PV-omvormer en eilandbedrijf

Als ik juist ben ingelicht hebben omvormers netspanning nodig om stroom van de panelen om te zetten in 203V 230V 50Hz.
Stel dat de netspanning wegvalt, dan zal de omvormer uitschakelen.
Wat nu als je achter de omvormer een generator zet die weer netjes 230V bij 50 Hz produceert. Het lijkt me dat dit goed zou moeten gaat tot een zeker vermogen van de omvormer in relatie tot dat van de generator.
Cijfers heb ik daar niet van, kennis hieromtrent is welkom, graag jullie inbreng.

Slordigheidje aangepast.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
joopv

Golden Member

Nee dat gaat niet goed met een standaard omvormer. Er moeten dan afnemers van de stroom aanwezig zijn op je "eiland".

Je omvormer probeert uit alle macht om zoveel mogelijk energie het lichtnet in te pompen. Als dat lichtnet er niet is valt er ook niks in te pompen, en je generatortje kan die energie niet opvreten en terug omzetten naar benzine..

In principe moet dit werken, maar.... de omvormer wil natuurlijk het actueel vermogen dat opgewekt wordt direct in het net / generator steken. Het net heeft een zeer lage impedantie, dus dat gaat probleemloos. Jouw generator echter kan geen stroom opnemen, en dus zal in het beste geval de spanning oplopen en de omvormer zal uitschakelen. In het slechtste geval komt er rook uit de generator....

er moet in je keten een belasting aanwezig zijn die alles wat de zonnepalen opbrengen verbruikt (en liefst nog iets meer). aangezien dat variabel is, moet de belasting dat ook zijn.. En dan moet de generator het kleine verschil stabiliseren en op 50,00 Hz blijven... daar is ie niet voor gemaakt. Kortom, in theorie kan het, praktisch is het met huis en tuin hulpmiddelen niet te doen.

In dit soort situaties zonder netspanning gebruik je eerder een lader/omvormer die met de opgewekte spanning een accu vollaadt.
Andersom voedt de accu de omvormer die hier weer 230VAC van maakt.
Misschien een beetje de toekomst van thuis, met een thuisaccu.

Op 5 oktober 2022 13:52:02 schreef Gerard*:
Als ik juist ben ingelicht hebben omvormers netspanning nodig om stroom van de panelen om te zetten in 203V 50Hz.

Bijna goed.... Het zet de spanning om naar iets meer dan aangeboden op het net.
de stroom volgt wel bij de omzetting.

Riante opslag is niet zo'n probleem, dit bedrijf levert opslagmodules;
https://www.ebusco.com/nl/ebusco-tekent-eerste-contract-voor-energieop…

Dat kump er noe van....
mvdk

Golden Member

Heeje, Arlina. Reclame maken.. >:) :+

Naast dus "rook uit generator" is de "frequentie-eis" en "spanningseis" van een omvormer zodanig strict dat ik denk dat een generator daar niet snel aan zal voldoen.

De reden dat die beveiligingen er in zitten is dat als je hoofdstop uit zou vallen (of voor onderhoud uit gezet!), je zou kunnen denken dat je installatie spanningsloos is. Het is dan gevaarlijk als er alsnog spanning op staat.

Bovendien: Je omvormer is gemaakt om zo veel mogelijk zonne energie z'n aansluiting in te duwen. Als dat op een bepaald moment 2345W is, dan is de kans erg klein dat jij in jou huis op dat moment ook precies 2345W aan het verbruiken bent. Als er minder verbruik is dan schiet de spanning omhoog totdat er dingen kapot gaan (maar dat gebeurt niet: De omvormer schakelt als het goed is af voordat er dingen kapot gaan). Als er meer verbruik is dan schiet de spanning omlaag en valt de boel toch uit (ook omdat de omvormer daar bescherming op heeft: "spanning te laag, ik vertrouw het niet... UIT!")

