Electronica leren voor beginners en een stapje verder?

blackdog

Golden Member

Hi,

Bij een zoekactie kwam deze site voorbij, en wel op de pagina van "Amplifiers":

https://www.learnabout-electronics.org/Amplifiers/amplifiers10.php

Begrijpbaarheid
Wat mij opviel was de duidelijk uitleg en de rustige opmaak van de webpagina's, hulde!

Gebruikte taal
In een van de menubalken kan je kiezen voor de taal die je prettig vind, bij mij staat dat soort toegang meestal uit, de vertaling wordt door Google gedaan.
Die vertaling is trouwens niet slecht van wat ik tot nogtoe gelezen heb in het Nederlands.

Testen
Er zit ook een soort quiz in waarmee je kan testen of je de geleerde info goed hebt opgeslagen.

Reclame / tracking
Dat gebeurd door Google, verder in mijn omgeving eigenlijk geen reclame gezien.
Getest via VPN en basis filtering door uBlock.
Wil je het volgen tot het minimum houden, klik dan niet op de link: Locations of visitors to this page
De kat niet op het spek binden. ;)

Veel plezier!
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Het blijft natuurlijk vreemd, dat er door niemand gereageert wordt op zo'n mooie "leer" website.
Ja ik weet dat de meeste hier oude rotten zijn, maar er lezen meer mensen, dat is mijn verteld tenminste...

Volgende keer zal ik er bij zetten dat er veel gekleurde LED's gebuikt worden. :+

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Misschien is de engelse taal een probleem voor sommigen...

De jacht is mooier dan de vangst....
Lambiek

Special Member

Op 4 oktober 2022 12:04:34 schreef blackdog:
Ja ik weet dat de meeste hier oude rotten zijn, maar er lezen meer mensen, dat is mijn verteld tenminste...

Maar de mensen die eventueel meelezen zijn waarschijnlijk niet geregistreerd, dus die kunnen niet reageren. :)

Plus dat er op het net genoeg te vinden is als je iets zoekt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Er zijn al genoeg van dit soort 'naslagwerken' in pdf vorm, zoals Electronic Principles ... (on-line zoiets kijken vind ik 3x niks...)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 4 oktober 2022 13:07:11 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 oktober 2022 12:13:52 schreef Vovpvi:
Misschien is de engelse taal een probleem voor sommigen...

Ach kom, dat is een kwestie van rechtsklikken:

Wie nu nog wil beweren dat zo'n vertaling 'onleesbaar' is, heeft het gewoon de laatste jaren niet meer geprobeerd. Als de Engelse bron goed is, is de vertaling uitstekend te doen. Ongeveer de helft van de kopij (van Nederlandstalige schrijvers!) die ik voor een blad verwerk, is slechter. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Lambiek

Special Member

Met de vertaling is niets mis, is gewoon goed te lezen als je het in het Nederlands wil. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad een netjes opgeschreven verhaal.
Voor analyse van bestaande schakelingen kan het een goed begin zijn.

Voor het bedenken van nieuwe topologieen lijkt het me te oppervlakkig, maar dat zal het doel ook wel niet zijn.

Op 4 oktober 2022 14:40:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ach kom, dat is een kwestie van rechtsklikken:

Ik heb die optie niet. Bij mij staat daar "translate to English". :-) (en dat wil ik zo houden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

+1

Geldt ook voor source code comments.
Vroeger hadden we regelmatig Chinese programmeurs waar we mee werkten. Die hadden erg weinig aan onze source met Nederlands commentaar... :)
(sindsdien daarom alles in het Engels gedaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi,

Het mag niet, maar de topic kick heeft zijn werk gedaan, hopelijk gaan er nu meer beginners naar kijken/leren.

Ik had de website bekeken via een "normale" verbinding, dat is zonder mijn standaard filtering.
En het klopt, de vertaling is niet zichtbaar met reclame blokkers aan, mijn excuus hiervoor.
Net even het een en ander uitgezet in mijn tweede browser (Pale Moon) op de laptop en dan heb ik weer de optie voor het vertalen beschikbaar.
Bijna alle wereldtalen zijn dan beschikbaar.

Verder is per module een PDF beschikbaar, dit als je van papier wilt lezen.

Wat betreft de vele andere leerwebsites, ze zitten vol met reclame, de gene die ik hier voorstel is "schoon"

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Na twee dagen zou ik het alleen geen kick maar een zetje noemen... :)

Enneuhh... d'r mag zoveel niet.
Da's alleen geen uitnodiging om dan maar alle regels los te laten... :X

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Henry S.

Moderator

Op 4 oktober 2022 12:04:34 schreef blackdog:
Het blijft natuurlijk vreemd, dat er door niemand gereageert wordt op zo'n mooie "leer" website.
Ja ik weet dat de meeste hier oude rotten zijn, maar er lezen meer mensen, dat is mijn verteld tenminste...

