LM338K levert geen vermogen

pietplof

Golden Member

Collegae,

Vandaag had ik voor een Li-ion voeding een spanning nodig van ong. 16,8 volt met een maximaal te verwachten stroom van 4 A.

Even zoeken leverde een lade op met daarin 6 heuse LM338K regelaars.
Die dingen doen volgens de datasheet 5 A en de spanning is regelbaar tussen 1,6 en 24 volt dus geregeld.

Snel de zaak inelkaar gestoken. Een voeding met een ringkerntrafo, een gelijkrichter en een knaap van een elco; zeker goed voor 10A.

Belasting aansluiten en #@$÷×%^& wel goed regelbare spanning
Maar slechts een miezerige 200mA.
LM stuk? Kan....een verse gepakt en...nop.

Geen enkele LM deed haar plicht.
Allemaal stuk?

Wat doe ik fout?

festina lente

Aan je schema te zien heb je input en output verwisseld.

Op 2 oktober 2022 17:08:06 schreef pietplof:
Collegae,

Vandaag had ik voor een Li-ion voeding een spanning nodig van ong. 16,8 volt met een maximaal te verwachten stroom van 4 A.

Even zoeken leverde een lade op met daarin 6 heuse LM338K regelaars.
Die dingen doen volgens de datasheet 5 A en de spanning is regelbaar tussen 1,6 en 24 volt dus geregeld.

Snel de zaak inelkaar gestoken. Een voeding met een ringkerntrafo, een gelijkrichter en een knaap van een elco; zeker goed voor 10A.

Belasting aansluiten en #@$÷×%^& wel goed regelbare spanning
Maar slechts een miezerige 200mA.
LM stuk? Kan....een verse gepakt en...nop.

Geen enkele LM deed haar plicht.
Allemaal stuk?

Wat doe ik fout?

Ik zie geen koelprofiel. vermoedelijk gaat het ic vrijwel meteen in thermal protect, als het tenminste wel correct is aangesloten.

blackdog

Golden Member

Hi Heer Plof, :-)

De behuizing is de uitgang en ook voor korte testen is een koel element noodzakelijk.
Als de chip te warm wordt regelt hij terug zodat de chip meestal niet boven de 150C uit komt.
Bij grote stromen is een niet gekoelde TO3 behuizing snel heet!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pietplof

Golden Member

KlaasZ; neen, de aansluitingen zijn conform de datasheet.
Het regellaarlichaam is de uitgang en dat heb ik niet éénmaal maar meerdere malen gecontroleerd.
Bovendien zou de uitgangsspanning niet geregeld kunnen worden.

Buzzy; Da's juist. De eerste keer had ik wel een fors koelprofiel gebruikt maar vanaf de eerste seconde van de test kwam de amperemeter niet boven de 200mA uit.

Blackdog; bij de test is er geen enkele warmteontwikkeling voelbaar.
Ik denk zeker niet dat de temperatuurstijging ( die was er dus niet) de problemen veroorzaakt.

In ieder geval mijn dank voor jullie flitsende reacties.
In afwachting van verdere suggesties ga ik eerst maar eens flammkuchen eten met een bijpassende vloeibare consumptie.

festina lente

Ofwel heb je fake exemplaren ofwel doe je iets fout, vroeger gebruikte ik ook van die regelaars en nooit enig probleem mee gehad

LDmicro user.
EricP

mét CE

Weet je zeker dat je input en ADJ niet verwisseld hebt? Je plaatje maakt het mij niet duidelijk hoe je het in elkaar hebt zitten, echter, op de eerste datasheet die ik pak (nog op dode boom), is 1 de ADJ en 3 de input. In jouw schema gebruik je andere nummers.

Ik heb met de LM138 ook nooit ellende gehad - het iets kleinere broertje. Dus ik ga met MGP mee.

Op 2 oktober 2022 18:09:32 schreef pietplof:
KlaasZ; neen, de aansluitingen zijn conform de datasheet.

Ik zie in de datasheet toch echt dat de ingang op 3 zit, en de uitgang op 2. In je schema is het omgekeerd.

Arco

Special Member

Ik zie in de datasheet toch echt dat de ingang op 3 zit, en de uitgang op 2. In je schema is het omgekeerd.

Dan heb je toch een vreemde datasheet, hoor... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zie in de datasheet toch echt dat de ingang op 3 zit, en de uitgang op 2.