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb een PV installatie gemaakt, waar ook een noodgenerator stond. vermogen van PV was vrijwel gelijk aan de generator. echter bij navraag mocht de PV niet vanzelf inschakelen na een stroomuitval, moest handmatig gebeuren. dit ivm de generator die het hele pand omschakelde met een paar stevige relais. uiteraard mocht de PV ook niet draaien als de generator draaide. vooral omdat de PV anders de generator op zou stoken als de last in het pand niet voldoende was. nu zijn de grote omvormers niet bepaald snel met vermogen leveren na een uitval, al met al is 5min wachten en dan pas langzaam vermogen opbouwen voor de PV niks abnormaals.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Duidelijk dat de mogelijkheid die ik in gedachten had niet gaat werken. Maar we kunnen komende tijd verwachten dat de stroomvoorziening voor kortere of langere tijd uit kan gaan vallen. Er is dan aardig wat vermogen aan zonnestroom dat niet gebruikt kan worden, ondertussen gaan de etenswaren in de koelkast bederven en in de diepvries ontdooien en daarna ook bederven.
Hoe kunnen we de zonnestroom in geval van uitval van de stroomvoorziening dan alsnog gebruiken voor koel- en vriesinstallaties?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Tesla Powerwall kopen. Of iets met vergelijkbare functionaliteit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Je zal een setje stevige accu's of een thuisbatterij moeten hebben. Anders zou je een situatie krijgen waarbij je netspanning bij iedere wolk wegvalt, of gewoon niet beschikbaar is als het donker en bewolkt weer is.

Door een installatie geschikt voor eilandbedrijf te plaatsen. Maar dat gaat u de paniekverhalen ten spijt niet terugverdienen.
En als toch de nood aan de Aart komt overleef ik het prima een tijdje zonder koelkast.

Het lijkt mij technisch overigens wel mogelijk een elektronische synchrone machine te maken in de vorm van een klasse-D eindtrap waar een 230V/50Hz sinus uit komt, en waarvan de DC voeding belast wordt door een shuntregelaar. Harmonischen opvangen met condensatoren op de DC bus, opstarten vanuit een kleine accu.

Maar dat is een project van een andere orde. Allicht is met alternatieve firmware in een VFD qua hardware een eind te komen.

Eigenlijk heb je een omvormer nodig met een andere regeling.
Eentje die de DC van de zonnepanelen omzet naar een contante spanning van 230VAC.

Dan kun je ook zonder generator werken.

Maar dat betekent automatisch ook veel verlies van vermogen. Het systeem levert dan nog alleen het vermogen dat je op dat moment ook afneemt, en de rest gaat verloren.

En als er eens een wolkje langskomt heb je even niks.

Met dit soort materie van Victron heb je altijd 230VAC in huis, ook als het donker is, of als de netspanning wegvalt. Maar goed, je moet dan wel investeren in een bijpassend accupakket en die zijn nog redelijk aan de prijs.

mvdk

Golden Member

Op 6 oktober 2022 10:29:48 schreef Gerard*:
Duidelijk dat de mogelijkheid die ik in gedachten had niet gaat werken. Maar we kunnen komende tijd verwachten dat de stroomvoorziening voor kortere of langere tijd uit kan gaan vallen. Er is dan aardig wat vermogen aan zonnestroom dat niet gebruikt kan worden, ondertussen gaan de etenswaren in de koelkast bederven en in de diepvries ontdooien en daarna ook bederven.
Hoe kunnen we de zonnestroom in geval van uitval van de stroomvoorziening dan alsnog gebruiken voor koel- en vriesinstallaties?

Dat heet loadshedding. Dat gaat geen dagen duren. Je krijgt dan rolling blackouts. Elke dag 2 tot 4 uur, elke week andere tijdstippen.
Zuid Afrikaners kunnen daar iets meer over vertellen. Als het zo ver komt, zal er wel een app ontwikkeld worden.
Koel en vrieskast zoveel mogelijk gesloten houden. Als je een supermarkteigenaar bent, of een snackbar runt, ja dan heb je een challenge.