Ok Bram, mooie site!
En de vertalingen blijven zichtbaar met ABP aan.

Maar het grote probleem is (en wordt steeds groter merk in de branch) dat er gewoon weinig belangstelling voor is. Het is 'veel' leeswerk, dat is in deze tijd van moduletje hier moduletje daar veel te veel werk en moeite (of zit ik nu in de GD mode?).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
blackdog

Golden Member

Hi,

Henry S
Al is er maar 1 lezer die zichzelf boven de middelmaat uittilt t.g.v. dit topic, dan is het al goed wat mij betreft. ;)

Hoe het met de inzet gesteld is van de huidige elektronici, kan je goed zien aan het laatste topic van GertJan.
Waar hij laat zien hoe het GPS doosje dat hij op de Lichtmis Markt heeft gekocht.
Prof spullen voor handen, en de bouwer maakt er een klote zooi van, vol met tape, die mag ik van jullie toch wel een minibrein noemen hoop ik. :+

Opa verteld
Vroeger had je meer doorzetters, mensen die echt wilde weten hoe het een ander in elkaar steekte.
Tenminste in mijn kringen, al waren er toen natuurlijk ook uitzonderingen.
De laatste 20 jaar is er denk ik een hele grote groep bijgekomen die denken dat als ze een relais aan een Arduino hebben geknoopt met gekopieerde software
dat ze met elektronica iets zelf gemaakt hebben, kijk eens wat ik kan!

En ja ik weet het toen ik 20 was bouwde ik ook niet op de manier zoals ik dat nu doe,
maar GertJan zijn GPS doosje is ronduit triest en het gevolg van de moderne prutser, maar natuurlijk mazzel voor GertJan. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 4 oktober 2022 12:58:47 schreef Arco:
dit soort 'naslagwerken' in pdf vorm, zoals Electronic Principles ... (on-line zoiets kijken vind ik 3x niks...)

Online lezen vind ik ook niks, maar meer dan 1000 pagina's uitprinten is ook niet alles -helaas-.
Krijg je de vraag 'mijn printer xyz is doorgebrand of zoiets, help!'

blackdog

Golden Member

Hi,

Zo'n mooie duidelijke website en dan klagen dat je niet kan leren of iets opzoeken op een website, dat klinkt in mijn oren nogal verwend...
Maar als jullie dat mantra van jullie willen aanhouden, en toch goede info wilt hebben,
dan kan je altijd de Nederlandse versie van The Art Of Electronics kopen, of krijg ik dan weer te horen dat die te duur is... :+
Ja, die is er alleen in de oudere versie, maar als je electronica wilt gaan leren zal je ook het Engels redelijk onder de knie moeten krijgen.

Zal het jullie makkelijk maken voor deel-1.
https://www.bol.com/nl/nl/p/elektronica-kunst-kunde-1-analoge-techniek…

Er zijn nu GRATIS zulke mooi leermiddelen voor handen en de ouderen onder ons moesten in de 70 en 80 jaren data boeken kopen en application note's bietsen bij electronica eleveranciers.
Ik weet nog de moeite die ik moest doen voor het kopen van twee mooie DAC's van Hybrid Systems en de LH0002 en de LH0032 IC's en hun gegevens.
Nu krijg je die handel bijna in je schoot geworpen als samples, dit samen met uitgebreide documentatie.

Maar ja ik weet het, ik kan jullie niet allemaal gelukkig maken. *grin*

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Online lezen vind ik ook niks, maar meer dan 1000 pagina's uitprinten is ook niet alles -helaas-.

Je hoeft toch niet alles te printen, alleen wat je interesse heeft... ;)
(met tweezijdig printen spaar je ook al 50% papier uit...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goedenavond,
Wil jullie laten weten dat er wel degelijk beginners in de elektronica-hobby
geïnteresseerd zijn in dit forum en er veel van leren. Ik raadpleeg iedere avond de {nieuwe én oude) topics hiervan. Is mijn interesse in een bijgevoegde link (in wat voor topic dan ook, gewekt zal ik die zeker openenen er weer veel van leren. Zo ook de links van Blackdog en Arco. Dank hiervoor
Mag ik misschien een klein voorbeeldje geven van een leermoment?
Las ook deze topic:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/152638

Het blog van Dr.Carlson Lab gekeken en wel naar zijn reparatie-video van een antieke 6 transistor zakradioo'tje. Heel leuk en interessant al gingen veel dingen boven mijn pet o.m. AF, RF en IF.
Laat nu net in de link van Blackdog die afkortingen worden uitgelegd! Ben hier blij mee: weer wat geleerd om dingen in de elektronica te begrijpen.
Hoop, middels mijn reactie te kunnen ontzenuwen, dat er geen interesse zou zijn om zich te verdiepen in de elektronica.
Een verzoek mijnerzijds om in de topics m.n. aan collega's de gebruikte afkortingen, (misschien tussen haakjes) voluit te schrijven. Zoek ze dan op in de zoekmodus of door te googlelen maar niet altijd geeft dit soelaas. En... zou wensen dat jullie nog vele jaren op dezefde forum-voet doorgaan.
Dank.

