Vreemde aftopping PV-installatie

Op 6 oktober 2022 21:31:38 schreef r-p:
Ik heb meerdere omvormers gezien waar je MPPT's parallel mag schakelen. Vraag dit na, zo ja, hang de string aan beide MPPT's en je hebt antwoord op de meest voor de hand liggende vraag: of de één string theorie op één MPPT het probleem is.

Dat kan alleen met een even aantal PV panelen toch? Ik heb er 11.

Nee, het gaat puur om het verdelen van de stroom: alle panelen in serie (voor jou 11 stuks) en een Y-aansluiting op de MPPT-ingangen.

Je 11 panelen (Vmpp = 11x30V = 330V en 13,19A) wordt dan verdeeld over beide MPPT ingangen.
Ingang 1 krijgt dan 330V voor zijn kiezen. Ingang 2 krijgt ook 330V voor zijn kiezen. Daarna gaan ze beiden proberen het MPPT punt te vinden. In de praktijk zal dat er op neer komen dat ze de 13A gelijk gaan verdelen en dus allebei zo'n 6,5A gaan accepteren. Oftewel 330V x 6,5A = 2145W.

Foto is niet super duidelijk, maar ook ik heb een Y-aansluiting op mijn omvormer:

Overigens heb ik het gedaan omdat de 4600Wp omvormer volgens mij tegen zijn vermogenslimiet per MPPT aanliep: er zat ruim 2500Wp op één van de drie MPPT-ingangen.

Precies. En die van de TS doet dat ook, maar de specs zijn zodanig geschreven dat je ze kan interpreteren dat het niet zo is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 7 oktober 2022 09:53:32 schreef r-p:
Nee, het gaat puur om het verdelen van de stroom: alle panelen in serie (voor jou 11 stuks) en een Y-aansluiting op de MPPT-ingangen.

Je 11 panelen (Vmpp = 11x30V = 330V en 13,19A) wordt dan verdeeld over beide MPPT ingangen.
Ingang 1 krijgt dan 330V voor zijn kiezen. Ingang 2 krijgt ook 330V voor zijn kiezen. Daarna gaan ze beiden proberen het MPPT punt te vinden. In de praktijk zal dat er op neer komen dat ze de 13A gelijk gaan verdelen en dus allebei zo'n 6,5A gaan accepteren. Oftewel 330V x 6,5A = 2145W.

Foto is niet super duidelijk, maar ook ik heb een Y-aansluiting op mijn omvormer:

[bijlage]
Overigens heb ik het gedaan omdat de 4600Wp omvormer volgens mij tegen zijn vermogenslimiet per MPPT aanliep: er zat ruim 2500Wp op één van de drie MPPT-ingangen.

Ah op die manier, dankje. Alleen is het de vraag of mijn omvormer daarmee overweg kan. Of is dit iets wat meestal gewoon kan?

Op 7 oktober 2022 10:22:12 schreef Deeznts:
[...]

Ah op die manier, dankje. Alleen is het de vraag of mijn omvormer daarmee overweg kan. Of is dit iets wat meestal gewoon kan?

Ik zou het voor de zekerheid even bij de fabrikant/importeur navragen.
Ik heb de manual (nog) niet doorgeplozen dus weet niet zeker waar Rew op doelt. Hij/zij, of een andere CO'er, hebben destijds ook een tekening gevonden in mijn Eaton manual waar alle drie de MPPT-ingangen van MIJN omvormer parallel gezet waren. Zonder dat deze mogelijkheid expliciet in de manual werd vermeld.
Bij mijn Mastervolt omvormer stond dit gewoon netjes in de handleiding ("7,5A per MPPT, voor grotere stroom, zet twee MPPT's parallel").

Op 6 oktober 2022 22:17:38 schreef benleentje:
Vind ik een beetje flauwe berekening. Als die ingang tot 850V kan dan geld natuurlijk 12,5A ook 850V.

Bij welke spanning welk vermogen die MPPT haalt is niet zo relevant omdat dat vermogen uit de panelen moet komen.
Als je 400Wp panelen hebt dan is Vmp 30,35V met een stroom van 13.19A
Als er dan 180V uit de panelen komt hebt je ook 180/30 = 6 panelen
6 panelen x 400W = 2400W dan is het ook logischt dat als de Mppt begrens is op 12,5A er ook maar 2250W is. Daarom vind ik je berekening flauw.

Er zijn 11 panelen
Max open spanning is 37.2 x 11 = 410V
Vmp = 30.35 x 11 = 334V
Alleen de maximale stroom is iets
qua specifikaties zou de MPPT dat allemaal moeten aankunnen

flauw of niet, 12.5A x 850V = 10625watt. in de specs staat duidelijk max 6000W DC.
dus OFWEL de stroom omlaag OFWEL de spanning, maar beide samen gaat niet.

je hebt zonnepanelen van 100W en van 500W. kan goed zijn dat die omvormer er 20 in serie aankan tot 850V maar dat wil niet zeggen dat die bij allemaal dezelfde stroom doet.
100W panelen:
20panelen van 33V in serie maakt 660V, elk paneel doet 3A, haal je daar
1980W uit

bij die 500W panelen gaat die omvormer echt geen 660V 12,5A doorlaten want dan zit je op 8.2kW terwijl die omvormer maar 4kW aankan.
wat doet de MPPT? limiteerd die de stroom tot 6A bij 660V (=4kW)? gaat die een ongunstig MPPT punt nemen waar de zonnepanelen pakweg 800V leveren aan 5A (=4kW)? of doet die nog iets anders.
ik zou eerder denken dat de software van die MPPT danig is gemaakt dat die gaat kijken wat de volgende stap in de inverter kan.

