Zonnepanelen gebruiken voor AC en DC

Ben bezig om mijn dak vol te leggen met zonnepanelen.
Waarschijnlijk 25 stuks van 405WP

Methode is String met (waarschijnlijk)een omvormer van het merk SOFAR 3.3KTL-X 3-FASE OMVORMER
Denk 4 strings van resp. 10 x , 4 x , 4 x en 7 x 405WP aan te sluiten.
Natuurlijk via een Aardlekautomaat(en) op 3 x 25 Amp. Best 1 of 3 automaten?

De omvormer komt in de buurt van de meterkast te zitten waar de hoofd-aansluiting ook binnenkomt.

Nu zal ik ooit ook een elektrische auto moeten aanschaffen en heb daar ooit reeds een ondergrondse 5x2,5mm grondkabel naar de erfgrens voor aangebracht vanuit de meterkast.

Ik ben geen expert op dit gebied en daarom nog meer vragen...

Zonnepanelen leveren gelijkstroom wat de omvormer omzet naar wisselstroom.
Als ik dan de accu's wil opladen van de auto (zodra die aan het net komt te hangen) dan lijkt me de omzetting van gelijk naar wisselstroom en weer terug naar gelijkstroom wat omslachtig en waarschijnlijk verspilling van energie.

Nu dacht ik eraan dat het wellicht mogelijk moet zijn om "iets" tussen de omvormer en de strings te zetten zodat bijvoorbeeld eerst de accu(s) van de auto worden opgeladen en zodra deze vol zijn de omvormer de spanning weer ontvangt.
Of is dit de meest domme vraag van de week :)

Op 3 oktober 2022 17:17:53 schreef RoMo:
Ben bezig om mijn dak vol te leggen met zonnepanelen.
Waarschijnlijk 25 stuks van 405WP

Methode is String met (waarschijnlijk)een omvormer van het merk SOFAR 3.3KTL-X 3-FASE OMVORMER
Denk 4 strings van resp. 10 x , 4 x , 4 x en 7 x 405WP aan te sluiten.
Natuurlijk via een Aardlekautomaat(en) op 3 x 25 Amp. Best 1 of 3 automaten?

De omvormer komt in de buurt van de meterkast te zitten waar de hoofd-aansluiting ook binnenkomt.

Nu zal ik ooit ook een elektrische auto moeten aanschaffen en heb daar ooit reeds een ondergrondse 5x2,5mm grondkabel naar de erfgrens voor aangebracht vanuit de meterkast.

Ik ben geen expert op dit gebied en daarom nog meer vragen...

Zonnepanelen leveren gelijkstroom wat de omvormer omzet naar wisselstroom.
Als ik dan de accu's wil opladen van de auto (zodra die aan het net komt te hangen) dan lijkt me de omzetting van gelijk naar wisselstroom en weer terug naar gelijkstroom wat omslachtig en waarschijnlijk verspilling van energie.

Nu dacht ik eraan dat het wellicht mogelijk moet zijn om "iets" tussen de omvormer en de strings te zetten zodat bijvoorbeeld eerst de accu(s) van de auto worden opgeladen en zodra deze vol zijn de omvormer de spanning weer ontvangt.
Of is dit de meest domme vraag van de week :)

Uiteraard 1 3-fasen automaat omdat je ook een 3fase omvormer hebt.

Nee helaas, je kunt niet "iets" tussen de omvormer en auto zetten, het is zeker omslachtig maar zo werkt het wel.

Het is dan wel gelijkstroom, maar niet de goede spanning.

In theorie is het misschien wel mogelijk om de zonnestroom direct naar de auto te koppelen, maar een normale laadpaal is daar niet op berekend.

En de omzetting van DC naar AC en terug is tegenwoordig behoorlijk efficiënt, denk aan + 95%.

Ja, en zit ook nog eens met veiligheid.
Je kunt dit regelgedrag wel voor elkaar krijgen, er zijn laadpalen die ook de stroom van de zonnepanelen meten en daarop de laadstroom aanpassen. O.a. Zappi.

benleentje

Golden Member

Het is dan wel gelijkstroom, maar niet de goede spanning.

En er speelt nog iets. Om het maximale uit je panelen te halen hebben ze mppt bedacht. Die belast het zonnepaneel zodanig dat je het maximale vermogen eruit kan halen. Daarmee varieert de spanning uit de panelen dus behoorlijk. Een auto zou dat dan ook moet hebben als die direct op die string kan.

Maar ook dan is er na de mppt nog een DC-Dc converter nodig die de juiste spanning voor de auto maakt dus eigenlijk scheelt het je dan maar 1 omvormer maar zitten er in de auto weer 2.