Vriendelijke groet,
Ton

Een wijze uil wordt eerst geboren als uilskuiken!

Ik sluit me aan bij dikke donker.
Ook lees ik mee in vele topics en leer er ook een hoop van.
Groetjes pe

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ik vind de link erg praktisch. De theorie die daarin staat heb ik ook al op school gehad, maar als naslagwerk of eens even opzoeken hoe het ook alweer zat is erg praktisch. Helaas doe ik op mijn werk niets meer met elektronica, het is alleen nog maar programmeren. Ik merk dat wij steeds meer producten inkopen, want dat is nu eenmaal goedkoper.

Wat betreft de hobby kan ik beunen wat ik wil. :) Zeker versterkertjes vind ik erg leuk om mee te spelen. Waarschijnlijk omdat dit compleet anders is dan wat ik op het werk doe. De uitgebreide topics met informatie zijn zeer waardevol voor iemand als ik die niet veel ervaring heeft. Wat ik wel merk, als ik een week heb gewerkt is het ook wel eens lekker om iets ontspannends te doen, als in niet te zwaar op het brein. :) Een stuk theorie doorspitten en foutzoeken heb ik dan niet altijd meer zin in. Voornamelijk na het werk 's avonds merk ik dat ik me niet zo goed meer kan consenteren.

Papier, digitaal, tja ik ben digitaal gewend. Ik heb veel meer online gelezen dan op papier. Kwestie van gewenning denk ik. Hoe dan ook, de informatie is gratis, dan kan je niet verwachten dat je een hardcopy krijgt natuurlijk. Uitprinten kan, je kan ook een e-reader kopen of tablet of zo.

Wat mij betreft, zou deze link hierbij mogen:
https://www.circuitsonline.net/links

@mods, het zou best praktisch zijn als deze links, maar ook topics met naslagwerken en zo bij de links terecht komen. Of misschien bij de artikelen. Bijvoorbeeld de topics van TS, maar ook andere leden. Geen idee hoe dat verder geregeld is, en/of iemand erop zit te wachten om dit allemaal bij te houden.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/159453
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155922

Misschien een idee @Blackdog om dit soort naslag werken in de vorm van een artikel te schrijven, in plaats van een topic? Dan kunnen andere CO leden het makkelijker en langer terug vinden. Wellicht een topic ernaast voor discussies eromheen.
https://www.circuitsonline.net/artikelen

Daar mis ik wel wat structuur trouwens, als dat echt volop gebruikt gaat worden zouden er wellicht wat categorieën bij mogen komen. Maar daar heb ik niets over te zeggen natuurlijk. Of 1 op de +-78440 gebruikers die CO heeft. :)

Ha, net even een testje gedaan. Wel grappig, maar sommige vragen heb ik wel een beetje mijn vraagtekens bij:

PE2BAS
Jeever

Golden Member

Op 6 oktober 2022 10:50:52 schreef hardbass:
Misschien een idee voor @Blackdog om dit soort naslagwerken in de vorm van een artikel te schrijven, in plaats van als een topic? Dan kunnen andere CO leden het makkelijker en langer terug vinden. Wellicht een topic ernaast voor discussies eromheen.

Een uitstekend idee! Vanwege het 'first in first out' karakter van dit forum is dit immers volledig ongeschikt voor het publiceren van artikelen, zoals @Blackdog (als vrijwel enige?) af en toe doet.
Door het groot aantal dagelijkse nieuwe topics staat zo'n artikel al na twee dagen op de derde pagina van het overzicht en vrijwel niemand gaat zover terug kijken. Jammer van al het werk dat komt kijken bij het schrijven van zo'n uitgebreid verhaal.
Het publiceren als artikel zou er bovendien ook voor zorgen dat het verhaal niet onderbroken zou worden door 'oftopic' geklets, zoals dat op dit forum zo vaak gebeurt. Dat zou de logische structuuur in het verhaal behouden, het bewandelen van zijpaadjes voorkomen en de ergernis van de lezer minimaliseren.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
RAAF12

Golden Member

Op 6 oktober 2022 10:50:52 schreef hardbass:

Ha, net even een testje gedaan. Wel grappig, maar sommige vragen heb ik wel een beetje mijn vraagtekens bij:
[bijlage]

Wat is er moeilijk aan? Met 10µF heb je een goed laag kantelpunt aannemende dat het een audiotrap is.

Dat hangt toch helemaal af van de gekozen weerstanden en de specificaties die je wilt halen?

PE2BAS