Ventilator, temp, twee kanten opblazen.

Ik heb een topic die ik niet wil vervuilen met veel vragen en etc. Als ik dat doe dan gaat het chaos worden voor mij; ASS. Ik edit daar gewoon regelmatig 1 bericht waar het project in staat waar ik mee bezig ben tot het project klaar is.

Door mijn ASS is het voor mij extreem lastig om het geheel te zien en niet te verdwalen in x dingen zodat ik 40 jaar verder ben en een spaceshuttle op papier heb uitgewerkt, en verder niets heb gedaan van wat de bedoeling was. Ik raak dan ook heel snel overspoeld door informatie en zie de bomen door het bos niet meer. Zelfs dit proberen uit te leggen kost mij tijd omdat ik niet weet hoe ik deze inleiding moet schrijven.

Wat ik wil is heel klein beginnen en als het werkt en ik het begrijp daar weer een stukje verder op bouwen. Ik moet dus leren waarvoor de componenten zijn, welke berekeningen erbij horen, hoe ik sheets op de juiste manier lees en etc. Zie mij maar even als een kind van 14 of iets die het overzicht geheel kwijt is geraakt en echt moet leren leren.

Mijn vraag: Is er iemand die met mij wil "praten" zodat deze hobby niet gaat stranden in een teleurstelling. Ik ben zo overspoeld door alles dat ik niet eens meer goed kan uitleggen wat ik nu exact wil.

-----

Ik wil dit nu niet posten omdat ik alweer een nieuw bericht in gedachte heb met de titel leraar gezocht... Maar f it... Fix het later wel.

benleentje

Golden Member

IK moest even opzoeken wat ASS nu is maar dat is toch gewoon autisme. IK heb dat ook ben ook een autist, maar heb wel een goed overzicht maar kan wel vat blijven hangen op details. Dus hoewel ze het allemaal autisme noemen is het voor elke autist weer uniek.

Zelfs dit proberen uit te leggen kost mij tijd omdat ik niet weet hoe ik deze inleiding moet schrijven.

Dat moet je ook niet doen, als je zegt dat je een autist bent is dat voldoende.

1ste
Er zijn denk ik maar weinig ventilator die je van draairichting kan veranderen. Een PC ventilator kan dan bv zeker niet en andere ventilatoren voor AC hebben maar 2 draden en dan valt er ook niets om te draaien. OM een draairicht van een wisselspannings motor te kunnen omdraaien moeten de aansluiting van de inwendige spoelen beschikbaar zijn in de aansluitdoos/ bedrading.

2de
Er is ook nog de vorm van de bladen moderne erg stille PC ventilatoren hebben bolle bladen die heel erg efficiënt werken met de normale draai rchting. Ga je de draairichting omdraaien dan is er wel iets van luchtverplaatsing maar erg inefficiënt. Zijn het redelijk rechte bladen dan kan werken die ook wel als je de draairichting omdraait.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

1. Getest en klopt. Pak mijn plafonventilator VC en met een paar keer schakelen draait deze wel andersom, dus ik zie ergens een kans... Probeer het nog net een paar keer en zie verschil door weerstand.

2. Mee eens maar vond het lastig om dit uit te leggen en dat het er ook even niet toe doet of het efficiënt is. Probeerde woorden te zoeken dat het om het leren gaat.

---

In mijn buis past i.p.v. 1 ventilator groot ook 4 klein waarbij het niet meer gaat om m3 verplaatsing. Laten we de VC ventilator maar buiten beschouwing en gebruik ik 4 https://www.reichelt.nl/nl/nl/ventilator-12-v-dc-40-x-40-x-10-mm-toere…

Nu kan ik twee kanten opblazen en heb 8 draden.
Elektrische gegevens 1x
Spanning DC 12 V=
Vermogen 0.82 W
Stroom 0.068 A

Broodplank, 12V accu, 4- en 4+

benleentje

Golden Member

Nu kan ik twee kanten opblazen en heb 8 draden.

De ventilatoren zelf kan maar 1 kant opblazen omdat er een chip in zit die motor aanstuurt.
OF bedoel je dan dat 2 ventilatoren gebruikt voor de ener richting en 2 voor de andere richting? dat kan ook met 2x 120mm ventilator die je rug tegen rug op ca 5cm afstand monteerd met een stuk buis ertussen of 4 stukjes hout of plaatmateriaal om het gaat tussen de ventilatoren op te vullen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Met 4 was de gedachte om idd twee keer twee tegenovergesteld te plaatsen, dit paste dan ook in de 120mm opening netjes als een raster, maar twee keer 120mm met de rug naar elkaar toe werkt nog beter voor mij omdat ik dit hier thuis heb liggen. Dus definitief nu 2x DC12==0.20A 120mm met een afstand van iets meer dan 5cm bij mij (buis zit al in de buur).

