Magnetronoven op laadpaal aansluiten

Stel ik heb een lang autorit voor de boeg en wil onderweg iets eten. Een wegrestaurant is vaak een dure oplossing maar een magnetronoven en een kant en klaar maaltijd is beduidend goedkoper. In plaats van ook nog een generator mee te zeulen dacht even even 6 minuten de magnetron te laten draaien op een laadpaal voor een elektrische auto. Misschien nog even de waterkoker aan voor heet water in de thermos voor op een later tijdstip een kopje koffie te maken. Heeft iemand daar een idee over zou dat kunnen en gaat de laadpaal aan. Misschien een passende stekker aanschaffen en wat elektra in de auto.

benleentje

Golden Member

Zag laats op de televisie dat er naast laadpalen ook gewone 230V laadpunten zijn voor BV een E-bike of dagjesmensen die een telefoon op willen laden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Lijkt me beter. Want waar vind je een magnetron met driefasenvoeding, die 1. het laadprotocol spreekt, én 2. genoeg stroom verbruikt om de paal niet te laten afslaan omdat die denkt dat de verbinding verbroken is? :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Type 1 Aansluiting elektrische auto is 1 fase. Die kan je ook onderweg opladen met 35 amp.

Er zijn genoeg (vooral plug in hybride) auto's die monofasig opladen. Volgens mij moet het hiermee lukken.
https://www.cablesoolutions.shop/nl/adapter-voor-type-2-stopcontacten.…

Denk dat zoiets wel werken zal. Na een paar keer een maaltijd heb je die kabel er al uit. Voor een magnetronmaaltijd gaat er denk ik maar een paar kwartjes van je laadpas af. Weet niet wat het starttarief is. Denk dat menigeen raar zal opkijken wanneer je op een laadplein een warme maaltijd uit de kofferbak tovert! Vind het een goed idee al heb ik het zelf bedacht.
Ga nu zelf niet meer van die lange reizen maken maar ga je met de auto naar Spanje, wintersport of Oekraïne dan kan het een idee zijn.

Ehh. Dan geef jij meer uit in de wegrestaurants dan ik. Maar misschien heb je een vrouw en drie pubers....

Ik had de kabel op 2x meer ingeschat. valt dan weer mee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Neen helaas geen vrouw of vriendin meer. Wegens Corona en dementie naar de DELA moeten brengen. Een vrouw er bij is wel gezellig maar dat gaat buiten dit onderwerp.
In Nederland is de aangeboden waar in de Horeca niet meer in overeenstemming met de prijs. Vooral in de warme landen schijnt horeca nog spotgoedkoop te zijn. Maar goed dat is ook buiten het onderwerp.

Kun je niet een soort roestvaststalen dubbelwandig omloopoventje fabriceren die je aan je uitlaat schuift? Dan doe je daar je eten in.
Eten er in, kun jij even in de struiken gaan urineren en als je terugkomt is je eten klaar.

of je neemt gewoon wat opgesmeerde boterhammentjes mee voor onderweg

Zie reactie van KellyDK. Je neemt een gratis laadpas, stekker met verloop naar schuko en gaan!

Ik weet niet of een auto met laadpaal communiceert voor laadstatus??

rob040

Golden Member

Naast laadpaalklevers krijgen we nu ook laadpaaleters...
Lijkt me ook wel handig met de airfryer om zelf een frietje en snacks mee te bereiden.

benleentje

Golden Member

Op 3 oktober 2022 18:50:51 schreef smd:
Ik weet niet of een auto met laadpaal communiceert voor laadstatus??

Geen idee maar ik denk het niet. Het is denk ik meer een systeem dat gewoon afrekent hoeveel energie je afneemt van de paal en op dat continu of variabel gebeurt zoals met eten klaarmaken doet er dan niet zo veel toe.

In Nederland is de aangeboden waar in de Horeca niet meer in overeenstemming met de prijs.

Dat zou je denken maar als dat zo zou zijn dat gingen ze massaal failliet. Kortom ze weten vrij goed hoe hoog ze die prijs kunnen maken zonder dat het hun omzet kost. Maar ik ben het er wel mee eens dat ik het er ook niet meer voor over heb dat punt is wel gepasseerd. Toch is er ook nog genoeg te vinden wat meer betaalbaar is.

Kun je niet een soort roestvaststalen dubbelwandig omloopoventje fabriceren die je aan je uitlaat schuift? Dan doe je daar je eten in.

Dat is niet eens nodig als je voordat je gaat rijden je eten klaarmaakt en goed verpakt in aluminium folie dan zijn er in de auto genoeg warmte bronnen dat je na ca 2 uur rijden alles op tijd gaar is.

Dat zal op het wereld wijde web wel te vinden zijn hoe je dat het beste kan doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het is mogelijk om op een normale manier een 1 fase gebruiker aan een laadpaal te hangen: De zgn Simplified Mode 3.

Hierbij trek je het PWM signaal direct van state A naar state C en daarbij mag je volgens de standaard maximaal 10A verbruiken. Sommige palen kunnen meer leveren, dat hangt af van de provider.

Bij een overschrijding van de stoom schakelt het relais uit in de paal, dus je moet er echt onder blijven.

Knoop een diode en een 882E weerstand tussen de CP lijn en de PE en hang je load aan L1 / N.

Wat afwijking in de 882 Ohm is geen probleem, even 560 + 330 Ohm in serie zetten, dan heb je 2 E12 reeks waarden.

Zo dus:

code:


              +-------+    +-------+
CP O---|>|----| 330 E |----| 560 E |---O PE
     1N4148   +-------+    +-------+

Uiteraard heb je nog wel een laadpas nodig.

Vrijwel zeker dat er complete kabels de koop zijn, maar zal wel weer de hoofdprijs zijn. Zelf een kabel maken is waarschijnlijk het goedkoopst. (Als de stekker ten minste los verkrijgbaar is voor een schappelijke prijs)

Voor de pinout zoek even op "type 2 stekker wiki".

-edit- Deze mode is trouwens in de US en Zwitserland niet toegestaan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 3 oktober 2022 19:13:13 schreef benleentje:
[...]Dat is niet eens nodig als je voordat je gaat rijden je eten klaarmaakt en goed verpakt in aluminium folie dan zijn er in de auto genoeg warmte bronnen dat je na ca 2 uur rijden alles op tijd gaar is.

Nog niet eens zo lang denk ik.
https://nl.aliexpress.com/item/4000286934460.html
Afhankelijk van de bron ergens tussen de 60 en 90 watt. Heeft trouwens niks met een magnetron te maken; het is gewoon een koeltas met een warmteweerstand in.

[Bericht gewijzigd door KellyDK op maandag 3 oktober 2022 19:42:07 (17%)

GJ_

Moderator

Op 3 oktober 2022 11:45:04 schreef pa0fmy:
In Nederland is de aangeboden waar in de Horeca niet meer in overeenstemming met de prijs.

Het zou eigenlijk nóg een tandje duurder moeten. Ik ken een behoorlijk aantal horeca ondernemers en die worden bepaald niet rijk van het harde werken.

Overigens gok ik even dat je met een magnetron aan de laadpaal in alle landen wel een wet zal overtreden. Een magnetron is geen auto en dus niet het beoogde gebruik. Origineel is het idee wel.

Ik ga op vakantie en neem mee: een magnetron _/-\o_

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 3 oktober 2022 20:03:55 schreef GJ_:
Overigens gok ik even dat je met een magnetron aan de laadpaal in alle landen wel een wet zal overtreden. Een magnetron is geen auto en dus niet het beoogde gebruik. Origineel is het idee wel.

Staat in de IEC61851-1-2017 annex A.2.3 als gesupport, maar wel met non-recommendation voor nieuwe EV's.
Zolang je gewoon betaald voor de kWh's is het goed.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik denk inderdaad dat geen agent je een bon zal geven, maar je kan denk ik wel op boze blikken van mensen rekenen, die daadwerkelijk op moeten laden.

Bij veel snelwegtankstations staat er een magnetron waar je je eten kan opwarmen. Ik denk niet dat daar moeilijk wordt gedaan als je even vlug je eigen eten in die magnetron stopt.
Misschien even voor 't idee een kop koffie of flesje drinken kopen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb al een paar jaar geleden gemaakt wat TS nodig heeft; een splitter om twee fasen van de laadpaal op schuko te gebruiken. Origineel bedoeld om met twee 1-fasige EV's bij 1 laadpunt te kunnen laden. Er zijn ook versies gemaakt om 6 motoren te laden op een 22kW paal.

maartenbakker

Golden Member

Op 3 oktober 2022 20:03:55 schreef GJ_:
[...]Het zou eigenlijk nóg een tandje duurder moeten. Ik ken een behoorlijk aantal horeca ondernemers en die worden bepaald niet rijk van het harde werken.

Overigens gok ik even dat je met een magnetron aan de laadpaal in alle landen wel een wet zal overtreden. Een magnetron is geen auto en dus niet het beoogde gebruik. Origineel is het idee wel.

Off-topic: ik dacht dat het in veel gevallen de brouwerij is die de "natte" horeca-ondernemers uitkleedt. In dat geval zou een wettelijk verplichte maximum (bier)prijs zoals in Tsjechië effectiever zijn dan de prijzen net zo lang opvoeren tot alleen de jetset nog op café kan gaan.

Overigens vind ik het ook een mooi idee. Een laadpaal omtoveren tot algemene electriciteitspaal. Als er op een plaats palen genoeg zijn, lijkt het me in elk geval moreel geen enkel probleem. Wettelijk of civielrechtelijk zou je het inderdaad goed moeten uitzoeken. Het is in elk geval geen stroomdiefstal want je betaalt wel. En wat nu als je een magnetron gebruikt die op het boordnet van de elektrische auto is aangesloten?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 4 oktober 2022 13:20:42 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 oktober 2022 13:18:52 schreef maartenbakker:
En wat nu als je een magnetron gebruikt die op het boordnet van de elektrische auto is aangesloten?

Dat wordt over een jaar of 3-5 pas relevant als er vrachtwagens aan de 1MW laadpaal hangen.

Ik duw voor het opwarmen van m'n diepvriesmaaltijden 360W * 20 min = 0.12kWh in m'n maaltijd. Laat dat 0.24kWh kosten, dan scheelt dat 6 minuten aan de laadpaal op 2.4kW. Of 6 seconden aan een 150kW laadpaal. Ik zeg: Niet over zeuren.

Als je je energie thuis haalt is het iets van 2x goedkoper, dus aan de snelweg halen moet je zelf weten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/