Welke relais 3fase 9kw

hallo,

Door grote aanbod aan ralais zie ik de bomen door het bos niet meer.

heb een verwarmings element op 3 fase van 9kw.

als ik uitreken van 9000/400/wortel3=13 A

nu zie je overal ac1 ,2,3 staan en bij aantal staat bvb 22 A maar wel 3kw

zou iemand mij even kunnen uitleggen hoe dat werkt bij de relais en waar je naar moet kijken en waar niet

alvast bedankt

JD6130r

Het kan geen kwaad een relais of ander component ruim groter te kiezen dan wat je precies nodig hebt. In de praktijk is de betrouwbaarheid dan hoger dan wanneer je precies op de "specs zeggen dat het kan" waarde gaat zitten.

Motoren en andere inductieve lasten is voor een relais (en ander schakelmateriaal) VEEL zwaarder dan een resistieve last. Dus alle "maar minder als .... " waardes zijn niet op jou van toepassing.

Verder heb ik niet direct ervaring met deze maat van relais, dus ik heb geen advies: "Ik gebruik altijd xxx en die zou voldoen".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De gebruikscategorieen vind je hier:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Gebruikscategorie
Voor een resistief verwarmingselement is AC1 van toepassing

leime

Golden Member

De meeste verwarmingselementen die ik ken zijn resistief dus AC-1 (maar ik heb er niet extreem veel ervaring mee). Dan kun je bijvoorbeeld een Siemens 3RT2316 pakken. Puur op basis van wat ik gewend ben, er zijn ongetwijfeld goedkopere contactors hiervoor. Eaton DILM7 zou volgens mij ook moeten kunnen. (Deze codes zijn nog niet compleet, wat er nog achter komt specificeert de spoel spanning, hulpcontacten en aansluitmethode)

heel erg bedankt alle.
hier kan ik wat mee

Op 7 oktober 2022 14:09:00 schreef Jd6130r:
hallo,

Door grote aanbod aan ralais zie ik de bomen door het bos niet meer.

heb een verwarmings element op 3 fase van 9kw.

als ik uitreken van 9000/400/wortel3=13 A

nu zie je overal ac1 ,2,3 staan en bij aantal staat bvb 22 A maar wel 3kw

zou iemand mij even kunnen uitleggen hoe dat werkt bij de relais en waar je naar moet kijken en waar niet

alvast bedankt

JD6130r

Je kunt ook drie solidstate relais gebruiken. Ze schakelen afhankelijk van de uitvoering 10-tallen ampères. Voor weerstanden (verwarmingselementen)lijkt 20A dan weer voldoende. Je stuurt er drie tegelijk aan met een DC spanning tussen 5 en 30 volt, bij enkele mA. De relais zullen wel iets gekoeld moeten worden. Voordeel is, dat ze absoluut geruisloos zijn en dat je kunt kiezen voor inschakelen op de nuldoorgang.

Voor inductieve lasten kun je de uitgang van het relais overbruggen met een varistor.

benleentje

Golden Member

Als je niet elke 5 seconde oid het relais in en uitschakeld zie ik geen enkel voordeel in een SSR. De SSR moet bij 13A toch 20W aan warmte afvoeren dat x 3 is 60W.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 7 oktober 2022 21:08:47 schreef benleentje:
Als je niet elke 5 seconde o.i.d het relais in en uitschakelt zie ik geen enkel voordeel in een SSR. De SSR moet bij 13A toch 20W aan warmte afvoeren dat x 3 is 60W.

Inderdaad moet je meer gegevens hebben, maar voor verwarming zou het best wel eens vaak kunnen schakelen als het een aan/uit regeling betreft en de temperatuur redelijk constant moet zijn. De warmte is normaal gesproken verlies, maar kan ook best weer opgeteld worden bij de benodigde warmte. Zo iets zul je allemaal vooraf moeten inschatten.

klinkt als een element uit een sauna, die hebben doorgaans geen magneetschakelaar omdat die dingen nogal geluid maken. de besturing zit op dat houten wandje wat het extra gehorig maakt. de besturing die je los koopt heeft vaak 3 printrelais die 16A mogen schakelen. veel te krap genomen uiteraard dus geen lang leven beschoren dat spul.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ten eerste bedankt voor de reacties

situatie is dat er 3 elementen van 9kw per stuk in komen.
ze moeten de product verwarmen naar een tempratuur en is dan de bedoeling om dat zo nauwkeuring mogelijk te doen. zelf zat ik te denken omdat via software met pid regeling te doen. maar kan ook met triggers.

de relais zullen dan wel aantal keer aan uit gaan. of moet dan een vertraging in zetten.(tempverschil trigger)

geluid is niet zo belangerijk

dergelijke vermogens worden idd vaker met een pid regeling gestuurd. met een ssr voor 3 fasen. als de temperatuur bijna bereikt is gaat de regeling pulseren, een magneetrelais maakt een beste herrie dan.

iets als dit krijg je dan

https://cdn2.rexel.nl/medias/sys_Rexelnl/images/images/hcb/h6a/8945912807454/2850202015-jpg-300Wx300H.jpg

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In je beginpost heb je het over 1 element van 9 kW en nu heb je 3 elementen van 9 kW dan klopt je stroom niet meer.
Volgens mij heb je dan een stroom van meer dan 22 A per element.

Gr.F_S

Op 8 oktober 2022 11:07:57 schreef Jd6130r:
situatie is dat er 3 elementen van 9kw per stuk in komen.

Tja, dat is dan eerder 40A en geen 13A.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 oktober 2022 21:10:00 schreef rew:
[...]Tja, dat is dan eerder 40A en geen 13A.

klopt totaal. maar elke element krijgt eigen relais dus blijft gewoon 13a

Op 8 oktober 2022 17:36:32 schreef F_S:
In je beginpost heb je het over 1 element van 9 kW en nu heb je 3 elementen van 9 kW dan klopt je stroom niet meer.
Volgens mij heb je dan een stroom van meer dan 22 A per element.

Gr.F_S

zie hier boven

Op 8 oktober 2022 17:22:25 schreef testman:
dergelijke vermogens worden idd vaker met een pid regeling gestuurd. met een ssr voor 3 fasen. als de temperatuur bijna bereikt is gaat de regeling pulseren, een magneetrelais maakt een beste herrie dan.

iets als dit krijg je dan

[afbeelding]

wat voor type / soort relais is dit

Dit is een 3 fase solid state relais (ssr)
Een gewone magneetschakelaar houd het niet lang uit als deze in een nauwkeurige regeling moet werken (te veel schakelingen) dus slijtage.

Gr.F_S

Sine

Moderator

Dat klinkt als iets voor een SSR inderdaad, zelfs elektrische gebouwenverwarming maakt gebruik van SSR's. Ik ken een systeem met 0-10V naar (trage .. iets van 0,1Hz) PWM om de heaters aan te sturen.