Als de temperatuur in 1 kamer hoger is dan in het ander moet de daarvoor bewuste ventilator gaan draaien, zijn beide kamers even warm dan moet de ventilator uitgaan. Exacte temperatuur, efficiëntie, verbruik, schoonheid en perfectie doet er even niet toe en alles komt toch eerst op een broodplankje.

---

Wat is nu de volgende stap die ik moet gaan doen om dit te leren en te maken.

Moet ik bijvoorbeeld nu spullen gaan kopen, eerst een soort schema leren maken, eerst componenten zoeken op de gok, berekeningen gaan leren, alles gelijktijdig doen, eerst 10 losse projecten maken die mij de basis leren... of alvast vertellen wat ik allemaal heb... Dit is dus het overzicht niet hebben door niet te weten hoe ik deze schakeling kan maken en hoe de vraag te stellen.

bvd.

Ik bedenk mij net dat er vast en zeker wel schakelingen te vinden zijn waarbij je twee led lampen hebt en waarbij de 1 uitgaat als het ander aangaat... Ik gooi dan mijn temperatuur sensoren even overboord om niet te ingewikkeld te doen, en de ventilators zijn dan even 2 led lampjes.

Ik denk dat ik alles in huis heb om dat nu nog te kunnen maken en ik denk dat een soort schakeling als dit zelfs wel in het boek moet staan... Ik ga het even doen zoals ik nu zeg, dan leer ik wel een snelle basis van een logische/simpele schakeling.

Ik kom hier morgen op terug!

Heel stuk verder geknutseld en heb zojuist voor de eerste keer iets "opgeblazen" 2N3906. Maar ik zit in de buurt nu en heb de fout gemaakt dat ik niet denk aan weerstand en etc.

Ik kan nog steeds niets op internet vinden van wat ik wil, maar kom toch op spelende wijze verder. Lukt ff niet om foto's te plaatsen... Grommmmmm. ff via de telefoon proberen.

[Bericht gewijzigd door Overlander op zaterdag 8 oktober 2022 21:32:33 (12%)

Het idee van de ventilatoren werkt prima en kan ik nu op x manieren uitvoeren. Hele zooi aan experimenten gedaan alsof het ventilatoren waren en dat werkt prima.

Geen idee wat ik doe, maar is wel leuk en heb dus nu pas wat vernield. Zit te zoeken in NPN om een stroom te onderbreken bij + spanning van 3 volt. Lampje moet uitgaan als ik op de knop druk, terwijl de rest juist aangaat.

Ik kan er helaas geen schema van maken, weet niet hoe dat moet en pas wanneer ik het in handen heb en in het plankje prop zie ik wat ik doe.

[Bericht gewijzigd door Overlander op zaterdag 8 oktober 2022 21:47:43 (42%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 8 oktober 2022 16:22:31 schreef Overlander:

Wat is nu de volgende stap die ik moet gaan doen om dit te leren en te maken.

Moet ik bijvoorbeeld nu spullen gaan kopen, eerst een soort schema leren maken, eerst componenten zoeken op de gok, berekeningen gaan leren, alles gelijktijdig doen, eerst 10 losse projecten maken die mij de basis leren... of alvast vertellen wat ik allemaal heb... Dit is dus het overzicht niet hebben door niet te weten hoe ik deze schakeling kan maken en hoe de vraag te stellen.

bvd.

Je bent ‘inzicht aan het vergaren’, volgens mij. Dus de volgende stap is ‘gewoon een beetje spelen en er dingen van leren’. Wat zo te zien precies is wat je aan het doen bent, dus dat komt vast goed.

Lampje dat uit moet gaan als je op een knop drukt, kan bijvoorbeeld als volgt (in woorden):

Knop tussen GND en de basis van een NPN transistor. Weerstandje (van 10k ofzo, 1k tot 47k zal wel werken) van de basis van de transistor naar de plus. (Bruin-zwart-oranje-goud is 10k, maar iets anders met oranje als 3e band en bruin, rood, oranje of geel als eerste band gaat hier ook werken)

Dan de emitter ook aan GND. In de collectorleiding je LED met serieweerstand. Dus van de plus naar een weerstandje, van het weerstandje maar de anode (lange poot) van de LED, en van de andere poot van de LED naar de collector van je transistor.

Als serieweerstand voor de LED iets van 470 Ohm tot een paar kilo-ohm. Uitgaande van het 9 V blokje dat ik op de foto zie als voeding. 1k is goed, bruin-zwart-rood-goud.

Gnd is de min van je voeding (Dus zegmaar de zwarte draad, al kun je vast ook batterijclips kopen waarbij het stiekem andersom zit. Zwart als min komt vaak voor, maar het is geen garantie)

Als je wilt oefenen met schema’s, kun je de symbolen opzoeken en van bovenstaand verhaaltje een schematje schetsen. Als je doorhebt hoe schema’s werken, kun je het ook in een simulatieprogramma uittekenen en testen. En mensen op fora snappen ineens wat je bedoeld, al spreken ze een compleet andere taal, zo’n schema is internationaal te begrijpen.

