Ik wil voor Halloween een limonade dispenser maken voor de trick-or-treaters (met een speciale twist maar die wil ik nog niet benoemen) en ik hoop dat iemand mijn vragen hierover kan beantwoorden.
Om de bekers automatisch te vullen lijken er zo'n beetje vier mogelijkheden te zijn:
- Luchtpomp (bijvoorbeeld aquarium)
Lucht pompen in de afgsloten container en via een andere slang komt de vloeistof eruit - Dompelpomp (o.a. gebruikt in caravans)
Vloeistof wordt direct door de pomp uit de container gepompt - Met solenoid aangestuurde klep/ventiel
- Peristaltiekpomp
Een dompelpomp lijkt de meest voor de hand liggende oplossing, die worden standaard zo gebruikt bij caravans alleen wordt er nu limonade (van siroop, zonder koolzuur) opgepompt ipv puur water. Dese pompjes werken ook op 12V (komt mooi overeen met de Arduino voeding), super makkelijk te implementeren en zijn (voedsel)veilig.
Een nadeel van de dompelpomp is echter dat die eigenlijk niet droog mag lopen omdat hij dan na X tijd kapot gaat. Een ander nadeel zou kunnen zijn dat die eigenlijk voor water bedoeld zijn en niet voor (aangemaakte) limonadesiroop maar ik denk dat na afloop laten schoondraaien met vers water voldoende zal zijn om hem weer goed schoon te krijgen.
Een luchtpompje lijkt ook een prima oplossing, voordeel is dat de pomp zelf niet eens met de vloeistof in aanraking komt en aangezien dit soort pompjes ook wordt gebruikt voor aquaria met gevoelige tropische vissen die 24x7 in het met zo'n pompje beluchte water doorbrengen zal het met de voedselveiligheid ook wel goed zitten.
Jammer genoeg lijken de meeste van dit soort luchtpompjes direct op 230V te werken. Dat kan mijn relaismodule voor de Arduino wel schakelen maar uit veiligheidsoverwegingen wil ik niet met 230V werken. In verband met voedselveiligheid wil ik in dit geval ook zeker een lokaal te bestellen aquariumpompje gebruiken en niet iets via AliEpxress (als dat al op tijd zou aankomen). Ik heb wel een 12V pompje aquarium luchtpompje gevonden maar die is wel 20 Euro ipv 10 Euro voor een simpel aquarium pompje op 230V.
Het met een solenoide aangestuurde ventiel was eigenlijk het eerste waar ik aan dacht maar na flink wat Googlen lijkt dat op dit moment praktisch gezien moeilijker goed uit te voeren dan de eerste twee opties. De peristaltiekpomp optie laat ik op dit moment ook even buiten beschouwing.
Dan nu mijn concrete vragen:
- Wat is de 'beste' oplossing (dompelpomp of luchtpomp) en waarom?
Beste gedefinieerd als betrouwbaar veilig, robuust, goedkoop en makkelijk (ja, dat zijn eigenlijk teveel criteria dus het zal een compromis zijn) - Wat is evt. een simpele en goedkope beveiliging tegen drooglopen van zo'n dompelpomp? De standaard oplossingen die ik daarvoor ben tegengekomen zijn veel duurder dan de pomp zelf en lijken voor andere toepassingen bedoeld.
- Moet ik me uberhaupt druk maken over dat drooglopen van een dompelpompje?
Voor de dompelpomp zou ik misschien ook in de software kunnen tellen hoe veel bekers er al zijn gevuld en na een bepaald aantal de uitgifte stoppen tot er is bijgevuld en de teller is gereset. Maakt de software wel weer iets ingewikkelder en het is principieel minder betrouwbaar dan een detectie van het drooglopen.
Alle ideeen zijn welkom.