En dan als de accu van de auto vol is en de zon nog steeds schijnt hoe ga je dan weer overschakelen naar je zonne omvormer. ?

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 3 oktober 2022 19:03:12 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Daar zijn in principe wel oplossingen voor natuurlijk, maar dat doe je niet even tussendoor.

Misschien komt het er ooit wel eens van.

Lambiek

Special Member

Op 3 oktober 2022 17:17:53 schreef RoMo:
Nu zal ik ooit ook een elektrische auto moeten aanschaffen en heb daar ooit reeds een ondergrondse 5x2,5mm grondkabel naar de erfgrens voor aangebracht vanuit de meterkast.

Dan is het niet te hopen dat je lader te veel stroom trekt, want je kabel is niet echt dik.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je thuis gaat opladen dan hoeft hij niet in een half uur vol toch :) ?

Ik zit ook een beetje met je plannen: 25x405Wp is ruim 10kWp. En je spreekt over een 3,3kW omvormer? Of is het nummer fout en heb je een 10k omvormer?

Snelle google-search leert dat de 3k3 omvormer 160V tot 960V accepteert, dus strings van 4 panelen vallen (waarschijnlijk) al niet binnen het MPPT bereik.

Laat je een en ander uitvoeren? Als je het zelf wilt doen, is op basis van de huidige informatie het handig om even je plannen wat uitgebreider hier neer te schrijven.

Kan uiteraard ook zijn dat ik wat fout zie (niet genoeg gegoogled misschien), in dat geval mijn excuses.

ik zou de strings wat meer matchen.
10 is goed, 4 is te weinig.

een zonnepaneel doet 33-38V bij maximum vermogen, maar bij zwak zonnetje of bewolking zal je paneel op een 25V blijven hangen.
4 van die in serie is 100V, komt niet goed op de meeste omvormers.

ik heb 2 strings van 10 panelen en overweeg al sterk om bij beide nog 2 extra panelen te zetten zodat de startspanning sneller bereikt wordt

als je in verschillende richtingen werkt met je zonnepanelen, kan je een kleine omvormer gebruiken. ik heb 7200Wp op een 5kW omvormer. 10panelen op zuidoost, en 10panelen op zuidwest.
in de volle zomer was mijn inverter aan het afvlakken, maar nu haal ik de 5kw haast niet meer. daarom wil ik er nog panelen bij.

ideaal zou zijn als je 10panelen oost, 5 zuid en 10 op west zonder enige schaduw.
smorgens werken er dan 10panelen + je 5 zuidelijke een beetje
smiddags werken de 5 zuidelijke + 10 oostelijke een beetje + 10 westelijke een beetje
savonds werken de westelijke dan goed met nog een deel erbij van zuid.

lekker veel gemiddeld vermogen de hele dag door.
met 25panelen op zuid doen ze smorgens weinig, smiddags VEEEEEEEEL terugleveren, savonds ook weer minderen

ik ben ook op zoek achter CIS panelen die beter presteren bij bewolking, om er nog extra bij te gooien. en een windmolen zou ook handig zijn :-)

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 3 oktober 2022 21:37:16 (53%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

ik heb 2 strings van 10 panelen en overweeg al sterk om bij beide nog 2 extra panelen te zetten zodat de startspanning sneller bereikt wordt

IN de morgen als de zon begint te schijnen bedoel je dan. Mijn idee is dat het niet om de startspanning gaat maar om het vermogen dat er in de vroege ochtend opgewekt word. De inverter heeft ongeveer 100 / 150W nodig om op te kunnen starten en energie te kunnen leveren om vervolgens ca 70W te gaan leveren.

Meer panelen zullen daarbij wel helpen IK heb 8 panelen , 150W is dan ca 19W per paneel. Als je er 2 bijdoet zal die iets eerder starten omdat je dan 15W per paneel nodig hebt.

Maar heel veel ga ja daar ook niet extra door opwekken. Stel met 2x panelen start de inverter 20 minuten eerder. 20 minuten x 70W = 0.23kWh * 365 dagen bijna 9kWh. Maar goed als alle beetjes helpen dan is dit een kleen beetje wat wel helpt ;).

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 3 oktober 2022 23:14:12 (16%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 3 oktober 2022 17:17:53 schreef RoMo:
Nu dacht ik eraan dat het wellicht mogelijk moet zijn om "iets" tussen de omvormer en de strings te zetten zodat bijvoorbeeld eerst de accu(s) van de auto worden opgeladen en zodra deze vol zijn de omvormer de spanning weer ontvangt.