En qua ASS: Zolang je forumregels volgt (https://www.circuitsonline.net/forum/faq) maakt de rest niet zo uit. (Dit is een electronica-forum, geen psychologieforum.). Als een post dan eens wat chaotisch is of erg veel details bevat, tsja. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik puzzel het er wel uit, of vraag het even na. (Elke paar uur toelichten wat je aan het doen bent hoeft niet. En een ‘versiegeschiedenis’ in je posts ook niet. Post gewoon na een dag of week ofzo je vragen. Eventueel voortgang. Laat het rustig even ‘sudderen’. Nuja, je mag gewoon je eigen schrijfstijl hanteren natuurlijk. )

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
benleentje

Golden Member

Zit te zoeken in NPN om een stroom te onderbreken bij + spanning van 3 volt.

Dat is het makkelijkste en nauwkeurigste met een opamp.

IK ga even uit van een redelijk stabiele 12V voeding, voor andere voedingsspanningen gelden andere waardes voor R1 en R2 en als de spanningen niet heel erg stabiel zijn dan moet er nog wat meer bij.

De weerstanden R1 en R2 vormen een spanningsdeler en op het knooppunt is er met de geven waardes dan 2.97V. Net geen 3V dit omdat ik standaard weerstanden heb gekozen uit de E12 reeks.
Als de spanning op de - ingangn onder de 2,97V is dan is de uitgang hoog en dat is hier ca 10V. De opamp kan niet helemaal tot 12V uitsturen maar dat geeft hier niks.
Als de spanning op - ingang boven de 2,97V komt dan word de uitgang laag.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 8 oktober 2022 23:36:41 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het schema van benleentje of deze:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/39/diversen/thermostaat.ht…

Zijn generiek toepasbaar, de ntc kan je door een knopje vervangen en dat kan boven of onder de basis om precies een omgekeerd effect te krijgen.

ASS: maak jezelf er niet druk over op een forum. Je hoeft jezelf niet te verontschuldigen over het wel of niet hebben van overzicht of oog voor details. De best betaalde professionals leveren soms broddelwerk en de meest onervaren amateurs kunnen juweeltjes voortbrengen, ook allemaal weer afhankelijk van budget, tijd, energie en dergelijke.

Op 8 oktober 2022 23:34:25 schreef benleentje:
IK ga even uit van een redelijk stabiele 12V voeding,

Volgens mij is iedere positieve uitgangsweerstand fataal voor deze schakeling: Zodra de min ingang te hoog komt waardoor de uitgang van de opamp omlaag gaat en de tor uit begint te gaan, dan gaat de bealsting minder stroom trekken uit de voeding. Tot zo ver prima. Maar door iets minder stroom uit de voeding, wordt de 12V iets meer, daardoor ook de plus van de opamp en de opamp gaat toch weer een beetje aan.

Ik verwacht dat ie of gaat oscilleren, of in een lineair gebied gaat werken. In beide gevallen krijgt de tor veel meer op z'n duvel dan je anders zou verwachten.

Enige positieve feedback is gewenst. Dat zou bijvoorbeeld kunnen met een weerstand van de uitgang naar de plus ingang van de opamp.

De uitgangsimpedantie van de spanningsdeler is ongeveer 2.5k. We willen een 0.1V hysterese bouwen, dus dat vereist een stroom(verschil) van 0.04 mA. Omdat het spanningsverschil over dde uitgang 12V is, heb je 12V/.04mA = 300k nodig voor de feedback weerstand. Dit werkt dan zolang de voeding niet meer dan ongeveer 0.3V opveert als de belasting uitgezet wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Comparator gebruiken, werkt veel beter/betrouwbaarder dan een opamp daarvoor te misbruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Zodra de min ingang te hoog komt waardoor de uitgang van de opamp omlaag gaat en de tor uit begint te gaan, dan gaat de bealsting minder stroom trekken uit de voeding.

Ook als er op de - ingang 4V staat?
Maar ik begrijp je punt wel ik denk dat je een spanning bedoelt die dicht tegen het omslag punt zit.
Wel leuk dat je een voor mij tot nu toe moeilijk toepasbaar begrip als hysterese zo makkelijk uitlegt. ;). Het is in ieder geval een uitleg die ik begrijp en ik kan onthouden en mee kan werken.
IK wist wel wat hysterese was maar niet hoe ik dat kon berekenen. Dacht altijd dat het een stuk complexer was.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

@Lucky Luke Hartelijk dank, zo krijg ik het wel voor elkaar om het te maken en kan dan ook zien hoe het werkt wat voor mij van belang is. Als ik dit gemaakt heb dan kan ik ook wel schema's tekenen en zit er een grote kans in dat ik het ook vrij snel kan uitbouwen op diverse manieren.

Ik ga ermee aan de slag de aankomende tijd en laat het resultaat zien.

---

Hartelijk dank voor alle andere reacties en de mogelijkheden die ik kan gebruiken. Ik pak deze later op wanneer ik het bovenste geschreven klaar heb zodat ik niet direct alles door elkaar gooi.