scherm als je de lijsten te hard terugdrukt soms.

*hier heb ik geen app voor nodig