als de AC kant van de inverter maar 4kW kan omvormer naar 230V AC, dat de MPPT er voor zorgt dat er ook maar 4kW doorgelaten wordt van de zonnepanelen.

er zijn 2 MPPT's, dus goed mogelijk dat elke string softwarematig zal begrenzen op 3kW (samen 6kW DC zoals in de specs) zodat de AC kant zijn max van 4kW op het net kan zetten.
probleem is dan als je 4,5kW aan panelen op 1 ingang zet, je het maximum niet haalt

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 7 oktober 2022 12:45:50 (15%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Net een reactie van iemand op een GoodWe Facebook Groep gelezen, dat hij hetzelfde probleem heeft en contact heeft gehad met GoodWe. Oplossing: Nieuwe firmware nodig, die nog niet uit is. |:(

benleentje

Golden Member

flauw of niet, 12.5A x 850V = 10625watt.

Hoe kan je je uit 11 x 400Wp paneel ineens ruim 10kW halen? Daar heb je toch echt 25 panelen voor nodig.

je hebt zonnepanelen van 100W en van 500W.

TS heeft dat niet. Natuurlijk zijn er situaties dat de MPPT het vermogen, de spanning of stroom niet meer aankan. Maar daar is bij TS geen sprake van. Hij komt niet eens in de buurt van de 12,5A.
Zelf denk ik als de MPPT 12,5A aankan dat meer met de koeling te maken heeft en de software daar op limiteert. Maar dat de ingang zelf wel fors meer aankan.
Nu ik het net over koeling had, is er niets in de inverter wat te warm word en hij daarom limiteerd?

IK heb zelf een Goodwe 3kW omvormer met 8x 400Wp panelen en in de afgelopen zomer lag de de DC stroom soms boven de 12A. Ik had wel een soort van plafond op ca 2800 2850W maar dat leek me niet abnormaal.
Waarmee ik wil zeggen dat mijn GoodWe geen probleem heeft om 12A of iets meer te halen op 1 MPPT

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 oktober 2022 21:57:16 schreef benleentje:
Hoe kan je je uit 11 x 400Wp paneel ineens ruim 10kW halen? Daar heb je toch echt 25 panelen voor nodig.

IK heb zelf een Goodwe 3kW omvormer met 8x 400Wp panelen en in de afgelopen zomer lag de de DC stroom soms boven de 12A. Ik had wel een soort van plafond op ca 2800 2850W maar dat leek me niet abnormaal.
Waarmee ik wil zeggen dat mijn GoodWe geen probleem heeft om 12A of iets meer te halen op 1 MPPT

je zegt zelf dat die regelaar op 850V ook de maximum stroom moet halen.
12,5A x 850V = 11kW. en aangezien die omvormer max 6kW DC aan kant, is het ofwel veel lagere spanning of veel lagere stroom.
6kW is dan MAX 7A bij 850V
6kW is MAX 12.5A vbij 480V

en TS heeft OOK die plafond op 2800Watt ;-).
12A met een plafond van 2800V is dan 230V. dat is 30V/paneel in uw geval.
MPPT spanning van een paneel is zo rond de 33-34V, dus je haalde niet het maximum terwijl je panelen al begrenzen.

ik heb 4 stokoude panelen trini solar 245Wp. deze hebben piek 950W gehaald terwijl ze 980Wp zijn.
als jij 8x400W hebt of 3200Wp dan zou je zoals in mijn situatie toch tegen de 3100Wp moeten halen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Is het trouwens nog een probleem dat mijn panelen max 13.19A kunnen leveren en de omvormer maar 12.5A kan ontvangen?

Er is mij gezegd dat ik op jaarbasis weinig misloop, maar ik vraag het me af.

Op 8 oktober 2022 10:13:21 schreef Deeznts:
Is het trouwens nog een probleem dat mijn panelen max 13.19A kunnen leveren en de omvormer maar 12.5A kan ontvangen?

Er is mij gezegd dat ik op jaarbasis weinig misloop, maar ik vraag het me af.

Dat maakt niet uit... je omvormer/MPPT stopt gewoon met halen @ 12,5 A... en laat daarmee de spanning iets oplopen.

Ik heb tijdje 15A aan panelen gehad op een 10A omvormer... de omvormer stop gewoon @ 1007 watt met terug leveren.

en die 13,19 A haal je alleen in heel uitzonderlijke situaties en maar heel kort.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 7 oktober 2022 15:55:52 schreef Deeznts:
Net een reactie van iemand op een GoodWe Facebook Groep gelezen, dat hij hetzelfde probleem heeft en contact heeft gehad met GoodWe. Oplossing: Nieuwe firmware nodig, die nog niet uit is. |:(

Ik heb exact hetzelfde, en ben zo dus op deze post terecht gekomen.

Dezelfde omvormer, en dezelfde 2800watt in het voorjaar en nu nog steeds.
Een uitzonderlijk piekje naar 3200 gezien.

Heb je al een nieuwe firmware?
Heb je een linkje naar de firmware e/o installatie instructies?