Dat is de pinning voor de TO220 versie.

Hmm, deze (Texas Instruments) lijkt toch net anders dan die van ARCO. Vanonder of vanboven bekenen?

Op 2 oktober 2022 19:17:13 schreef Arco:
[...]
Dan heb je toch een vreemde datasheet, hoor... :)

[bijlage]

Ik pak er ook altijd de datasheet bij, in dit geval van ST

Maar......
in een grijs verleden paste ik voor het eerst een negatieve regulator toe in een TO220 behuizing. De eerste sneuvelde, de tweede ook. Het Philips databoekje gaf dezelfde pin out als de positieve versie!.
Terwijl de neg, versie aarde-in uit heeft, heeft de pos versie in-aarde-uit.
Er was destijds helemaal geen sprake van internet, maar uiteindelijk toch een andere datasheet bemachtigd en daar vond ik de oplossing.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 2 oktober 2022 19:36:00 (47%)

fzwart

Golden Member

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Op 2 oktober 2022 19:30:51 schreef fzwart:
Dit is 'm in het echt.

Ook twijfelachtig.
De aanduiding GND begrijp ik niet.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 2 oktober 2022 19:45:44 (22%)

blackdog

Golden Member

Hi Buzzy,

Ground moet je meer zien als het referentie potential.
De tester die gebruikt wordt kan niet anders meten dan een "gewone" 7xxx series.

De LM317 of de LM338 is voor de tester niet anders, die ziet deegelaars gewoon als 1,25V regelaars, door mij al een aantal keren op die manier gebruikt.
Als je de referentie aansluiting aan je referentie potentiaal hang, wat mestaal de - is in moderne electronica, dan heb je dus een 1,25V, 1,5-Ampere LM317 regelaar
of bij pietplof zijn regelaar 1,25V, bij 5-Ampere.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

@pietplof: Valse misschien? Apart dat je er zes vond, want begin vorig jaar meldde je in mijn topic over valse LM338K's van AliExpress:

Op 28 januari 2021 22:42:46 schreef pietplof:
Er gaan geen twee exemlaren naar V&A; bij de uitgevoerde test bleken twee exemplaren defect.
De andere twee deden wat ze moesten doen.

Volgens mij zou je twee werkende exemplaren moeten hebben... ;)

Overigens werkt een ongekoelde LM338K nog best wel lang zonder in de stress te schieten. Het lijkt goed, maar op de foto kon ik de draden niet precies volgen, maar ik zou kijken naar oscilleren, want ik merkte dat die dingen gevoelig zijn voor het draaien zonder capaciteit op de ingang. In mijn eigen opstelling heb ik daar indertijd een 1µF filmcondensator voor direct aan de pin gesoldeerd:

Dit bleek eerder nodig als je meer dan een paar cm draad hebt. Capaciteit op de uitgang maakt dit probleem erger.

Op 2 oktober 2022 19:30:51 schreef fzwart:
Dit is 'm in het echt.

Grappig, nooit geweten dat die universeeltesters spanningsregelaars aan konden. Best wel briljant...

benleentje

Golden Member

gevoelig zijn voor het draaien zonder capaciteit op de ingang.

Daar dacht ik ook aan in de datasheet staat 100nF. Daar zou ik eerste eens mee beginnen. De capaciteit kan per merk en uitvoering ook wat verschillen maar is meestal wel vrij kritisch. In de regelaar zelf missen de condensatoren en met het ontwerp is er ook uitgegaan van de juiste in en uitgangscondensatoren en dan liever geen elco's. Parallel over de juiste capaciteiten mag dan wel eventueel een elco.

Belasting aansluiten en #@$÷×%^& wel goed regelbare spanning

Ik mis wat detail.
Zoals wat is de ingangsspanning van regelaar.
Wat heb je als belasting gebruikt en bij hoeveel volt gaf dat 200mA

IK zou even zo veel mogelijk onbekende factoren eerst uitsluiten en hem dan een gewone (regelbare) voeding aansluiting waarvan je weet dat die voeding goed is. Er zou bv iets fout kunnen gaan in je gemaakte gelijkrichter met buffer elco. Zeg niet dat het zo is maar dan kan je dingen uitsluiten.