ZA loadshedding app (de beste) :
https://sepush.co.za/

joopv

Golden Member

‘Chill, Chat, Eat.’ The Secret to Life Without Power
South Africans are coping with rolling blackouts by getting together for barbecues, romantic dinners; ‘drink lots of wine’

wsj.com

Geweldig toch. Je hebt een probleem in je infra, dat los je niet zelf op maar je maakt er een oplossing van voor (het sociale leven van) je klanten. It's not a bug, it's a feature!

Dat kunnen we hier ook doen. Energieprijzen door het dak, koud in huis? Kruip lekker tegen elkaar aan in bed, meteen na het avondeten. Romantisch en goed voor je emotionele gezondheid.

Op 5 oktober 2022 19:52:58 schreef mvdk:
Heeje, Arlina. Reclame maken.. >:) :+

Kan er weinig omheen, weet dat E..... die dingen maakt, anderszijds wordt Tesla ook steeds bij naam en product genoemd ;)

Ik werk dan wel bij Ebusco, maar niet bij die afdeling.

Dat kump er noe van....
harry64

Golden Member

Op 6 oktober 2022 13:32:03 schreef T-sec:
Met dit soort materie van Victron heb je altijd 230VAC in huis, ook als het donker is, of als de netspanning wegvalt. Maar goed, je moet dan wel investeren in een bijpassend accupakket en die zijn nog redelijk aan de prijs.

Ik heb 48v 200Ah 10 kWh voor ongeveer 2800.- euro gezien. Die zijn incl. BMS, dat dan ook weer met de Victron kan babbelen. Je kan die accu-units tot i.i.g. stuks parallel zetten voor een totaal van 160 kWh aan opslag.

Wegen wel iets van 84 kg per stuk.

De BMS van de accu(s) hoeft niet perse directe communicatie met de buitenwereld omdat hij in de basis puur de accu(s) bewaakt. In die zin kun je dus elke geschikte accu of accupakket aan een Victron lader/omvormer hangen.
Ik zou wel gebruik maken van een Victron Smart Shunt en deze tussen de [-] kabel van de accu of het accupakket zetten. Op die manier kun je via de Victron app of een los BMV display het voltage, capaciteit, laad/ontlaad stromen, etc. in de gaten houden.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 6 oktober 2022 15:15:22 schreef mvdk:
ZA loadshedding app (de beste) :

Die hebben ook historische data op hun site staan, grappig.
Wat was er in die bijna drie jaar tussen 2015 en 2018 aan de hand? Of ontbreken daar gewoon datapunten?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Op 7 oktober 2022 10:07:50 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Wat was er in die bijna drie jaar tussen 2015 en 2018 aan de hand?
(...)

Toen ging het waarschijnlijk een tijdje goed..
Of het was het tijdvak waarin bij Atlantis en Mosselbaai een aantal open-cyle gasturbines werden gebouwd. Gestookt met diesel.

Al ver vóór 1994, het jaar van de algemene verkiezingen, waarschuwde ESKOM dat er generatorcapaciteit moest worden bijgebouwd.
In de jaren na 1994 verlieten nogal wat Afrikaners het land, en stagneerde de economie. Twee centrales werden gemotballed. Na de eeuwwisseling trok de economie weer aan, en daarmee het verbruik.

Op 5 oktober 2022 21:04:58 schreef rew:
de "frequentie-eis" en "spanningseis" van een omvormer zodanig strict dat ik denk dat een generator daar niet snel aan zal voldoen.

Hangt er vanaf wat je kan/zelf mag met wat voor inverter.
Ik zet de hoofdschakelaar na de kWh meter uit en koppel een 4kVA benzine generator aan op de inverter. Zet Minimumspanning naar 200V en max frequentie naar 54Hz, en minfrequ naar 47.
Touwtje trekken kijken of de fase/nul juist gekoppeld zijn en schakelaar om. Synchroniseert de inverter terug aan het net (nu de generator via een wcd in de schuur). Kan ik bij erg langdurige netuitval gewoon mijn accu laden. Huis voeden met panalenstroom deed de invereter al uit de accu.
Wel een dure hobby met Aspen4 a €8/liter, maar ik heb stroom. Mocht het te lang bewolkt zijn en de accu leeg raken.

Dus zeg niet dat het niet kan of erg moeilijk zal zijn.