Waarschijnlijk laad je auto vanaf de AC netspanning. De echte lader, die zorgt dat de accus de juiste laadspanning en stroom voor hun kiezen krijgt zit sowieso in de auto, niet in de laadpaal.

Dus om vanaf je zonnepanelen rechtstreeks naar je auto-accu te gaan moet je sowieso de auto aanpassen.

Verder is de AC/DC omzetting niet zo spannend, en nauwelijks duurder, moeilijker of verkwistender dan een DC/DC omzetting, die je dus per definitie nodig hebt (want de zonnepaneelspanning zal nooit overeenkomen met de gewenste laadspanning.

Derde probleem is dat iedere auto anders is (qua batterij en laadspannning), en iedere zonnepaneel-installatie anders is.
Een omzetter die van verschillende combinaties zonnepanelen naar verschillende accu-configuraties kan werken heeft heel veel variabelen, en is dus duur om te maken. En omdat je ook op andere tijdstippen dan de zomermiddag wil laden, heb je nog steeds een AC lader nodig voor je auto. En een AC omvormer, want je wil de zonneobbrengnst als je 's middags weg bent ook gebruiken/verkopen/salderen.

Dus je directe aansluiting zonnepaneel-auto zou duur zijn, maar af en toe gebruikt en nauwelijks energie besparen. Dan is het efficienter (zowel economisch als voor het milieu) om een extra paneel te plaatsen.

Op 3 oktober 2022 20:10:51 schreef r-p:
Ik zit ook een beetje met je plannen: 25x405Wp is ruim 10kWp. En je spreekt over een 3,3kW omvormer? Of is het nummer fout en heb je een 10k omvormer?

Snelle google-search leert dat de 3k3 omvormer 160V tot 960V accepteert, dus strings van 4 panelen vallen (waarschijnlijk) al niet binnen het MPPT bereik.

Laat je een en ander uitvoeren? Als je het zelf wilt doen, is op basis van de huidige informatie het handig om even je plannen wat uitgebreider hier neer te schrijven.

Kan uiteraard ook zijn dat ik wat fout zie (niet genoeg gegoogled misschien), in dat geval mijn excuses.

De 3k3 omvormer heeft twee mpp trackers, en (zeer waarschijnlijk) ook twee ingangen. Met vier strings kom je er niet, of ga je wat parallel schakelen? Maar dan nog, een 3k3 omvormer is veel te weinig, of ga de de panelen verticaal op een noordelijke muur monteren? ;)

Vier panelen... kijk eens naar de opstartspanning (start-up input voltage)....die doen dus nooit wat....

21 kg voor een 4K 3-fasen omvormer komt uit de oudheid, tegenwoordig kan je de 2 en 1 omdraaien :)
Wat is de ligging van de panelen? (hoek en oriëntatie)

Op 3 oktober 2022 17:17:53 schreef RoMo:
De omvormer komt in de buurt van de meterkast te zitten waar de hoofd-aansluiting ook binnenkomt.

Prima plek!

Nu zal ik ooit ook een elektrische auto moeten aanschaffen en heb daar ooit reeds een ondergrondse 5x2,5mm grondkabel naar de erfgrens voor aangebracht vanuit de meterkast.

Niks moet, en zeker een verplichting om een elektrische auto te kopen/leasen.
Maar een YMVK 5G4 kabel (of YMVK-as 4X4) is wel het minimum waarmee je die laadpaal moet aansluiten i.v.m. vermogensverlies over de kabel.

[Bericht gewijzigd door keebrev op dinsdag 4 oktober 2022 07:48:37 (19%)

Ieder (Mini)Wattje is er een...

Op 4 oktober 2022 07:39:36 schreef keebrev:
[...]

De 3k3 omvormer heeft twee mpp trackers, en (zeer waarschijnlijk) ook twee ingangen. Met vier strings kom je er niet, of ga je wat parallel schakelen?

Vandaar dat ik de OP vroeg of hij zijn plannen wat uitgebreider wil delen. Ik kan van de aangeleverde informatie vooralsnog geen chocola maken. (Inderdaad gewicht omvormer, stringlengte mismatch met MPPT bereik (mits normale 60 of 72cel panelen), aantal MPPT's vs aantal strings, vermogen omvormer vs vermogen panelen.)

Op 4 oktober 2022 07:39:36 schreef keebrev:
[...]
Maar een YMVK 5G4 kabel (of YMVK-as 4X4) is wel het minimum waarmee je die laadpaal moet aansluiten i.v.m. vermogensverlies over de kabel.

