Miele W 2203 board.

Hi. Mijn miele WASMACHINE wordt niet meer warm. het element is nog goed, en ik zoek nu naar schema van het board. en service docks, tekeningen enz. Waar kan ik die vinden? Heeft iemand die? de sticker zegt : EDPL122-B . bij voorbaat dank, en groet

In die machines zit een schema. Meestal op de zeepbak.
Weerstand gaat naar een groot apart relais. Dat nakijken. Ntc nakijken. Print nakijken op zwarte waas (koolstof neerslag) en geoxideerde sporen. Meestal de onderste op de print.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

dank voor je bericht. Ik kan helaas geen schema vinden. de bovenkant is er af maar ook op de zeepbak is niks. Zou dat een boekje of papieren sticker moeten zijn?

Is er een andere manier om het schema te vinden?

Er is inderdaad wat losse zwarte koolstof neerslag op de print. Ook de binnenkant maar heel weinig. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van het euvel?

groet en dank
Paul

Het is een A3 gevouwen tot een 7 tal cm groot. Is dat oxidatie (zie foto)? Dat kan de oorzaak zijn. Defecte printbanen. Koolpoeder ook met perslucht wegblazen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dank voor je snelle reactie wederom

hmm jawel het is geen stof en zit beetje aangekoekt. Andere zwarte plekken zijn los stof. Wat voor spul moet ik gebruiken om er af t e halen?

Ik heb de zijpanelen even eraf gehaald om goed te zoeken maar het schema is niet meer aanwezig.

1. Welke waarde heeft de NTC? Bovenaan aan de print gemeten (draden volgen) zodat je stekker en kabelproblemen mee meet. 15graden---18,6kohm
20graden---14,9kohm
2. Schema heb ik niet zo direct voor handen van dit model maar ik zie daar ook weinig nut. Weerstand gaat naar relais. Relais gaat naar netaansluiting. Relaisspoel naar print. Makkelijk te testen.
3. Het zwarte poeder zoals reeds geschreven wegblazen met perslucht.
4. De mogelijk geoxideerde banen met doek proper wrijven en eventueel met IPA of aceton (opgepast, doet plastiek smelten). Dan nameten van de banen en eventueel nog van dit aangetast soort banen opspeuren. Herstellen door draadoverbrugging aan te brengen die NIET in de weg zit van de printbehuizing.
5. indien dit allemaal uitgevoerd is en niet werkt kunnen we eens kijken of we service info vinden om manueel de onderdelen aan te sturen. Heb ik wel je mail nodig (bij gebruiker gegevens invullen)
6. knippert er een led tijdens of na het wasprogramma om een fout aan te geven?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

ok dank voor deze info. ik ga het proberen en laat t weten. groet

Ik gebruik altijd een spuitbus Kontakt LR print reiniger.
http://www.elektronica-componenten.nl/Kontakt-LR-400ml

Daar zit een borsteltje op, en dan kun je stof, prut en aangekoekt vuil ook mooi mee weg borstellen.
Met name bedoeld om soldeer-resten mee weg te krijgen.

Er ist wieder da...

hoi Eric. Nee er was geen foutmelding. Dank.

Inmiddels heb ik gecleand, maar de oxidatie blijft er in (logisch waarschijnlijk..)

Ik ga proberen om te meten, nav jouw post

Misschien is het verstandig als je de reparatie en diagnose van deze printplaat uitbesteed?
Dat scheelt je veel tijd, en voorkomt dat je mogelijk nog meer schade aan de print toebrengt.
Sommigen op dit forum hebben hier veel ervaring mee.
En dan is er nog www.youfixit.eu , bekijk hun website eens.

Anders zit je heel lang zonder machine.

Er ist wieder da...

dank je wel. ik had die meneer ook al gezien maar ga nog even verder zoeken.

Deze sporen die aangetast zijn zij essentieel voor hoogte meting water en 1 spoortje is van veiligheids nivo die verwarming toelaat, die is doorgevreten. Goed opschuiren met glasfiber staafje opnieuw vertinnen. In de regel is het spoortje boven de dikke spoor door..

Of de led afvoer die begint te knipperen tot de machine volledig in storing gaat

Idd smd, te maken met niveau dat de print niet correct zag.
Waarom gaat die print defect, lekkage water via poederbak dat zo onderaan de print raakt? Installatie in badkamer, garage, niet verwarmde ruimtes?

.

[Bericht gewijzigd door fabrice op woensdag 5 oktober 2022 20:54:38 (99%)

Foutje van Miele : onderzijde print is niet deugedelijk beschermd en zeepmorsen lekt hierin. Vaak herstel ik de print en doe een isolatie tape op kopse kant print en plaats hem dan terug in bakje..

Echt alleen deze bouw modules hebben er last van!!

Op 23 september 2022 09:11:17 schreef hobby-ist:
Daar zit een borsteltje op, en dan kun je stof, prut en aangekoekt vuil ook mooi mee weg borstellen.

Ik heb daar ook nog een busje van staan, maar eerlijk gezegd pak ik het nooit maar gebruik in plaats daarvan IPA.
Toch maar eens kijken of het misschien beter werkt dan IPA om fluxresten weg te poetsen.

Gebruik liefst CRC Contact cleaner...