Zijn deze TV gelijkrichterbuizen nog bruikbaar?

Heb hier nog een aantal DY, PY en zelfs EY buisjes. Waren flyback diodes uit de TV. Maar zijn er nog andere leuke toepassingen met dit type? Het is een diode en de spanning is wel ok, maar de stroom die volgens de datsheets verwerkt kan worden is minimaal. Begrijpelijk bij HSP. Bv PY81, PY82 en PY88, Of zijn ze voor de afvalbak? Hoor het graag.

PY zal wel flyback zijn (vrij grote piekstroom), DY, EY hoogst waarschijnlijk HS gelijkrichting, en aangezien een zwartwit beeldbuis tevreden is met +- 100µA voor de hsp is de stroom idd beperkt, maar dan wel bij 15kV of meer.

fototje?

Inplaats van radiobuizen had de topictitel beter tv buizen of hoogspannings gelijkrichterbuizen mogen heten, aangezien dit niets met radio te maken heeft.
Mocht je de PY500 hebben daar heb ik ooit een leuke hoogspannings voeding mee kunnen maken, van 1kV bij 500mA.
Hoger in spanning kan deze buis ook nog wel aan.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Sine

Moderator

Dat zijn booster diodes voor de lijntrafo van TV's inderdaad. Niet voor de versnellingsanodespanning van de buis, dat waren meestal D-buisjes zoals de DY802, DY86 enz..

Met die laatste kun je als Rontgen buis misbruiken als je daar zin in hebt ;)

Ofwel, nee, dat zijn geen heel nuttige buizen.

RAAF12

Golden Member

Die EY met een andere (DY) gloeidraadspanning ben ik ook wel eens bij een Philips ZW/W tegengekomen. Meestal 2 of 3 slagen dik draad om een trafobeen voor de gloei. Het zijn hsp gelijkrichters en zitten niet in kleurentelevies.kleurentelevisies.

*Y81 kun je ook +/- 75mA tot 600v gebruiken.
Staat inderdaad niet in de datasheet vermeld, Philips deed dit zelf in telecom voedingen. (4*EY81, 4*EL81 als seriebuis, staan 2 modellen op foto in de 12NC discussie).

Gr. Remko.

Dank jullie wel voor de snelle reacties. Ja, titel is wat verwarrend. Kan het helaas niet meer veranderen.

De DY buisjes kan ik dus wel kieperen, want met rontgen ga ik niet aan de gang ;)

De half wave rectifiers zoals de EY84, PY82 zijn dus interessant. Leuk dat de PY500 zoveel aan kan. Heb er wel een aantal, maar ben voorlopig nog niet van plan om een 1kV, 500mA voeding te maken.

Wil wel een gitaar audio versterker bouwen maar dan zonder half geleiders. Daar zijn de EY84 en PY82 dus wel interessant voor.

Bij de zgn damper booster flyback diodes zoals de PY88 staan in de datasheets veel piekwaardes vermeld. Piek is op zich niet zo interessant lijkt me althans voor 'modernere' toepassingen. Het gaat dan om de maximale continuestroom. Voor de PY88 zou dat volgens een Philips datsheet zou de Ia max 220mA kunnen zijn (bij zo'n 250V). 4 stuks rustig gloeind als brugcel, zou wel leuk zijn toch?

Leuk hoor, hoop dat er nog leuke toepassingen boven water komen. Eric21

De PY500 heb ik weleens toegepast in een buizenversterker. Voor de eindbuizen waren al top aansluitingen nodig, dus de gelijkrichters maar in dezelfde stijl uitgevoerd. Het zijn de 2 achterste buizen op de foto.

Piet

Heel mooi gemaakt Piet, complimenten !!

(ps uitgangstrafo's zijn ook wel een dingetje. Heb er nog geen goede adresjes voor gevonden, maar zag laatst wel een leuk ontwerpje waar men een 230V-7,5V trafo voor gebruikte. Ga ik ook eens proberen, is het experiment wel waard)

Henry S.

Moderator

Voedingstrafo's als uitgangstrafo's zijn meestal niet zo'n succes, dat komt oa door het gebruikte blik en het wikkelpatroon. Dan zou je eerder naar Hammond trafo's moeten kijken, deze kosten wel wat meer.

Mooi gebouwd Piet.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Op Piet1950's versterker staan mooie originele Amroh U70BN UGT's :)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum