Advies gevraagd regenwaterpomp

Dag,

Graag jullie advies aub:

Ik dien onderstaande regenwaterpomp te vervangen:

Het is volgens mij geen perfecte situatie.
De installateur heeft indertijd de pomp hoog geplaatst (tegen het plafond) om geen plek te verliezen in
de berging, Zijn bedoeling was goed.
Als ik uitreken is de aanzuigdiepte 2m (berging) + 3m (bodem put) is 5m totaal.
De regenput zit ook ver van de pomp, ik schat 15 m.....

Met de bestaande pomp (is reeds de 2e) waren er altijd wel wat problemen,
als de put droog kwam in de zomer was het altijd een gedoe om de zaak weer aan de praat te krijgen...

Nu mijn vraag,
Ik werd onderstaande pomp geadviseerd als zijnde heel degelijk:

Regenwaterpomp-RC-Zelfaanzuigend.pdf

Als ik echter de grafiek onderaan het document bekijk kom ik in de problemen......

Heeft er iemand met kennis van zaken geen tip voor mij zodat dit probleemloos kan werken? Een pomp die deze afstanden wel probleemloos aankan....
De persdruk dient niet zo straf te zijn, ben tevreden met 3 bar.

ps. De pomp verlagen in de berging is moeilijk omdat de aanzuig uit de
muur komt en niet uit de vloer.... De aanzuigdarm is 1 duim.

Ik hoor ook spreken van een jet-pomp... Die zijn zelfs goedkoper, zou dit een betere keuze kunnen zijn?....

Dank voor het meedenken!

mel

Golden Member

Bij drooglopen kan geen enkele pomp tegen.Het dient zo te zijn, dat de pomp vloeistof kan aanzuigen, liefst zo weinig mogelijk opvoerhoogte.
Als het aanvoerpunt uit de muur komt, is het dan logischer om de pomp daaronder te zetten, dan " ziet" de pomp altijd vloeistof.de perszijde is dan niet belangrijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ze hebben een "aanzuighoogte / leidinglengte" grafiek in het datasheet op genomen. Daar kan je aflezen dat 3m aanzuighoogte en 15m precies de limiet is. Het is niet verstandig om de boel precies op de rand van de specs te laten werken. Vraag is natuurlijk hoe vaak het aanzuigen nodig gaat zijn, maar ik zou liever iets proberen te zoeken wat niet zo "op het randje" zit.

Heb jij de 3m/15m lijn in de grafiek gezet, of heeft de fabrikant dat toevallig als voorbeeld gekozen ?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Die pomp uit het document is te klein.

In de grafiek staat een aanzuighoogte van 3 meter, jou put is al 5 meter diep plus de hoogte van je berging.

Waarom koop je geen dompelpomp met een terugslagklep en een sensor voor de droogloopbeveiliging. Bevriezen doet een pomp niet snel in een 5 meter diepe put. En een dompelpomp heeft al snel een opvoerhoogte van 10 meter of meer.

Hier wat voorbeelden.

https://www.visser-assen.nl/dompelpompen?gclid=EAIaIQobChMInN-kt8bJ-gI…

Je kunt de vlotter als droogloopbeveiliging gebruiken.

Misschien moet je als aansturing wel iets aanpassen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De aanzuighoogte van maximaal 3 meter is het probleem. Als nog maar 1 meter water in de put staat zit je al aan de grens van je pompvermogen. Bij lagere waterstanden heb je een probleem. Dit had de installateur moeten voorzien.

Op de foto zien we de zuigleiding toch al een deel verticaal lopen, dit zou je er tussen uit kunnen halen en daarmee mogelijk je probleem oplossen.

Een alternatief zou een dompelpomp of bronpomp kunnen zijn. Maar zonder de rest van de installatie te kennen, kan ik daar niets zinnigs over zeggen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.
mvdk

Golden Member

Ik ga mee met Lambiek. Maar wil eraan toevoegen: kies een boorgatpomp. Das een speciale uitvoering van een dompelpomp.

Sluit zo'n dompelpomp of boorgatpomp aan met een wcd en contactstop. Niet vast met werkschakelaar.

Edit1:
Zo'n dompelpomp, of ook wel klokpomp, past dat in het boorgat?
En is er wel ruimte dat die vlotterschakelaar kan bewegen?

Edit2:
Ik zou voor zoiets gaan:

Edit3: En als ik de prijzen zo eens vergelijk...

jerome

Golden Member

bij nieuwbouwwoningen is een regenwater installatie verplicht. Bijna altijd de pomp in de put. Een boorgatpomp is bij deze niet nodig. Kosten ook aanzienlijk meer. Voor een bestaande installatie zal vaak het probleem van stroomtoevoer schuilen als die onder verhard pad of oprit moet.

benleentje

Golden Member

Ik denk dat het voor een dompelpomp nu wel te laat is. En het werkt nu ook al meestal goed. Ik denk dat mel het bese idee heeft en de pomp onder de muur opening monteren dan heb je de opvoer hoogte al een stuk minder gemaakt.

Daarnaast is de pomp blijkbaar gewoon te klein gekozen een grote pomp moet het dan zonder problemen doen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Een boorgatpomp is bij deze niet nodig. Kosten ook aanzienlijk meer.

Dan wat? Die dompelpompen in de link van Lambiek beginnen bij €135.
Ik heb vergeten de link van de foto die ik geplaatst heb erbij te doen. Ding kost €100. Doet het altijd, hoef je niet te primen. Waarom zo moeilijk? Omdat het zo interessant staat, je eigen waterpomp?

https://eur.vevor.com/deep-well-pump-c_11104/3-0-25kw-220v-borehole-de…

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 5 oktober 2022 20:55:28 (30%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Aanzuighoogte is altijd een probleem.
Hoe groter de aanzuighoogte hoe groter het probleem.
Vooral als je een “zelfaanzuigende” pomp heb, die zo af en tie eens afloopt.

Voor jou de goedkoopste oplossing, de pomp lager monteren. Die 2 meter kunnen al een wereld van verschil geven.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Maar met die 2 meter er bij, is, als je het datasheet bekijkt, de gewenste motor PRECIES in de hoek van het toelaatbaar gebied aan het werken. Als de toevoerhoogte 3.01m is of de aanvoerleiding 15.01m dan zit je er buiten. Zal natuurlijk niet direct "ho stop werkt echt niet" zijn, maar het is niet verstandig om zo precies op degrens van de specs te zitten. De specs haalt ie als ie nieuw is. En hij ZOU het noeten halen als ie 5 of 10 jaar oud is. Maar het zou best wel eens kunnen dat eea wat achteruitgaat en dat ie net buiten de garantieperiode net de originele specs niet meer haalt.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 5 oktober 2022 21:11:23 (61%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Op 5 oktober 2022 20:40:31 schreef benleentje:
Ik denk dat het voor een dompelpomp nu wel te laat is. En het werkt nu ook al meestal goed. Ik denk dat mel het bese idee heeft en de pomp onder de muur opening monteren dan heb je de opvoer hoogte al een stuk minder gemaakt.

Daarnaast is de pomp blijkbaar gewoon te klein gekozen een grote pomp moet het dan zonder problemen doen.

Een boorgatpomp installeren vereist wat "Umdenken". Er moet een kabeltje naar het boorgat gebracht/gelegd worden.
Maar het kan nooit te laat zijn.

Edit:
Die pomp die ts op het oog heeft, staat op een site voor €619
https://www.bouwkampioen.be/nl/gep-rc-5-zelfaanzuigende-centrifugaalpo…
Die boorgatpomp wat ik gelinkt heb, doet nog geen €100
Komt dan nog wel een terugslagklep en een drukschakelaar bij.

benleentje

Golden Member

@MDVK Ja daar heb je ook wel gelijk in, de pomp van TS is duur. En ombouwen kan evenetueel ook maar ik ken de situatie van TS niet. En 10 - 15 meter kabel gaan ingraven is nu misschien niet eens meer mogelijk.

IK ben alleen een beetje huiverig als het ineens heel goedkoop is. Ik heb slechte ervaringen met goedkope(bouwmarkt) dompelpompen de slechte was nog wel een Karcher dompelpomp.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Dank je wel iedereen voor het meedenken.
Een pomp in de put kon inderdaad een oplossing zijn, maar er ligt nu geen
elektriciteit naar de put en alles is verhard met tegels....

Misschien bestaan er pompen die iets sterker kunnen aanzuigen...Ik
probeer te informeren in de vakhandel....

mvdk

Golden Member

Wel bekend met de term Net Positive Suction Head?

Die nieuwe pomp gaat ook kapot.

https://nl.wikipedia.org/wiki/NPSH

benleentje

Golden Member

@MDVK hoe weet je dat zo zeker? Als die pomp wel die aanvoerlengte en aanzuig hoogte aankan dan is dat goed? Gewoon uit nieuwsgierigheid ;). Je hebt toch ook pompen die zeg 50 meter diep of zelfs dieper wegpompen. Zal dan wel geen centrifugaal pomp meer zijn.

ps. De pomp verlagen in de berging is moeilijk omdat de aanzuig uit de
muur komt en niet uit de vloer.... De aanzuigdarm is 1 duim.

Weet niet hoe moeilijk het is maar is dan een kwestie van een gat (laten) boren en de aanzuigslang erin steken? Ik heb het idee dat als je die extra hoogte er nit meer is dat het wel moet werken.

maar er ligt nu geen
elektriciteit naar de put en alles is verhard met tegels....

IK zit nu even hard op te denken.
De slang van de put naar de pomp is 1 duim, hoeveel is dat inwendig?Als dat groot genoeg is voor een 3x1mm2 kabel + extra slang? Met een plug/ shutlle die pas in je 1 duim slang, de kabel en 2de slang eraan vast en dan met perslucht krijg je dat dan door die slang geperst. Of eerste de plug met een stuk touw mag ook.
Als slang zit ik dan aan PUN slang te denken wat ze ook gebruiken voor 8 bar perslucht. IK denk niet dat de pomp boven de 8 bar gaat komen toch?

Niet iedere dompelpomp is geschikt voor een dunne leiding. Een dompelpomp op een puntlasapparaat werkte niet met openen van soms 3,5mm diameter. Mar ik verwacht dat je een 3x1mm2 + 12mm PUN slang moet passen. Dat is 8mm inwendig dacht ik
https://www.indi.nl/INTERSHOP/web/WFS/org-webshop-Site/nl_NL/-/EUR/Vie…

Misschien bestaan er pompen die iets sterker kunnen aanzuigen

https://www.distrimex.nl/content/files/DISTRIMEX/TOEPASSINGEN/BRONBEMALING/Horizontale_bemaling_Aannemerij.jpg

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 6 oktober 2022 23:05:45 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De aanzuighoogte is theoretisch 10 m, bij een luchtdruk van 1000 mbar

mvdk

Golden Member

Een centrifugaalpomp, maar ook een kattekop, trekt niet hoger dan 9 meter. Dat is natuurkunde.
Bij een centrifugaalpomp loop je kans op cavitatie. Een vloeistof moet je bij voorkeur verpompen vanuit een reservoir op dezelfde hoogte.
Pompen vanuit 50 meter diepte kan alleen maar met een boorgatpomp of dompelpomp.
Bij bronbemaling, zoals op de foto, mag je blij zijn met 7-8 meter.

Ik was enkele jaren handyman op een olijvenplaas in ZA. Besproeïng geïnstalleerd, pompen geïnstalleerd. Veel discussies, uitleggen waarom sommige dingen niet kunnen, gewoon omdat natuurkundewetten niet meewerken.

@Oduig:
Theoretisch kun je niet meer dan 10 meter trekken, in de praktijk kom je niet dieper dan 9 meter, als alles perfect is.
Bij bronbemaling lekt er meestal van alles.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 7 oktober 2022 00:22:05 (13%)

Op 6 oktober 2022 22:47:46 schreef benleentje:
@MDVK hoe weet je dat zo zeker? Als die pomp wel die aanvoerlengte en aanzuig hoogte aankan dan is dat goed? Gewoon uit nieuwsgierigheid ;). Je hebt toch ook pompen die zeg 50 meter diep of zelfs dieper wegpompen. Zal dan wel geen centrifugaal pomp meer zijn.

Die NPSH wilde ik ook al aanhalen, die is hier waarschijnlijk niet voldoende.

Verder kun je niet verder aanzuigen als 9.81 m diep, practisch nog minder, omdat je dan volledig vacuum moet zuigen wat niet kan.

Alle pompen die pakweg 8 meter aan moeten zuigen hebben een pomp onder in de put/boorgat zitten zie de foto van mvdk.

-edit- post gekruist... mvdk was eerder.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
mvdk

Golden Member

Bij bronbemaling hoeft er maar één buis droog te staan, dan doet de rest ook niet veel.

Eigenlijk is de situatie die in de openingspost staat vrij kansloos, een wonder dat het gewerkt heeft.
Aanzuigleiding behoorlijk lang, aanzuigdiepte veel te groot (NPSH issues). Het rendement van de pomp wordt er ook behoorlijk slechter van.
Onmogelijk om de leiding "aan te gieten" als de zuigleiding droog komt te staan (en dat doet die omdat de voetklep bijna altijd wel wat lekt).

Kortom: Beter een bronpomp in het boorgat stoppen, eventueel zou je de leiding door een grondboor bedrijf onder je stoep kunnen laten boren als je er nog enigsinds bij kunt aan beide zijden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik denk dat TS geen voetklep onder aan de zuigbuis heeft omdat er een keerklep vlak voor de pomp zit.
Hij kan beter wel een voetklep plaatsen en op de plaats van de keerklep een vulkraan voor als de zuigbuis eens losgekoppeld is geweest of als er zand in zit de buis te kunnen spoelen. Een jet pomp of een zuigerpomp hebben een betere zuigkracht. En indien mogelijk een nieuwe put boren of spuiten direct naast de buitenmuur.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Tegels even lichten en een geultje graven stelt ook niet veel voor, zolang de tegels tenminste niet vastgecement zijn. (dat doet men vooral in Belgie nogal vaak...)
Aanzuighoogte van 5m of meer is inderdaad erg veel, een standaardpomp doet dat meestal niet of met veel moeite.

Alle pompen die pakweg 8 meter aan moeten zuigen hebben een pomp onder in de put/boorgat zitten

Die zuigen het water ook niet aan, maar persen het omhoog. Afhankelijk van het pomptype kunnen dat hele grote afstanden zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

heb gewerkt met een pomp die 8 meter opvoerhoogte had. de bron had een klep origineel, maar die was al decennia weggerot. de pomp was maar enkele keren per jaar nodig, dan moest de 50mm leiding tussen bron en pomp gevuld worden zodat de pomp vanzelf ging aanzuigen. voorheen deed men dat met een gieter, maar dat was niet te doen. tuinslang erop met persbuis dicht tot het water uit de asdichting kwam en dan aanzetten werkte het beste, kraan open en het veranderende geluid van de motor zei al genoeg dan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 7 oktober 2022 11:31:54 schreef Arco:
Tegels even lichten en een geultje graven stelt ook niet veel voor,

Voor wie stelt dat niet veel voor> Voor jezelf? Ik heb een burn-out die al 4 jaar duurt en ook long covid. Ik zou over 10 meter tegel werk en een geul graven, dichten en weer betegelen toch gauw 1 maand nodig hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.