radioactiviteit meten met een PIN diode

Hallo

Ik ben een oude elektor projectje, dat al jaren in de schuif lag aan het afwerken. Het gaat om een PIN diode radio activiteit meter. De BPW34 diode die er bij zat is zoek, zou ik deze met onderstaande kunnen vervangen? (' een type met een "day light filter"???

https://be.farnell.com/osram-opto-semiconductors/bpw34fs/photodiode-ir…

of neem ik beter een gewone BPW34 ?
https://be.farnell.com/c/optoelectronics-displays/photo-diodes/unampli…

jan
ps het gaat om onderstaande schakeling
https://www.elektormagazine.nl/news/cool-summer-gratis-artikel-verbete…

Je zult hier vooral/alleen beta en gamma mee detecteren, ik verwacht dat een daglichtfilter niet zoveel daarvan tegenhoudt.

Probeer het allebei zou ik zeggen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Gek, het artikel zegt α en β straling.
Is dat weer het bekende 'Lek'?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jeever

Golden Member

Op 6 oktober 2022 21:55:47 schreef Tidak Ada:
Gek, het artikel zegt α en β straling.
Is dat weer het bekende 'Lek'?

Een alfadeeltje is de kern van een helium-4 atoom en bestaat dus uit twee protonen en twee neutronen. Het is zwaar en groot en heeft daardoor nauwelijks doordringend vermogen, het wordt al tegengehouden door het behangpapier op de muur.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Hmm, ik betwijfel of je er alfa mee kan detecteren. Zeker als je het geheel inbouwt in een lichtdichte behuizing zit er al snel teveel materiaal tussen de fotodiode en de bron om alfa door te kunnen laten.
Leg je een voorwerp er vlakbij, dan zou het misschien kunnen, mits de epoxylaag die het halfgeleidermateriaal afdekt, dun genoeg is.
Die laat zich overigens niet makkelijk verwijderen. Ik heb wel eens zo'n fotodiode in chloroform of aceton gelegd voor een aantal uur, maar de epoxy wegbreken wilde niet zonder schade.

Wat gamma betreft kan ik me vergissen, maar Kainka noemt zijn variant de 'Gammastrahlen-Mikrofon'. Die heb ik eens gebouwd met matig succes. Mijn stralingsbronnen zijn vrij zwak (uraniumglas) en de kans dat het geringe oppervlak van de fotodiode een deeltje oppakt is vrij klein.

Wil je meer gevoeligheid, dan heb je een scintillatiekristal nodig. Dat flitst op als er een deeltje door wordt opgevangen, en die flits kun je met je fotodiode zien. Je hebt verschillende soorten voor verschillende deeltjes.
Ik wil nog eens met zilver gedopeerd zinksulfide maken. Dat is nog redelijk goed te doen met basis lab-benodigdheden, maar ik weet niets van de benodigde zuiverheid en dopering.
De tegenwoordige situatie wat scintillatiekristallen betreft is lastig, omdat betaalbare kristallen uit het oostblok kwamen, waar een zekere dictator er weer een potje van heeft gemaakt.

Ze worden ook in de VS gemaakt, maar daar betaal je flink voor.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik heb het detector gedeelte met een gewone BPW34 aangesloten op een oscilloscoop. Dat alleen al gaf hele mooie resultaten met (sterk) radioactive mineralen. Alles gemonteerd in een lichtdichte doos met de radioactieve materialen dicht tegen de diode. Indien je alpha deeltjes wilt detecteren gebruik je een type met verwijderbaar venster.

maartenbakker

Golden Member

@Ledlover: misschien wel nog in Ukraine te krijgen? Handelaren in niet bezette gebieden schijnen vaak gewoon door te werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
McAwesome

Golden Member

Inderdaad, ik heb nog niet zo lang geleden een pakketje uit Kiev ontvangen. Dat ging vrij probleemloos.

Ik heb al meer dan een jaar een RadiaCode-101 scintillatiedetector/dosimeter. Dat ding is erg leuk maar komt helaas uit een ondertussen oorlogszuchtig land. Ik heb eigenlijk al een tijdje zelfs de software niet meer durven updaten, je weet maar nooit dat er ergens hackers tussen zitten...

Ik zou zelf ooit ook zo eens iets willen bouwen maar het is niet makkelijk om kleine betaalbare scintillatiekristallen te vinden.

CERN heeft ook eens een schema gepubliceerd voor stralingsmeting met fotodioden:
https://physicsopenlab.org/2020/06/15/cern-diy-particle-detector/

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Bedankt voor de feedback, best idd gewoon eens proberen of er verschil is.

Na een beetje zoeken kwam ik uit op schakelingen waar men een PIN diode als micro PV paneeltje gebruikt. Dit kon blijkbaar omdat een PV paneel eigenlijk ook een P I N structuur heeft. Zou het ook doenbaar zijn op een klein PV paneeltje te gebruiken als radioactiviteit sensor?

Voordeel is dat deze een groter oppervlak hebben dan de 7 mm² van de BPW34, nadeel dat de grotere capaciteit( door groter opp?) , alle heel kleine piekjes zo zal doen verdwijnen?

Zou dit doenbaar zijn?

Bouw 'm eerst met de bekend werkende componenten, probeer daarna modificaties aan de werkende schakeling zodat je weet dat als het stopt met werken, je eigen modificatie daarvan de oorzaak is.

Ik denk dat de pulsjes inderdaad flink zwakker zullen worden, als het al werkt. Hoe zwak? Geen idee. Te zwak? Geen idee. Zullen het er meer worden? Waarschijnlijk.

Als die pulsjes half zo groot worden maar nog steeds boven de ruis uitkomen, kan het zomaar bruikbaar zijn. Maar mijn spidey sense zegt dat als een rekenmachine-zonnecelletje zou werken, dat die zeer goedkope dingen wel in commerciële geigertellers gebruikt zouden worden.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Ledlover Als een mens aan het wachten is op Farnell, heeft hij tijd om na te denken :)

Jan
ps Maandag komt alles aan en dan kan ik verder solderen.