Vriezer koelt niet ver genoeg

We hebben een nieuwe tweedehands diepvries ter goeder trouw gekocht. Ziet er nog goed uit, is nog niet zo oud, ...

Thuis gekomen en dagje laten staan. Daarna hebben we hem aangelegd. Hij maakt geen rare geluiden.

De temperatuur zakt mooi, maar hij raakt 24h later niet aan -18°.
Ik plaatste er ook een Aqara thermometertje in maar deze gaf het op aan -6,1° daarna was ik alle verbinding kwijt (het rare sprongetje van 11h40 tot 12h35 was 1x deur openen, daarna nog een keer omdat batterijtje sensor losgeschoten was)
Het koudste dat de diepvries zelf aangaf was -4°.

De verdamper staat vol ijs

mel

Golden Member

Als de compressor draait, ben ik bang dat er koelgas ontsnapt is.Hier kan je zelf niet aan doen, hooguit iemand laten komen die dat kan meten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

zit er iets in? een lege diepvriezer koelt niet zo goed

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

"nieuwe tweedehands"

Model? No frost? Draait de ventilator? Temperatuur verdamper?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
harry64

Golden Member

Als je verdamper al binnen 24 uur zo dichtvriest zit er zeer waarschijnlijk ergens een lek in de afsluiting van de diepvriesruimte. Checken op gescheurde afdichtrand of dat daar ongewone bobbels of kuiltjes in zitten.

revado

Honourable Member

Zit er een ventilator bij de verdamper ( no frost) ?
Als die niet draait vriest deze ook dicht.

Op 3 oktober 2022 09:15:23 schreef EricN:
"nieuwe tweedehands"

Model? No frost? Draait de ventilator? Temperatuur verdamper?

Bosch GSn28a21
No frost
ventilator heb ik geen idee (ik heb hem daarnet terug aangedaan na laten ontdooien van de verdamper, ik hoor iets dat oftwel een ventilator is die wil maar niet kan aangaan, ofwel iets anders)
Temperatuur verdamper heb ik geen idee, denk niet dat ik iets in huis heb waar ik dat mee kan meten.

Op 3 oktober 2022 09:01:20 schreef fcapri:
zit er iets in? een lege diepvriezer koelt niet zo goed

Helemaal leeg, durf er niet onmiddellijk wat in stoppen.

Het is dus een koel-vriescombi?

Stop dan in ieder geval even flink wat flessen water in de koelkast.

EDIT: nee, foutieve info gezocht. Gewoon een vriezer.

Paar flessen water half vullen, lucht er uitknijpen, en dan er in doen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 3 oktober 2022 09:43:45 (39%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In ieder geval zul je toch beide moeten te weten komen.
Een verdamper van -8 gaat de ventilator niet doen starten. Een verdamper van -35 gaat bij niet draaiende ventilator de ruimte niet koud krijgen.

Doe de deur 2mm open en luister tss het spleetje. Hoor je een ventilator? En valt deze stil als je de deur opent?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Fingers crossed ... Ik hoorde geen ventilator, heel de boel opengemaakt en zag dat hij niet mooi in zijn behuizing zat en haperde/niet draaide. Nu loopt hij terug mooi soepel. Wordt vervolgd :-)

Op 3 oktober 2022 09:21:29 schreef Arc0ss:
Helemaal leeg, durf er niet onmiddellijk wat in stoppen.

Gewoon een paar diepvrieszakken met water of bakjes om ijsklontjes te maken. Eventueel van die limonadezakken die je tot ijsjes moet laten bevriezen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 3 oktober 2022 12:53:37 schreef rew:
[...]Gewoon een paar diepvrieszakken met water of bakjes om ijsklontjes te maken. Eventueel van die limonadezakken die je tot ijsjes moet laten bevriezen.

Ik had nog een 20-tal koelelementen. Ik plaatste deze er in.

Voor de diepvriezer zelf maakt het niets uit of er product in zit of niet.
Hij zal gewoon moeten vriezen. Wat wel uit maakt is of de verdamper ventilator
draait, hij zal (ijs)koude lucht door de verdamper en vriesruimte circuleren
zodat producten bevroren blijven. Werkt de verdamperventilator niet, dan de verdamper aan het oppervlak invriezen, en de vriezer bij lange na niet de temperatuur halen die gewenst is. Vaak wordt de verdamperventilator pas in geschakeld als het verdamperblok een bepaalde temp. onder de 0 gr.C heeft, bv. -5 gr.C. In al deze gevallen dient de compressor wel te draaien!

En nog iets, (diep)vriezers met geforceerde ventilatie hebben een deurschakelaar die ventilator uitschakelt bij openen van deur.

Op 3 oktober 2022 14:22:58 schreef Hajostrato:
Voor de diepvriezer zelf maakt het niets uit of er product in zit of niet.
Hij zal gewoon moeten vriezen. Wat wel uit maakt is of de verdamper ventilator

Als JOU sensor zeg "in de tocht" ligt van een klein beetje warmte-lek en de sensor van de vrieskist juist waar de kou van het element makkelijk langsstroomt, dan zou er een significant verschil kunnen zijn tussen de gemeten waardes.

Maar goed. Nu even afwachten wat er gebeurt nu de ventilator weer kan draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Moet binnen de 6u op temperatuur zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zou de kast 1 x goed ontdooien en kijken of water in bakje op compressor komt. lijkt er op dat er een hoop vocht in de kast zat en daarna opgestart vriest dat weer direct aan. Check of ventilator wel draait in vriesgedeelte.

ik geloof niet dat er een compressor/ koelgas probleem is maar is volledig dicht gevroren, dan werkt die niet meer goed..

Het gaat de goede richting uit, de alarmmelding is weg en het bakje water in het midden van de diepvries is al bevrozen. Hij is nu ononderbroken aan het draaien van 12h30.