Het liefst aansluiten op een goede regelbare voeding eerst op bv 5V en kijken of dat veel verschil maakt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 2 oktober 2022 22:18:27 (74%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
pietplof

Golden Member

Nu ligt jullie bejaarde collega op z'n rugvinnen.
Morgen ,na tuinwerkzaamheden, ga ik de reacties bestuderen, de gevraagde informatie verstrekken en een nieuwe overzichtelijk opstelling maken.
Eigenlijk moet ik iets construeren waarbij de regelaars gemakkelijk uitwisselbaar zijn
Word vervolgd

festina lente

Op 2 oktober 2022 23:06:06 schreef pietplof:
Nu ligt jullie bejaarde collega op z'n rugvinnen.
Morgen ,na tuinwerkzaamheden, ga ik de reacties bestuderen, de gevraagde informatie verstrekken en een nieuwe overzichtelijk opstelling maken.
Eigenlijk moet ik iets construeren waarbij de regelaars gemakkelijk uitwisselbaar zijn
Word vervolgd

Ook voor TO3 bestaan er voetjes.

pietplof

Golden Member

Ja, dat ding heb ik
Maar de uitgang ( het huis) moet je nog wel met twee bouten vastzetten
Tenzij je de regelaar met de beide pinnen in de verende contacten plaatst en het huis( uitgang 3) met een forse krokodillenklem met de schakeling verbindt

festina lente
pietplof

Golden Member

Inmiddels heb ik èn jullie adviezen/ commentaren bestudeerd ( speciaal die van Kruimel viel mij natuurlijk op) èn nogmaals mijn opstelling.
Vandaag dus maar een verse opstelling gemaakt.

En de eerste de beste LM338K werd aan de tand gevoeld.
Ik kon de uitgangsspanning van 1,2 naar 24 volt regelen.
Bij het aansluiten van een belasting storte de spanning niet in maar bleef constant ook bij een stroom van 4 A.

Nu uitzoeken of er defecte exemplaren in mijn voorraad aanwezig zijn.
Het is mogelijk dat ik de eerder geconstateerde fake- exemplaren niet heb weggegooid maar gewoon weer terug in het bakje gestopt.

festina lente
blackdog

Golden Member

Ha die Piet, :-)

Met het koelblok, er is nog een aandachtspuntje, volgens mij zie ik een zwarte weerstand van de soldeerlip aan de rechterzijde
lopen naar aansluiting No1.
Ergens achter in mijn brein zegt een stemmetje dat dit een draadweerstand kan zijn, dus een inductie.
Als je nog rare dingen tegenkomt vervang die weerstand dan door een kool of metaalfilm type.

Verder nog dit als tip, als een schakeling irreëel gedrag vertoond, altijd de scoop er aan hangen, bij deze schakeling aan de in en de uitgang van de LM338.
Twee kanalen tegelijk en de scoop kanalen AC koppelen, start op 1V/Div.

De DC spanningen kan gewoon met de meters gedaan worden die je prettig vind.
Hou er bij een digitale scoop rekening mee dat je sommige oscillatie verschijnselen niet direct ziet, dit door de beperkingen van vooral oudere digitale scoops.
Dus de tijdbasis goed variëren als een detective, dit samen met de gevoeligheid van je scoop kanalen!

Bij deze schakeling is 20 tot 50MHz bandbreedte van de scoop al voldoende.

Succes!

Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Kruimel

Golden Member

@pietplof: Dus het werkt nu wel? Mooi om te horen! Ik kan zo snel geen gat schieten in je opstelling: alles lijkt strak genoeg en logisch, zo gevoelig zijn analoge spanningsregelaars nu ook weer niet...

Mijn ervaring is dat zelfs de kleinere spanningsregelaars zelden hoger dan in de lage honderden kHz oscilleren, een simpele oscilloscoop zou voldoende moeten zijn om dit als probleem in elk geval te kunnen zien.

pietplof

Golden Member

Mijn scoop, de SDS1204X-E heb ik aan de in- en uitgang gehangen.
Aan de ingang krijg ik bij een uitgaande stroom van 4 A een zaagtand (50 Hz) en aan de uitgang een vlakke lijn.

Alle tot nu geteste 338K zijn in orde.
Nu nog twee exemplaren van de LM338P

De weerstand is m.i. een koolweerstand.
Een ander exemplaar behalded met een scalpel en geen draad gezien.

festina lente