Daarom heb ik enkele jaren geleden al 4x10mm^2+aarde grondkabel gekocht van iemand die zijn kassen had opgedoekt. Nu alleen hopen dat de 26m kabel voldoende is om de netto 18m van meterkast tot grens grondstuk te bereiken _/-\o_

Op 3 oktober 2022 20:10:51 schreef r-p:
Ik zit ook een beetje met je plannen: 25x405Wp is ruim 10kWp. En je spreekt over een 3,3kW omvormer? Of is het nummer fout en heb je een 10k omvormer?

Snelle google-search leert dat de 3k3 omvormer 160V tot 960V accepteert, dus strings van 4 panelen vallen (waarschijnlijk) al niet binnen het MPPT bereik.

Laat je een en ander uitvoeren? Als je het zelf wilt doen, is op basis van de huidige informatie het handig om even je plannen wat uitgebreider hier neer te schrijven.

Kan uiteraard ook zijn dat ik wat fout zie (niet genoeg gegoogled misschien), in dat geval mijn excuses.

Sorry... ergens iets bij mij met copy/paste verkeerd gegaan denk ik
Het is de Sofar 11KTL-X 3-fase omvormer

Aangezien die dus ook pas opstart als de spanning boven 160V uitkomt, zou ik dus zeker niet die 2x 4 panelen als losse string nemen. Des noods allebij de strings-van-vier naar de omvormer, en dan daar in serie zetten.

Met 4 in serie.. ik begrijp "ongeveer 35V" als nominale spanning van een paneel. Met vier heb je dan 140V, nog niet genoeg om te kunnen gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok,
Ik ben nog bezig een en ander op een rijtje te zetten (ook met al jullie input) Zodra ik denk iets van een compleet plan te hebben dan zal ik zeker wat tekeningen en gegevens hier delen zodat er wellicht nog tips/verbeterpunten kunnen worden gegeven, reuze bedankt zover in ieder geval!

Op 3 oktober 2022 23:03:26 schreef benleentje:
[...]IN de morgen als de zon begint te schijnen bedoel je dan. Mijn idee is dat het niet om de startspanning gaat maar om het vermogen dat er in de vroege ochtend opgewekt word. De inverter heeft ongeveer 100 / 150W nodig om op te kunnen starten en energie te kunnen leveren om vervolgens ca 70W te gaan leveren.

Meer panelen zullen daarbij wel helpen IK heb 8 panelen , 150W is dan ca 19W per paneel. Als je er 2 bijdoet zal die iets eerder starten omdat je dan 15W per paneel nodig hebt.

Maar heel veel ga ja daar ook niet extra door opwekken. Stel met 2x panelen start de inverter 20 minuten eerder. 20 minuten x 70W = 0.23kWh * 365 dagen bijna 9kWh. Maar goed als alle beetjes helpen dan is dit een kleen beetje wat wel helpt ;).

maar 12 panelen zullen tijdens de 8uur dag ook meer leveren dan 10 panelen en vooral in de winter heb ik blijkbaar al vermogen te kort.
nu vandaag oml 11h40 haal ik 661W uit 7200wp aan panelen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 3 oktober 2022 17:17:53 schreef RoMo:
Ben bezig om mijn dak vol te leggen met zonnepanelen.
Waarschijnlijk 25 stuks van 405WP

Methode is String met (waarschijnlijk)een omvormer van het merk SOFAR 3.3KTL-X 3-FASE OMVORMER

Voor zoveel panelen is dat een totaal foute omvormer.
25x405=10125WP
Op die 3,3ktl mag je maar 4390WP aansluiten of laat je de panelen in huis staan?

mvdk

Golden Member

stortbak, hij heeft het aangepast..

Ok.. excuses nogmaals voor mijn initiële slordige vraag. Was eigenlijk alleen de vraag betreffende rechtstreeks van zonnepaneel naar accu opladen. Begrijp inmiddels dat dit niet een erg effectieve weg is.

Ik ga zelf installeren.

Heb een tekening (beetje in elkaar geflanst :-)) gemaakt voor de te maken situatie. Panelen zowel Portret als Landscape ingetekend.
Esthetisch vind ik Portrait de beste en makkelijkste oplossing. Vraag is of dit ook de meeste opbrengst oplevert natuurlijk.

De omvormer heeft 2 Strings dus heb ik in de tekening string I en string II ingetekend.

Tevens in de tekening de positie t.o.v. Oost-West en de nodige bomen. Mijns inziens vormen de bomen alleen in de winter een probleem alhoewel er dan natuurlijk geen bladeren aanzitten.

Dit is de opsomming van de apparatuur e.d.

  • 25 zonnepanelen LONGI LR5-54HPB-405M 405Wp (**Black)
  • 1 x Sofar 11KTL-X 3-fase omvormer /max 14630Wp / Startup voltage 200V /Max DC power for single MPPT = 6200 W / Heeft 2 DC aansluitingen Je kan deze Independent zetten van elkaar of Parallel.
  • 60 m1 Solarkabel PV Zwart 1x6mm²
  • 50 m1 Solarkabel PV Rood 1x6mm²
  • 12 m1 Aardkabel S07Z1-K Geel/Groen 1x6mm²
  • Montagerail Esdec ClickFit EVO met dakbeugels e.d., eindkappen , klemmen , tussenklemmen
  • 1 x Eaton aardlekautomaat 3P+N B16
  • 5 m1 YMvK installatiekabel 5G2,5mm²

Bovenste lijst en de tekening

is voor plan 1 straatkant werkplaats/winkel.

2de plan is om ook het dak van het woonhuis straatkant te voorzien, omdat ik daar minder ruimte heb komt dit als 2de plan. (**Black)

3de Plan is om het dak aan de achterzijde van de werkplaats/winkel te voorzien van tweedehands zonnepanelen (**Kleur/uiterlijk niet van belang)
Ik heb dan inmiddels wat ervaring en durf het dan waarschijnlijk wel aan om 2de hands te kopen. Dit is nl ook een loei van een dak omdat het beneden aan de dijk op een 2,5 meter hoge muur rust. Schat 144m2..voor is 72m2.

4de Plan is om ook het dak aan de achterzijde van het woonhuis te voorzien van tweedehands zonnepanelen. (**Kleur/uiterlijk niet van belang) Dit is het kleinste dak omdat het op een plat dak uitkomt.

Vragen
-Klopt het dat je met 3 x 25A niet meer dan 19000WP mag hebben van netbeheerder?
-Graag nog tips voor geschatte meeropbrengst Landscape of Portrait.
-Eventuele andere tips/feedback altijd welkom.

En.... String I is paneel 14 tot en met 1 (14x)
String II is paneel 25 t/m 15 (11x)

3 x 25A X 230V = 17250 W.

Elke fase heeft een 25A hoofdzekering. Als je daarboven gaat dan schakelt die uit.

Je kunt dus wel meer opwekken, zolang je dat ook zelf verbruikt.

En je mag best meer terugleveren, maar dan heb je grotere zekeringen nodig en dus ook een hoger vastrecht.

Op 7 oktober 2022 16:17:19 schreef RoMo:

[*]5 m1 YMvK installatiekabel 5G2,5mm²

Neem 4 kwadraat voor die paar centen meer nu het nog kan.
Hoef je straks niet te zeuren dat je omvormer steeds uitvalt op te hoge netspanning.

Op 7 oktober 2022 16:17:19 schreef RoMo:

[*]60 m1 Solarkabel PV Zwart 1x6mm²
[*]50 m1 Solarkabel PV Rood 1x6mm²
[*]12 m1 Aardkabel S07Z1-K Geel/Groen 1x6mm²
[*]1 x Eaton aardlekautomaat 3P+N B16
[*]5 m1 YMvK installatiekabel 5G2,5mm²
[/list]

Maak je indeling van de zonnepanelenbekabeling zó, dat je solarkabels naar de omvormer zo kort mogelijk is. Dan kom je waarschijnlijk met 4 mm2 ook uit. Geen "loops" maken i.v.m. een emp bij onweer...
Aardkabel mag volgens de NEN 4 mm2 zijn.
Kabel van de omvormer naar de groepenkast 5G4 of 5G6.
Installatieautomaat B20 3P+N.

Ik heb dan inmiddels wat ervaring en durf het dan waarschijnlijk wel aan om 2de hands te kopen.

Let wel op de Uoc van de panelen; met 72 cel pv-panelen zit je zo aan de max. ingangsspanning van een een-fase omvormer. Kijk ook eens naar de Uoc's temp. coefficiënt en reken eens uit bij -10°C wat de ingangsspanning wordt.

Vragen
-Klopt het dat je met 3 x 25A niet meer dan 19000WP mag hebben van netbeheerder?

Nee. Zie link

-Graag nog tips voor geschatte meeropbrengst Landscape of Portrait.

Die zijn er niet; voor een zonnecelletje maak het niet uit of het verticaal of horizontaal ingestraald wordt.

Ieder (Mini)Wattje is er een...